Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@16:47:35 GMT

فراتحلیلی بر تحولات اوکراین

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۴۲۴۶

فراتحلیلی بر تحولات اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، بیش از دو هفته از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد که روسیه آن را «عملیات ویژه» و غربی‌ها و اوکراین «جنگ» و حتی «جنایت جنگی» می‌نامند. در داخل کشور هم تحلیل‌های متعدد، متنوع و البته متفاوت و در مواردی متباین و متضاد از ماجرا شده که هر کدام مبتنی بر رویکردی ویژه و نگاهی خاص به کل واقعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران اوکراین را نباید جنگی ساده میان دو کشور یعنی روسیه و اوکراین دانست؛ آن چیزی که متأسفانه برخی تحلیلگران «غرب‌اندیش» داخلی بر آن تأکید و تصریح می‌کنند. این جنگ، جنگی فکری و ایدئولوژیک و در سطح قدرت‌های اصلی نظام بین‌الملل است و تحولات جدیدی را در چارچوب روابط بین‌الملل ایجاد و ایجاب کرده است و بدون شک نقطه عطفی مهم و مؤثر در تاریخ تحولات بین‌الملل خواهد بود.

روسیه با استناد به اصل ۵۱ منشور ملل متحد- همان اصلی که ایالات متحده امریکا با استناد به آن به افغانستان، عراق و لیبی حمله کرد- با لشکری ۲۰۰ هزار نفری در سه سطح هوا، زمین و دریا وارد اوکراین شده و با به رسمیت شناختن دو جمهوری «لوهانسک» و «دونتسک»، در شرق اوکراین و غیرنظامی کردن منطقه «دونباس» به پیشروی خود به سمت مناطق مرکزی از جمله «کی‌یف» ادامه داده است که نکات ذیل، گزاره‌های قابل احصا بر اساس فراتحلیل رویداد مذکور است:

۱) بحران اوکراین نشان داد اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، واجد و حامل مشکلات جدی و اساسی هستند، گرچه این مسئله در دوره الحاق کریمه به روسیه و اعتراض نه چندان مؤثر غرب روشن شد، ولیکن اینک عیان‌تر و آشکارتر از گذشته گردیده و غرب به تماشاگری ناتوان و شعارده تبدیل شده است.

۲) اعتماد و اتکا به غرب و ناتو، اعتماد به ادعاهای پوچ و لفاظی‌های پوشالی است. با اینکه اوکراین بر اساس توافقنامه «بوداپست» در سال ۱۹۹۴ خود را از کشوری با ظرفیت‌های نظامی بالا و سومین قدرت اتمی جهان، خلع سلاح کرد و در مقابل امریکا، انگلیس و روسیه تضمین به امنیت آن دادند، با وجود این اینک که محتاج مساعدت نظامی و امنیتی است، صرفاً همدردی می‌شنود و عمل راهگشا نمی‌بیند.

۳) جنگ اوکراین متحدان غرب را در منطقه غرب آسیا و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و از جمله عربستان سعودی را به این صرافت خواهد انداخت که اساساً غربی‌ها و آمریکایی‌ها، ارزشی برای متحدان خود قائل نیستند و در روز مبادا، تنهایشان خواهند گذاشت. سخنرانی‌های ولادیمیر زلنسکی و درخواست‌های ملتمسانه وی از غرب که همگی بی‌پاسخ و بدون جواب بوده است، در مقابل دیدگان مبهوت و متعجب این کشورها، از واقعیتی تلخ و دردناک حکایت می‌کند.

۴) مهم‌ترین اقدامی که با پرداخت تبلیغاتی، ضریب رسانه‌ای چندین برابری پیدا کرده، تحریم اقتصادی و مالی روسیه توسط غرب است، در حالی که فدراسیون روسیه درست از همان زمان ماجرای الحاق کریمه، ذخایر ارزی خود را با تمرکز بر طلا شدت بخشیده و وابستگی اقتصادی خود را به دلار و یورو کاهش داد و این موضوع جنگ اقتصادی شرکای ناتو را خنثی و بی‌خاصیت کرده است. غرب حتی تحریم سوئیفت علیه روسیه را اعمال کرده، در حالی که این سیاست در عمل بی‌اثر است چراکه مسکو مدت‌هاست تراکنش‌های مالی خود را از تیررس رادارهای اقتصادی غرب و امریکا خارج کرده است.

۵) از طرفی دیگر، روسیه بر اساس برخی آمارها، ۵۳ درصد نفت و ۴۶ درصد گاز اروپا را تأمین کرده و مهم‌ترین تولیدکننده فلزات اساسی(مس، آلومینیوم، فولاد) و در عین حال صادرکننده محصولات استراتژیک کشاورزی(گندم و غلات) است. تحریم روسیه، قیمت انرژی و محصولات فوق را به شدت افزایش می‌دهد، غرب را دچار استیصال می‌کند و به رغم تحریم روسیه، درآمد آن را چند برابر خواهد کرد.

۶) از جمله نتایج برآمده از جنگ روسیه و اوکراین، تعیین تکلیف رژیم جعلی صهیونیستی است. این رژیم سال‌هاست هم با آمریکا و غرب و هم با روسیه روابط گرمی دارد که در شرایط فعلی مجبور خواهد شد در یک طرف ماجرا بایستد و در هر صورت متحمل خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیر می‌شود و به نفع جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.

۷) منطقه قفقاز که با حضور برخی رقبای منطقه‌ای ایران و نیز شیطنت رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته، شاهد تحولاتی غیرهمسو با منافع ملی ایران بود، اینک آرایش متفاوت و کاملاً همسو با اهداف منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گرفته است.

۸) بحران اوکراین با توجه به ایجاد قطب‌بندی جدید، شرایط را برای کنشگری مؤثرتر و اخذ امتیازهای بیشتر ایران از طرف غربی، باز کرده و غربی‌ها را در موضع ضعف قرار خواهد داد.

این موضوع مراودات تجاری ایران را با کشورهای حاشیه دریای خزر و از جمله فدراسیون روسیه افزایش خواهد داد، به این دلیل که دیگر هراسی از تحریم‌های آمریکا ندارند و طبیعی است بازارهای جدیدی به روی محصولات و کالاهای ایرانی خواهد گشود، بنا بر این و به صورت کلی و کلان و در کنار موارد فوق، مهم‌ترین گزاره فراتحلیلی این است که ماجرای اوکراین نشان داد جهان شاهد شیفت قدرت از غرب به شرق است. هر گونه تحلیل کنیم غرب، ایالات متحده آمریکا و اروپا دچار زوال و گرفتار افول و شرق شاهد رشد و شکوفایی است و در این میان ایران اسلامی نقشی جدی و اساسی، داشته و خواهد داشت.

منبع: جوان آنلاین

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد

نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد، با توجه به اینکه پهپادهای شناسایی و تهاجمی برای کی‌یف در نبرد با روسیه بسیار مهم هستند، دولت در حال افزایش اختصاص مبلغ ۳۹۲ میلیون دلار دیگر برای خرید ۳۰۰ هزار پهپاد است.

به گزارش ایسنا، «دنیس شمیهال» نخست وزیر اوکراین در نشست کابینه گفت: «با توجه به هزینه‌ای که اختصاص یافته، ۳۰۰ هزار پهپاد قرار است به نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین تحویل داده شود.»

به نقل از شبکه خبری آلمان، وی افزود، اوکراین پیشتر بودجه‌ای را برای خرید پهپاد در سال جاری میلادی اختصاص داده بود.

اوکراین به دلیل فشارهای روسیه به سرعت در حال ساخت و تولید انواع مختلفی از پهپادهاست. در هفته‌های اخیر، کی‌یف همچنین حملاتش را علیه مناطقی از روسیه تشدید کرده است.

پیشتر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سه پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق بلگورود و کرسک رصد کرده است.

در این میان، این وزارتخانه همچنین گزارش کرد اوکراین پایگاه‌های نظامی روسیه را در کریمه با موشک‌هایی که از آمریکا دریافت کرده، هدف قرار داده است. همچنین سیستم‌های دفاع هوایی روسیه شش موشک دوربرد ATACMS را در ۲۴ ساعت گذشته خنثی کرده‌اند.

لتونی نیز اعلام کرده که بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را تهیه می‌کند که شامل تسلیحات ضد هواپیما و پهپادهاست.

نخست وزیر لتونی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «ما باید به خاطر امنیت اروپا و اوکراین و همچنین نظم جهانی مطمئن شویم که کی‌یف در این جنگ پیروز می‌شود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • آخرین تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد
  • پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟