Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@11:30:24 GMT

«فولاد» مقصدی مطمئن برای سرمایه گذاران

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۵۶۶۲

«فولاد» مقصدی مطمئن برای سرمایه گذاران

فرصت ها و مزیت های صنعت فولاد ایران تاریخچه فولاد  مراحل تولید معرفی سهم موضوع اصلی شرکت   سهامداران عمده محصولات شرکت مقدار تولید و فروش تغیرات نرخ فروش بررسی صورت های مالی فرصت ها و مزیت های صنعت فولاد ایران

اقتصاد آنلاین- فاطمه حیدری؛  اما ادامه این روند در گرو سرمایه گذاری به موقع در توسعه تکنولوژی استخراج ، بهره وری محصولات و همینطور توجه به افزایش در هزینه تولید و انرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به تحلیل بزرگترین مجتع تولید فولاد درکشور می‌پردازم.

تاریخچه فولاد

 5 درصد از پوسته زمین را آهن تشکیل داده است که از سالیان دور در ساخت ادوات آهنی تا پل و ریل و سازه های ساختمانی امروزی به کار گرفته شده است. به دلیل اینکه آهن در مجاورت هوا، خاک و آب زنگ می زند و از بین می رود قدمت استفاده از آهن مشخص نیست اما تاریخچه تولید آهن و فولاد به چند هزار سال پیش باز می‌گردد. اگر ترکیبات این فلز را بررسی کنیم، خواهیم دید که ترکیبات اصلی آن، آلیاژی از آهن و کربن است. فولاد یکی از بیشترین مواد تولید شده توسط انسان است و سالانه تقریباً بیش از ۱٫۶ میلیارد تن فولاد در سراسر جهان تولید می‌شود. فولاد پس از نفت خام دومین ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان بوده است.

 مراحل تولید

آهن به‌صورت سنگ‌های معدنی در پوسته زمین یافت می‌شود برای تولید فولاد  ابتدا سنگ‌آهن از معادن استخراج شده و در کوره گرم و ذوب می‌شود و سپس ناخالصی‌های آن از بین برده می‌شوند و به آن کربن اضافه می‌شود. پس از استخراج سنگ‌آهن از معدن، تبدیل آن به کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و در نهایت محصولات فولادی انجام می‌شود. فولاد را با سوزاندن کربن آهن خام سفید، همجوش کردن آن با مقدار مشخصی از کربن و اندازه‌گیری سایر عنصر‌های موجود در آن تولید می‌کنند. این فلز به دو شیوه ذوب در کوره‌ بلند (تولید به روش اکسیژن ) و یا با استفاده از کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود.

سنگ‌آهن

سنگ‌آهن عنصری فلزی است که از پوسته زمین استخراج می‌شود. سنگ‌آهن به تنهایی خیلی محکم نیست و به راحتی با اکسیژن ترکیب می‌شود برای ایجاد استحکام بیشتر با عناصری چون نیکل ترکیب می‌کنند.

کنسانتره

کنسانتره پودری سیاه رنگ است که از سنگ آهن ایجاد می‌شود. از این محصول برای تولید گندله آهن، آهن اسفنجی، شمش وسایر محصولات استفاده می‌شود. از این محصول در صنایع مختلف مرتبط به ذوب‌آهن نیز استفاده می‌شود.

 

گندله

گندُله به معنای گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ‌آهن و سایر مواد افزودنی است. گندله ماده اولیه برای تولید آهن خام است.

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی محصول حاصل از احیای مستقیم گندله است. شکل ظاهری آن به‌صورت قطعات کروی (گندله) متخلخل یا اسفنج‌گونه است که دلیل نامگذاری آن  همین ظاهر اسفنجی این محصول است.

شمش

در شکل زیر نمونه‌ای از شمش فولاد را مشاهده می‌کنید که شکل آن حمل و نقل را آسان تر می‌کند.

معرفی سهم

 شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۶۹ ثبت شد و از سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده است. این شرکت در سال ۱۳۸۵ با نماد  «فولاد» در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. این شرکت در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است. محصولات تولیدی این شرکت کاربرد گسترده ای در صنایعی از جمله خودروسازی و قطعه‌سازی ، ساختمانی، کشتی‌سازی، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل دارد. این شرکت از معدود فولاد سازان دارای زنجیره کامل از ابتدای معدن کاری سنگ آهن تا تولید فولاد است. ظرفیت تولید بیش از 10 میلیون تن در سال شامل انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی است.

موضوع اصلی شرکت

موضوع اصلی فعالیت شرکت فولاد مبارکه شامل انجام هرگونه فعالیت تولیدی، معاملاتی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی ، مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها از طریق تأسیس یا خرید و تعهد سهام شرکت‌ها و اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی موردنیاز صنعت فولاد از جمله استخراج سنگ‌آهن، تولید سنگ‌آهن، دانه‌بندی، کنسانتره و گندله است.

  سهامداران عمده

 فولاد مبارکه دارای  293 میلیارد برگه سهم است که مالکیت عمده آن به صورت درصدی به شرح زیر است:

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران  17.2 درصد سهام عدالت (مالکیت روش مستقیم)  10.76 درصد شرکت سرمایهگذاری توسعه سرمایه رفاه  10.06 درصد موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها  2.28 درصد بانک تجارت 2.49 درصد شرکت سرمایه گذاری صدر تامین          2.41 درصد سایرسهامداران حقوقی 36.57 درصد محصولات شرکت محصولات گرم :  مصارف آن شامل لوله ساختمانی ، لوله های انتقال سیالات ، وسایل و ماشین آلات صنعتی ، حمل و نقل سنگین و سبک ،صنایع فلزی ، مخازن و ظروف تحت فشار اسکلت فلزی سنگین است. محصولات سرد : در خودروسازی، لوازم خانگی و مخازن و کانتینرهای حمل مایعات صنایع الکتریکی کاربرد دارند. محصولات پوشش دار: در بسته بندی ،صنایع الکتریکی و ساخت کانتینر مصرف می‌شوند مقدار تولید و فروش

شرکت فولاد مبارکه دارای سه محصول اصلی با عناوین  محصولات گرم،  محصولات پوشش دار و محصولات سرد است. روند تولید و فروش فولاد مبارکه طی 8 فصل گذشته در نمودار زیر  قابل مشاهده است. این رکورد شکنی در تولید  مربوط به تولید در 3 ماهه ی منتهی به آذر سال جاری است. میانگین میزان تولید ماهانه در 14 ماه اخیر 600 هزار تن بوده است که پس از افت تولید در تابستان و پاییز ، تولید در آذر ماه به روند صعودی بازگشته است و در ماه بهمن با افزایش چشمگیری  بیش از 700هزار تن تولید داشته که عمده آن مربوط محصولات گرم است.

تغیرات نرخ فروش

افزایش نرخ در محصولات این شرکت  در سال گذشته صعودی بوده به طوری که قیمت محصولات گرم بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

بررسی صورت های مالی

افزایش در دارایی ها عمدتا مربوط به افزایش در موجودی مواد و کالا و دریافتنی تجاری است.

در بررسی صورت سود و زیان این شرکت با افزایش تولید و بهای تمام شده آن ، سود خالص به مبلغ 58131 میلیارد تومان رسیده است که باعث جهش سود هر سهم به مبلغ 1984 ریال  در پایان فصل سوم شده است.

در خلاصه گزارش ، شرکت فولاد مبارکه  تثبیت روند صعودی در دارایی ، حقوق صاحبان سهام ، سود و زیان خالص و سود هر سهم را رقم زده است و همینطور جهش تولید در ماه اخیر بیان گر روند قابل اتکا در این نماد است.

اخبار مرتبط ۲۲:۴۰:۰۳ گام بلند فولاد مبارکه برای خودکفایی در صنعت نفت و گاز کشور با تولید انبوه تختال با ضخامت… ۱۷:۱۶:۲۷ نقش کلیدی فولاد مبارکه در پروژه استراتژیک انتقال آب به فلات مرکزی ایران ۱۶:۴۳:۴۰ حذف سهمیه بهین یاب برای تولیدکنندگان اصلی با الگوی جدید وزارت صمت / تاثیر عرضه تلفیقی بر … ۲۲:۴۱:۰۶ ضرورت توجه به سبد سهام داری و سرمایه گذاری برای فولاد مبارکه ۰۸:۲۰:۰۰ وجود گنجینه‌ ای از سرمایه‌ های انسانی متخصص در مجموعه فولاد مبارکه ۱۶:۰۰:۰۰ توسعه سرمایه‌ های انسانی، رکن اصلی تحقق توسعه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فولاد مباركه اصفهان شرکت فولاد مبارکه سرمایه گذاری محصولات گرم آهن اسفنجی برای تولید سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، همان‌طور که می‌دانید در ایران مشتریان بسیار زیادی به‌دنبال خرید گوشی‌های سامسونگ هستند. این برند مدل‌های مختلفی را در بازه‌های قیمتی متفاوت راهی بازار کرده است؛ اما نکته مهمی که دراین‌رابطه وجود دارد، مونتاژ این گوشی‌ها است.

در واقع گوشی‌های سامسونگ در کشورهای مختلفی تولید می‌شوند که این موضوع دلایل مختلف خود را دارد. مونتاژهای چین، ویتنام و هند از رایج‌ترین نمونه‌هایی هستند که در بازار ایران وجود دارند. همراه ما باشید تا در ادامه این مونتاژها را به شما توضیح دهیم.

چرا شرکت سامسونگ محصولات خود را در کشورهای مختلف تولید می‌کند؟

بگذارید در همین ابتدا پاسخ یکی از مهم‌ترین سوالات دررابطه‌با مونتاژهای گوشی سامسونگ را بدهیم. دلیل اینکه شرکت سامسونگ در کشورهای مختلف محصولات خود را تولید می‌کند، تقاضای بسیار زیادی است که برای گوشی‌های آن وجود دارند. در واقع تمامی کشورهای جهان، از اروپا تا آسیا و حتی آمریکا، به‌دنبال خرید محصولات این برند هستند.

به همین دلیل سامسونگ شعب مختلفی برای کارخانه‌های خود در دنیا راه‌اندازی کرده است. کشورهای چین، ویتنام، آلمان، هند، برزیل و اندونزی از مهم‌ترین این کشورها هستند. باید بدانید که تمامی شرکت‌های موجود در این کشورها، تنها وظیفه مونتاژ گوشی‌ها را دارند. تولید قطعات این گوشی تماماً در کره جنوبی یا همان کشور خواستگاه سامسونگ تولید می‌شود.

گوشی سامسونگ ساخت ویتنام

یکی از انواع مونتاژهایی که برای گوشی سامسونگ وجود دارد و شهرت زیادی نیز در بازار ایران دارد، گوشی‌های ساخت ویتنام هستند. در واقع اغلب گوشی‌های این شرکت در ویتنام تولید می‌شوند. دلیل این موضوع پتانسیل بالای ویتنام برای مونتاژ این گوشی و نزدیکی آن به بازارهای آسیایی است.

اگر بخواهیم ارقام دقیق را ارائه دهیم باید بگوییم که در یک سال این کشور حدود ۱۲۰ میلیون گوشی تولید می‌کند. اکثر نمونه‌های موجود در اروپا و آمریکا از ویتنام وارد شده‌اند. هزینه تولید در این کشور پایین بوده و ازنظر نرم‌افزاری تفاوتی با مدل‌های دیگر ندارد.

گوشی‌های سامسونگ ساخته شده در هند

کشور دیگری که وظیفه تولید محصولات شرکت سامسونگ را دارد، کشور هند است. هند نیز پتانسیل بالایی برای تولید گوشی‌های هوشمند داشته و می‌تواند با هزینه بسیار پایین حدود ۱۲۰ میلیون گوشی را در سال تولید کند. اکثر مدل‌های تولیدشده در این کشور برای کشورهای غرب آسیا، اروپا و آفریقا صادر می‌شوند.

شرکت سامسونگ با تأسیس کارخانه خود در هند، هزینه صادر کردن آن‌ها به کشورهای آسیایی را کاهش داده و حتی قیمت محصولات خود در هند را نیز کاهش داده است. باید گفت که مدل‌های تولیدشده در هند نیز ازنظر نرم‌افزاری محدودیت یا تفاوتی نخواهند داشت.

گوشی‌های سامسونگ ساخت چین

کشور دیگری که سامسونگ در آن شعبه داشته و محصولات خود را مونتاژ می‌کند، کشور چین است. چین یکی از قدرتمندترین کشورها ازنظر اقتصاد بوده و دلیل آن نیز نیروی کار فراوان است. هزینه تولید محصولات سامسونگ در کشور چین بسیار پایین بوده و دلیل آن هم فراوانی نیروی کار است.

اما باید به این نکته اشاره کرد که هزینه تولید محصولات سامسونگ در چین کمی از ویتنام بیشتر است. به همین دلیل ممکن است قیمت محصولات تولیدشده در ویتنام ارزان‌تر از مدل‌های چینی باشد. اما ازنظر کیفیت قطعه یا نرم‌افزار تفاوتی میان این مدل‌ها وجود ندارد. در برخی از ریجن‌های تولیدشده در چین، امکانات گوشی مخصوص برای همین کشور بوده و نمی‌توان در کشور ایران از آن استفاده کرد.

آیا گوشی سامسونگ در کره جنوبی نیز ساخته می‌شود؟

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با مونتاژ محصولات سامسونگ پرسیده‌اند این است که آیا این گوشی‌ها در کشور کره جنوبی نیز تولید می‌شوند یا خیر؟ بسیاری از افراد بر این باورند که حجم عظیمی از تولید محصولات سامسونگ در کره جنوبی انجام می‌شود؛ اما هرگز این‌گونه نبوده و تنها ۱۰ درصد از محصولات این شرکت در کره تولید می‌شوند.

در واقع دلیل این موضوع تأمین بازار داخلی کره است. سامسونگ در کره جنوبی قرار گرفته و قطعات تمامی گوشی‌های خود را در همین کشور تولید می‌کند؛ اما مونتاژهای تولید شده در همین کشور بسیار کم بوده و فقط برای تأمین نیازهای کره جنوبی انجام می‌گیرد.

نحوه اطلاع از کشور ساخت گوشی

حال که به‌طور کامل با انواع مونتاژهای گوشی سامسونگ آشنایی پیدا کردیم، بهتر است نحوه فهمیدن کشور تولیدکننده گوشی را نیز پیدا کنیم. این‌گونه است که ارزش خرید و قیمت گوشی برای شما مشخص می‌شود. برای این کار باید سراغ رقم هفتم و هشتم کد IMEI گوشی خود بروید. رقم‌های زیر اطلاعات خاصی را به ما می‌دهند:

۰۵ یا ۵۰: تولید بزریل، آمریکا یا فنلاند ۰۸ یا ۸۰: آلمان یا چین ۰۱، ۱۰، ۷۰ و ۹۱: امارات یا هند ۰۳ یا ۳۰: چین یا کره جنوبی ۰۴ یا ۴۰: چین یا بریتانیا ۸۱: چین ۷۱: مالزی ۱۸: سنگاپور ۱۱: چین یا هند ۰۹: هند ۶۷: آمریکا ۴۱ و ۴۴: بریتانیا ۰۰: کارخانه اصلی کره جنوبی ۱۳: آذربایجان ۰۷ یا ۲۰: آلمان ۷۰ و ۹۱: فنلاند ۰۶ یا ۶۰: هنگ کنگ، چین، مکزیک یا فرانسه کدام مونتاژ سامسونگ برای خرید بهتر است؟

شاید این موضوع نیز برای شما سوال باشد که کدام یک از مونتاژهای گوشی سامسونگ برای خرید بهتر است؟ باید گفت که شرکت سامسونگ بر تمامی این مونتاژها نظارت داشته و از قطعات اصلی استفاده می‌کند. به همین دلیل تفاوتی در کیفیت و مونتاژ آن‌ها وجود ندارد. تنها به اندازه کمی قیمت آن‌ها متفاوت بوده و دلیل آن هم تفاوت اقتصاد و مالیات کشورهای مبدا است.

خرید انواع مونتاژ گوشی سامسونگ

اگر به‌دنبال خرید گوشی سامسونگ در مدل‌های مختلف و مونتاژهای گوناگون هستید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا مراجعه کنید. دیجی‌کالا انواع مونتاژهای این گوشی را در اختیار شما قرار داده و اطلاعات دقیق دررابطه‌با شرایط ساخت آن را نیز توضیح داده است.

جمع‌بندی

سامسونگ یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند است. این شرکت محصولات گوناگونی داشته و به‌دلیل تقاضای بسیار زیادی که در بازار دارد، شرکت‌های گوناگونی را در دنیا راه‌اندازی کرده است. این شرکت‌ها در هند، ویتنام، چین و حتی اروپا نیز وجود دارند.

وجود کارخانه‌های مختلف برای تولید این گوشی موجب شده تا مونتاژهای متفاوتی از آن در بازار وجود داشته باشد. مونتاژهای هند، چین و ویتنام مونتاژهای رایجی هستند که در ایران نیز وجود دارند. تفاوتی میان این مدل‌ها وجود نداشته و فقط کمی قیمت آن‌ها باهم فرق دارد. تمامی این مدل‌ها را می‌توانید از دیجی‌کالا بخرید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6090018

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • حضور همدان با بسته‌های سرمایه‌گذاری جدید در نمایشگاه اکسپو
  • معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی