ناگفتههای زندگی ملاقلیپور از زبان دخترش | روزهای سختی بر ما گذشته است
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۸۵۹۲
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، چهارصد و نود و پنجمین سینماتک خانه هنرمندان ایران با نمایش نسخه مرمت شده «بلمی به سوی ساحل» به نویسندگی و کارگردانی زنده یاد رسول ملاقلی پور که همزمان با پانزدهمین سالروز درگذشت این سینماگر با حضور همسر و دختر ملاقلیپور در سالن همراه بود، شب گذشته دوشنبه ۱۶ اسفند در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین سلطان محمدی به عنوان منتقد مهمان با اجرا و کارشناسی سامان بیات به تحلیل و بررسی این فیلم و سینمای ملاقلی پور پرداختند. این برنامه همچنین با نمایش بریدههایی از مستند «رکعتان فی العشق» ساخته اکبر نبوی نیز همراه بود که در بخشی از آن ملاقلی پور درباره اهمیت میدان دادن به جوانان فیلمساز بیان کرده بود:«باید دنبال کشف و شناسایی جوانان بود و امکاناتی در اختیارشان گذاشت و کم کم قدیمیهای سینمای جنگ جای خود را به آنها بدهند.»
کبری ملاقلی پور دختر زنده یاد رسول ملاقلی پور در ادامه با حضور روی سن بیان کرد: پانزده سال است که پدرم از میان رفته است. سالها و روزهای سختی بر ما گذشته است. زیرا او برای ما بسیار نزدیک و عزیز بود و برای مردم ایران نیز. پدرم با مردم رابطه صمیمانهای داشت.
او افزود: پدرم به هیچ جایی وابسته نبود و تنها راوی لحظاتی بود که دیده و شنیده بود. او به کسانی وابستگی و تعلق خاطر داشت که به عنوان فیملبردار و عکاس با آن ها در جنگ همراهی داشت و در واقع ادای دین به آن ها میکرد. برای من عزیز و لذتبخش است که امروز بعد از ۱۵ سال عزیزانی را میبینم که برای دیدن فیلمش به این سالن آمدهاند. او تجربههایش را به واسطه فیلمهایش منتقل میکرد.
در ادامه حسین سلطان محمدی منتقد و کارشناس سینما گفت: رسول ملاقلی پور بچه لب خط و اهل جنوبی ترین نقطه تهران بود و با تلاش خود به این جایگاه رسید. خودش جانباز بود و در جریان وقایع ۴۵ روز اول درگیری در خرمشهر زخمی شده بود. ملاقلی پور فیلمسازی است که جنگ را چشید و تجربه خودش را با فیلم ها و متنهایش منتقل کرد. فراتر از آن ارتباط خود را همواره با خانوادههای رزمندگان و جانبازان تا آخرین سالهای عمرش حفظ کرد و به آنها سر میزد و معروف است که او پیگیر درمان پدر جانباز دختری به نام «هیوا» بود.
او افزود: من نیز مصاحبهای ۵ ساعته با او داشتم که در آن دلگیر از شرایط وقت بود. او در بطن جنگ فیلم ساخت و اولین فردی بود که کلیپ از جنگ تهیه کرد. «بلمی به سوی ساحل» نیز سال ۶۴ در میانه جنگ ساخته شده است و فیلمساز در آن به شدت به ماهیت معنوی جنگ نیز پایبند بوده است. این فیلم او شاید ساده به نظر برسد اما شبهه مستندی از مشکلات نیروهای جنگی با بنی صدر است که فرماندهی کل قوا در آن زمان به او واگذار شده بود.
این منتقد بیان کرد: ملاقلی پور تمثیل هایی از واقعه کربلا را در آثارش آورده و باورها و اعتقاداتش را بعدها حتی در فیلمهای اجتماعیاش نیز مطرح کرده است. فیلم هیوای او نیز درباره شهید حمید باکری به واقعیاتی از رابطه رزمنده با جبهه میرسد. ملاقلی پور به پشتوانه خانواده اش پافشاری به سلامت رفتاری و حرفهای خود می کرد. اگرچه شکایتهایی داشت و یکبار گفته بود خسته شده است اما همه و خودش همواره بر ادامه مسیرش تاکید داشتند. ملاقلی پور فیلمسازی را تجربه کرد و در مستند اکبر نبوی از او اشاره دارد که در عرصه فیلمسازی همه تجربههایش را به محک گذاشته بود. آثار ملاقلی پور هر دو ویژگی کارهای فیلمسازانی را داشت که هم سعی میکنند خشونت جنگ را در آثار جنگی بازنمایی کنند هم آثار فیلمسازانی مثل ابراهیم حاتمی کیا که فضای معنوی جنگ را تصویر می کنند. فیلمهای او در عین دقت بر معنویات بر رفتارهای جامعه فعلی اش تاکید میکند.
سلطان محمدی ادامه داد: در سیر فیلمسازی او که همه فیلم نامه هایش را هم به جز فیلم اولش که اقتباس از یک داستان بود خود نوشته است، این مشخصهها را میبینیم. او معتقد بود باید پایدار بماند و کارش را بکند؛ حتی اگر به مشکل مالی بربخورد. برای مثال در فیلم «افق» که به لحاظ مالی بدهکارش کرده بود. شاید همین فشار اقتصادی باعث شد تا فیلم «کمکم کن» را بسازد و بعد از این فیلم «هیوا» را ساخت و بعد هم «نسل سوخته» که تاثیرش را در فیلمهای فیلمسازان بعد از آن میبینیم. در «قارچ سمی» نیز اعتراض شدیدی به وضعیت رزمندگان آن دوران دارد و بعد به فیلمهایی «میم مثل مادر» و «مزرعه پدری» میرسد. از کربلا نیز تصاویر مستند خوبی دارد و آرزوی او بود یک یادگاری سینمایی از کربلا در کارنامهاش داشته باشد.
در ادامه سامان بیات عنوان کرد: نشان دادن اصل و ماهیت چهره زشت و تقبیح جنگ از نکات جالب در فیلم «بلمی به سوی ساحل» است .
سلطان محمدی در پاسخ بیان کرد: بدیهی است که جنگ منفی و آسیب زننده است. در فیلمهای رسول ملاقلی پور و مجموعه تلویزیونی ساخته نشده اش که عمده تصاویر آن از نگاه نیروی عراقی به ایرانی است، نشان میدهد لزوما نقطه مقابل را نباید قالبی دید. در مستندها دیدهایم که اسرای عراقی بعضا از اجبارشان برای جنگ گفتهاند و ملاقلی پور در «بلمی به سوی ساحل» دو نوع برخورد خوب و بد نیروهای عراقی را توامان به تصویر کشیده است. او خود جانباز بود .
بیات نیز در ادامه بیان کرد: به نظر میرسد رسول ملاقلیپور بیش از «چگونه گفتن» به «چه چیزی را گفتن» فکر کرده است آیا این مشخصه فیلمسازی در دهه ۶۰ بوده است؟
سلطان محمدی در این باره گفت: «بلمی به سوی ساحل» فیلمی است در سال ۶۴ ساخته شده. اگرچه ملاقلی پور تجربه وسیعی در فیلمنامهنویسی و طراحی داشت اما باید بپذیریم که در سال ۶۴ تجربه فیلمسازی او با آثاری مثل «هیوا» و «سفر به چزابه» و… متفاوت است. او چند مسئولیت را در فیلمهایش خود برعهده میگرفت. درباره کسی که این میزان تبحر و تخصص داشته است میتوان از تکنیک برخی از فیلمهای اولیهاش چشم پوشی کرد. زیرا او اصرار داشته آنچه دیده است، باید در همان بطن جنگ روایت و ثبت و مستندسازی شود. او با سختی پیش آمد و تلاش کرد، نامهربانی بسیار دید و فرد به شدت پختهای در سینما بود. همیشه معترض به شرایطی که میدید بود و این اعتراض را در بسیاری از فیلمهایش نیز مطرح کرده است.
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: دفاع مقدس رسول ملاقلی پور سینمای ایران سینمای دفاع مقدس بلمی به سوی ساحل رسول ملاقلی پور ملاقلی پور سلطان محمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنایه سرمربی فانوسبهدست به لوئیز انریکه: سکوتم پر از ناگفتههاست!
تیمهای پایین جدول لیگ 1 اصلا از رویکرد پاری سن ژرمن و لوئیز انریکه راضی نیستند
طرفداری | پاری سن ژرمن که قهرمانیاش در فصل 24-2023 لیگ 1 فرانسه قطعی شد، از هفتهها پیش خیالش بابت این دستاورد راحت بود.
با توجه به تمرکز پیاسجی روی لیگ قهرمانان اروپا، لوئیز انریکه در برخی از بازیهای آسانتر تیمش از سیستم چرخشی و بازیکنان ذخیره استفاده کرد. این موضوع به مذاق تیمهای پایین جدولی که رقابت تنگاتنگی برای بقا در لیگ دارند، خوش نمیآید چون آنها مدعی هستند جدی نگرفتن لیگ از سوی پاریسیها، تبعیضآمیز و ناعادلانه است.
چند هفته پیش ژان میشل روسیه، رئیس باشگاه لوآور در خصوص تساوی 1-1 پاری سن ژرمن مقابل کلرمون فوت قعر جدولی گفته بود:
پاری سن ژرمن با این ترکیبش همه ما را مسخره کرد. آنها با توهین به لیگ 1، به ریش همه ما خندیدند. خیلیها موافقاند که پاری سن ژرمن، تیمهای لیگ را به مسخره گرفته.
با گذشت چند هفته، پاری سن ژرمن اینبار برابر لوآور 3-3 مساوی کرد. این در حالی است که پیروزی پیاسجی میتوانست قهرمانی این تیم را یک روز زودتر و در زمین پارکدوپرنس قطعی کند. تساوی پاری سن ژرمن برابر لوآور باعث شد این تیم از منطقه پلیآف نجات یابد و متس در رده 16ام و پلیآف قرار گیرد.
اینبار صدای لاژلو بولونی، سرمربی متس درآمد. به گزارش اکیپ، بولونی پس از شکست 2-1 متس مقابل لیل در خصوص استفاده دوباره لوئیز انریکه از سیستم چرخشی در دیدار برابر رقیب مستقیم تیمش گفت:
این دومین باری است که چنین اتفاقی میافتد. چگونه این موضوع را به خودم بقبولانم؟ چه کسی باید درباره این موضوع حرف بزند؟ شاید تصمیم هوشمندانه این باشد که دهانم را ببندم چون این سکوت پر از ناگفتههاست.
در هفته پایانی لیگ 1 فرانسه، متس با پاری سن ژرمن روبهرو میشود و امیدوار است انریکه با بازی دادن به ذخیرهها، روند همیشگیاش را ادامه دهد.
از دست ندهید ????????????????????????
محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کریخوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهینآمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان