Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:39:34 GMT

تک درنای سیبری از مازندران پرکشید

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۴۳۹۹

تک درنای سیبری از مازندران پرکشید

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، درنای امید که درتاریخ هفتم آبان ماه برای زمستانگذرانی در تالاب بین المللی فریدونکنار فرود آمده بود، صبح امروز پس از ۱۳۱روز زمستان گذرانی بازگشت خود به سیبری را آغاز کرد.

درنای سیبری یکی ازگونه های مهاجر زمستان گذران بوده که همه ساله از اوایل آبان ماه تا  اوایل اسفندماه به مدت چهار ماه درتالاب بین المللی فریدونکنار زیست می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال چهاردهمین سالی بوده است که مازندران در زمستان میزبان امید بود.

امید سال گذشته در تاریخ ۱۴ آبان ماه  برای زمستانگذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت کرده بود و  پس از ۱۱۵ روز زمستانگذرانی ، روز ۸  اسفندماه ، به سیبری  بازگشت.

درنای سیبری ازگونه های بحرانی درخطر انقراض دنیا بوده که درحال حاضر از جمعیت غربی این گونه تنها یک بال باقی مانده است که ۱۴ سال است که به صورت تنها و انفرادی به تالاب فریدونکنار مهاجرت و زمستانگذرانی می کند.

درناهای سفید سیبری که امید آخرین بازمانده آنها در مهمانی طبیعت ایران به شمار می رود ، از چند دهه پیش از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت ‌می کردند و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی ازباران و سرخرود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کردند.

نسل درنای سفید از میان ۱۵ گونه درنای موجود، در حال انقراض است. این گونه درناهای سیبری بجز سال های ۸۸ و ۹۴ در تمامی نیم قرن گذشته مازندران را مقصد زمستان گذرانی خود انتخاب کرد.
دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می شود، پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.
درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی ، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.
جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است ، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است . زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.
همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آببندان های مازندران از جمله تالاب میانکاله  و فریدونکنار می آیند که جمعیت کثیری از این پرندگان که قوهای فریاد کش بودند،هفته گذشته مازندران را ترک کردند.

برچسب‌ها درنای سیبری مازندران تالاب ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درنای سیبری مازندران تالاب ها درنای سیبری مازندران تالاب ها زمستان گذرانی درنای سیبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیست ها این گونه مانع رسیدن آرد به مردم غزه می شوند (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند (فیلم) آیا در دانشگاه‌های آمریکا شعارهای یهودی ستیزی داده می‌شود؛ دانشجوی یهودی دانشگاه تگزاس به آن پاسخ می‌دهد (فیلم) تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان دانشگاه تورنتو و کانادا برای محافظت از چادر‌های همبستگی مقابل پلیس (فیلم)

دیگر خبرها

  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • صهیونیست ها این گونه مانع رسیدن آرد به مردم غزه می شوند (فیلم)
  • فریدونکنار قهرمانی مسابقات پرس سینه مازندران
  • این تصاویر رییس جمهورها را به گونه‌ای که تا به حال ندیده‌اید نشان می‌دهد!
  • ببینید | بارش باران سیل‌گونه در اتوبان یادگار امام تهران
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در محور فولاد محله_مازندران کشف شد
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)