Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس _ اراک؛ تولید و کمک به اقتصاد کشور سن و جنس نمی‌شناسد، می‌توان جوان بود یا میان‌سال یا حتی همچون پیرترین کشاورز روستایی در دوران کهن‌سالی نیز دست به تولید زد و اقتصاد کشور را شکوفا کرد.

صنایع غذایی به این دلیل که با امنیت و به نوعی استقلال کشور در ارتباط است، شاید بیش از سایر بخش‌های تولید از اهمیت برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید محصولات کشاورزی همواره از جایگاه ویژه‌ای در رساندن کشور به خودکفایی برخوردار بوده و موجب استقلال کشور و عدم وابستگی دولت به بیگانگان می‌شود.

 

استان مرکزی علاوه بر قطب صنعت کشور، در حوزه کشاورزی نیز یکی از استان‌های مطرح کشور است و با تولید محصولاتی چون گندم و جو نقش به سزایی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

یکی از تولیدات مطرح این استان در حوزه کشاورزی تولید نان و صنایع وابسته به آرد از جمله فتیر و کلوچه است که در شهر اراک فعالان بسیاری را به خود مشغول کرده و گردش مالی خوبی را در شهر به دنبال دارد.

فتیر اراک که به عنوان اصلی‌ترین سوغات این شهر شناخته می‌شود، به خوبی جای خود را در سبد خانوارهای این شهر و حتی اکثر شهرهای کشور بازکرده و کمتر کسی است که این روزها با نام فتیراراکی بیگانه باشد.

 

فتیرپزی از سنت‌های به‌جا مانده از گذشته‌های دور اهالی استان مرکزی به خصوص شهر اراک است.

از گذشته‌های دور همزمان با فرارسیدن عید نوروز و یا دیگر اعیاد مذهبی و ملی زنان اراکی به کمک سایر اعضای خانواده اقدام به پخت فتیر کرده و آن را به عنوان سوغات به دوستان و آشنایان خود می‌بخشیدند.

پخت فتیر که به عنوان یک ویژگی شاخص شهر اراک، در سازمان ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، هم‌اکنون در ۳۰۰ نقطه این شهر رواج دارد و فعالان بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حرفه دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از فعالان این حرفه جوانی است ۲۴ ساله به نام محمدحسین طبری که به عنوان چهره کارآفرین و الگوی موفق اقتصاد مقاومتی در اراک شناخته می‌شود.

این تولیدکننده که از سه سال گذشته کار دولتی را رها و دست به تولید زده است، معتقد است: کسانی که می‌گویند کار نیست، دروغ می‌گویند، چراکه کار کردن عشق می‌خواهد نه میز و صندلی.

این تولیدکننده و‌ کارآفرین برتر اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: در سال ۹۷ کار مشاوره در آموزش و پرورش را رها کردم و به عشق تولید وارد این عرصه شدم.

 

طبری می‌افزاید: دغدغه سلامت مردم و اهمیت امنیت غذایی موجب شد این موضوع را با سه نفر از دوستانم در میان گذاشته و با مشارکت آنها دست به تولید و عرضه محصولات سالم، طبیعی و ارگانیک در نقطه‌ای از شهر اراک بزنیم، به طوری که با اجاره مکانی آن را به فروشگاه عرضه محصولات ارگانیک تبدیل و فعالیت خود را آغاز کردیم.

وی تصریح می‌کند: با به‌کارگیری متخصصین تولید محصولات ارگانیک، کم‌کم کار را توسعه داده و تولید محصولات وابسته به آرد را در دستور کار قرار دادیم و هم‌اکنون ۱۵ نوع فتیر تولید می‌کنیم.

این تولیدکننده و‌ کارآفرین برتر اراکی از ایجاد ۱۵ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم خبر داده و بیان می‌کند: بخشی از محصولات تولیدی در اراک و بخش اعظمی از آن در شهرهای اطراف به فروش می‌رسد و در حال حاضر مشکلی از بابت فروش و بازاریابی وجود ندارد.

طبری مهمترین چالش پیش روی تولید را مسئله مربوط به آرد عنوان کرده و بیان می‌کند: متأسفانه در تأمین آرد مورد نیاز هیچ حمایتی از فعالان این عرصه نمی‌شود و فعالین این صنف ناچار هستند آرد خود را به قیمت آزاد و کیفیت‌های مختلف تهیه کنند، در حالی که یک تولیدکننده نباید در تأمین مواد اولیه با دغدغه و نگرانی مواجه باشد، اما ما به دلیل نوسان قیمت ناچاریم آرد را با قیمت‌های متفاوت تهیه کنیم.

 

وی اظهار می‌کند: جای بسی تأسف است که یک تولیدکننده باید در امر تولید چالش‌هایی چون تأمین مواد اولیه و بروکراسی‌های اداری مربوط به اخذ مجوزها را با سختی‌های فراوان پشت سر بگذارد و هیچ حمایتی از او نشود.

این تولیدکننده و‌ کارآفرین برتر اراکی ادامه می‌دهد: جنگ امروز جنگ اقتصادی است در جنگ اقتصادی دشمن در تلاش برای توقف تولید است که باید با تمام توان در برابر دشمن ایستاد و توطئه‌های اقتصادی آنان را نقش بر آب کرد.

طبری می‌گوید: گردش مالی، نیروی انسانی و تأمین مواد اولیه از مشکلاتی است که یک تولیدکننده با آن مواجه است و در این زمینه هیچ حمایتی از او صورت نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: در جنگ اقتصادی باید تولید کرد و با تولید اقتصاد را شکوفا و در این جنگ پیروزی رسید، اینکه گفته می‌شود شغل نیست سخن بیهوده است چراکه کار هست اما ایده نیست، خلاقیتی وجود ندارد در حالی که باید فکرها را به کار انداخت و دست به تولید زد.

کارآفرین استان مرکزی بیان می‌کند: کسانی که می‌گویند کار نیست دروغ می‌گویند کار هست و فقط پشت میز نشستن نیست، ما با تولید نان حجیم و فتیر زنجیره‌ای از اشتغال‌ در کارخانه تولید آرد، پخت فتیر و توزیع و فروش آن ایجاد کردیم و ده‌ها فرصت شغلی رقم زدیم.

 

طبری با اشاره به اینکه آرد کامل سبوس‌دار، شکر قهوه‌ای، تخم مرغ، شیر، زردچوبه و کنجد از مواد اصلی تولید فتیر است، بیان می‌کند: سوغات معروف اراک فتیر است و اکثر ایران اراک را با فتیر می‌شناسند.

وی می‌گوید: نان شیرمال، کَسمه، نان روغنی کلوچه مغزدار گردویی، خرمایی و حلوایی و... از محصولات تولیدی است که در این شهر پخته و به‌عنوان سوغات عرضه می‌شود.

کارآفرین استان مرکزی اظهار می‌کند: فتیر به عنوان یک میراث ناملموس مهم برای استان مرکزی به ثبت رسیده است و هم‌اکنون این خوراکی خوشمزه در اکثر شهرهای کشور به فروش می‌رسد.

طبری نبود بستر صادرات این محصول را یکی از چالش‌های این صنعت دانسته و می‌گوید: متأسفانه بسترهای لازم برای صادرات این محصول در اراک وجود ندارد در حالی که می‌توان از این طریق به درآمدزایی خوبی رسید.

 

وی با بیان اینکه از رها کردن کار دولتی و ورود به عرصه تولید پشیمان نیست، می‌گوید: از اینکه توانسته‌ام برای جوانان علاقه‌مند به تولید اشتغال‌زایی داشته و درآمد خوبی نیز کسب کنم، بسیار خوشحالم، تولید با همه سختی‌ها، شیرینی‌های خاص خود را دارد که کمک به اقتصاد کشور و درآمدزایی مناسب خستگی را از تن آدم خارج می‌کند.

این تولیدکننده می‌گوید: فتیر اراکی بسته به نوع آن با قیمتی بین ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد.

طبری بیان کرد: سالانه ۷ تن آرد بابت پخت نان حجیم و ۱۵ نوع فتیر به مصرف می‌رسانیم که تمام آرد مصرفی آرد کاملاً غنی شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سوغات اراک فتیر تولید محصولات دست به تولید اقتصاد کشور استان مرکزی شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: مقابله با سالمندی جمعیت در کشور نیازمند عزم ملی و حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین مردم در صحنه است.

 بهمن نقی پور در دوازدهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت ضمن تاکید بر لزوم همکاری نزدیک رسانه ملی در موضوع جوانی جمعیت و مقابله با بحران سالمندی در کشور اظهار کرد: مقابله با سالمندی جمعیت در کشور نیازمند عزم ملی و حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین مردم در صحنه است و تنها با عزم ملی می‌توان بر این بحران غلبه کرد.

وی افزود: همه ما موظف هستیم که مسئولانه به این موضوع نگاه کنیم و آن را تکلیف اخلاقی، شرعی و قانونی خود بدانیم هرکس در هر جایگاه و منصبی که هست باید وظیفه خود را در این خصوص انجام دهد و نباید کم کاری دیگران را دلیلی بر عدم تلاش خود بدانیم چرا که اگر اینگونه به موضوع نگاه نکنیم کارها درست پیش نمی‌رود و این ما هستیم که باید جلوی بحران جمعیتی در کشور خود را بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت فضای مجازی در جامعه امروزی و لزوم توجه به این ظرفیت در خصوص تبلیغات جوانی جمعیت گفت: امروزه دیگر ذائقه جوانان عوض شده است و بیشتر از هر چیزی با فضای مجازی ارتباط دارند و ما نیز باید از این فضا استفاده کنیم و بحث نگرانی‌های جمعیتی و کارهایی را که باید بکنیم از طریق این رسانه مجازی به جوانان آموزش دهیم و آن‌ها را ترغیب به ازدواج، فرزندآوری و مقابله با سالمندی جمعیت کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سراسر کشور و به منظور تصمیم‌گیری و انجام اقدامات لازم و به موقع در خصوص بحث سالمندی کشور و نیاز جامعه به فرزندآوری و به تبع آن در وزارت بهداشت به عنوان یکی از وزارتخانه‌های کلیدی و دخیل در این خصوص و در کلیه استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز جلسات آن به صورت ماهانه تاکنون برگزار شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • هنرآموزی که برای هنرجویانش اشتغالزایی کرد
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • تاکید بر حمایت از کارگران سمنان تا سهم ۴۰ درصدی دانش‌آموختگان از اشتغالزایی
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید در دستور کار
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان