Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@04:20:27 GMT

حضور گردشگران در ییلاق ایران زمین

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۶۷۹۳

حضور گردشگران در ییلاق ایران زمین

گردشگری یکی از مهمترین عوامل درآمدزایی در جهت توسعه هر کشوری است. اهمیت گردشگری از آنجا نشات می‌گیرد که این عامل درآمد زایی میتواند ناتمام باشد. در مقابل کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته کشورهای توسعه یافته به اهمیت زیاد گردشگری پی برده‌اند و برنامه ریزی خاصی برای آن انجام می‌دهند.

 به گزارش ایران آنلاین ، استان اردبیل نیز یکی از قطب های گردشگری در کشور است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را سمت خود می کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از معروف ترین مکانهای دیدنی اردبیل که سالانه گردشگران زیادی را جذب خود کرده، بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی است. این بقعه از جمله آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو هم این بقعه ثبت شده است.
یکی دیگر از معروف ترین جاذبه گردشگری اردبیل که هر مسافری در سفر به سمت این شهر باید از آن دیدن کند، دریاچه شورابیل است. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی متنوعی نظیر قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل های مجهز و زیبا، مجموعه شهر بازی برای بچه ها، رستوران در وسط دریاچه است.
یکی از بزرگترین پل های معلق در جهان، پل معلق مشگین شهر است که در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی بر روی یک پارک جنگلی مشگین شهر نیز واقع شده است.
همچنین بین روستای گنچویه و قره آغاج یکی از جذاب ترین مکان های تاریخی اردبیل به نام قلعه قهقهه نیز قرار دارد. این قلعه از آثاره دوره حکومت صفویه محسوب می شود و به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهم در آن زمان نظیر شاهزادگان صفوی بوده در طول تاریخ از شهرت بالایی برخوردار است.---

 از دیگر جاذبه های توریستی استان اردبیل که بصورت مختصر اشاره میتوان اشاره کرد، گورستان تاریخی شهر یری  در ۳۱ کیلومتری شرق مشکین شهر، جنگل فندقلو مشرف به گردنه حیران، موزه مردم شناسی، آرامگاه شیخ امین‌الدین جبرئیل، پل هفت چشمه‌ (داش کسن)، محوطه باستانی قلعه خسرو و غیره  که از دید گردشگران دور نمانده اند.
در ادامه با نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
 
 بعنوان اولین سوال بفرمایید، استان اردبیل، چه مزیت هایی در حوزه گردشگری با سایر مناطق دارد؟
اردبیل تنها استانی است که به فاصله زیر 100 کیلومتری امکان دسترسی به کوه، دریا، جنگل و جاذبه های تاریخی طبیعی را دارد. استان اردبیل به عنوان ارزانترین مقصد گردشگری کشور شناخته شده است علاوه بر جاذبه های طبیعی تاریخی جاذبه های انسان ساخت مانند پل های معلق، پیست های اسکی و آبدرمانی های مدرن در استان بیش از 110 چشمه آب گرم که خاصیت درمانی مختلفی دارند در طول تاریخ از سراسر کشور برای مداوای بیماریهای پوستی قلبی و عروقی به استان مراجعه می کنند.
رونق گردشگری در زمانه کرونا چگونه ممکن است؟ در این باره چه باید کرد؟
بیماری کرونا نشان داد که ما برای توسعه گردشگری استان و مواجه با موارد مشابه باید استانداردهای گردشگری خود را افزایش دهیم. تاسیسات گردشگری و هتل و اماکن اقامتی استان و ر ستوران ها باید سطح استانداردهای بهداشتی خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی برای بیمارهای پیش بینی نشده ای مانند بیماری کرونا افزایش بدهند،به عنوان مثال آبدرمانی هایی که پس از این در استان ساخته می شود لزوما باید رو باز باشد و این امر فقط باافزایش نظارت و آموزش میسر خواهد شد که در دو سال گذشته این اقدام توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام گرفته است..
چه برنامه هایی برای توسعه امکانات و خدمات گردشگری و جاذبه های گردشگری دراستان اردبیل تدوین شده و چه اقداماتی صورت گرفته است؟
باتوجه به اینکه اردبیل در سال 2023 میزبان رویداد بین المللی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو خواهد بود از سال گذشته اقدامات الزامی برای میزبانی شایسته از این رویداد با ساخت تاسیسات گردشگری با استانداردهای بین المللی مانند هتل های چهار و پنج ستاره، پیست های اسکی و پل های معلق و مجموعه های تفریحی و گردشگری در استان آغاز شده و با حمایت از سرمایه گذاران این اقدام به صورت پرشتاب درحال انجام است و امید است تا سال 2023 میلادی تمامی این تاسیسات گردشگری به بهره برداری رسیده و شاهد میزبانی شایسته از گردشگری داخلی و خارجی در این رویداد بین المللی باشیم.
با توجه به توسعه گردشگری، ظرفیت پذیرش مسافران به استان اردبیل، در سالهای اخیر به چه میزان خواهد بود. آیا تخمینی در این زمینه وجود دارد؟
اردبیل با اقدامات انجام شده در تابستان 98 موفق شد رکورد بالاترین میزان ورود گردشگری به استان را ثبت کنند. مطابق با آمارهای کشوری استان اردبیل در این بازه مهمترین مقصد سفر در کشور بود . باشروع پاندومی کرونامتاسفانه گردشگری استان اردبیل همانند سایر استان ها و کشورها دچار رکود شدید شد و شاهد کاهش شدید حضور گردشگر در استان بودیم که البته از این فرصت برای ارتقا کیفی سطح خدمات گردشگری استان استفاده شدو ما انتظار داریم در سال آتی در دوران پساکرونا شاهد حضور پرشور گردشگران در استان باشیم که اوج این اتفاق دررویداد اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 خواهد بود.---

معاونت گردشگری در قرن جدید، چه برنامه هایی را در دست اجرا داشت و دارد؟
برگزار ی رویدادها و جشنواره ها به صورت ملی و بین المللی و همچنین حضور در نمایشگاه و تبلیغ و معرفی جاذبه های گردشگری استان حتی با شروع پاندومی کرونا نیز متوقف نشد و معاونت گردشگری این اداره کل با ارتقای سطح آموزش های عمومی و تخصصی به فعالان حوزه گردشگری و افزایش نظارت ها در تلاش است تا توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری در استان به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه با سرعت بیشتری انجام شود.
از جاذبه های گردشگری استان که رسیدگی به آن باعث رونق بیشتر گردشگران خواهد بود، کدامها هستند؟
اداره کل میراث فرهنگی استان باتوجه به جاذبه های کم نظیر طبیعی این استان اقدام به حمایت از سرمایه گذاران به منظور ایجاد و ساخت جاذبه های گردشگری انسان ساخت کرده است برای مثال گردشگران می تواند با حضور درپل معلق تمام شیشه ای هیر جاذبه های کم نظیر این شهرستان و دربند هیر را از بالای پل تماشا کنند. پروژه های مشابه در تمام شهرستان های استان از شمال تا جنوب استان در حال انجام است و تعداد پروژه های شاخص جاذب‌گردشگر در استان سبب حضور بیشتر و رونق گردشگری استان خواهد شد.
میراث فرهنگی استان، برای عیدنوروز و سال ۱۴۰۱ چه برنامه ای برای جذب توریست دارد؟
اداره کل با تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر با همکاری سایر دستگاه های مرتبط در تلاش است میزبانی شایسته از گردشگران و مسافران نوروزی در سرتاسر استان باشد. ---در سال های اخیر 9 موزه و دو صحن جدید به مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی اضافه شده که در صحن "قیزیلباشالر" برنامه های آئینی و فرهنگی استقبال از بهاربرای ایجاد شور و شعف و نشاط اجتماعی در ایام نوروز تدارک دیده شده است . ستاد خدمات سفر استان اردبیل باتمام توان برای سفرهای نوروز ۱۴۰۱ آماده می شود و تدابیر و پیشبینی های لازم را در زمینه سفرهای نوروزی حول ومحور شیوع ویروس کرونا دارد تا غافل گیری پیش نیاید .برنامه های متنوع و مختلفی برای مسافران و گردشگران نوروزی در ایام نوروز ازجمله برگزاری جشنواره نوروزگاه در محوطه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی و پخش برنامه های متنوع از شبکه های ملی صدا و سیما با محوریت جاذبه های گردشگری اردبیل و ارائه پکیج های گردشگری تدارک دیده شده است.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری گردشگری استان استان اردبیل میراث فرهنگی بین المللی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو

هاشم علایی گفت: نمایشگاه ایران اکسپو به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد صادراتی کشور محسوب می‌شود که نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور دنیا برای بازدید از آن حضور دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: این نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی است تا تولیدکنندگان ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، نسبت به استفاده از ظرفیت بازارهای جدید و توسعه بازارهای صادراتی موجود اقدام کنند.

به گفته او، در نمایشگاه ایران اکسپو از حضور و بازدید ۱۲ واحد تولیدی استان حمایت مالی شده که با این نوع حمایت‌ها تلاش می‌کنیم ضمن کمک به ارتقای دانش و فناوری تولیدکنندگان ، زمینه‌های شناسایی ، توسعه بازار هدف و فروش محصولات تولیدی آنها نیز فراهم شود.

علایی گفت: پارسال از حضور ۱۷۹ واحد تولیدی در نمایشگاه‌ها حمایت مالی شد که ۳۸ مورد از آن مربوط به نمایشگاه‌های خارجی بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل این حمایت‌ها را در قالب اجاره غرفه، بازدید از نمایشگاه‌های اختصاصی، تخصصی، توانمندی، اکسپو، نمایشگاه فروش و همچنین اعطای کمک هزینه‌های اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور برشمرد و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های حمایتی که در قالب کمک‌های بلاعوض از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود شاهد توسعه صنعت استان و افزایش اشتغال در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • حضور ۱۲ واحد تولیدی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران