Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، احمد پاکتچی در آیین افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار، افزود: در ایران از دهه ۸۰ این نگاه در جهت گیری های علمی و سیاسی دانشمندان و مدیران ارشد کشور دیده شد و نمود آن نیز تهیه سند راهبردی علوم در سال ۱۳۸۸ مصوب وزارت علوم است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ در کنفرانسی موجی از توجه به علوم پایه و دوری از تمرکز تام بر علوم کاربردی که بازتاب نتایج کنفرانس عمومی یونسکو است، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو همچنین اظهار داشت: در آن کنفرانس سال ۲۰۲۲ به عنوان سال علوم پایه نامگذاری شد در حالی که دانشمندان و دولتمردان ایرانی از دهه ۸۰ بر این موضوع تاکید داشتند.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو  با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد که در حاشیه سی و سومین کنفرانس عمومی یونسکو میزگردی بر محور علوم پایه تشکیل شد بر افزایش تعاملات منطقه ای و مبادلات علمی بین کشورهای شمال و جنوب (توسعه یافته و در حال توسعه) تاکید کردند.

پاکتچی خاطرنشان کرد: در آن زمان همچنان نوعی استغنا و بی نیازی در علوم پایه از سوی کشورهای توسعه یافته، احساس می شد اما از سال ۲۰۱۹ بود که این کشورها متوجه نیاز و توجه دوباره بازگشت به اهمیت علوم پایه شدند.

وی یادآور شد: نامگذاری سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان سال علوم پایه بر اساس نگاه سیستماتیک به علم پرهیز از نگاه سود انگارانه و کوتاه مدت به علوم پایه و ضرورت پرداختن درازمدت به آن در یونسکو تصویب شد.

به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از کارشناسان در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

سازمان جهانی یونسکو در نوامبر سال ۲۰۱۹ در قطعنامه چهلمین کنفرانس عمومی خود، سال ۲۰۲۲  را سال بین‌المللی علوم پایه نامگذاری کرد.

هدف از این اقدام توجه بیشتر به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالش‌­های اجتماعی، فنی  و علمی و تهیه نقشه راهی برای بهبود رفاه جهانی برای نسل‌های فعلی و آینده است.

سال ۲۰۲۲ به مناسبت ۱۰۰ سالگی جایزه نوبل که در سال ۱۹۲۲ به نیلز بوهر فیزیکدان دانمارکی به خاطر تحقیقات وی در ساختار اتم‌ها و تشعشعات ناشی از آنها تعلق گرفت و همچنین به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) به میزبانی کشور بلژیک در همین سال، به نام سال بین‌المللی علوم پایه نامگذاری شده است. 

برچسب‌ها دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه یونسکو دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه یونسکو سال بین المللی علوم پایه سال ۲۰۲۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات لازم برای کنکور ۱۴۰۳ اندیشیده شد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدعلی زلفی گل امروز در حاشیه بازدید از حوزه دانشگاه الزهرا در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ افزود: تمهیدات لازم برای برگزاری امن و با نشاط کنکور پیش بینی شده و امیدواریم شاهد رقابت علمی پر شور بین داوطلبان در پنج گروه آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، علوم ریاضی فنی، هنر و زبان های خارجی باشیم.

وی یادآور شد: در بیش از ۴۰۰ شهرستان کنکور برگزار می شود. از نظر تعداد داوطلبان در علوم تجربی بیش از ۵۰۰ هزار نفر و پس از آن گروه علوم انسانی و گروه علوم ریاضی به تربیت بیشترین جمعیت را دارند.

وی تفاوت اصلی کنکور ۱۴۰۳ با کنکور ۱۴۰۲ را برگزاری دو نوبت در فاصله نزدیک به هم خواند و گفت: براساس قانون مکلف هستیم دو نوبت آزمون را در سال برگزار کنیم. امسال با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان و شرایط خاص، فاصله برگزاری دو کنکور زیاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری کنکور در دو نوبت حساسیت کنکور کاسته می شود و به این ترتیب نتیجه چهار نوبت کنکور برای داوطلبان ذخیره می شود و بر اساس رتبه بالاتر در هر یک از نوبت های کنکور نمره فرد لحاظ می شود.

وی افزود: البته با توجه به برگزاری متفاوت هر نوبت از آزمون ها، نمرات داوطلبان تراز می شود تا حقی از داوطلبان ضایع نشود. سازمان سنجش تراز علمی را ایجاد می کند تا عدالت آموزشی رعایت شود.

کد خبر 6088262

دیگر خبرها

  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • اتفاق عجیب در فوتبال پایه ایران + تصاویر | عده‌ای به جان کمک داور افتادند
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • اگر می‌خواهید وزن کم کنید، شام را زودتر بخورید (فیلم)
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • تمهیدات لازم برای کنکور ۱۴۰۳ اندیشیده شد