Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین ‌ـ رضا نیکنام: در کتاب «جام‌جهانی در جوادیه»، جوادیه یک محله خوب و دوستداشتنی را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند. با برگزاری مسابقه فوتبال محلی، رفاقت و دوستی بچه‌ها به اوج خود می‌رسد و مابقی اتفاق‌ها. «داود امیریان» می‌گوید:«در این کتاب تصویر ذهنی از محله قدیم و جدید ساختم. داستان درست از وقت ساختن پل جوادیه شروع می‌شود، اما پل در فضای قصه من به محله آسیب نمی‌زند، در حالی که در واقعیت محله را بن‌بست کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال و هوای محله جوادیه مانند قدیم‌ها نیست و این محله زیر سایه سنگین پل جدید، احوال قدیم خود را از دست داده است.»

وی در کتابش به نام برخی افرادی هم که در قدیم در محله جوادیه ساکن بوده‌اند، اشاره کرده است. او در این‌باره می‌گوید: «برخی از شخصیت‌های کتاب را از دوستان همان دوره‌ام الهام گرفته‌ام، مثل «حمید برتی‌فوکس» که عشق فوتبال و مربیگری بود. آدم سبزه و موفرفری که به او می‌گفتیم حمید ببعی!»

 امیریان درباره قصه کتابش می‌گوید: «کتاب جام‌جهانی در جوادیه، داستان چند نوجوان پایین شهری است که به دنبال یک جای مناسب برای فوتبال‌های تابستان‌شان می‌گردند که از قضا با الکس پسر سفیر کانادا در ایران آشنا می‌شوند وسیاوش که شخصیت اصلی داستان است، به "الکس" فارسی یاد می‌دهد.»

بعد از اینکه "الکس" متوجه می‌شود "سیاوش" پیگیر برگزاری یک مسابقه محلی فوتبال است، با فرزندان کارمندانی که در سفارت کانادا مشغول به کار هستند صحبت می‌کند تا آنها هم در این مسابقات شرکت کنند. ولی این تازه شروع کار است با پیچیدن خبر مسابقه، تیم‌هایی از برزیل، چین، آرژانتین، ژاپن، سوییس، ابتالیا، اسپانیا و... هم پا به میدان می‌گذارند. بچه‌های کوچه مروی که عرب هستند و بچه‌های کارگر اهل افغانستان نیز در این مسابقه شرکت می‌کنند و به این‌ترتیب "جام‌جهانی در جوادیه" شکل می‌گیرد.

شاید فکر کنید داستان این کتاب به نحوی جلو می‌رود که تیم بچه‌های جوادیه برنده مسابقه شوند، اما این‌طور نیست. در این بچه‌ها کمک می‌کنند تا تیم بچه‌های مهاجر افغانستانی اول شوند. امیریان در این‌باره می‌گوید: «این ادای دین من بود به آنها. باید برای زندگی به خارج از کشور بروید تا غم غربت را درک کنید. اگر شغلت کارگری باشد، این غربت و دلتنگی هم بیشتر می‌شود. البته انصافاً رفتار ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی خوب است، ولی در این کتاب خیلی با افغانستانی‌ها همدردی شده است.»

سبک نگارش کتاب "جام‌جهانی در جوادیه" بسیار ساده و صمیمی بوده و دل مشغولی و تفریحات چند نوجوان ساده دل را به خوبی به تصویر می‌کشد. کتاب از طریق جام دوستی و عملکرد بی‌آلایش این نوجوانان، پیام صلحی را ابراز داشته که زمینه اصلی داستان را شکل می‌دهد. داود امیریان، در این اثر سعی کرده تا شخصیت‌پردازی و ساختار داستان را تا حد امکان نزدیک به فرهنگ ایرانی خلق کند و با فضایی مفرح، داستانی آموزنده را به خوانندگان منتقل کند. این کتاب برای گروه سنی نوجوان به نگارش درآمده و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است. ایام تعطیلات نوروزی فرصت خوبی است تا بخشی از زمان فراغتمان را به خواندن کتاب اختصاص دهیم.

کد خبر 662553 برچسب‌ها محله تهران قدیم همشهری محله کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتاب - داستان و رمان منطقه ۱۶ لیگ برتر فوتبال ایران چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله تهران قدیم همشهری محله کتاب داستان و رمان منطقه ۱۶ لیگ برتر فوتبال ایران جام جهانی در جوادیه بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان راهی جام‌جهانی شد/ شاگردان مرتضایی شگفتی‌ساز شدند

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان برای تعیین آخرین سهمیه قاره آسیا برای شرکت در جام جهانی ۲۰۲۴ امروز یکشنبه از ساعت ۸:۳۰ در کشور تایلند به مصاف هم رفتند که این دیدار در نهایت با نتیجه ۵ بر ۳ به سود افغانستان به پایان رسید.

در این دیدار تیم ملی فوتسال افغانستان ابتدا توانست با گل قنبری از حریف خود پیش بیفتد و نیمه اول را با برتری به رختکن برود. با آغاز نیمه دوم هم افغانستان تیم برتر میدان بود و چند بار ضربات بازیکنان این تیم با بدشانسی به تیر دروازه اصابت کرد اما این تیم سرانجام توانست با گل غلامی برای دومین بار به گل برسد.

بازیکنان قرقیزستان که جام جهانی را از دست رفته می‌دیدند توانستند در دقیقه ۳۰ یکی از گل‌ها را جبران کنند. در دقیقه ۳۱ اکبر کاظمی موفق شد سومین گل افغانستان را هم وارد دروازه قرقیزستان کند.

در دقیقه ۳۵ در حالی بازیکنان قرقیزستان دست به پاورپلی زده بودند و با ۵ بازیکن حمله می‌کردند توپ به بازیکنان افغانستان رسید و مهدی نوروزی از این فرصت استفاده کرد و دروازه خالی حریف را باز کرد. در دقیقه ۳۷ تیم قرقیزستان توانست اختلاف را به ۲ گل کاهش دهد.

در دقیقه ۳۹ هم مهران غلامی موفق شد پنجمین گل را برای افغانستان به ثمر برساند. قرقیزستان در ثانیه‌های پایانی یکی از گل‌ها را جبران کرد تا این دیدار در نهایت با نتیجه ۵ بر ۳ به سود افغانستان به پایان برسد.

به این ترتیب تیم ملی فوتسال افغانستان در کنار ایران، تایلند، تاجیکستان و ازبکستان به عنوان آخرین سهمیه قاره آسیا جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را کسب کرد.

تیم ملی فوتسال افغانستان در این دوره از رقابت‌ها با هدایت سرمربی ایرانی خود، مجید مرتضایی، عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و خود را به عنوان پدیده این مسابقات معرفی کرد و در نهایت هم توانست عنوان پنجمی را از آن خود کند.

دیدارهای پلی آف انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ در ادامه مسابقات جام ملت‌های آسیا برگزار شد. بر اساس قوانین، ۴ تیم برتر جام ملت‌های آسیا که به مرحله نیمه نهایی صعود کرده اند می‌توانند در جام جهانی شرکت کنند. اما از آنجا که ازبکستان به دلیل میزبانی در جام جهانی جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده است بین تیم‌هایی که در مرحله یک چهارم نهایی بازنده شده اند (افغانستان، قرقیزستان، ویتنام، عراق) دیدارهای پلی آف برگزار شد تا آخرین سهمیه آسیا در جام جهانی تعیین شود.

کد خبر 6090592

دیگر خبرها

  • انتظارات بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در جام جهانی
  • حسن‌زاده، کاپیتان تیم ملی فوتسال: می‌خواهیم در جام جهانی تیم‌ها را سورپرایز کنیم
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • افغانستان راهی جام‌جهانی شد/ شاگردان مرتضایی شگفتی‌ساز شدند
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر
  • با یک لیگ پیر نمی‌شود در تیم ملی جوانگرایی کرد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟