Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@09:41:12 GMT

سازوکار مجلس برای صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۶۷۶۳

سازوکار مجلس برای صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۷ اسفند ماه) مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای (الف)، (ب) و (ج) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بند (الف) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه به شرح زیر است:

به منظور ارتقاء بهره‌وری خدمات عمومی، شفاف‌سازی، مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی دستگاه‌های اجرائی، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است تا پانزده اردیبهشت ماه نسبت به تنظیم موافقت‌نامه با دستگاه‌های اصلی متضمن برنامه‌ها، اهداف کمّی، سنجه و شاخص‌های ارزیابی عملکرد اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخصیص اعتبارات با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه براساس میزان تحقق اهداف هریک از برنامه‌ها و متناسب با میزان منابع وصولی دستگاه اجرائی تعیین می‌شود.

آیین‌نامه اجرائی این بند شامل چهارچوب تفاهم‌نامه، نوع و نحوه ارتباط با دستگاه تابعه، نحوه گزارش‌گیری از برنامه‌ها، نحوه بکارگیری نیروی مازاد و میزان جابجایی در اعتبارات به منظور تحقق برنامه‌ها با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بند الحاقی؛ براساس ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان برنامه و بودجه مکلفند حداکثر ۳ ماه پس از تصویب این قانون آئین نامه ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه را با رعایت اصل ۱۲۶ قانون اساسی به روزرسانی و به تصویب هیات وزیران برسانند که در ۶ ماه دوم سال نحوه تخصیص اعتبار در هزینه‌های جاری و برنامه‌های عمرانی در کمیته تخصیص اعتبار دارای متولی اصلی مستقل باشد. تخصیص اعتبارات در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ صرفا براساس آئین‌نامه اصلاح شده امکان پذیر است.

سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی مکلفند به صورت مستقل گزارش جلسه و مصوبات کمیته تخصیص اعتبارات را ماهانه در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار دهند.

همچنین در بند (ب) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه آمده است:

مازاد درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرائی در سقف رقم پیش‌بینی‌شده در ردیف ۱۰۲۵۳۰ در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با تأیید و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوطه توسط همان دستگاه قابل هزینه است.

بند (ج) تبصره ۱۹ ماده واحده از قرار زیر است:

۱- در راستای اجرای کامل حسابداری تعهدی، مهلت تعهد و پرداخت اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی اعم از اینکه از محل منابع بودجه عمومی یا اختصاصی تأمین شده باشد و تا پایان سال مالی توسط خزانه‌داری کل‌ کشور به حساب‌های مربوطه دستگاه‌های ذی‌ربط واریز شده باشد، تا پایان همان سال است. مانده وجوه مصرف‌ نشده پایان سال، به سال بعد منتقل و تا پایان مهلت‌های تعیین‌ شده در قانون اصلاح مواد (۶۳) و (۶۴) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۵/۱۲/۱۳۷۹ قابل مصرف خواهد بود. عملکرد این وجوه در صورت‌حساب عملکرد بودجه سال ۱۴۰۲ درج خواهد شد.

۲- آخرین مهلت تهیه و ارائه صورت حساب دریافت و پرداخت نهائی موضوع مواد (۹۵)، (۹۹) و (۱۰۰) قانون محاسبات عمومی کشور تا پایان اردیبهشت‌ ماه سال بعد است. ارسال صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۹۸) قانون مذکور نیز پس از تهیه به همراه گواهی هیأت‌مدیره یا هیأت عامل حسب مورد، حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد الزامی است.

۳- وزارت امور اقتصادی و دارایی، صورت حساب عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ کل‌ کشور، موضوع ماده (۱۰۳) قانون محاسبات عمومی کشور را حداکثر تا پایان مردادماه سال بعد به مبادی ذی‌ربط ارسال می‌کند.

کد خبر 5441974

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه کمیسیون برنامه و بودجه وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه بودجه 1401 صحن مجلس مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1401 صحن مجلس لایحه بودجه محمد باقر قالیباف اوکراین سازمان برنامه و بودجه ایالات متحده امریکا حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ایران مذاکرات وین رافائل گروسی محمد مخبر ارز ترجیحی سازمان برنامه و بودجه برنامه ها بودجه سال تا پایان سال ۱۴۰۱ سال بعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

شرکت سیسکو اعلام کرد هکرها از بعضی از دستگاه‌های امنیت دیجیتالی این شرکت برای نفوذ به شبکه‌های دولتی در سراسر جهان استفاده کرده اند.

به گزارش ایسنا، شرکت سیسکو سیستم در یک پست وبلاگ اعلام کرد تجهیزات «ادپتیو سکیوریتی اپلاینس» این شرکت، آسیب پذیریهای ناشناخته‌ای داشته که مورد بهره برداری یک گروه از هکرها به نام  UAT۴۳۵۶ قرار گرفته است.

در پست وبلاگ سیسکو، این گروه به عنوان هکرهای پیشرفته تحت حمایت دولتی، توصیف شده اند و اعلام شده است تحقیقات سیسکو، قربانیانی را شناسایی کرده که شامل شبکه‌های دولتی در سراسر جهان بوده اند. سیسکو اعلام کرد این آسیب پذیری، اکنون ترمیم شده است.

این شرکت در بیانیه ای، از مشتریانش خواست فورا اقدام کرده و نرم افزارشان را به روزرسانی کنند اما جزئیات بیشتری درباره این رخنه ها که می گوید مربوط به اوایل امسال است، اعلام نکرد.

تجهیزات امنیتی مانند روترها و سایر دستگاه‌های پیشرفته، به وسیله‌ای محبوب برای هکرهای پیشرفته تبدیل شده‌اند، زیرا در محیط شبکه هدف قرار دارند و نظارت بر آنها دشوار است.

سیسکو در پست خود هشدار داد شواهدی دیده است که نشان می‌دهد هکرهای UAT۴۳۵۶، به دستگاه‌های شبکه مایکروسافت و سایر فروشندگان علاقه دارند حمله کنند و احتمالا حمله می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) اعلام کرد در حال حاضر شواهدی مبنی بر تاثیر این فعالیت بر شبکه‌های دولتی آمریکا، تایید نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی