Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@11:21:17 GMT

دز سوم واکسن کرونا؛ بیمه‌ای برای نوروز!

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۴۹۵۸

متخصصان می‌گویند به‌دلیل شناسایی زیرسویه‌های جدید امیکرون، افراد می‌بایست دز سوم کرونا را دریافت کنند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: کوتاهترین پیک کووید ۱۹ با کمترین تعداد تلفات ناشی از بیماری نسبت به پیک‌های سوم، چهارم و پنجم درنهایت با کاهش بی‌سابقه بیماران بستری در مراکز درمانی و ثبت عدد سه رقمی تعداد کل بستری‌ها در کشور در روز ۱۴ اسفند فروکش کرد؛ هرچند که عدد و رقم‌های منحنی شاخص‌های کرونا همچنان نوسان دارد، اما موارد بستری و فوتی‌ها در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته یک مرتبه روند صعودی گرفت و موارد بستری به ۱۰۱۴ بیمار و فوتی‌ها به ۲۰۱ مورد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال شواهد مبتنی بر دو شاخص مهم یعنی ایجاد توازن بین تعداد موارد بستری و بیماران ترخیصی، نشان می‌دهد که قله پیک ششم سیر نزولی دارد.

همزمان با اعلام خبر عبور از قله پیک ششم، دو هفته مانده به پایان سال خبر‌های رسیده از سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که مقامات بهداشتی کشور‌ها چندین زیرسویه از اُمیکرون از جمله BA.۱، BA. ۱،۱، BA.۲ و BA.۳ را ردیابی می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی با ردیابی زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در حال بررسی داده‌های دنیای واقعی در این مورد است که آیا این زیرسویه‌های اُمیکرون باعث بیماری شدیدتر همستر‌ها در شرایط آزمایشگاهی می‌شود یا خیر. در هر حال بررسی‌های ویروس‌شناسان بر این نکته تأکید دارد که زیرسویه‌های جدید واریانت اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند یا دوز سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند، منجر به ایجاد بیماری و عفونت می‌شود.

این درحالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان تزریق دوز سوم واکسن، ۲۸ درصد است. یعنی از مجموع ۷۴.۲ درصد افرادی که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند نزدیک به دو و نیم برابر‌شان هنوز برای تزریق دوز سوم اقدام نکرده‌اند. میزان واکسیناسیون دوز دوم نیز ۶۵، ۵ درصد اعلام شده است (درصد واکسیناسیون براساس جمعیت ۸۵ میلیونی محاسبه شده است) گرچه پیش از این منظور از واکسیناسیون کامل دریافت دو دوز واکسن کرونا بود، اما به‌دلیل سرعت گسترش و انتشار واریانت اُمیکرون و افزایش تعداد موارد ابتلا، درحال حاضر واکسیناسیون کامل برای افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما دریافت سه دوز واکسن است.

صعودی شدن برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد که نباید آتش زیر خاکستر اُمیکرون را نادیده بگیریم چراکه همچنان ۱۴۸شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰۱شهرستان در وضعیت زرد هستند و تنها ۳شهرستان به رنگ آبی تغییر وضعیت داده‌اند. دکتر مسعود یونسیان عضو کمیته علمی کرونا دلیل این نکته را هم در کاهش قابل‌توجه سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و البته نزولی شدن استقبال افراد از تکمیل دوره واکسیناسیون با دوز سوم ذکر می‌کند.

این درحالی است که قرار گرفتن در ایام پایانی سال و افزایش تردد‌های سطح شهر‌ها و بیرون‌شهر‌ها به‌نوعی اُمیکرون را میان مردم به گردش انداخته و خوشه‌های بیماری تازه‌ای در گوشه و کنار ایران به وجود آورده است. با توجه به اعمال دستورالعمل‌های سختگیرانه از جمله تزریق سه دوزواکسن کرونا برای سفر‌های نوروزی، همچنان این نگرانی وجود دارد که وضعیت پاندمی به‌دلیل شناسایی زیرسویه‌های جدید اُمیکرون چگونه خواهد بود؟

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه تزریق دوز اول و دوز دوم دربرابر اُمیکرون و زیرسویه‌های آن بویژه BA۲ خیلی کارآمد نیست و حتماً باید دوز سوم یا بوستر تزریق شود، عنوان می‌کند: ما باید مردم را تشویق کنیم پیش از سفر‌های نوروزی و حضور در تجمعات و میهمانی‌ها واکسیناسیون‌شان را کامل کنند. مفهوم واکسیناسیون کامل قبلاً تزریق دو دوز واکسن کرونا بود. در شرایط حاضر با توجه به واریانت اُمیکرون و شناسایی زیرسویه‌های جدید این واریانت، توصیه می‌شود حتماً باید دوز سوم و تقویتی تزریق شود. این درحالی است که در کشور‌های مختلف افراد بالای ۱۲ سال نیز مجاز به تزریق دوز سوم هستند و در کشور ما نیز افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند دوز سوم واکسن را دریافت کنند.

BA۲ موج طولانی ایجاد می‌کند

دکتر ناجی در پاسخ به اینکه آیا شناسایی زیرسویه‌های جدید واریانت اُمیکرون می‌تواند منجر به ایجاد پیک جدید بیماری در تعطیلات سال جدید شود، می‌گوید: پس از شناسایی واریانت اُمیکرون اولین زیرسویه‌هایی که از این واریانت شناسایی شد زیرسویه BA۱، BA۲، BA۳ بود. اولین زیر واریانت شناسایی شده BA۱ بود که در همه جای دنیا این زیرسویه شناسایی شده است، پس از تغییر کوچک این زیرسویه، زیرشاخه BA۱، ۱ شناسایی شد که بتدریج در حال جایگزین شدن با BA۱ است. تفاوت BA۱ و BA۲ در این است که BA۲ موج طولانی‌تری را ایجاد می‌کند، ولی احتمال اینکه به سمت موج جدید بیماری‌زایی برود خیلی کمتر است.

دکتر ناجی در ادامه می‌افزاید: زیرسویه BA۲ سرعت انتشار بیشتری دارد و از چنگال سیستم ایمنی بدن به آسانی فرار می‌کند و همچنین آنتی‌بادی‌های حاصل از واکسیناسیون نیز تاحدودی درمقابل این زیرسویه کارآمد هستند. نکته مهم و قابل‌توجه این است افرادی که به زیرسویه BA۱ سویه اُمیکرون مبتلا شده‌اند، ممکن است به زیرسویه BA۲ هم مبتلا شوند. البته مدل‌های حیوانی نشان داده آلودگی با زیرسویه BA۱ واریانت اُمیکرون نمی‌تواند باعث عدم آلودگی به زیرسویه BA۲ شود. مطالعات انجام شده در دانمارک نیز حاکی از این است که اغلب افرادی که واکسن نزده بودند یا دو دوز واکسن زده بودند و دوز بوستر یا تقویتی را تزریق نکرده بودند همه‌شان نسبت به ابتلا به زیرسویه BA۲ حساس‌تر هستند برای همین نیز این احتمال وجود دارد افرادی که قبلاً به زیرسویه BA۱ واریانت اُمیکرون مبتلا شده‌اند به زیرسویه BA۲ هم آلوده شوند. این احتمال بویژه در افرادی که واکسن دوز سوم یا بوستر را تزریق نکرده‌اند، قوی‌تر است.

وی درباره شدت بیماری‌زایی واریانت BA۲ نیز عنوان می‌کند: اینکه زیرسویه‌های واریانت اُمیکرون تا چه اندازه می‌تواند بیماری‌زایی شدیدتری ایجاد کند هنوز یافته‌های زیادی به‌دست نیامده، اما درکل می‌دانیم که نسبت بستری و بیماری شدید در سویه اُمیکرون در مقایسه با سایر واریانت‌های دیگر مانند دلتا کمتر است. یکی از دلایل آن تعداد افراد زیادی است که واکسن تزریق کرده‌اند و از طرفی ویروس کووید ۱۹ در همه نقاط دنیا گردش کرده است. با توجه به اینکه زیرسویه BA۲ اُمیکرون نسبت به واکسن‌ها فرار بیشتری دارد، بنابراین افرادی که ریسک فاکتور دارند، سن‌شان بالا است و بیماری‌های زمینه‌ای دارند ابتلا به این واریانت می‌تواند منجربه بیماری‌زایی شدید حتی درگیری ریوی نیز شود. البته اُمیکرون نسبت به دلتا کمتر در ریه تکثیر می‌شود و بیشتر سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که اُمیکرون نسبت به سایر واریانت‌های دیگر بیماری‌زایی خفیف‌تری دارد مگر در افرادی که واکسن نزده‌اند یا سیستم ایمنی‌شان به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا سن بالا مستعد آلودگی و ابتلای شدید هستند.

ایجاد شبکه ایمنی در جامعه با گردش بالای ویروس

این ویروس‌شناس در پاسخ به اینکه آیا شناسایی زیرسویه‌های جدید اُمیکرون می‌تواند باعث افزایش تعداد موارد ابتلا و ایجاد پیک جدید بیماری بویژه پس از تعطیلات نوروزی شود، عنوان می‌کند: واقعیت این است که واریانت اُمیکرون نسبت به سایر واریانت‌های ویروس کووید ۱۹ بیماری‌زایی کمتری ایجاد می‌کند، بنابراین اینکه می‌بینیم قله پیک ششم کرونا شیب نزولی دارد به‌دلیل خصوصیت اپیدمی‌ها است یعنی اینکه ویروس در همه جا گشته و در سطح جامعه ایمنی حاصل از ابتلا به عفونت ایجاد کرده است همین وجود پایه ایمنی که عمدتاً مربوط به واکسیناسیون گسترده در کشور است باعث شده پیک اُمیکرون زودتر و با تلفات کمتری جمع‌وجور شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه افراد واکسینه نشده همچنان در برابر زیرسویه‌های اُمیکرون در معرض خطر هستند، می‌گوید: اگرچه گردش زیاد ویروس در جامعه در پیک ششم یک شبکه ایمنی به‌وجود آورده، اما مردم حتماً باید واکسیناسیون‌شان را کامل و دوز سوم را تزریق کنند به این دلیل که آینده اپیدمی و رفتار ویروس قابل پیش‌بینی نیست و تا زمانی که ویروس در جهان در حال گردش است نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد.

به گفته دکتر ناجی؛ انتظار بروز سویه‌های جدید ویروس با توجه به برداشته شدن محدودیت‌ها دور از انتظار نیست، از طرفی تا زمانی که همه کشور‌های دنیا به پوشش ۷۰ درصد واکسیناسیون نرسیده‌اند باید منتظر فاز حاد کووید ۱۹ و واریانت‌های جدید آن باشیم. میزان واکسیناسیون در کشور‌های آفریقای جنوبی بسیار پایین است و چنانچه در تکمیل واکسیناسیون همه کشور‌های دنیا مدنظر قرار نگیرند از حالت حاد اپیدمی خارج نخواهیم شد؛ بنابراین برای آنکه بیماری آندمیک شود باید همه دنیا دست به دست هم دهند و سطح واکسیناسیون را به ۷۰ درصد برسانند.

باید افراد واکسینه نشده را محدود کنیم

دکتر مسعود یونسیان عضو کمیته علمی کرونا در پاسخ به اینکه آیا به‌دلیل آلودگی سطح بالایی از جامعه و ایمنی حاصل از ابتلا و واکسیناسیون می‌تواند از خیز تند موج کرونا پس از تعطیلات نوروزی جلوگیری کند، می‌گوید: اول از همه کاهش پیک ششم چند دلیل داشت. ما هم انتظار داشتیم با همان سرعت افزایشی سرعت پیک نیز پایین می‌آید. سه عامل باعث شد. یکی ابتلای جمعیت بالا در موج دلتا بود که عمدتاً غیر واکسینه بودند، ثانیاً، چون موج دلتا را پشت‌سر گذاشته بودیم ابتلا به دلتا مثل واکسن عمل می‌کند؛ بنابراین اُمیکرون شدت و کشندگی پایین‌تری داشت. در موج ششم ابتلا زیاد داشتیم، ولی واکسن‌ها جلوی مرگ و فرم شدید بیماری را گرفتند. افرادی که فوت کردند بیماری شدید داشتند و آن‌ها هم تعدادشان کمتر بود. به‌طور کلی در ایران و دنیا تعداد موارد ابتلا خیلی بیشتر و تعداد بستر‌ی و مرگ کمتر بود.

دکتر یونسیان با بیان اینکه اعلام عبور از پیک ششم توسط مسئولان نشان‌دهنده شفافیت در اطلاع‌رسانی است، عنوان می‌کند: ما هم با این اعلام موافق هستیم منوط بر اینکه همزمان با برداشت محدودیت‌ها هشدار‌ها نیز داده شود. از طرفی برداشتن محدودیت اجتناب‌ناپذیر است. به مدت دو سال نمی‌توان مردم را در محدودیت قرار داد، بنابراین کاهش محدودیت‌ها پذیرفتنی است.

وی تأکید می‌کند: مهم‌ترین کار این است افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند تشویق کنیم، فشار بیاوریم و محدود کنیم که واکسن بزنند. هنوز بین تعداد افراد واکسینه شده بین دوز دوم و سوم فاصله داریم. بعضی‌ها نوبت‌شان نرسیده و درصد عمده‌ای نیز از نوبت‌شان گذشته است درحالی که هم ظرفیت تزریق و هم سبد واکسیناسیون غنی داریم.

به گفته دکتر یونسیان، یکی از موانع و ایجاد باور‌های غلط در مردم برای اجتناب از تزریق واکسن، رسانه ملی است که با دعوت از افراد غیرکارشناس توهمات ذهنی‌شان را به مردم القا می‌کنند که بار سنگینی در پی دارد و فضا را برای واکسن‌گریزی فراهم می‌کند. باید مراقب رسانه باشیم تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.

بیشتر بخوانید: سه میلیون بمب متحرک کرونا در تهران

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: واکسن کرونا واکسن

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: واکسن کرونا واکسن شناسایی زیرسویه های جدید ا واریانت ا میکرون ا میکرون نسبت افرادی که واکسن زیرسویه BA۲ تعداد موارد واکسن کرونا بیماری زایی ا میکرون شناسایی شد واکسن نزده زیرسویه BA۱ سوم واکسن دوز واکسن تزریق دوز دوز سوم کووید ۱۹ تزریق دو کشور ها پیک ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مقابله با بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون طیور در زنجان اجرا شد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولاً نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی گفت: نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی (مرغداری‌ها) و روستاییان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه‌های پرورش صنعتی طیور می‌شود.

کد خبر 748669

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور