Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@08:01:06 GMT

دلیجان میزبان آیین سنتی آش اسفندی

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۳۵۴۰

دلیجان میزبان آیین سنتی آش اسفندی

آیین سنتی شکرگزاری با نام جشن آش اسفندی در موزه مردم شناسی دلیجان آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت؛ مراسم آش اسفندی دلیجان بعنوان یک میراث معنوی ثبت ملی شده است.

علی صفری عضو شورای شهر دلیجان و دبیر جشنواره آش اسفندی با اعلام این خبر گفت: در کنار این جشن مسابقات نقاشی، شعر و عکاسی به ویژه برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و انجمن‌های مختلف هنری دلیجان در موزه مردم‌شناسی دلیجان آثار خود را در معرض نمایش مخاطبان قرار خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته صفری مراسم آش اسفندی به همت شهرداری و شورای شهر دلیجان برگزار می‌شود.

آش اسفندی یک رسم دیرینه است که از گذشته همراه با مراسمی خاص در شهرستان دلیجان با هدف احیای سنت‌های قدیمی و آشنایی خانواده‌ها و نسل جوان با فرهنگ و سنن ایرانی برگزارمی شود.

در جشن آش اسفندی مردم در آخرین روز‌های زمستان مواد غذایی را که اندوخته اند می‌آورند و با این آذوقه‌ها آش اسفندی را می‌کنند.

به خاطر اینکه در تهیه این آش خوشمزه از مواد متفاوت و مغذی استفاده می‌شود که پس از تهیه و طبخ با شادی و خوشحالی در بین همسایه‌ها و آشنایان توزیع می‌شود.

این جشن با هدف شکرگزاری نعمت‌های خداوند و بارش‌هایی که در طول زمستان نازل شده وتمام شدن فصل سرما وآغاز بهار و فصل رویش و بیدار شدن طبیعت از خواب زمستانی برگزار می‌شود وشکرانه‌ای بر پایان فصل سرما و بیکاری و آغاز فصل سرسبز بهار و کار و کوشش و فصل رویش و سرسبزی و نشاط است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آش اسفندی مردم شناسی آش اسفندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آیین بیل گردانی در نیم‌ور محلات

(تصاویر) آیین بیل گردانی در نیم‌ور محلات

دیگر خبرها

  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • (تصاویر) آیین بیل گردانی در نیم‌ور محلات
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • مصلا‌های نمازجمعه میزبان برگزاری میز‌های خدمت