Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمودرضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ مترمکعب در استان قابل بهره‌برداری داریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون به‌میزان ۵۸ درصد ظرفیت سدها پشت سد آب ذخیره است، گفت: ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیره داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای استان کرمانشاه سد گاوشان را از مهمترین سد‌های استان دانست و گفت: سد گاوشان است تامین آب بلند مدت کرمانشاه را بر عهده دارد از این لحاظ نگرانی نداریم چون عمدتا دو تا سه سال ذخیره تامین آب بلند مدت شهر کرمانشاه در پشت سد گاوشان ذخیره شده است.

وی متوسط میزان بارش‌های استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون را ۲۲۶ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته که ۲۶۵ میلی‌متر بوده ۱۴.۵ درصد کاهش داشته با وجود اینکه سال گذشته یکی از سال‌های کم بارش بود و بیشترین افت را در کشور به لحاظ کم بارشی داشتیم.

شهلایی اضافه کرد: متوسط بارش استان ۴۸۵ میلی‌متر در سال است که بارش سال گذشته حدود ۳۰۰ میلی‌متر بود و ۱۸۵ میلی‌متر افت بارش را داشتیم.

این مسؤول با هشدار نسبت به وضعیت منابع آبی استان، ادامه داد: میزان بارش امسال نسبت به آمار بلند مدت ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شهلایی با اشاره به وجود ۲۳ محدوده مطالعاتی در استان، گفت: ۱۳ محدوده مطالعاتی از این تعداد که بالاترین وسعت و پتانسیل دشت‌ها استان را دارند، جزو دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند

وی اضافه کرد: دشت ممنوعه دشتی‌ست که پتانسیل خود را از دست داده یعنی میزان آورد در آن دشت کمتر از میزان برداشت است و همین امر سبب می شود سالیانه ما شاهد افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌ها باشیم.

شهلایی اضافه کرد: در این راستا پروژه‌های تعادل‌بخشی با زیر پروژه‌های همچون نصب کنتور ، انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل و بهره‌برداری بهینه از چاه‌های مجاز را در حال اجرا داریم که اگر سال نرمال شود در خیلی از دشت‌ها سه تا چهار سال طول می‌کشد تا این روند افت متوقف شود.

وی همکاری مسؤولان و بهره‌برداران را برای نجات دشت‌ها الزامی دانست و گفت: آب در دشت‌ها به منزله خون در رگ‌های بدن‌ است، الان متناسب با آورد دشت‌ها استفاده نمی‌کنیم باید مراقبت کنیم، کشت‌هایی که انجام می‌شود حتما متناسب با اقلیم منطقه باشد اگر بخواهیم به حد مطلوب برسیم برای برخی از دشت ۲۵ تا ۳۰ سال طول می‌کشد که به حد اولیه برسیم؛ عدم همکاری مسؤولان و بهره‌برداران منجر به مرگ دشت‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه فارس مدیرعامل شرکت آب و منطقه ای استان کرمانشاه سدها کاهش بارندگی 13 دشت ممنوعه میلی متر دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،کارشناس هواشناسی گفت: در ۲۴ساعت گذشته ایستگاه پیکوه از توابع طبس با ۲۱میلی متر بیشترین بارش را ثبت کرده است. 


لطفی افزود: بعد از آن ایستگاه ابراهیمی با ۱۴میلی متر ، قدمگاه و کهنو ۱۲میلی متر، چاهداشی ۱۰میلی متر ، النگ ۸میلی متر ، حسین آباد و بغداده ۷میلی متر ، جنوب شهر بیرجند ۶ میلی متر ، چاه‌ دراز و حیدرآباد ۵ میلی متر بارش را ثبت کردند.

وی گفت: برای امروز و فردا با توجه به تضعیف سامانه بارشی گاهی افزایش ابر و افزایش سرعت وزش باد و بارش را به شکل پراکنده در استان می‌ توانیم انتظار داشته باشیم.

 

 

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی