Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:00:36 GMT

مدیرکل محیط زیست فارس: اولویت با کاشت درختان بومی است

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۵۹۹۲

مدیرکل محیط زیست فارس: اولویت با کاشت درختان بومی است

حمید ظهرابی سه شنبه در مراسم درختکاری به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری افزود:اکنون حتی اگر قرار باشد در شهری درختکاری کنیم گونه های ارزشمند بومی کاشته می‌شود به ویژه تلاش می کنیم ذخیره ژن ارزشمند گونه هایی مثل سرو شیراز حفظ شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این مراسم که با همت مدیریت اجتماعی،مدیریت فضای سبز،انجمن علمی علوم و مهندسی محیط زیست و با همکاری انجمن های علمی دانشگاه شیراز  برگزار شد ادامه داد:برای آینده توسعه استان فارس  باید به علوم مختلف، تکنولوژی و صنعت دانش بنیان تکیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در روز درختکاری گفت: گاهی برخی از افراد انتقاداتی به اینگونه برنامه ها دارند که موجب هجمه زیادی می‌شود ، آنها  از شیوه، نوع و گونه درختکاری  انتقاد می کنند اما بسیج اجتماعی در این سطح و با این گستردگی برای جلب مشارکت های عمومی و توجه مردم به اهمیت درخت و  درختکاری و حفظ درخت و منابع طبیعی کار آسانی نیست.

ظهرابی اضافه کرد : می‌بینیم که همه درگیر هفته منابع طبیعی هستند ، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی، شهرداری ها، شوراها، روستاها و عموم مردم. خواهش من این است که ارزش کاری چنین بزرگ و اثر بخش را در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی بدانیم و البته ما و همکارانمان در منابع طبیعی اگر ایرادی در کار بوده قطعا آن را رفع می کنیم و با جدیت به دنبال احیای جنگل ها و مراتع هستیم. همچنین  برای نگه داری و حفظ نهال ها و بذرکاری ها برنامه ریزی کرده ایم.

این مقام مسوول با اشاره به زخمی شدن یکی از محیط بانان منطقه ماله گاله شیراز با اره برقی در حالی که برای جلوگیری از قطع درخت در مقابل متخلف قطع درخت قد علم کرده بود گفت این  تلاش و مجاهدت برای حفظ درختان اقدام ارزشمندی است و خوشبختانه عقب نشینی و تسلیم در قاموس همکاران محیط زیست و منابع طبیعی وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد : در بحت آتش سوزی هم با وجود اینکه در سال گذشته حدود ۶۰ مورد آتش سوزی داشتیم با وجود اینکه هیچ اعتباری وجود نداشت و فشار  بر سایر منابع مالی وجود داشت اما نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی عاشقانه به مقابله با آتش پرداختند و با افتخار می‌گوییم که در سال گذشته میانگین ساعت خاموش کردن آتش به دو ساعت رسیده است در حالی که در خیلی از استان ها آتش سوزی ها تا چند روز وحتی هفته طول می کشد.

ظهرابی از طرح مشترک محیط زیست و دانشگاه شیراز در ستاد احیای تالاب ها سخن به میان آورد و گفت: با تکیه بر دانش و تخصص دانشگاه شیراز برای احیای تالاب های استان تلاش می کنیم.شاید پیچیدگی و سختی کار از دید عموم مردم مشخص نباشد اما احیای تالاب به معنی پر کردن یک حوضچه آب نیست بلکه باید کلیه کارکردهای طبیعی یک حوضه آبریز را به کارکرد صحیح اولیه برگردانیم تا تالاب احیا شود.

وی بیان کرد: هماهنگ کردن نظام اجرایی و اجتماعی در کنار همراه کردن مشارکت اجتماعی کار بسیار مشکل و پیچیده ای است در حال حاضر  کارگروه های اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی ستاد احیا نیز فعال شده اند که امیدواریم منجر به اقدامات مفید برای احیای تالاب ها در استان شود.

برچسب‌ها درخت منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درخت منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری درخت منابع طبیعی و آبخیزداری روز درختکاری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس محیط زیست فارس منابع طبیعی احیای تالاب محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۵۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است و همه ما باید برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه به مناسبت روز ملی خلیج فارس در پیامی این روز را به دوستداران میهن اسلامی و خلیج همیشه فارس تبریک گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خلیج فارس به لحاظ راهبردی، ملی و زیستی یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود ایران به جهان است و اهمیت این مسئله برای تمام هموطنان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در نظام مقدس جمهوری اسلامی واضح و مبرهن است. خلیج همیشه فارس اصلی‌ترین نماد برای تمامیت ارضی کشورمان است و همه ایرانیان برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن جان در طبق اخلاص نهاده‌اند.

دهم اردیبهشت، روز ملی «خلیج همیشه فارس» را در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) در حالی جشن می‌گیریم که این منطقه هم به لحاظ استراتژیک در کانون توجهات و ریل گذاری توسعه مطابق با منویات اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) در خصوص توسعه دریامحور همراه با حفظ و ارتقای زیستگاه‌های بی‌بدیل قرار گرفته است و دولت مردمی انقلابی هم با تمام توان جهت قرارگیری در این مسیر تلاش می‌کند. خلیج فارس به لحاظ زیستی یکی از پرتاب‌وتوان‌ترین زیست بوم‌های دریایی در برابر تغییراتی است که به دست انسان‌ها به آن تحمیل شده است.

به عنوان خادم کوچک ملت در بخش محیط زیست دولت مردمی- انقلابی ضمن تبریک این روز به تمامی دریادلان عزیز و شهیدان پرکشیده به اوج آسمان زیبایی سرزمین اسلامی‌مان که در قعر خلیج همیشه فارس با عزت آرمیده‌اند، به میهن دوستان و هموطنان عزیز یادآور می‌شوم که سلامت زیست بوم خلیج فارس ضامن اصلی پایداری اقتصادی، امنیتی، انرژی و ثبات نه در منطقه بلکه در جهان خواهد بود و ما در دیده بانی از محیط زیست این ارزشمندترین و مهمترین خلیج جهان، خلیج همیشه فارس ذره‌ای قصور نخواهیم کرد. نام کهن سرزمین عزیزم ایران اسلامی به پهنه و تارک خلیج همیشه فارس سربلند و پرافتخار باد. به امید ظهور.»

کد خبر 749048

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است