Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:42:44 GMT

آشنایی با سیم و کابل

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۷۰۸۵

آشنایی با سیم و کابل

سیم و کابل را می توان مهم ترین تجهیزات برقی به حساب آورد زیرا بدون وجود آن ها جریان الکتریکی برقرار نمی شود. همچنین انتقال و توزیع جریان الکتریکی تنها به واسطه سیم و کابل انجام شدنی است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام راندنو، این محصول در کارخانه ها، شبکه های انتقال و توزیع برق، ساخت لوازم الکتریکی، منازل مسکونی، سیستم های روشنایی خیابان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر به جریان برق نیاز دارید، استفاده از این محصول در تمامی مجموعه ها چه در داخل و چه در خارج از آن الزامی است. کارخانه های تولیدکننده انواع مختلفی از سیم و کابل را به بازار عرضه می کنند که هر  کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای خاصی دارد.

 در این مقاله با انواع سیم و کابل و کاربرد آن ها آشنا خواهیم شد.

سیم چیست؟

سیم دارای یک هادی از جنس فلز رسانا (آلومینیوم یا مس) است که به دور آن عایق یا روکشی کشیده شده است. این تجهیزات وظیفه اتصال و حمل جریان الکتریکی را برعهده دارند.

 سیم برق بدون روکش نیز به بازار عرضه می شود که به شکل مفتول های مسی و آلومینیومی است و کاربردهای متفاوت تری دارد.

سیم برق در تعداد رشته های مختلف و سطح مقطع های گوناگون به بازار عرضه می شود. هر یک از این سیم ها کاربرد خاصی دارد. در واقع شدت جریان مجاز آن ها به سطح مقطع سیم بستگی دارد. هرچه سطح مقطع سیم بزرگ تر باشد، شدت جریان قابل تحمل نیز بیشتر است.

 سیم برق در سایزهای 0.25، 0.5، 0.75، 1.5، 2 و ... به بازار عرضه می شود.

روکش سیم برق می تواند از نوع پی وی سی، TPR، پلاستیک و پلی اتیلن (XLPE) باشد.

انواع سیم براساس جنس هادی

سیم ها براساس جنس هادی به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

سیم مسی سیم آلومینیومی انواع سیم براساس نوع هادی

سیم های برق براساس نوع هادی به چند دسته تقسیم می شوند:

سیم برق افشان: این سیم ها هادی های انعطاف پذیری دارند. تنها سیم مسی افشان به بازار عرضه شده است. زیرا خاصیت شکل پذیری مس از آلومینیوم بیشتر است. این سیم ها قیمت بیشتری نسبت به سیم های مفتولی دارند. سیم برق مفتولی: هادی این سیم ها مفتولی و به شکل میله های نازک است که سبب شده است انعطاف پذیری کمی برای سیم فراهم شود. سیم مفتول مسی و آلومینیومی در بازار موجود است. این سیم ها از لحاظ فیزیکی، مقاومت بیشتری نسبت به سیم های افشان دارند. سیم برق نیمه افشان: این سیم ها خاصیتی مابین افشان و نیمه افشان دارند.

سیم های مفتولی و افشان ولتاژی در دامنه 300 الی 500 ولت دارند.

انواع سیم براساس کاربرد

وظیفه اصلی سیم های برق، انتقال جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگر است. با این حال سیم نایلونی و سیم ارت از انواع سیم های برق هستند که ساختار و کاربرد آن ها با هم متفاوت است.

سیم ارت جهت محافظت از افراد در برابر برق گرفتگی، آتش سوزی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. سیم ارت جریان الکتریکی که به بدنه دستگاه منتقل شده است را به زمین منتقل می کند.

سیم نایلون یا سیم بند تخت یک مدل سیم است که اغلب در صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم از دو لایه سیم نازک به هم چسبیده تشکیل شده است که به روکش سفید رنگ مجهز شده اند.

کابل چیست؟

کابل از یک یا چند رشته هادی تشکیل شده است که به هم تابیده شده اند و هر کدام از آن ها به عایق مجهز شده اند. در نهایت تمامی آن ها در زیر یک روکش قرار گرفته اند.

 کابل های برق کاربرد گسترده تری دارند و در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. کابل های برق براساس جنس هادی به دو نوع کابل برق مسی و کابل برق آلومینیومی تقسیم بندی می شوند.

همچنین کابل ها می توانند سطح مقطع گرد یا تخت داشته باشند. کابل تخت کابلی است که رشته های آن به شکل موازی کنار هم قرار گرفته اند.

علاوه بر این، تعداد رشته و سطح مقطع کابل ها با هم تفاوت دارد. کابل های 1 رشته، 2، 3، 4 و ... به بازار عرضه می شود که هر کدام می تواند سطح مقطع خاصی داشته باشد. در ادامه به بررسی انواع مختلف کابل می پردازیم:

انواع کابل براساس نوع هادی کابل برق افشان: این کابل ها دارای یک یا چند رشته هادی افشان و انعطاف پذیر هستند. این کابل ها هادی از جنس مس دارند. کابل برق مفتول: این کابل ها دارای یک یا چند رشته هادی غیرقابل انعطاف هستند. این هادی می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. کابل برق نیمه افشان: این کابل ها خاصیتی مابین کابل های افشان و مفتول دارند. انواع کابل براساس نوع کاربرد کابل خودنگهدار کابل کنترل یا فرمان کابل اعلام حریق کابل ابزار دقیق کابل کواکسیال کابل کولر کابل جوش

قیمت سیم و کابل

برای مشاهده لیست قیمت سیم و کابل برق می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو می توانید مشخصات فنی و ویژگی های سیم و کابل را با یکدیگر مقایسه کنید و به صورت مستقیم با فروشگاه ها در ارتباط باشید.

 راندنو امکان مشاهده قیمت سیم و کابل و برقراری ارتباطی بدون واسطه را برای شما کاربران فراهم می سازد.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیم و کابل سیم برق سیم مسی بازار عرضه می شود جریان الکتریکی سیم و کابل سیم ها انواع سیم سطح مقطع سیم برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۷۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری هادی چوپان برای توماج صالحی؛ درخواست از رهبری (+عکس)

دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است هرچند که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آشنایی با کابل نسوز
  • آشنایی با تانک چلنجر ۲
  • ببینید | آشنایی با خواص شیربرنج
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • سکانس‌هایی از فیلم ممیرو
  • (ویدئو) آهنگ عاشقانه‌ای که منوچهر هادی برای دخترش خواند
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • استوری هادی چوپان برای توماج صالحی و درخواست از رهبری
  • استوری هادی چوپان برای توماج صالحی؛ درخواست از رهبری (+عکس)