Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر طی مطلبی به معرفی کتابخانه و دیوان انتشارات موزه ملی هنرهای زیبا در الجزایر پرداخته است. درباره تاریخچه این موزه باید گفت که در تپه‌ای جنگلی مشرف به دریا بین حاما و ریاض الفتح، موزه عمومی ملی هنرهای زیبا، سفری فرهنگی را در ۶ قرن تاریخ هنر جهان، با مجموعه‌ای بدیع و کمیاب برای بازدیدکنندگان ترتیب می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه موزه ملی هنرهای زیبای الجزایر را به یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنری این کشور تبدیل کرده است.

این موزه توسط هنرمند هیپولیت لازرگ در سال ۱۸۷۵ تأسیس شد، زیرا شهرداری الجزیره آثار هنری او را که حاصل کارگاه‌های تخصصی بنیاد در هنرهای زیبا بود، حفظ کرد و تا سال ۱۸۹۷ که دست اندرکاران فرهنگی الجزایر مجموعه بزرگی از آثار هنری باستانی و اسلامی را جمع آوری کردند، این مجموعه به یک موزه تمام عیار تبدیل شد.

با افزایش آثار هنری، ویلایی به نمایش این آثار اختصاص یافت. ویلا به عنوان موزه رسمی در سال ۱۹۳۱ افتتاح شد. سپس یک بار در معرض انفجاری به دست سازمانی تروریستی با عنوان «دست‌های سیاه» قرار گرفت. دولت اشغالگر فرانسه برای انتقال ۳۰۰ تابلو به موزه لوور پاریس تلاش کرد.

در سال ۱۹۶۲ موزه دوباره افتتاح شد. تابلوهایی را که به خارج از کشور برده بودند به تدریج عودت داده شد. با رسیدن سال ۱۹۶۸، ۱۵۷ تابلو دوباره به موزه بازگشت. تنوع هنری این موزه در حال حاضر شامل حدود ۸۰۰۰ نقاشی است که بزرگترین موزه در شمال آفریقا بلکه در کل قاره آفریقا محسوب می‌شود.

این موزه آثار مهمی را از دوران‌های مختلف تاریخی و سبک‌های متنوع هنری دارد و شامل آثاری از قرون چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم هنر اروپایی، نقاشی‌هایی از هنر یونانی، سوئیسی، فنلاندی، هلندی، ایتالیایی و نقاشی‌هایی از هنر فرانسوی است.

این موزه با تالار «عایشه حداد» نیز تزئین شده است که شاهکارهای بسیاری از «هنر بدوی اروپایی» از ویژگی‌های آن است. اثر الگو برداری شده از پرتره «الکساندر دو مدیسیس» (قرن ۱۶) توسط هنرمند ایتالیایی، جاکوپو کاروچی، معروف به «پونتورمو» که در سال ۲۰۱۰ در مرکز حفاظت و مرمت موزه بازسازی شد. تابلوی «تعمید مسیح» اثر هنرمند ایتالیایی «بارناباس دو مودنا» (۱۳۲۸-۱۳۸۶) که در تالار «عایشه حداد» نیز به نمایش درآمده، قدیمی‌ترین تابلوی این موزه است که قدمت آن به سال ۱۳۶۷ برمی‌گردد.

موزه ملی هنرهای زیبای الجزایر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در پایتخت این کشور یعنی الجزیره به شمار می‌رود.

کتابخانه و دیوان انتشارات موزه

موزه هنرهای زیبا با دارا بودن کتابخانه بزرگی به سبک اروپایی در سال ۱۹۴۲ افتتاح شد و بیش از ۱۰ هزار مرجع، شامل کتاب‌، مجله و انتشارات قدیمی درباره تاریخ هنر، باستان‌شناسی و معماری متمایز است.

قدیمی‌ترین این کتاب‌ها به قرن هفدهم بر می‌گردد و بیشتر از نویسندگان اروپایی و به زبان‌های اصلی اروپایی - اعم از باستانی و فعلی - مانند لاتین، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی به علاوه عربی است.

این کتابخانه کلاسیک شامل طبقاتی است که می‌توان از طریق پله‌های چوبی عتیقه بالا رفت. همچنین شامل بسیاری از مبلمان‌های اصلی موزه است. علاوه بر این، با نقاشی‌های هنرمندانه خانم بایه محی الدین تزئین شده است که از اهداف پژوهشی محققان الجزایری و خارجی به شمار می‌رود.

نه چندان دور از کتابخانه و در تالار محمد راسم - که آثار مینیاتوری پیشگام این هنرمند را در خود جای داده است - «دیوان انتشارات» قرار دارد که سرشار از حدود ۱۵۰۰ نشریه تاریخی باستانی و نسخه خطی متعلق به موزه است که توسط مرکز مرمت موزه، که ۹۰ سال پیش درهای خود را به روی عموم باز کرده است، از آن مراقبت و نگهداری می‌شود.

کد خبر 5442008 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: الجزایر رایزنی فرهنگی کتابخانه معرفی کتاب تازه های نشر رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی رونمایی کتاب نقد کتاب نظامی گنجوی فراخوان روسیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابن سینا ادبیات کودک و نوجوان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۷۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور

به گزارش خبرنگار مهر، سردار بهمن کارگر عصر دوشنبه در جلسه‌ای را که با حضور استاندار گلستان برگزار شد، با بیان اینکه همه مردم از هر قوم، زبان و دینی در دفاع مقدس سهم داشتند، اظهار کرد: هیچ فردی نمی‌تواند دفاع مقدس را انحصاری کند چرا که همه اقشار جامعه در آن نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس را به نسل امروز انتقال دهیم، افزود: این داشته باید به عنوان میراث از آن نگهداری شود تا در اختیار آیندگان قرار گیرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: اگر چه به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس زیاد پرداخته نشده است اما باید گفت نقش این قشر از جامعه کمتر از مردان نبود و نباید آن را به فراموشی سپرد.

وی یادآور شد: تا کنون اقدامات خوبی از سوی استان گلستان برای حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته است که بسیار مورد توجه است.

کار گر از افتتاح پنج موزه دفاع مقدس در پنج استان کشور خبر داد و اظهار کرد: این پروژه امسال در سالروز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر در استان‌هایی چون گلستان، لرستان، گیلان، زنجان و قزوین به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 6098778

دیگر خبرها

  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • برنامه‌های علمی و فرهنگی برای نمایشگاه کتاب
  • صدور مجوز راه‌اندازی رشته موسیقی در هنرستان هنرهای زیبای چهارمحال وبختیاری
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • بازدید بیش از ۳۷ هزار نفر از نمایشگاه «بر فراز دشت»
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی