Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@06:40:01 GMT

نگرانی از بابت تامین گندم و نان مردم نداریم

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۸۶۳۳

نگرانی از بابت تامین گندم و نان مردم نداریم

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ضمن اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ٧۵٠٠ تومان است که البته این قیمت تجدید نظر خواهد شد، گفت: هیچ نگرانی از بابت تامین گندم و نان مردم در کشور وجود ندارد.

به گزارش قدس آنلاین، عطاالله هاشمی در پاسخ به اینکه نمایندگان مجلس روز گذشته در مصوبه ای قیمت خرید گندم در سال آینده را ۹۵۰۰ تومان تعیین کرده اند  و آیا قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کرده است، اظهار کرد: قیمت گذاری بر روی محصولات کشاورزی طبق مصوبه مجلس به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی واگذار شده و این شورا بنابر وظیفه بایستی قیمت و نحوه خرید تضمینی را تعیین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم با قیمت ۹۵۰۰ تومان در جامعه به اشتباه تفسیر شده است. مجلس برای تامین خرید  تضمینی گندم باید سالیانه در ردیف بودجه اعتباری را پیش بینی کند و این ۹۵۰۰ تومان دقیقا اعتباری است که در نظر گرفته شده تا دولت برای سال آینده در تامین نقدینگی این خرید دچار مشکل نشود.

رئیس بنیادملی گندمکاران تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در مهرماه توسط شورا هر کیلو  ٧۵٠٠ تومان تعیین و قرار شد که این قیمت بسته به شرایط و بازار قابل تجدید نظر باشد. در حال حاضر نیز در شرایطی هستیم که بایستی قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کند و این مصوبه مجلس هم به همین جهت است.

وی اضافه کرد: همچنان قیمت خرید تضمینی گندم همان کیلویی ٧۵٠٠ تومان است، ولی تجدید نظرخواهد شد. دولت نیز مکلف شده سازوکاری را برای اصلاح قیمت در نظر گیرد.

هاشمی با اشاره به افزایش قیمت جهانی گندم، گفت: روز گذشته  گندم فرانسه به ازای هر تن  ۴۲۷ دلار، گندم آرژانتین ۴۱۸ دلار، گندم سخت امریکا ۵۰۵ دلار و گندم جهانی نیز با قیمت ۴۷۲ دلار خرید و فروش شده است. ۸۰ تا ۱۰۰ دلار نیز هزینه های دموراژ و انبارداری و حمل نقل و بیمه است. یعنی در بازار امروز اگر قصد خرید گندم داشته باشیم باید حداقل ۵۵۰ دلار به ازای هرتن گندم پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تعیین قیمت باید سود کشاورز نیز در نظر گرفته شود، عنوان کرد: ما سال گذشته رقابت کاملا یک طرفه با نهاده های دامی داشتیم. زیرا قیمت نهاده های دامی آنقدر بالا بود که مقدار عمده ای از گندم نان تولید شده صرف نهاده‌های دامی شد. اگر قیمت گندم به حدی نباشد که بتواند در بازار آزاد نهاده‌های دامی رقابت کند قطعا بخش عمده‌ای از تولیدات به سمت استفاده به جای نهاده‌های دامی کشیده خواهد شد.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران به دلیل افزایش قیمت جهانی گندم و رقابت گندم با نهاده های دامی قطعا باید قیمت ها اصلاح شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه جنگ روسیه و اوکراین چه تاثیری بر بازار گندم گذاشته است؟ گفت: اگرچه جنگ بر قیمت گندم بی تاثیر نبوده، ولی فقط این موضوع باعث افزایش قیمت نشده است. کمبود غلات در بازارهای جهانی بسیاری از کشورها را به سمت خرید کلان گندم از بازار سوق داده از طرفی کاهش تولید، شرایط آب و هوایی و مسائل کلان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نیز از عوامل موثر در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی امسال به موقع گندم را خریداری کرد که اگر این گندم به موقع خریداری نشده بود درگیر معضلات بسیاری بودیم، اظهار کرد:  در حال حاضر هیچ نگرانی ای در داخل کشور از بابت تامین گندم و نان مردم وجود ندارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: سال گذشته میزان بارندگی حدود ۵۰ درصد کاهش داشت و محصول دیم گندم‌که ۴ میلیون هکتار زیر کشت بود به خاطر بارندگی آسیب دید و تقریبا توانستیم ۱۰تا ۱۵ درصد محصول را از مزارع دیم برداشت کنیم. همین امر باعث شد که دوباره به واردات احتیاج پیدا کنیم‌، البته امیدوارم با شرایط خوبی که پیش آمده به زودی به خوداتکایی برسیم.

منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس بنیاد ملی گندمکاران میزان خرید تضمینی گندم قیمت خرید تضمینی گندم نهاده های دامی افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ امید جهان نژادیان گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.
وی درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.
در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است