Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@04:43:31 GMT

هیچ بن‌بستی در مذاکرات نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۵۸۶۸

هیچ بن‌بستی در مذاکرات نیست

ما در مذاکرات همه نوع انعطافی که لازم بود نشان دادیم، البته هیچ کس نباید توقع داشته باشد که ایران از خطوط قرمز خود چشمپوشی کند. تامین منافع ملت ایران خط قرمزی است که هیچ کس نمی‌تواند از آن عبور کند کما این‌که هیچ سیاستمداری در هیچ کشوری از منافع ملتش نمی‌تواند عدول کند.

آنچه اکنون اتفاق افتاده این است که نرمش قهرمانانه در حدی که توان آن در مذاکرات وجود داشته نشان داده شده و طرف‌‌های مقابل به خوبی می‌دانند که ما تلاش کردیم بسیاری از مسائلی که می‌توانست مانعی در مذاکرات باشد رفع کنیم تا به نتایجی برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر اخیر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در راستای برخورد مثبت ایران در مواجهه با روند مذاکرات است و از این رو ما آماده همکاری با مجامع بین‌المللی هستیم اما در مقابل با مانع‌تراشی‌های آمریکا مواجهیم. آمریکایی‌ها بدون رعایت مقررات و حقوق بین‌المللی از برجام خارج شدند و این به منزله پیمان‌شکنی بدون منطق و بدون پشتوانه حقوق بین‌الملل است و اکنون آنها باید خسارت‌های وارد شده به ایران را بپردازند، نه این‌که مطالبه چشمپوشی جمهوری اسلامی از خطوط قرمزش باشد.

مذاکره‌کننده ارشد ما برای این هدف در مذاکرات وین حضور پیدا کرده است که اگر منافع ملت ایران مورد لحاظ قرار گیرد زمینه برای توافق مهیا شود اما اگر طرف‌های مقابل بخواهند خطوط قرمز ما را نادیده بگیرند هیچ مذاکره‌ای به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. اکنون ایالات متحده باید جبران مافات کرده و تخلفات خود را در تعهد به منطق توافقات حقوقی مرتفع و نزاکت را در عرصه بین‌المللی رعایت کند. ما هیچ گونه پاسخگویی بر عهده نداریم بلکه این تصمیم سیاسی را غرب و به خصوص آمریکایی‌ها باید بگیرند که آیا می‌خواهند همچنان منافع ملت ایران را نادیده گرفته و سلطه‌طلبی کنند یا درس عبرت گرفتند و آماده‌اند که منافع ملت ایران را رعایت کنند.

درباره ترفند بن‌بست‌نمایی آمریکا در جریان مذاکرات وین هم معتقدم هیچ بن‌بستی وجود ندارد. ایران به لحاظ حقوقی و قانونی به تمام مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و آنها را رعایت کرده است. در مقابل بسیاری از تکالیف و وظایف برجای مانده نسبت به توافقات وجود دارد که منتظر تصمیم سیاسی طرف‌های مقابل ایران است.

خطوط قرمز ایران کاملا مشخص بوده و این خطوط قرمز به هیچ وجه قابل بازگشت نیست. مجلس شورای اسلامی نظارت تام و تمامی بر اجرای قانون اقدام راهبردی دارد و پیام خود را در جلسات مشترک با دولت بیان کرده است. الان دولت و مجلس و همه نهادهای حکومتی می‌دانند که باید قانون مجلس رعایت شود و از این جهت هیچ تفاوتی میان مجلس و دولت نیست. نمایندگان مردم پشتیبان تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای وین هستند و تیم مذاکره‌کننده هم ملزم به رعایت خطوط قرمزی است که به طرف غربی کاملا تفهیم شده است.

عباس مقتدایی - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: عباس مقتدایی مذاکرات برجام مذاکرات وین منافع ملت ایران بین المللی خطوط قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۵۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، هادی شیخ‌مقدس با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های در حال اجرای این شرکت گفت: پروژه‌هایی که هم‌اکنون در حال اجرا یا مناقصه هستند درمجموع حدود هزار میلیارد تومان است که از این رقم حدود ۴۵۰ میلیارد تومان آن متعلق به پروژه‌های در حال اجراست.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۵۲۰ میلیارد تومان پروژه در فرایند مناقصه قرار دارند، بیان کرد: ارزش پروژه‌های مربوط به پدافند غیرعامل نیز حدود ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان و بودجه مربوط به میترینگ نیز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

کد خبر 6098445 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه
  • امیر حیدری: هیچ‌کس قادر به تهدید جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور نیست
  • اجرای هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند
  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ آزادی ۲۰ فلسطینی در مقابل ۱ نظامی زن اسرائیلی
  • مفاد جدید آتش‌بس در غزه منتشر شد/ آزادی ۱۰۰۰ فلسطینی مقابل ۳۳ اسیر صهیونیست
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • آب شرب ۲۵ هزار نفر در بهمئی پایدار شد