Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  این سیاه چادرها در مسیر جنگل گلستان تا انتهای حوزه استحفاظی استان در شهرستان فاروج به سمت مشهد مقدس راه اندازی می شود که تعداد آن هشت سیاه چادر بر آورد شده است.

وی افزود: این سیاه چادرها مکانی برای استراحت مسافران نوروزی خواهد بود و در کنار آن عشایر می توانند با غذاها و نوشیدنی های سنتی و دمنوش ها از مسافران پذیرایی کرده و تولیدات لبنی، گیاهان دارویی تولیدی خود و صنایع دستی را به مسافران عرضه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلی پور خاطرنشان کرد: این طرح فرصتی مناسبت برای معرفی جاذبه های گردشگری استان بویژه در زمینه عشایری این منطقه است همچنین بستری برای درآمدزایی و رونق اقتصادی عشایر است، این سیاه چادرها در نزدیکی مجتمع خدمات رفاهی بین راهی راه اندازی می شود تا مسافران بتوانند از ظرفیت این مجتمع ها هم برای سوخت گیری و یا سایر امکانات استفاده کنند.

وی درباره ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری عشایری خراسان شمالی گفت: چشم اندازها و مناظر طبیعی  شامل مناطق ییلاقی و قشلاقی و پراکندگی عشایر در هنگام ییلاق در دامنه کوهها بستری برای جذب گردشگران است، علاوه بر آن تولیدات سنتی این دامداران شامل فرآورده های لبنی از شیر گوسفندان مانند دوغ و ماست مشکی، پنیر، کره، کشک و روغن زرد از دیگر پتانسیل های گردشگری است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی عشایر از جمله قالی، قالیچه، گلیم، سفره کردی، کناره ،  پادری، خورجین، پلاس و لباس های  محلی این قشر هم برای گردشگران قابل توجه است افزود: لهجه و گویش محلی کرمانجی شمال خراسان، لباس و پوشش محلی، آواها و نواهای محلی و مراسم جشن و سرور و شادی در عروسی و یا کشتی چوخه از دیگر جاذبه های فرهنگی و هنری عشایر این استان است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: کوچ عشایر هم جاذبه های خاص خود را دارد، کوچ سنتی خانواده عشایر همراه با دام همه ساله نظر گردشگران رابه خود معطوف می کند. 

خراسان شمالی ۳۰ هزار عشایر دارد که با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان نیز از سوی عشایر تامین می‌شود.

برچسب‌ها زندگی عشایری بجنورد نوروز خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری بجنورد نوروز زندگی عشایری بجنورد نوروز خراسان شمالی خراسان شمالی سیاه چادرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت

فراخوان این جشنواره چندی پیش ابلاغ شده بود که گروه آهوی دشت با تهیه و ارسال اثر به جمع شرکت کنندگان پیوست و با رای هیئت داوران به عنوان یکی از منتخبین موسیقی محلی ایران شناخته شد.

در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس که تا ۹ اردیبهشت در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود، یازده گروه منتخب موسیقی نواحی ایران شامل بندر لنگه، جزیره هرمز، اردبیل، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و چهار محال و بختیاری حضور دارند.

گروه موسیقی آهوی دشت با مدیریت و هنرمندی علی حسین پور متشکل از محمد حسین اعلایی فرد، علی محمودی میمند، معصومه کافی، شایسته یوسفی و مینا منگلی، ساعت ۲۰ جمعه شب گذشته با اجرای یک ساعته موسیقی در قالب آواز‌های محلی که با نواختن ساز‌های نی، دایره، سرنا، نقاره، تمبورین و چوبک همراه بود، شور و هیجان حضار را برانگیخته و موسیقی محلی شهربابک را به مردم کشورمان معرفی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد