Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@10:57:47 GMT

قصه‌های کیش به کجا کشید؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۴۲۸۸

قصه‌های کیش به کجا کشید؟

طبقه متوسط را معمولا دولت‌ها و حکومت‌ها می‌سازند و چیزی نیست که خودبه‌خود ایجاد شود. نهاد قدرت معمولا چنین طبقه‌ای را می‌سازد و برای آن رویاها، ایده‌آل‌ها و فانتزی‌هایی تعریف می‌کند که با اهداف و جهت‌گیری‌های کلی خودش هماهنگ و همسو هستند.

به گزارش قدس آنلاین، طبقه متوسط شهری، یعنی همان پدیده‌ای که طی قرن گذشته و قرن حاضر در مناسبات اجتماعی تاثیرگذاری بسیاری داشت و خیلی‌ها آن را با بورژوا اشتباه می‌گیرند، درحقیقت طبقه‌ای است که با مناسبات اقتصادی شناخته نمی‌شود و بیشتر آن را براساس عادت‌واره‌های فرهنگی می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبقه متوسط را معمولا دولت‌ها و حکومت‌ها می‌سازند و چیزی نیست که خودبه‌خود ایجاد شود. نهاد قدرت معمولا چنین طبقه‌ای را می‌سازد و برای آن رویاها، ایده‌آل‌ها و فانتزی‌هایی تعریف می‌کند که با اهداف و جهت‌گیری‌های کلی خودش هماهنگ و همسو هستند. مثلا طبقه متوسط شهری در آمریکا، با رویای آمریکایی پرورش پیدا می‌کند و طبقه متوسط شهری چین که در سال۲۰۰۰ میلادی تنها ۳درصد از این جامعه بود و حالا به ۵۳درصد رسیده، حاصل دوران تقابل چین با غرب است.

روی همین حساب مردم آمریکا ممکن است لشکرکشی این کشور به نقاط مختلف دنیا را با بهانه برقرار کردن حکومت‌های نرمال و دموکراتیک بپذیرند؛ چون شهروند باورمند به رویای آمریکایی، ممکن است حکومت‌های غیرهمسو با این مسیر را دشمن و مزاحم بپندارد. طبقه متوسط چین هم ایده‌آل‌های باستان‌گرایانه حکومت این کشور را در سر می‌پروراند و برای همین مثلا در شبکه‌های اجتماعی چین، مرتبا صحبت‌های فراوانی درباره الحاق مجدد تایوان به این کشور در می‌گیرد. اما طبقه متوسط شهری در ایران کی، چگونه و چطور به وجود آمد؟ اولین‌بار محمدرضا پهلوی در این رابطه اقدام کرد. انقلاب سفید شروعی برای این جریان بود و رویای نهایی برای این افراد، برای این روستاییان جاکن‌شده‌ای که در حاشیه‌ یا جنوب کلانشهرها ساکن می‌شدند، قرار بود تبدیل‌شدن ایران به کشوری اروپایی؛ دقیق‌تر اگر بگوییم، تبدیل شدن به یک کپی ناهمگون از غرب. به هر حال توفان انقلاب به‌راه افتاد و این فانتزی‌های پارادوکسیکال مثل برگ‌های خزان سر راهش ریختند.

دهه اول پس از انقلاب، دهه آرمانگرایی بود. ما هنوز یک اقتصاد سیاسی که بر پایه تفسیر انقلابی و سیاسی از اسلام شیعی باشد نداشتیم اما از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تا حدود زیادی توانسته بودیم هنجارهای ایثارگرانه و یک منش تعاونی را که با آن ایدئولوژی همراه بود در جامعه‌مان جاری کنیم. بعضی ایرادها هم وجود داشت که عموما به تعصب‌های سنتی برمی‌گشت و باید به‌مرور زمان حل یا بهتر می‌شد. مثلا به ‌ظاهر و چهره افراد، دید روادارانه‌ای وجود نداشت اما می‌شد این موارد را اصلاح کرد و باقی دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی انقلاب حذف نشوند. ناگهان پس از پایان جنگ جریان عوض شد. دولت سازندگی مجددا اقدام به تولید یک طبقه متوسط شهری و غربگرا کرد. بعد از پایان دولت هاشمی، شدیدترین واکنش به این وضعیت را می‌شد در فیلم آژانس شیشه‌ای دید؛ هرچند دولت اصلاحات هم با وجود بعضی تفاوت‌هایش نسبت به دولت قبل، عملا در همان مسیر حرکت می‌کرد و همه‌چیز داشت به‌سمت قوام ساختن چنین طبقه‌ای پیش می‌رفت.

یکی از نمودهای عیان و برجسته‌ای که بعد از جنگ می‌شد برای این تغییر مسیر پیدا کرد، برساختن نقطه خاصی از کشور بود به‌عنوان منطقه آزاد تجاری کیش؛ رویایی که برای طبقه متوسط شهری ایران می‌ساختند این بود که ما قرار است ژاپن اسلامی یا مثلا آلمان اسلامی شویم. بگذریم که چنین چیزی نمی‌تواند وجود داشته باشد و ما اگر به اوج توسعه و رفاه هم می‌رسیدیم، باید شکل و شمایل خودمان را می‌داشت و چیزی به‌نام آلمان اسلامی، مثل دایره مربع یا کوسه ریش‌پهن، درون خودش متناقض بود، اما به هر حال جزیره کیش را می‌شد عملا چیزی در مسیر همان رویاسازی دانست؛ یک کپی دست‌چندم ایرانی از شهرهای فرنگی. جریان غربگرای داخلی توانسته بود اقتصاد سیاسی خودش را شکل دهد و تنظیم کند، درحالی که جریان انقلابی نه‌تنها در آن روزها، بلکه هنوز هم نتوانسته به چنین ساحتی برسد و حتی قله‌های فرهنگی را هم یکی‌یکی از دست داد.

شاید پس از برجام و پیرو یک‌سری اتفاق‌هایی که بعد از آن رخ داد، حباب رویایی که از سال۶۸ برای طبقه متوسط شهری ایجاد شده بود، ترکیده باشد؛ اما عادت‌واره‌های فرهنگی آنها همچنان سر جایش باقی ماندند و با ناامید شدن از تبدیل ایران به نسخه اسلامی اروپا و امثال آن، حالا همان افراد به مهاجرت فکر می‌کنند یا این یأس و سرخوردگی، در رفتارهای کینه‌جویانه بروز می‌یابد. در همان اوایل دوران سازندگی، تعدادی از فیلمسازان جریان روشنفکری که اکثرا یا محصول دهه اول انقلاب بودند یا در آن دهه بالیدند و دیده شدند، ماموریت پیدا کردند تا فیلمی درباره جزیره کیش بسازند؛ فیلمی به‌نام قصه‌های کیش. غیر از محسن مخملباف، ابوالفضل جلیلی و رخشان بنی‌اعتماد که فیلمسازان پس از انقلاب بودند، افرادی مثل ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی هم در ساخت این فیلم مشارکت کردند.

به‌عبارتی، بعضی از کسانی که امروز مدعی استقلال از حکومت هستند، روزگاری یک فیلم کاملا سفارشی که پروپاگاندای منطقه‌ای تجاری در ایران بود را جلوی دوربین بردند و کنار هم قرار گرفتن نام این افراد باعث شد چنین فیلمی بتواند تا جشنواره کن و قرار گرفتن در فهرست پنج نامزد نهایی آن پیش برود. قصه‌های کیش حالا کجای تاریخ سینمای ایران است؟ چه اعتباری به کارنامه این فیلمسازان اضافه کرد یا حتی چقدر توانست توجهات را به‌سمت جزیره کیش جلب کند؟ به این فیلم تنها می‌توان به‌عنوان بخشی از یک پروژه ناکام نگاه کرد، هزینه‌ای که برای هیچ و پوچ صرف شد و نتیجه‌ای در پی نداشت.

منبع: فرهیختگان

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قصه های کیش طبقه متوسط شهری حکومت ها طبقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم جریان سیل در استان یزد

هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه را روزهای پربارش با احتمال بروز سیلاب برای استان یزد پیش‌بینی کرده یود که در حال وقوع است. تصویر بالا آب گرفتگی گسترده در شهر یزد را نشان می‌دهد.

افزایش ۲۷ درصدی بارندگی‌های یزد نسبت به متوسط بلند مدت

در همین حال، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد از افزایش ۲۷.۲ درصدی بارش های استان در سال آبی جاری نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این شرکت ،"جواد محجوبی" افزود: در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا امروز، ۱۰۹.۵ میلی متر بارندگی در سطح استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که متوسط بارندگی کشور ۱۹۰ میلیمتر بوده و استان به لحاظ بارندگی رتبه ۲۷ را در بین ۳۱ استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: تفت با ۲۵۳.۲ میلیمتر و بافق با ۶۶.۲ میلیمتر بیشترین و کمترین بارندگی را به خود اختصاص داده اند، بیشترین آمار بارندگی در ایستگاه منشاد با ۳۹۸ میلیمتر ثبت شده و کمترین میزان نیز مرتبط به بافق بوده است.

محجوبی با اشاره به تاثیر بارش باران بر کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: این بارش‌ها سبب پر شدن چشمه‌ها و قنوات می‌شود، اما نباید انتظار داشت که سبب بالا آمدن دائمی سطح آب می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی های خوبی که اتفاق افتاده است به دلیل افت بالای کسر حجم مخازن تجمعی، اثرات این بارش ها به صورت موقت است.

محجوبی گفت: در سطح استان یزد ۲۵ پروژه تغذیه مصنوعی با حجم ۲۷ میلیون متر مکعب وجود دارد که علاوه بر کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی را انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد بر صیانت از سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت های بی رویه از آبخوان ها و اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تاکید کرد.

۵۱.۷ میلیمتر باران در تفت یزد ثبت شد

یزد _ ایرنا _ کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی یزد از بارش ۵۱.۷ میلمتر باران، سه‌شنبه شب در شهر تفت خبر داد و گفت: همچنین در اسلامیه و طزرجان هم به ترتیب ۳۹ و ۳۳.۶ میلیمتر باران بارید.

"سیدعباس میرحسینی " روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سخوید ۳۰ ، سلطانب سانیج ۲۹ ، ده بالا(توده) ۲۸، خودسفلی ۲۶.۵ ، ده بالا (آمحسن) ۲۴ و دره شیرسانیج ۲۲ میلی متر باران گزارش شد.

به گفته وی در علی آباد ۲۰.۱ ،نیر ۱۵.۸ ، زردین ۱۵.۵، نصرآباد ۱۴.۸ ،بیداخوید ۸.۹ و فخر آباد ۸.۵ میلیمتر باران به ثبت رسیده است.

بارش سالانه باران در استان یزد ۹۰ میلیمتر اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟
  • تداوم جریان سیل در استان یزد
  • احداث مجموعه ورزشی امامزاده یحیی
  • قیمت آپارتمان در چیتگر چقدر است؟