Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بامداد پنجشنبه 5 اسفند(24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ بحرانی که اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده، واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است و دورنمایی مشخصی برای پایان آن وجود ندارد.

مقام آمریکایی: احتمال حمله روسیه به محموله تسلیحات اوکراین وجود دارد ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۹:۰۱

 

شبکه آمریکایی «ای بی سی» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد که احتمال می‌رود روسیه یکی از زنجیره‌های تأمین تسلیحات به اوکراین را با حمله‌ای در لهستان هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که روسیه می‌تواند از مناطق بسیار مستحکم مهمات دوربرد برای بمباران شهرها از مسافت طولانی پرتاب کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ایجاد مناطقی مستحکم و پرتاب توپخانه‌های دوربرد از این مکان‌ها، از اعزام نیروهای روس به شهرهای اوکراینی جلوگیری می‌کند.

اعزام هواپیمای سوخت‌رسان و نیرو به اروپا از سوی آمریکا ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۸:۵۹

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دوشنبه شب به وقت تهران در نشست خبری از اعزام شماری نیرو و تجهیزات نظامی از جمله هواپیماهای سوخت‌رسان به شرق اروپا با بهانه حمایت از اعضای و متحددان ناتو در مقابله با روسیه خبر داد.

به گزارش منابع خبری، این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت که ۵۰۰ نیروی اضافی ایالات متحده به اروپا برای حمایت از عملیات ناتو در اروپا اعزام می‌شوند. به گفته این مقام پنتاگون، آمریکا قصد دارد هواپیماهای سوخت‌رسان‌های «کی‌سی-۱۳۵» خود را به یونان و تیم‌های پشتیبانی عملیات هوایی را به لهستان و رومانی اعزام کند. این مقام آمریکایی افزود که هم اینک ۱۰۰ هزار نظامی آمریکا در اروپا مستقر هستند.

این مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفت: «پنتاگون اکنون ارزیابی می‌کند که نزدیک به ۱۰۰ درصد از نیروی رزمی روسیه که در مرز اوکراین مستقر شده اند اکنون متعهد به نبرد هستند.»

این در حالی است که آمریکا تاکنون محموله‌های بسیاری از موشک‌های ضد تانک «جاولین» و سایر تجهیزات تهاجمی و دفاعی را به اوکراین ارسال کرده است.

منابع مطلع می‌گویند که در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر برنامه روسیه برای حمله به کشورهای دیگر موجود نیست. روسیه به شدت مخالف هرگونه توسعه ناتو در شرق ، مرکز اروپا و نزدیک مرزهای خود است.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای لیتوانیایی خود ضمن اعلام اعزام نیرو به این کشور گفت، هیچکس نباید به آمادگی ارتش آمریکا شک کند.

بلینکن که در حال حاضر در لیتوانی است، روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده ۴۰۰ نیروی نظامی اضافی را در لیتوانی مستقر خواهد کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در نشست خبری با «گابریلیوس لندسبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: «۴۰۰ پرسنل نظامی دیگر در روزهای آینده وارد لیتوانی خواهند شد.»

با این استقرار این نیروها، شمار نیروهای آمریکایی در لیتوانی به حدود ۱۰۰۰ نفر افزایش خواهد یافت. یک گردان آمریکایی متشکل از حدود ۵۰۰ نظامی در حال حاضر در منطقه آموزش نظامی در«پابراده» در شمال «ویلنیوس» مستقرهستند.

مذاکرات سوم روسیه و اوکراین نیز دستاورد قابل توجهی نداشت ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۸:۵۸

مقام‌های روس و اوکراینی دوشنبه شب به وقت تهران پس از خاتمه دور سوم مذاکرات در بلاروس از عدم موفقیت خاص در این دور از گفت‌وگوها خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «میخائیل پودولیاک» مقام اوکراینی حاضر در گفت‌وگوها با روسیه اظهار داشت، هیچ نتیجه قابل توجهی در مورد آتش بس موفقت در مذاکرات با روسیه به دست نیامد. مقام مذاکره کننده اوکراینی افزود، مذاکرات با روسیه در چند گام کوچک از نظر ایجاد مسیرهایی برای کمک‌های بشردوستانه رو به جلو بود.

این مقام دولت اوکراین از آمادگی کی‌یف برای انجام دور بعدی مذاکرات با روسیه خبر داد.

یکی از مذاکره کننده روسیه نیز گفت: «دور چهارم مذاکرات به زودی در بلاروس برگزار می‌شود.»

خبرگزاری «رویترز» نیز در این زمینه نوشت، مذاکره کنندگان روس گفتند که تحولات مثبتی پس از مذاکرات با اوکراین ایجاد نشد. آنها هشدار دادند که نباید انتظار داشت دور بعدی مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.

«ولادیمیر مدینسکی»، از اعضای تیم روسیه پس از مذاکرات گفت: «مذاکرات آسان نیست. هنوز زود است که درباره مورد مثبتی صحبت کنیم. امیدوارم دفعه بعد بتوانیم گام بزرگتر رو به جلو برداریم.»

پیش از آغاز مذاکرات، وی گفته بود که دور سوم روی موضوع حل و فصل سیاسی داخلی اوکراین، کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و مسایل نظامی متمرکز خواهد بود.

پیشتر هیات اوکراینی تأیید کرده بود که می‌توان در مورد همه موضوعات به توافقات بین دو کشور به جز درخواست روسیه در مورد به رسمیت شناختن استقلا کریمه و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک دست یافت.

مقامات روسیه و اوکراین اولین دور مذاکرات خود را برای حل و فصل بحران اوکراین در منطقه «گومل» در بلاروس در ۲۸ فوریه (دوشنبه ۹ اسفند) در بحبوحه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین برگزار کردند.

دور دوم مذاکرات نیز در بلاروس برگزار شد و طرفین بر سر ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی و همچنین تحویل غذا و دارو به توافق رسیدند.

یک قانونگذار اوکراینی روز شنبه گفت که یکی از اعضای تیم اوکراین در دور اول مذاکره با روسیه به جرم «خیانت» به قتل رسیده است. «آلکساندر دوبینسکی» قانونگذار اوکراینی مدعی شده است که «دنیس کریف»، یکی از اعضای اولین هیات کی‌یف در مذاکرات دوشنبه گذشته با روسیه، توسط سرویس امنیتی اوکراین کشته شده است.

موافقت آمریکا و تروئیکای اروپا بر افزایش فشار بر روسیه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۸:۵۷

کاخ سفید آمریکا شبانگاه دوشنبه به وقت تهران از برگزاری تماس بین روسای جمهور آمریکا با رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس در زمینه درگیری روسیه و اوکراین و افزایش فشار بر مسکو خبر داد.

به گزارش منابع خبری، کاخ سفید در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز یک تماس ویدیویی امن با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برگزار کرد. سران و مقام‌های ارشد این کشورها بر عزم خود برای ادامه افزایش فشار بر روسیه برای تهاجم غیرقانونی و غیرموجه این کشور به اوکراین تاکید کردند.»

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «آن‌ها همچنین بر تعهد خود در ادامه ارائه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین تاکید کردند. علاوه بر این، آنها در مورد تعاملات اخیر خود با روسای جمهور اوکراین و روسیه گفت‌وگو کردند.»

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه از اتحادیه اروپا درخواست کرد مقامات اوکراینی را به احترام به قوانین حقوق بشری متقاعد کنند. پوتین در تماس تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا تأکید کرد ملی‌گراهای اوکراین از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین به‌طور ویژه تأکید کرد که اترش روسیه تمام اقدامات ممکن را برای حفظ جان غیرنظامیان انجام می‌دهد.»

در این بیانیه آمده است، پوتین در تماس با میشل گفت، نیروهای مسلح روسیه بارها اعلام آتش‌بس کرده‌اند تا از تخلیه غیرنظامیان اطمینان حاصل شود اما ملی‌گرایان اوکراینی با اقدام به خشونت، این رویه را مختل کرده‌اند.

وقوع انفجارهای مهیب در پایتخت اوکراین

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، صدای انفجارهای مهیبی در پایتخت اوکراین شنیده شده است.

به گزارش الجزیره، چندین انفجار شدید که احتمال می‌رود ناشی از حملات هوایی باشد در کی‌یف به وقوع پیوسته است.

در پی شنیده شدن صدای این انفجارها، ارتش اوکراین مدعی شد که یک فروند جنگنده روسی را برفراز کی‌یف سرنگون کرده است.

هنوز مقام‌های نظامی روسیه انهدام جنگنده این کشور بر فراز کی‌یف را تایید یا رد نکرده‌اند.

پیشتر سرویس‌ امداد و نجات اوکراین اعلام کرده بود که دستکم ۱۳ نفر بر اثر بمباران یک شهر صنعتی در ماکاریف در حدود ۵۰ کیلومتری غرب کی‌یف پایتخت اوکراین کشته شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

ژاپن ۲۰ مقام روس و ۱۲ بلاروسی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای از بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه و بلاروس در ارتباط با وضعیت اوکراین خبر داد.

به گزارش نووستی، بر اساس این بیانیه، تحریم‌های جدیدی علیه ۲۰ شهروند روسیه، ۱۲ شهروند بلاروس، دو موسسه روسی و ۱۲ سازمان بلاروسی اعمال شده است.

این علاوه بر اعمال ممنوعیت صادرات برای وزارت دفاع بلاروس، از جمله نیروهای مسلح، و همچنین سازمان‌های درگیر در فعالیت‌های اطلاعاتی است.

ژاپن همچنین صادرات تجهیزات پالایش نفت به روسیه را به عنوان بخشی از بسته جدید تحریم ها ممنوع کرد.

تحریم‌های جدید به ویژه بر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ۳ معاون رئیس جمهور؛ الکسی گروموف، دیمیتری کوزاک، سرگئی کرینکو، رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن و تاجران روسی شامل بوریس روتنبرگ ، آلیشیر عثمانوف، روزنامه‌نگار ولادیمیر سولوویف و دیگران است.

ویکتور و دیمیتری لوکاشنکو، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس، ناتالیا اسمونت، وزیر امور داخلی بلاروس، ایوان کبراکوف و دیگران نیز مشمول تحریم‌های شخصی هستند.

اوایل ماه مارس، دولت ژاپن ۴۹ شرکت و موسسه روسی از جمله Rosoboronexport، روس تک، سرویس امنیت فدرال، سرویس اطلاعات خارجی و تعدادی از مقامات رهبری روسیه را تحریم کرد.

 کشته شدن یک مقام ارشد نظامی روسیه 

واحد اطلاعات دفاعی وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ویتالی گراسیموف یک فرمانده ارشد روسیه در نزدیکی شهر خارکف به دست نیروهای اوکراینی کشته شده است.

به گزارش "فرانس ۲۴"، در این بیانیه آمده است: ویتالی گراسیموف یک فرمانده نظامی روسیه، سرلشکر، رئیس ستاد و معاون اول فرمانده ارتش ۴۱ منطقه مرکزی نظامی روسیه، کشته شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، در حمله نیروهای اوکراین، چندین فرمانده ارتش روسیه کشته و زخمی شدند.

پیش از این رسانه‌ها از کشته شدن آندری سوخووتسکی، یکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی روسیه در جریان درگیری با نیروهای اوکراینی خبر داده بودند.

کرملین اعلام کرده است که در جریان ۱۲ روز "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین، بیش از ۴۹۸ نیروی نظامی این کشور کشته و یک هزار و ۶۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

این درحالی است که اوکراین ادعا می‌کند تاکنون ۱۱ هزار نیروی ارتش روسیه در اوکراین کشته شده‌اند.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴۰۶ نفر از جمله ۲۷ کودک در جنگ اوکراین کشته شده‌اند.

دفتر کمیسیار عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در عین حال اعلام کرد آمار واقعی تلفات غیر نظامیان در اوکراین می‌تواند بیشتر باشد.

کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد که ۸۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه روز جانباز تحولات اوکراین روسیه چین جنگ اروپا مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه روز جانباز نیروهای اوکراین پایتخت اوکراین ولادیمیر پوتین مقام آمریکایی اوکراین کشته ایالات متحده بیانیه ای نظامی روسیه مقام آمریکا وزارت دفاع روز دوشنبه رئیس جمهور ۱۴۰۰ ۱۲ ۱۷ مقام ارشد سوخت رسان تحریم ها کشته شدن کشته شده یک مقام شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟