Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@10:03:11 GMT

بهترین راهکار برای واگذاری سرخابی ها

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۴۲۲۱

بهترین راهکار برای واگذاری سرخابی ها

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، استقلال و پرسپولیس هم براساس همین ماده باید منحل می‌شدند و به همین دلیل هم طی سالیان گذشته سعی شده تا ورزشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دارایی‌های مختلف را در صورت‌های مالی این باشگاه اضافه کنند تا بدهی و دارایی‌ها متوازن شود که این اتفاق نیفتد.

طی این سال‌ها مصوبات زیادی از سوی هیات‌وزیران دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف صادر شد که گاهی درفشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر و گاهی مرغوبکار یا سایر ورزشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در سند مالکیت استقلال و پرسپولیس قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اشکالاتی که فرابورس به این مصوبات دارد این است برای اینکه ورزشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مالکیت استقلال و پرسپولیس قرار بگیرند و مشمول این ماده نشوند؛ نیاز است مصوبه جدیدی صادر شود.

به همین جهت یکی از ابهامات، چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا تهدیدهای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارایی‌ها و بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از این دست است که ناشناخته مانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نیاز است که بررسی بیشتری صورت بگیرد تا بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دارایی‌ها به‌صورت شفاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری مشخص شوند، چراکه این دارایی و بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در نهایت در ارزش سهام این دو باشگاه تاثیرگذار بوده و این چالش باید برطرف شود.

 برای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری برند فرمول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متنوعی در دنیا وجود دارد که بسته به دارایی‌ها، اقتصاد و شرایط باشگاه در کشور خودش از این فرمول‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده می‌شود. یکی از موضوعات خیلی مهم در زمینه ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری برند یک باشگاه تعداد هواداران آن است.

آمارهایی در مورد هواداران استقلال و پرسپولیس وجود دارد ولی برای اینکه بتوان در این مورد به‌صورت شفاف صحبت کرد نیاز است کانون هواداران باشگاه به‌صورت رسمی فعالیت داشته باشند و کارت هواداری صادر و هواداران از خدمات باشگاه استفاده کنند و این هم چالش دیگری محسوب می‌شود.

از سوی دیگر درآمد این دو باشگاه هنوز هم در هاله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از ابهام قرار دارد، به‌عنوان مثال حق‌پخش. اگر حق‌پخش تلویزیونی به این دو باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت شود آنگاه در ترازنامه و صورت‌های مالی و گزارش‌ها، دارایی‌ها به شکل دیگری نمایش داده خواهد شد.

حق‌پخش تلویزیونی در دنیا بسته به‌ جایگاه تیم در جدول و تعداد هوادار متفاوت است، بنابراین اگر تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پرهوادار و در رده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالا باشند حق‌پخش متفاوتی می‌گیرند و صورت‌های مالی متفاوتی هم خواهند داشت. کپی‌رایت، تبلیغات دور زمین و پیراهن فروشی نیز از جمله مواردی هستند که تا شفاف نشوند نمی‌توان برآورد دقیقی نسبت به ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری برند، دارایی‌ها و در نهایت ارزش این دو باشگاه داشت.

با توجه به چالش‌های موجود بهترین روش برای واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس «پیمان مدیریت» است. در این مدل، مدیریت واگذار و مالکیت در دست دولت باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند و ارزش سهام، دارایی‌ها و بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت هم مهم نیست.

روش پیمان دو مزیت دارد که اولا از فشارهای AFC و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی رهایی پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم؛ چراکه براساس قوانین داخلی و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی روشی تحت‌عنوان پیمان مدیریت در واگذاری مرسوم است، دوم اینکه دولت در یک پروسه مثلا ۵ ساله‌ای که استقلال و پرسپولیس با این روش واگذار شدند، فرصت کافی دارد تا دارایی‌ها و بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را بررسی و ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری درستی انجام دهد و موانع عرضه در بورس را مرتفع سازد و در نهایت تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واگذار شوند.

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌عبارت دیگر به دلیل فشارهای داخلی و بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی، دولتی باقی‌ماندن فوتبال به نفع ورزش کشور نبوده و از طرفی به دلیل فراهم‌نبودن شرایط واگذاری این باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به یک دوران گذار نیاز داریم تا با مدل پیمان‌مدیریت یک گام از مشکلات دور شده و یک گام روبه‌جلو تحت‌عنوان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی واقعی برداریم.

به‌طور قطع پرسپولیس و استقلال اولین و آخرین بنگاه‌هایی نیستند که صورت مالی غیرشفاف دارند؛ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد که اتفاقا فشارهای AFC و شرایط کنونی باعث شده تا باشگاه استقلال و پرسپولیس و در مجموع فوتبال ایران؛ یک‌بار برای همیشه صورت‌های مالی خودشان را شفاف کنند.

با این حال همه اتفاقاتی که تا الان در سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، فرابورس و مجموعه بازار سرمایه افتاده، گامی رو به جلو است و اسم آن را اصلاح ساختار و فراهم ساختن مقدمات خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کامل دو باشگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاریم.

طی چهار سال‌گذشته صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی‌شده از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در دسترس نبوده ولی الان این امکان فراهم شده است. هر چند که با چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، موانع و مشکلاتی مواجه هستیم و صرف‌نظر از همه ابهامات، اتفاق خوبی است که امیدوارم کماکان ادامه داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد اخبار مرتبط ۰۹:۴۶:۴۳ استقلال و پرسپولیس چند سهم فروخته اند؟ ۰۹:۲۲:۳۷ هواداران استقلال و پرسپولیس حتما بخوانند ۰۹:۰۹:۱۷ واگذاری سرخابی ها؛ چالش جدید بورسی ها ۰۹:۰۴:۱۱ فرابورس جزییات پذیره نویسی سهام استقلال را اعلام کرد ۲۰:۳۵:۱۱ قیمت استقلال و پرسپولیس چند؟ + فیلم ۰۰:۴۸:۳۶ سهام استقلال و پرسپولیس چند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس واگذاری سرخ آبی ها سهام استقلال سهام پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیب پرپول سرخابی‌ها و صنعتی‌ها در نقل و انتقالات / جزئیات شرایط تخفیف قرارداد واگذاری سرخابی‌ها

روزنامه اعتماد-پس از مدت‌ها انتظار سرانجام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از بدنه وزارت ورزش خارج شدند و سهام‌شان به دو ارگان مجزا رسید. حالا چند بانک دولتی عمده سهام سرخ‌ها را در‌اختیار دارند و آبی‌ها هم به پتروشیمی واگذار شدند؛ اتفاقی که با‌توجه به مصاحبه‌های رنگارنگ و هوادارپسند مدیران ارشد سرخابی‌ها جذاب و لذتبخش به نظر می‌آید، اما برای فوتبال و بحث فیرپلی مالی که سران ای‌اف‌سی نظارت جدی به آن دارند یک وضعیت مبهم و پیچیده را ایجاد کرده است. برای کشیدن ترمز ریخت و پاش تیم‌ها رییس فدراسیون هم بیکار ننشسته و بازهم حرف از گذاشتن سقف قرارداد زده است که البته اجرایی کردن این قانون هم خودش جای حرف و حدیث داشته و دارد.


در شرایطی که مدیران سهامدار سرخابی‌ها با ذوق‌زدگی از بستن تیمی در سطح قهرمانی در آسیا می‌کنند حتما تیم‌های صنعتی هم بیکار نخواهند نشست و به منوال قبلی پول‌های کلان به فوتبال ورشکسته ما تزریق می‌شود و ثمره آن خوشحالی بابت سود پر و پیمان چندین بازیکن و مربی معمولی و البته دلال‌های دندان تیز کرده خواهد بود.

 
سپاهان، گل‌گهر، مس، فولاد و دیگر تیم‌های صنعتی و در سمت دیگر پرسپولیس که بانکدار است و استقلال که نفتی شده برای جذب بازیکنان سر و دست می‌شکنند و احتمالا همین مساله باعث افزایش فزاینده قرارداد‌های بازیکنان خواهد بود. بازیکنانی که امروز دیگر می‌دانند پشت پیشنهاد‌های رسیده بانک و پتروشیمی حضور دارند. مگر در این لیگ برتر چند ستاره داریم؟ آیا ستاره‌های خارجی که در دیگر تیم‌های باشگاهی آسیا قرارداد دلاری دارند حاضر هستند با رقمی معقول در شرایط فعلی به کشورمان سفر کنند تا پیراهن تیم‌های لیگ برتری ما را برتن کنند؟ این مدیرانی که هر روز روی یک برنامه تلویزیونی از بستن تیمی در حد قهرمانی در آسیا می‌گویند، چطور می‌توانند بازیکنان خارجی بزرگ را به کشورمان بیاورند و آنها را برای ارتباط با خانواده‌های‌شان به استفاده از فیلترشکن مجاب کنند؟ از بحث سخت‌افزار و مسائل و محدودیت‌های این قبیل که بگذریم در بحران ارزی کشور آیا راه آسانی برای جذب ستارگان خارجی وجود دارد؟ جواب این سوال‌ها که مشخص است، اما نتیجه کار همان می‌شود که در ابتدای مطلب نوشتیم.


مانور دادن روی این مسائل حاصلی ندارد جز اینکه سطح انتظارات هواداران را بالا خواهد برد و به همان میزان میلیارد‌ها تومان اضافه هزینه بازیکنان وطنی می‌شود. بازیکنان یا مربیانی که اکثر آنها در نگاهی خوشبینانه ارزش قراردادشان به دو میلیارد هم نمی‌رسد، اما با تبلیغات و زد و بند دلال‌ها، قرارداد‌های چند ده میلیاردی و حتی بیشتر می‌بندند آن‌هم در فوتبالی که در آن راه‌های درآمدزایی قفل است و تراز مالی تقریبا تمامی باشگاه‌های‌مان در واقعیت منفی است.


با این روند و باتوجه به قوانین فیرپلی مالی شرایط فعلی می‌تواند زنگ خطری برای فوتبال ما باشد.

دیگر خبرها

  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • تکرار یک اتفاق بعد از ۱۹ سال با حذف سرخابی‌ها
  • جیب پرپول سرخابی‌ها و صنعتی‌ها در نقل و انتقالات / جزئیات شرایط تخفیف قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • بررسی شایعه تغییر مدیریت در سرخابی‌ها توسط مالکان جدید
  • پرویز مظلومی: با واگذاری سرخابی‌ها راه آسیا باز شد/ به عنوان هوادار در خدمت تیم هستم
  • با واگذاری سرخابی‌ها راه آسیا باز شد/ به عنوان هوادار در خدمت تیم هستم
  • استقلال و پرسپولیس چه دارایی‌هایی دارند؟