Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:06:13 GMT

بررسی وضعیت تولید گندم در استان قزوین زیر ذره‌بین

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۶۰۳۱

بررسی وضعیت تولید گندم در استان قزوین زیر ذره‌بین

ایسنا/قزوین تولید گندم حتی تا مرز خودکفایی، یکی از ضروریات کشور به شمار می‌رود، در این بین مسئولان جهاد کشاورزی با تلفیق علم و همت کشاورزان می‌توانند میزان تولید را افزایش دهند؛ هر چند در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه بودیم اما بذرهای اصلاح شده و انجام روش‌های جدید می‌تواند باعث بهبود عملکرد در تولیدات کشاورزی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان قزوین با دارا بودن یک درصد خاک ایران همواره چهار درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به وجود دشت قزوین، کشت گندم از اهمیت بسزایی برخوردار است که با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و استفاده از علوم و تکنولوژی می‌توانیم عملکرد بالاتری را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

مجید اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: هرساله میزان تولید محصولات کشاورزی بر اساس الگوی کشت از سوی وزارتخانه به سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها ابلاغ می‌شود، و براین اساس برای پاییز امسال ۴۸ هزار هکتار گندم آبی، ۱۰۷ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار هکتار جو آبی، ۷۰۰۰ هکتار جو دیم و ۱۰ هزار هکتار کلزا در قالب الگوی کشت برای استان تعریف شده است، البته کاشت ۱۵۰۰ هکتار چغندرقند نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه می‌دهد: برای اجرای الگوی کشت نیازمند ضمانت‌های اجرایی هستیم که این ضمانت‌ها نیازمند طراحی و تدوین قوانینی است که نمایندگان مجلس باید به آن بپردازند.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح می‌کند: محصولات پر آب‌بر مانند گوجه و هندوانه در استان قزوین کشت می‌شود؛ طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ سطح زیر کشت محصولات پرآب‌بر ۱۳ هزار هکتار بود که امروز این رقم به ۷۲۰۰ هکتار در سال رسیده است و علاوه بر آن با اقدامات به‌زراعی و به‌نژادی آب مصرفی را کاهش داده‌ایم، ضمن اینکه در کشت ۹۵ درصد محصولات جالیزی از بذور هیبریدی پرپتانسیل استفاده می‌شود.

وی اعلام می‌کند: ۹۲ درصد محصولات جالیزی از طریق کشت نشایی کاشته می‌شوند که همین امر موجب ۲ تا ۳ مرحله صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود؛ هم‌چنین باید بگویم که ۹۴ درصد محصولات جالیزی از طریق سیستم‌های تحت فشار آبیاری می‌شوند؛ استفاده از مالچ روش دیگری برای جلوگیری از تبخیر است؛ با کاهش سطح زیرکشت در تلاش هستیم ضمن استفاده آب و کشت ارقام پرمحصول، عملکرد بالاتری داشته باشیم.

اسماعیلی خاطرنشان می‌کند: کشاورزان در شرایط معمول ۳۰ لیتر آب در ثانیه برای ۳۰ هکتار دریافت می‌کنند اما آنان را ملزم کردیم تا اصلاح پروانه صورت گیرد و در قبال استعلام ۱۵ درصد به‌عنوان اجرای سیستم آبیاری از پروانه کشاورز کسر می‌شود، هم‌چنین در صدور پروانه نیز ۱۰ درصد از میزان آب کاسته می‌شود و در مجموع ۲۵ درصد از آب کشاورزی داخل آبخوان باقی‌مانده و صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: بارندگی خوبی را در سال‌های زراعی ۹۸ و ۹۹ داشتیم اما در سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌خاطر تغییر اقلیم تا به امروز ۱۱۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است که نسبت به دوره بلندمدت ۲۵ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین متذکر می‌شود: ۲۷۸ میلیون مترمکعب سهمیه آب طالقان است که در پاییز ۷۵ میلیون مترمکعب تخصیص دادند و ما برای ۳۰ درصد کشت‌های پاییزه برنامه‌ریزی کردیم. برای همین حمایت‌های انجام شده نیز متناسب با ۳۰ درصد کشت صورت گرفت تا از کشت‌های مازاد جلوگیری شود؛ هم‌چنین مکاتباتی با آب منطقه‌ای داشتیم تا با تخصیص مجدد آب و بازگشایی چاه‌های آب تلفیقی، کشت بیشتری صورت گیرد.

وی تأکید می‌کند: چند سالی می‌شود که برنامه‌هایی را آغاز کرده‌ایم، برای همین منظور کشت محصولات کم آب‌بر در حوزه گیاهان علوفه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که کشاورزان از آن استقبال کردند. در حال حاضر در حوزه کشت‌های نشایی ۷۰۰۰ هکتار کشت زراعی را در سال‌جاری به‌صورت نشایی کشت کردیم که ۲ تا ۳ مرحله در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد داشت. هم‌چنین کاهش کشت محصولات پرآب‌بر مانند خربزه و هندوانه را نیز در دستور کار قرار دادیم.

طرح توسعه دیم‌زارها در قزوین در دستور کار

اسماعیلی می‌گوید: برای ترسیم کشت محصولات دیم ۲ طرح افزایش عملکرد گندم و طرح توسعه دیم‌زارها را در استان در دستور کار قرار دادیم. طرح افزایش عملکرد گندم از سه سال پیش به‌صورت پایلوت در شهرستان آوج عملیاتی شد که طی آن ۱۰ هکتار از اراضی به زیر کشت گندم رفت و امسال این رقم به ۳۰ هزار هکتار رسیده است طبق برنامه‌ریزی انجام شده در تلاش هستیم در پایان سال پنجم ۵۰ درصد اراضی دیم استان ۲۵ درصد افزایش عملکرد داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: طرح توسعه دیم‌زارها نیز با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود بر همین اساس ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم به زیر کشت غلات و کشت علوفه‌ای، نباتات علوفه‌ای، حبوبات و گیاهان دارویی رفته و فاز نخست آن طی ۲ ماه گذشته اجرایی شده است. در این طرح تسهیلات بانکی چهار درصد برای تأمین ادوات مورد نیاز کشت با همکاری ستاد اجرایی اختصاص پیدا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام می‌کند: در سال زراعی جاری در حوزه کشت گندم ۴۹ هزار هکتار گندم آبی کشت شده و پیش‌بینی می‌شود ۳۲۰ هزار تُن گندم برداشت شود همچنین ۱۱۲ هزار تُن گندم دیم کاشته شده است.

وی تشریح می‌کند: در سال ۹۷ حدود ۲۴۷ هزار تُن گندم مازاد کشاورزان خریداری شد، هم‌چنین در سال زراعی گذشته با توجه به کاهش ۳۴ درصدی بارندگی نسبت به دوره بلند مدت و کاهش ۴۹ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته آن خشکسالی آسیب بسیاری به حوزه تولیدات وارد کرد اما ۱۱۳ هزار تُن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان و هم‌چنین ۸۰۰۰ تُن بذر خریداری شد که در زمینه خرید گندم رتبه ۱۱ کشور را به خود اختصاص دادیم. لازم به ذکر است که بگوییم در سال گذشته خرید ۱۷۵ هزار تُن گندم را در برنامه داشتیم که ۱۱۳ هزار تُن خرید کردیم.

اسماعیلی اظهار می‌کند: میزان نیاز استان در خبازی صنف و صنعت ۱۴۰ هزار تُن گندم در سال است که در تمام سال‌ها بیش از نیاز استان خریداری می‌شود و بخش اعظم گندم خریداری شده در سیلوهای غله نگهداری می‌شود و بقیه را برای استان‌های گیلان، البرز و تهران ارسال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در دی ماه سال ۹۹ اعلام کرده بود: میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری برابر با ۲۰۸ هزار تن بوده، گرچه این عدد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، اما نزدیک به ۴۸ هزار تن پایین‌تر از برنامهٔ ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان خود در قزوین بوده است، در حالی که امسال و سال گذشته ما بارش‌های بسیار مناسبی داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، آمارها نشان می‌دهد که میزان هدف‌گذاری برای تولید و هم‌چنین خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ ، برخلاف بارش‌های متعارف، برنامه اقتصاد مقاومتی و روند افزایشی برنامه‌های سالیانه؛ به‌صورت کاهشی بوده است.

مجموع تولید گندم آبی و دیم استان در سال جاری (سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹) به ترتیب حدود ۱۹۰ هزار تُن و ۳۹ هزار تُن برآورد می‌شود که از میزان تولید ابلاغی وزارت متبوع (به ترتیب۲۲۰ هزار تُن گندم آبی و ۹۹ هزار تُن گندم دیم) به مراتب کمتر بوده است. به عبارتی تولید گندم آبی در سال ۱۴۰۰ استان قزوین از حدود ۲۵۰ هزار تُن به ۲۲۰ هزار تُن، رسید.

اگر به میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری که ۱۱۲ هزار تُن بوده است توجه کنیم؛ مشاهده می‌شود که این رقم به مراتب کمتر از سال قبل (۹۹) بوده است؛ به عبارتی دیگر مقایسه آمار تولید و خرید نشان می‌دهد که حدود همین میزان (۸۸ هزار تُن) گندم تولید شده در دست بهره‌برداران است و خریداری نشده که چرایی این موضوع نیازمند تأمل است.

در تولید جو نیز وضعیت مشابهی را داریم. میزان عملکرد تولید جو آبی ۱۱۳ هزار تُن در مقایسه با برنامه ابلاغی ۱۳۵ هزار تُن بوده است (تحقق ۸۴ درصدی برنامه در سال جاری). میزان تولید جو دیم در حدود ۶۰۰۰ تُن بوده است که از ۹۰۰۰ تُن برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان کمتر بوده است (تحقق ۶۶ درصدی برنامه).  

علاوه بر گندم، استان قزوین در تولید دانه‌های روغنی نیز وضعیت مطلوبی را در سال‌‎جاری تجربه نکرد. به عبارتی دیگر حدود ۴۷۰۰ تُن خرید کلزا در استان انجام شده که به مراتب کمتر از ۲۳ هزار و ۵۰۰ تُن برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان بوده است که این عملکرد حدود ۲۰ درصد را نشان می‌دهد. بر اساس آمارها سال گذشته نیز وضع به همین منوال بود. در سال ۹۹ حدود ۷۲۰۰ تُن تولید کلزا از ۱۸۰۰۰ تُن برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در استان قزوین تحقق یافته است و این به معنای تحقق عملکردی زیر ۵۰ درصدی استان در این خصوص است.

اینکه چه عواملی در این کاهش تولید موثر بوده باید مورد توجه سازمان‌های ذیربط و کارشناسان قرار گیرد.

آیا فعال بودن کمیته‌هایی برای آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای تأثیرگذار میدانی بر تولیدات محصولات زراعی و بعضاً باغی موثر است؟

آیا مشارکت یا بهره‌مندی از نظرات افراد نخبه و محدود نشدن دایره مشورتی و مدیریتی در سازمان مربوطه می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

توزیع درست بذر گندم چقدر می‌تواند در میزان تولید تاثیر بگذارد و آیا نظارتی در این زمینه وجود دارد؟

و...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قزوين جهاد كشاورزي تولید گندم معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی استان قزوین برنامه ابلاغی هزار ت ن گندم دستور کار میزان تولید برنامه ریزی کشت محصولات گندم در سال نشان می دهد سال جاری تولید گندم هزار هکتار ن بوده سال گذشته سال زراعی گندم آبی هم چنین ن تولید سال ها ن خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

احمد اخیانی هشتم اردیبهشت‌ماه در «همایش جهش تولید در دیمزارها و گرامیداشت روز جهانی گندم و نان» در روستای امام قیس بروجن اظهار کرد: سال گذشته جشنواره جهش در دیمزارها در کشور و با هدف پر کردن بخشی از خلا موجود در تولید محصول گندم در دیمزارها برگزار شد، البته باید پتانسیل عملکرد گندم در دیمزارهای کشور حدود ۲.۵ تن در هکتار باشد اما میانگین عملکرد کشور در چند سال اخیر کمتر از یک تن بوده است.

وی افزود: به دلیل خلا عملکرد بسیار بالا و در راستای استفاده از آب سبز و تولید پایدار در دیمزارها این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و موفقیت‌های بسیار خوب و کم نظیری را ایجاد کرد، به طوری که سال گذشته با اجرای این طرح در سطح نزدیک به چهار میلیون هکتار، شاهد افزایش حدودا ۴۰ درصدی تولید در مجموع محصولات مختلف همچون غلات، حبوبات و علوفه وحتی موجب توسعه گیاهان دارویی بودیم، البته این امر پایداری تولید در دیمزارها را به شدت تقویت کرد و کیفیت گندم تولیدی سال گذشته به نسبت سنوات ماقبل افزایش یافت.

اخیانی گفت: این طرح در اکثر دیمزارهای کشور در حال انجام و سال آینده سال پایانی فاز اول آن است، که نزردیک به ۲۵۰ هزار بهره‌بردار در این طرح مشارکت می‌کنند، طرحی که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده و در امر مشارکت و همکاری در بعد همگانی و مباحث فنی منحصر بفرد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پروژه‌های متعدد در راستای توسعه مکانیزاسیون، مباحث فنی و ... در این طرح در حال انجام است که قطعا با توجه به مشارکت و استقبال خوب بهره‌برداران ادامه می‌یابد و می‌تواند در بسیاری موارد مخصوصا تولید غلات ما را به خوکفایی برساند، البته تقریبا ۲۰ درصد از غلات از دیمزارها تولید می‌شده که با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شود و پایداری عملکرد بیشتری را نسبت به اراضی آبی که به شدت در حال تنش بوده داشته باشد، کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • تذکر بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان ـ قزوین و زنجان ـ تبریز
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور