Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@05:22:53 GMT

پایان مدرک فروشی با مجوز سه روزه

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۵۸۴۰

پایان مدرک فروشی با مجوز سه روزه

تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت که قادر باشد علم و دانش را به خدمات قابل عرضه در اقتصاد کشور تبدیل کند و همچنین افراد خلاق و کارآفرین که بتوانند با ایجاد ارزش افزوده، فرصت‌های شغلی پایداری برای دیگران ایجاد کنند به‌عنوان یکی از استراتژی‌های مؤثر در فرایند توسعه هر کشوری به شمار می‌رود.

روزنامه ایران:  در این میان آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از اجزای لاینفک دولت در مسیر توسعه محسوب می‌شود که سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند از طریق آموزش نیروی انسانی ماهر بستر ایجاد تحولی بزرگ در دولت مردمی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انسان با مهارت در کنار تکنولوژی نوین دیده می‌شود، اگر ما به ارزش مهارت بیاندیشیم و نگذاریم شکاف بین انسان با مهارت و تکنولوژی بیشتر شود، سهم بیشتری در توسعه خواهیم داشت. مهمترین عامل کسب مهارت و فناوری نوین سرمایه‌های انسانی و ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد، از نیازهای اساسی جامعه است. در واقع سازمان فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های مداوم سبب کسب و ارتقای سطح دانش و مهارت موجود در میان نیروی انسانی و در نهایت منجر به ارتقای سطح اشتغال در کشور می‌شود.

بازار داغ فروش مدرک در دولت دوازدهم

از همین رو و با توجه به اهمیتی که این مدرک دارد، بازار خرید و فروش مدرک مهارت‌های فنی و حرفه‌ای همیشه فعال بوده اما در دولت دوازدهم به علت اینکه از سال 97 تا 99 دولت اجازه صدور مجوز در این حوزه را نداد همین امر موجب شد بازار فروش آنها داغ شود. علاوه بر آن به علت اینکه زمان صدور مجوز در دولت قبلی 8 ماه بود، دائم تراکم تقاضا وجود داشت که با جلوگیری از صدور مجوز این تراکم افزایش یافت. بنابراین قیمت فروش مجوز فنی و حرفه‌ای برای متقاضیان آن نیز سر به فلک کشید. در حال حاضر یکی از اقدامات مهم سازمان فنی و حرفه‌ای کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد بوده که از ۸ ماه به سه روز تقلیل یافته است. در واقع با حذف ممنوعیت و کاهش زمان صدور مجوز فنی و حرفه‌ای در کشور حجم متقاضیان آن کاهش یافت و بازار خرید و فروش نیز به میزان چشمگیری از رونق افتاده است.

آموزش بیش از هشت هزار نفر در عرصه فنی و حرفه ای

یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده ارزیابی رضایت مشتریان سازمان‌های دولتی است که بعد از تدوین برنامه هفتگانه تحول در نظام اداری دولت به این امر توجه خاصی شده است. به طوری که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای سنجش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری، سالانه بازرسی‌های متعددی را انجام می‌دهد. در همین راستا و با توجه به این طرح، اقدامات و دستاوردهایی در خصوص تکریم مردم در سازمان فنی و حرفه‌ای صورت گرفته که غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این مورد به «ایران» می‌گوید: در این خصوص اقداماتی همانند کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد از حدود ۸ ماه به سه روز، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از 2 ماه به سه روز، کاهش زمان فرایند برگزاری آزمون و صدور گواهی‌نامه مهارت از 45 روز به 7 روز کاری و ارتقا و توسعه  خدمات را نیز انجام داده‌ایم. علاوه‌بر آن فرایند تمدید و تعویض گواهینامه‌های مهارت و اطلاع‌رسانی نیز بهبود یافته و شناسایی و معرفی 472 شغل مهارت محور کم سرمایه بر نیز از جمله اقدامات این سازمان محسوب می‌شود و همچنین ایجاد 3 مرکز سنجش مهارت در سطح کشور نیز از دیگر فعالیت‌های این سازمان در راستای تکریم مردم به شمار می‌رود.این  مسئول همچنین می‌گوید: در 6 ماهه دوم سال 894 هزار و 984 نفر توسط این سازمان آموزش دیده اند  که 521 هزار نفر از آنها مربوط به فعالان در ارگان‌های دولتی بوده‌اند که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 13 درصد رشد داشته است. همچنین 373 هزار و 984 نفر که آموزش دیده‌اند از افراد غیر دولتی می‌باشند که این بخش نیز نسبت به سال گذشته 16.5 درصد رشد را تجربه کرده است. آموزش دیدگان شامل اقشار مختلف همچون کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، معتادان بهبود یافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، روستاییان و... هستند.

رشد 191 درصدی صدور مجوز در سازمان فنی و حرفه‌ای

در همین راستا حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توضیح می‌دهد: برای داشتن نیروی کاری با مهارت، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، آموزش‌های مورد نیاز بازار کار را برای کارجویان در نقاط مختلف شهری روستایی و شاغلین در بنگاه‌های اقتصادی از طریق مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌کند که در این زمینه این سازمان به گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی پرداخته و دستاوردهایی همچون تدوین 600 استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای که در 6 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشته است و آموزش 521 هزار نفر در دوره‌های مهارتی در بخش دولتی که با ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه مواجه بوده، آموزش 373 هزار و 984 نفر در آموزشگاه‌های آزاد سراسر کشور که این حوزه نیز با افزایش 16.5 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه همراه بوده و تهیه طرح مهارت آموزی هیبریدی دانشجویان در این عرصه را تاکنون داشته‌ایم. همچنین در حوزه اعطای مجوز نیز این سازمان با رشد 191 درصدی مواجه بوده به طوری که در این مدت به 608 مرکز کارآموزی و بین کارگاهی مجوز اعطا کرده است. علاوه بر آن سازمان فنی و حرفه‌ای تاکنون موفق به شناسایی و معرفی 472 شغل مهارت محور کم سرمایه بر نیز شده است.

عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در عرصه دولت الکترونیک

دولت الکترونیک یکی از مهم‌ترین مقولات در جامعه اطلاعاتی به شمار می‌رود، در ایران نیز چندسالی است که دولت در راستای ارائه خدمات به‌صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان، دولت الکترونیک را فعال کرده است. اهمیت اجرای این طرح به اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر اجرای آن به‌طور جدی در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. در واقع از این امر در راستای انجام تغییرات در فرایندهای دولتی مانند تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی استفاده می‌شود. بنابراین  به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسه‌پذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی درون دولت، بین دولت و سازمان‌های تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی دولت الکترونیک می‌گویند. اکنون دولت الکترونیک در ایران در بعضی حوزه‌ها فعال است و قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه کاستی‌ها و نقص‌هایی که در اطلاع‌رسانی دیجیتالی رسمی در وب دارند، بخشی از روابط عمومی دیجیتالی کشور را به دوش می‌کشند. دفاتر دولت الکترونیک که در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است، خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام می‌دهند و این خود یک گام رو به جلو در ارائه خدمات به شهروندان الکترونیکی ایران است.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه دولت الکترونیک هم می‌گوید: سازمان فنی و حرفه‌ای در ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیک رتبه 18 از 162 را کسب کرد و از میان 162 دستگاه موجود موفق به کسب رتبه یک در محور ارائه خدمات شده است. همچنین برای نخستین بار پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و 7 سامانه آنلاین خدمات‌رسانی و مدیریت دانش در حوزه مسابقات مهارت راه‌اندازی شد و علاوه بر آن به منظور استقرار طرح امن‌سازی خدمات الکترونیک سازمان اقداماتی صورت گرفته و همچنین اتصال به درگاه‌های استعلام برخط و برای توسعه تبادلات الکترونیک بین دستگاهی و بسترسازی جهت اعتبارسنجی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد به شیوه الکترونیکی نیز اقدام شده است.وی ادامه می‌دهد: در راستای هوشمند‌سازی و توسعه دولت الکترونیک بازطراحی و اصلاح فرایندها و روش‌های انجام کار، تغذیه و بهنگام‌سازی اطلاعات سامانه دینا کاتالوگ و پایگاه اطلاعات آماری وزارتخانه، بروزرسانی و توسعه فرایندهای خدمات الکترونیکی در حوزه تدوین استانداردهای آموزش مهارت، طراحی سامانه استعداد منجی در راستای هدفمند کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزان با مشارکت انجمن متخصصین آلمان و اصلاح فرایندهای تخصصی با الکترونیکی کردن و مستند نمودن بخش عمده‌ای از فرایندهای تخصصی و عمومی نیز تا کنون انجام داده‌ایم.


گفتنی است؛ هزینه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی رایگان است. اما اگر فردی مدرک بخواهد حدود ۱۰۰ هزار تومان بابت هزینه ثبت‌نام، مشاوره، آزمون و مدرک باید پرداخت کند. در خصوص میزان زمان مورد نیاز برای کسب مهارت و آموزش نیز استانداردهای آموزشی هر رشته‌ای با هم متفاوت است و دوره‌ها از ۳ تا ۴۰ ساعت و یا حتی برخی ۱۸ ماه نیز برای آموزش در نظر گرفته شده که بسته به مهارت مورد نظر متفاوت است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای سازمان فنی و حرفه ای کاهش زمان صدور مجوز فنی و حرفه ای فنی و حرفه ای دولت الکترونیک علاوه بر آن درصد رشد سه روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی الهلال و التعاون + فیلم

دیدار تیم‌های الهلال و التعاون در چارچوب هفته سی‌ام لیگ حرفه‌ای عربستان با برتری الهلال به‌پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های الهلال و التعاون عصر _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در چارچوب هفته سی‌ام لیگ حرفه‌ای عربستان از ساعت ۱۸:۳۰ به‌مصاف یکدیگر رفتند که در نهایت با برد الهلال به‌پایان رسید.

الکساندر میتروویچ در دقیقه ۴۰، سعود عبدالحمید در دقیقه ۷۰ و صالح الشهری در دقیقه ۷+۹۰ برای الهلال گلزنی کردند.

خلاصه‌بازی الهلال و التعاون کد خبر 750385

دیگر خبرها

  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • خلاصه بازی النصر و الوحده + فیلم
  • خلاصه بازی الهلال و التعاون + فیلم
  • پیشنهاد گسترش دامنه شمول در اصلاح قانون بیمه بیکاری
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • پایان سفر دو روزه رئیس و مسئولان قوه قضائیه به هرمزگان
  • استقلال به خاطر برکناری خطیر از لیگ قهرمانان محروم می‌شود؟
  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است