Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نقش عملیات آبخیز داری در کنترل سیلاب‌ها وحفظ منابع آب و خاک و پوشش گیاهی، نقش مثبتی است و بالای ۵۰ درصد به طبیعت کشور کمک کرده است.

به گزارش ایسنا علی سلاجقه در سخنرانی ویدیوکنفرانسی خود در شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که صبح امروز (۱۷ اسفند) در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد، آبخیزداری را زیربنای توسعه پایدار در کشور دانست و اظهار کرد: مدیریت جامع حوزه آبخیز یعنی احترام گذاشتن به سرزمین و مدیریت سرزمین بر اساس اصول علمی و با مشارکت مردم برای حفظ طبیعت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انجام کار سازه‌ای باید در راستای ترمیم طبیعت باشد و آبخیزداری نیز به معنی ترمیم طبیعت است. این کار وقتی صورت می‌گیرد که طبیعت با مشکل مواجه شده باشد و ما آن را به شرایط مناسب خود باز می‌گردانیم. برای دستیابی به این هدف روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها اقدامات سازه‌ای است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست هدف از انجام اقدامات سازه‌ای را گرفتن فرصت از طبیعت برای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی کشور که متاثر از تغییرات اقلیمی و عملکرد ما انسان‌ها در طبیعت است، دیگر نمی توان با تکیه صرف بر فرآیندهای نرم، طبیعت را کنترل کرد پس به ناچار باید از فرآیندهای سخت کمک گرفت تا فرآیندهای نرم اتفاق بیفتند.

سلاجقه با تاکید بر لزوم عالمانه بودن اقدامات سازه‌ای برای ترمیم طبیعت خاطرنشان کرد: برای این منظور می‌بایست با استفاده از روش‌ها و مصالح سازگار با طبیعت و حداقل دستکاری در طبیعت این کار را انجام داد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در برخی از گفتمان‌هایی که در جامعه شکل می‌گیرد، آبخیزداری به نوعی زیر سوال رفته است که جفا در حق این علم است و باید متخصصان، دانشمندان و دست اندرکاران کنار هم بنشینند و مسایل را تبیین کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: باید ارزیابی کرد که اقداماتی که تاکنون انجام شده تا چه حد موفقیت آمیز بوده و چند درصد به پوشش گیاهی کشور افزوده است؟ آیا راهکارهای ما عالمانه و منطبق بر طبیعت بوده است؟ 

سلاجقه تصریح کرد: نقش عملیات آبخیزداری در کنترل سیلاب‌ها و  حفظ منابع آب و خاک و پوشش گیاهی با همه ندانم‌کاری‌هایی که شاید توسط برخی از مجریان انجام شده، نقش مثبتی است و بالای ۵۰ درصد به طبیعت کشور کمک کرده است.

وی با اشاره به سیلاب‌های چند سال اخیر در کشور گفت: اگرچه بعضی‌ها تلاش کردند تخریب چندین سازه آبخیزداری را در این سیلاب‌ها برجسته کنند اما باید توجه کرد که طراحی و ساخت یک سازه بر اساس دوره بازگشت مشخصی است و چنانچه سیلابی با دوره بازگشت بزرگتر اتفاق بیفتد، امکان تخریب آن سازه وجود دارد. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح مباحثی درباره ادغام این سازمان با سازمان جنگل‌ها یادآور شد: در تمام نشست‌هایی که تاکنون برگزار می‌شد، دیدگاه نخبگانی کشور این بود که مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست یک مجموعه واحد است. ما اثبات کردیم که رشته محیط زیست در دوره کارشناسی صرفا در دانشکده‌های منابع طبیعی ارایه می شود. پس شخصی که فارغ التحصیل دانشکده منابع طبیعی است حتما محیط زیست را می داند.

وی افزود: من در نامه خود به ادغام ۱۰۰ درصدی اشاره کردم که منظور این بود که مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست کاملا با هم ممزوج شوند و یک ساختار جدید به وجود آید.

سلاجقه تصریح کرد: اولویت اول ادغام این است که بخش انفال و منابع طبیعی برای همیشه از زیر مجموعه یک بخش تصدی‌گری به نام کشاورزی جدا شود. اولویت دوم این است که وزارت منابع طبیعی ایجاد شود و سازمان محیط زیست در جایگاه معاون رییس جمهوری باشد. در این صورت دو دستگاه به توسعه پایدار کمک خواهند کرد و در دولت هم دو حق رای خواهند داشت. اولویت بعدی تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست و اولویت آخر نیز ادغام دو مجموعه در جایگاه معاونت رییس جمهوری است. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: گفتمانی که پس از نامه بنده در کشور شکل گرفت، بسیار عالی بود و همه موافقان و مخالفان به این نتیجه رسیدند که حتما می بایست مجموعه منابع طبیعی از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شود که دستاورد بزرگی برای کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی اظهار امیدواری کرد درشانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، متخصصان، کارشناسان و دانشگاهیان برای مصالح کشور حرف بزنند و از رویکردهای ژورنالیستی پرهیز کند.

سلاجقه با بیان اینکه تلاش سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از ظرفیت‌های جامعه نخبگانی و دانشگاهی و سمن‌های محیط زیستی است، گفت: ما آمادگی داریم در مناطق حفاظت شده خود عملیات آبخیزداری با رویکرد مدیریت جامعه حوزه آبخیز انجام شود.  
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آبخيزداري سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور رییس سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و محیط زیست پوشش گیاهی سیلاب ها سازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مدادی بعد از ظهر امروز سه شنبه در دور سوم نشست منطقه‌ای مدیران کل حفاظت محیط زیست با محوریت معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس اظهار کرد: در راستای امور و هماهنگی بین ستاد، ادارات کل محیط زیست به ۵ منطقه تقسیم شده‌اند و در مناطق جلسات بر اساس منظم و موضوعی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم دو دوره در هر پنج منطقه جلسات برگزار شده و امروز دومین جلسه از دور سوم جلسات منطقه‌ای را در منطقه پنج که استان‌های زاگرس نشین هستند با میزبانی اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری و با محوریت موضوعات مربوط به توسعه مدیریت، مجلس، برنامه و بودجه برگزار می‌کنیم.

مدادی ادامه داد: محور نشست مسائل مربوط به برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، قوانین مربوط به مقررات در سال ۱۴٠۳ بوده و طبیعی است که محوریت قوانین و مقررات در امسال حول محور شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده باشد.

وی اذعان داشت: رسالت سازمان محیط زیست نسبت به شعار سال در دو حوزه مختلف می‌توان نسبت به آن قائل بود، روان سازی امور و تعامل سازنده با دستگاه‌های ذی ربط در راستای تحقق شعار سال و البته با حفظ ملاحضات و اصول زیست محیطی است.

مدادی خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست خود را موظف می‌داند که نسبت به شعار سال همکاری لازم با همه حوزه‌ها داشته باشد.

وی افزود: محور دوم فعالیت سازمان ارتباط با شعار سال و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست بوده که یکی از رویکردهای اصلی در امر حفاظت در کل دنیا است و روش‌های نوین در امر حفاظت مبتنی بر مشارکت فعال مردم و ذی‌نفعان و جوامع محلی است که امیدواریم در این حوزه نیز اتفاقات خوبی در سال جاری رقم بخورد.

کد خبر 6099625

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش