Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@16:17:37 GMT

دستگاه قضا به ترک فعل‌های حوضه زاینده‌رود ورود کند

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۸۱۰۲

دستگاه قضا به ترک فعل‌های حوضه زاینده‌رود ورود کند

به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان ظهر سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه عمده مسائل استان اصفهان از جمله محیط زیست، آلودگی هوا، فرونشست زمین به چالش آب برمی گردد، اظهار داشت: قرارگاه آب تشکیل شده و در برگیرنده همه بخش‌های مختلف حقوقی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی مربوط به این حوزه است و در جلسات نخبگان دانشگاهی و متخصصان علوم آب حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طی پنج ماه گذشته در قالب جلسات همین قرارگاه و جلسات مختلف، همه اطلاعات و مطالعات از پیش انجام شده در این حوضه جمع آوری شد، ادامه داد: نتیجه این جلسات طرح جامع مدیریت یکپارچه در حوضه زاینده رود است که پنج محور و ۳۰۰ عنوان کاری دارد و باید برای احیای این حوضه به آنها بپردازیم.

زینلیان با اشاره به اینکه برای ساماندهی رودخانه زاینده‌رود با دستگاه‌های مختلف کارگروه ویژه با حضور دادستان تشکیل شده است، گفت: همگرایی در این زمینه به وجود آمده است و به اعتقاد من مشکل اصلی این حوضه نبود مدیریت یکپارچه بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در عین حال با گلایه از اینکه بارها از مسئولان و متولیان مختلف پیشین و کنونی سوال کردم که چرا با وجود اینکه ۲۳ سال پیش مصوب کردید که وزارت نیرو به شرط تأمین منابع آب پایدار برای اصفهان، از حوضه زاینده رود آب به استان‌های مجاور منتقل کند، اما هرگز منابع آن را تأمین نکرده است و هیچ کسی به این سوال پاسخ نمی‌دهد، گفت: همچنین برخی بارگذاری‌های اضافه بر زاینده‌رود که دادگاه حکم به حذف آن داده اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی به این پروژه و سایر پروژه‌های غیر قانونی بودجه‌های زیادی تخصیص داده است، هیچ جوابی برای سوالات ما ندارند.

خروج سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب از اصفهان

زینلیان با بیان اینکه مدیریت جدید استانداری تلاش کرده که بر مبنای شفافیت و عدالت برخورد کند، اضافه کرد: وقتی از متولیان امر می‌پرسیم واقعاً جوابی نمی‌شنویم؛ این سوال مطرح است چرا بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب سالانه از استان اصفهان خارج می‌شود و به خلیج فارس می‌ریزد اما باید هزاران میلیارد هزینه کنیم تا دوباره به اصفهان منتقل کنیم؟ پاسخ در این باره سکوت است زیرا منطقی پشت این طرح‌ها نیست و معتقدم اگر این مسیر را ادامه دهیم آیندگان هیچ گاه ما را نخواهند بخشید.

وی تصریح کرد: هدف مدیریت استان اصفهان احیای رودخانه و حوضه آبریز زاینده رود است و اگر احیا نشود مشکلات مانند سابق ادامه پیدا می‌کند. از این رو امید است با کمک نخبگان، دانشگاهیان و مسئولان در این قضیه حرکت مناسب رو به جلو را شاهد باشیم که بتواند به کاهش فرونشست زمین، آلودگی هوا و احیای تالاب گاوخونی بیانجامد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پیش‌بینی از آینده طرح مدیریت یکپارچه در حوضه زاینده رود چیست با وجود اینکه طرح‌های مدیران قبلی استان برای احیای زاینده رود بی نتیجه بود، اظهار داشت: هدف ما جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود است، امیدوارم با تلاش‌هایی که در این مدت انجام شده، این مسئله شعاری نباشد و با کمک و پیگیری رسانه‌ها در این حوزه گام بلند برداریم.

زینلیان با بیان اینکه متأسفانه در گذشته شاید نتوانستیم این اتفاقات را رقم بزنیم، تصریح کرد: چرا سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پروژه‌ای غیر قانونی اعتبار تخصیص می‌دهد؟ لازم است دستگاه قضا به ترک فعل‌هایی که در حوضه زاینده رود وجود دارد، ورود کند.

خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی امسال بهره برداری می‌شود

وی درباره آخرین وضعیت سامانه دوم آبرسانی به اصفهان ابراز داشت: بر اساس قول مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان فاز اضطرار این پروژه امسال به بهره برداری می سد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه این طرح با مشکلات اعتباری رو به رو بود، ادامه داد: اعتبار را قرضی تأمین کردیم و هم اکنون در حال انجام است و امیدواریم مشکلاتی را که تابستان ۱۴۰۰ در شهر اصفهان شاهد بودیم در سال آینده نخواهیم داشت.

زینلیان اضافه کرد: سامانه دوم آبرسانی حدود ۱۰ مترمکعب بر ثانیه ظرفیت دارد اما خط اضطرار آن ۲.۶ مترمکعب بر ثانیه است،؛ پروژه بزرگی است و از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب است.

ملاحظات زیست محیطی در پروژه عبور مسیر آزادراه از پارک ملی کلاه قاضی باید رعایت شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر درباره فرجام پروژه گذر آزادراه اصفهان- شیراز از پارک ملی کلاه قاضی در شرایطی که سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور منتفی شده اما در حال پیگیری است، ابراز داشت: مبلغ قرارداد آزادراه شرق اصفهان به واسطه همین مشکل که بر اساس طرح باید از بخشی از کلاه قاضی عبور کند و فعلاً از آن جلوگیری شده از ۶۹۰ میلیارد تومان در مدت ۲ سال به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

زینلیان افزود: جلسه‌ای با همه متولیان برگزار و تاکید کردیم کلاه قاضی به دلیل وجود حیات وحش باید حفظ شود و باید ملاحظات زیست محیطی در این طرح دیده شود زیرا زیستگاه و مسیر عبور حیوانات است. همانطور که در دنیا در طرح‌های مشابه اقدام شده می‌توان مسائل فنی را رعایت کرد که نه به زیستگاه حیات وحش و محیط زیست آسیب زده شود و نه اینکه راه توسعه را ببندیم.

وی ادامه داد: از این رو در جلسات این دغدغه‌ها مطرح شد و مشاوران طرح ۳ گزینه ارائه کردند و قرار شده با لحاظ نظر سازمان حفاظت محیط زیست کشور این طرح انجام شود. مطالعات پروژه آزاد راه مربوط به سال ۱۳۵۵ بوده و اگر به بهره برداری برسد به کاهش آلودگی هوای اصفهان و کوتاه‌تر شدن مسیر شمال به جنوب کشور کمک می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان همچنین درباره مازوت سوزی دو نیروگاه اصفهان و شهید منتظری، اظهار داشت: در این باره کوتاهی‌ها شده زیرا نیروگاه‌ها باید فیلتراسیون را انجام می‌دادند که اینگونه نشد، شخصاً در این باره دو بار با دادستان مکاتبه کردم.

زینلیان افزود: به دلیل سرما و افزایش پیک مصرف گاز در کشور برخی از نیروگاه‌ها که نباید مازوت می‌سوزاندند نیز مشعل‌ها را فعال کردند. با وجود این از روزی که نیروگاه‌های اصفهان شروع به استفاده از مازوت کردند کیفیت هوا را لحظه‌ای پایش می‌کنیم که اگر شاخص‌ها به بالای ۱۵۰ رسید فوری برای توقف مازوت سوزی اقدام کنیم. باید گفت خوشبختانه به لطف وضعیت جوی در این مدت شرایط اضطراری آلودگی هوا نداشتیم.

از هشت مشعل مازوت سوز نیروگاه ۲ مشعل خاموش شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اضافه کرد: از هشت مشعل مازوت سوز نیروگاه منتظری فعلاً ۲ مشعل خاموش شده و طبق مجوزی که دارد این مشعل‌ها نیز تا آخر سال باید خاموش شود.

زینلیان درباره آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران نیز اظهار داشت: عده‌ای دو الی سه ماه پیش تلاش می‌کردند که این بخش را تعطیل کنند و جای دیگری منتقل کنند درحالی که تونل این پروژه احداث شده بود، پیگیری بسیاری کردیم و با معاون وزیر راه مکاتباتی داشتیم و این یکی موضوعات جلسه روز گذشته نا با وزیر راه و شهرسازی بود و خوشبختانه با دستور وزیر راه این پروژه دوباره فعال و پایدار شد و فاز اول و نخستین پروژه قطار سریع‌السیر کشور بین اصفهان-قم- تهران تکمیل و بهره برداری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان همچنین درباره آخرین وضعیت ذخیره سد زاینده رود گفت: حجم آب سد هم اکنون ۱۷۶ میلیون مترمکعب، ورودی به آن ۶۳.۳ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است که کمترین میزان خروجی محسوب می‌شود.

کد خبر 5442020

منبع: مهر

کلیدواژه: کلاه قاضی زاینده رود ستاد احیای زاینده رود آزادراه اصفهان شیراز بافت فرسوده سد زاینده رود بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه درختکاری سفر استانی عکس استانها گرد و غبار شیوع کرونا ایلام جهاد تبیین مشهد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان مترمکعب بر ثانیه حوضه زاینده رود بهره برداری آلودگی هوا کلاه قاضی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند

مدیرعامل صندوق ملی مسکن از ورود به بازار خرید سیمان از طریق بورس با هدف کاهش قیمت مصالح و حذف واسطه‌ها خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مهدیار اسماعیلی اظهار کرد: در ادامه حمایت های این صندوق از سازندگان مسکن، پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد.

وی کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمانی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده، با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس صورت می‌گیرد، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی حمایت می شود.

وی یادآور شد: فولاد خریداری شده به‌زودی به پروژه های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق ملی مسکن در اجرا تبصره های 1 و 2 ماده 13 قانون جهش تولید مسکن به این صندوق اجازه داده شده تا نسبت به خرید سیمان و فولاد از طریق بورس کالا یا سایر روش‌های مصوب در شورای عالی مسکن اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد