Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدرضا طاهری، عضوکارگروه علوم سیاسی و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با چالش‌های پیش‌روی دانشجویان و اساتید رشته علوم سیاسی در ایران گفت: علوم سیاسی و علوم اجتماعی در کشور ما به‌روز نیست. اندیشمندان این علم در دنیا مشغول ایده‌پردازی و تولید اندیشه‌های جدید هستند ولی ما هنوز درگیر مفاهیم و مکاتب فکری قدیمی هستیم که در گذشته درطول سی تا چهل سال تدریس می‌شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر  توسعه را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می‌کنیم که ما در حوزه علوم ارتباطات، عمران و پزشکی کارنامه خیلی خوبی داریم اما در علوم سیاسی هنوز عقب هستیم.

وی افزود:  اساتید علوم سیاسی باید چارچوب‌مند و نظام‌مدار فعالیت کنند و همچنین طبق قوانین پژوهشی استقلال بیشتری به انجمن ها و موسسات علوم سیاسی مورد تایید وزارت علوم داده شود و رابطه محکمی میان این موسسات پژوهشی و دستگاه های اجرایی ایجاد کرد تا علوم سیاسی از گیر و دار ارائه تئوری صرف خارج شود و بتواند به این نظریات علمی جنبه عملی ببخشد.

طاهری با اشاره به غفلت تصمیم‌گیران از رشته‌هایی مثل علوم سیاسی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات رشته علوم سیاسی این است که اصلا در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان جدی گرفته نمی‌شود. مثلا ما سخت گیری ها و محدودیت های شدیدی را برای ورود دانشجویان به رشته های پزشکی و بعضا مهندسی داریم در حالی که همچین موردی و کمتر از آن اصلا برای رشته‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی درنظر گرفته نمی‌شود. حتی افراد از رشته های غیرمرتبط می توانند در مقطع ارشد علوم سیاسی بخوانند. تا زمانی که در ساختار آموزشی کشور چنین حساسیت‌هایی برای علوم فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد و تحصیل در این رشته جدی گرفته نمی‌شود، شاهد مشکلات عدیده‌ای در این زمینه خواهیم بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اضافه کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی علمی و پژوهشی برای اساتید هیئت علمی گروه علوم سیاسی مانند تجربه خوبی که از دوره‌های موفق فرهنگی مثل اندیشه تمدن‌ساز داشته ایم وهمچنین تخصیص امتیاز پژوهشی در ارتقای اساتید می‌تواند در ایجاد انگیزه و حس مسئولیت در ایشان جهت کیفی سازی و مسئله محوری دروس موثر باشد.

وی عنوان کرد: متاسفانه اغلب مجلات سیاسی اجتماعی ما که اتفاقا مورد تایید وزارت علوم و مراجع مربوط هست، سفارشی و براساس روابط افراد منتشر می‌شود. گاهی می‌بینیم یک استاد یا دانشجوی دکتری با صرف پول‌های گزافی در این مجلات مقاله چاپ می‌کند و این سبب کاهش کیفیت و اعتبار این مجلات شده است.

عضو کارگروه علوم سیاسی درمورد بازبینی منابع درسی گفت: فکر می‌کنم در سال‌های اخیر جدیت بیشتری در ارتباط با تصحیح و اسلامی‌سازی منابع درسی صورت گرفته است. اما همچنان وضعیت تولید اندیشه‌های اسلامی با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی مطلوب نیست و اساتید ما موفق نبوده‌اند و هنوز مشغول تدریس ایدئولوژی های سیاسی اجتماعی غرب هستند.همواره در کاگروه‌های درسی دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کنیم تا منابع درسی و مطالب آموزشی را مورد بازبینی قرار دهیم و مصوبات آن را به مراجع بالاتر برای اصلاح بفرستیم. آخرین جلسه کارگروه علوم سیاسی حدود 6 ماه پیش نیز در این خصوص برگزار شد که ما تغییرات درسی این رشته را بررسی کردیم. البته نتیجه بخش بودن این بازبینی ها نیاز به زمان دارد و فوری اتفاق نمی افتد.

طاهری در پایان تاکید کرد: انتقال مفاهیم به دنیای امروز جز با تسلط و به کارگیری زبان های علمی رایج دنیا امکان پذیر نیست و لازم است اساتید و دانشجویان ما علاوه بر فراگیری روش تحقیق، زبانهای پرکابرد بین المللی را نیز برای ارائه یافته های خود به اندیشمندان دیگر کشورها بیاموزند.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

حمید انصاری کد خبر: 1132548 برچسب‌ها تحول در علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری دروس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تحول در علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری دروس دانشگاه آزاد علوم سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

امریکا و اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی از رخدادهای اخیر به دنبال ایجاد مسئله در ایران هستد.

صهیونیست‌ها و دولت آمریکا اگر بتوانند در ایران جریان پرسروصدائی که خوراک تبلیغاتی رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای مشغول کردن افکار عمومی شود به وجود بیاورند، به هدف خود نزدیک خواهند شد.

جنایتکاران بین‌المللی همواره جنایاتشان را در زمان‌هائی مرتکب می‌شوند که افکار عمومی جهانی به چیزی مشغول باشد. اکنون بایدن و نتانیاهو به چنین چیزی بشدت نیازمند هستند. آنها در ایران عناصر نفوذی زیادی دارند که وظیفه اصلیشان جریان سازی‌های مصنوعی برای مشغول ساختن مردم به درگیری با همدیگر و جلب کردن توجه افکار عمومی بین‌المللی به این درگیری است.

متأسفانه موضوعات بهانه‌ساز که بتوانند ابزاری برای عناصر نفوذی جهت جریان‌ سازی‌های مصنوعی شوند این روزها در کشور ما کم نیستند. همه باید حساسیت زمان را درک کنند و راه‌ها را بر عناصر نفوذی ببندند.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900013

دیگر خبرها

  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟