Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس دهم، با اشاره به مذاکرات جاری میان ایران 1+4 در وین برای لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و در خصوص موضوع اخذ تضمین‌های عینی از طرف مقابل، اظهار داشت: متأسفانه آمریکایی‌ها هنوز احساس می‌کنند فضای تک‌قطبی در جهان حاکم است،‌ لذا هر زمان که دلشان می‌خواهد با ابزار جنگ یا تحریم، به منافع کشورهای دیگر حمله می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تجربه حمله آمریکا به افغانستان و عراق و تجربه مداخله آن در کشورهایی مانند لیبی و سوریه و نیز فشارهای تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مستقل در آمریکای لاتین، این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال یکجانبه‌گرایی و زورگویی در جهان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: این عملکرد نشان می‌دهد تحت هیچ شرایطی نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و اساسا با تغییر یک رئیس‌جمهور، هیچ تغییری در راهبردهای این رژیم ایجاد نمی‌شود.

* آمریکا با ابزارهای نظامی و تحریمی علیه کشورهای دیگر، بدنبال پوشاندن مشکلات خودش است

حسن‌بیگی با تأکید بر اینکه هر کشوری برای ارتباطات اقتصادی و توسعه نیازمند ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری است، به سابقه مذاکرات ایران با آمریکا در حدود 10 سال اخیر اشاره کرد و گفت:‌ این همه وقت گذاشتن برای مذاکره با آمریکایی‌ها عملا نتیجه‌ای نداشته و نتیجه‌ای که با عنوان برجام در دولت قبل به دست آمد و از آن با عنوان برد برد یاد می‌شد نیز، عملا چیز دیگری بوده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها امروز در شرایط خطرناکی قرار گرفته‌اند و مردم و حاکمان این کشور احساس باخت می‌کنند و لذا فکر می‌کنند باید از ابزارهای نظامی و تحریمی علیه کشورهای دیگر برای پوشاندن مشکلات خود استفاده کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی ترامپ از برجام خارج شد، نوعی احساس بی‌نظمی در جهان شکل گرفت و همه کشورها این مسأله را به عنوان یک خطر برای قراردادها و منافع خودشان تلقی کردند؛ از سوی دیگر، دستاوردهای علمی ما در حوزه‌های مختلف به ویژه صنعت هسته‌ای نیز با برجام به نوعی با محدودیت و مانع مواجه شد که این هم یک ضرر سنگین برای ما محسوب می‌شود.

حسن‌بیگی افزود:‌ در چنین شرایطی که هنوز ما منافع مختصری از برجام نبرده بودیم، آمریکا از برجام خارج شد و همه تحریم‌ها بازگشت، لذا نمی‌توان این بار نسبت به مسأله تضمین‌های عینی و عملی بی‌تفاوت بود.

* ضرورت توجه به خطرات و خلأهای برجام در مذاکرات وین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به برخی خلاءها در برجام گفت:‌ از جمله این خلاء‌ها این است که اگر کشوری از برجام خارج شود، هیچ ساز و کاری برای مقابله با آن و یا جبران زیان‌ها پیش‌بینی نشده است؛ مکانیزم ماشه هم خطر دیگری است که در برجام وجود دارد که در این رابطه آمریکا می‌تواند با پوشش‌‌های قانونی، از این ابزار استفاده کند و این نیز یک خطر برای صلح و امنیت جهانی است.

وی تأکید کرد:‌ تجربه نشان داده است که وقتی افراد مجنون و مُخل صلح و امنیت جهانی در آمریکا روی کار می‌آیند، دریافت تضمین‌های قوی و عملیاتی در توافق احتمالی اهمیت اساسی دارد.

حسن‌بیگی در مورد ماهیت تضمین‌هایی که باید گرفته شود، گفت:‌ به عنوان مثال، این تضمین‌ها می‌تواند در متن برجام قید شود که از منظر سازمان ملل متحد و شورای امنیت این توافق قانونی است و در صورت عهدشکنی آمریکا، تحریم‌های این رژیم قابلیت اجرایی نخواهد داشت و دیگر کشورها ملزم به تبعیت از آن نخواهند بود؛ اما مهمتر از آن، تضمین‌های فنی است که در صورت عهدشکنی آمریکا جمهوری اسلامی بتواند ظرف مدت کوتاهی به وضعیت فنی سابق در حوزه هسته‌ای بازگردد.

* تضمین‌های عینی، باید متضمن حفظ منافع ایران و شرکای تجاری‌اش باشد

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، همچنین به تلاش چین و روسیه در مذاکرات وین برای دریافت تضمین‌های جدی از آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ کشورهای مختلف باید برای سرمایه‌گذاری در هر کشوری آزاد باشند تا منافع آنها در نتیجه تحریم‌های غیرقانونی کشوری مانند آمریکا با تهدید مواجه نشود و علت اصرار چین و روسیه نیز همین مسأله است؛ لذا تضمین‌های عینی باید متضمن حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن باشد./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: وین تضمین تضمین های عینی آمریکایی ها حسن بیگی مجلس دهم تحریم ها تضمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز سه شنبه در مصاحبه ای ادعا کرد: به زودی شاهد ورود محموله های آرد به غزه از طریق یک گذرگاه جدید خواهیم بود.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: ما به سختی کار می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که توافق تبادل اسیران در غزه حاصل می شود! این توافق موضوع اصلی دیدارهای «بلینکن» (وزیر خارجه آمریکا) در سفر اخیرش به خاورمیانه (غرب آسیا) است.

«جان کربی» در ادامه گفت: چین می‌خواهد از نفوذ و تماس‌ های خود با تهران برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه استفاده کند و ما از این تلاش‌ ها استقبال می‌ کنیم. ما از جزئیات تماس‌ هایی که چین انجام می‌ دهد و اینکه آیا این تماس‌ ها منجر به موافقت حماس با توافق (تبادل زندانیان) می‌ شود، اطلاعی نداریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌ خواهیم شاهد تهاجم بزرگ (از سوی اشغالگران قدس) به رفح باشیم که جان بیش از یک میلیون نفر را به خطر می اندازد. توافق زندانیان منجر به توقف جنگ به مدت ۶ هفته در همه جا خواهد شد.

این مقام کاخ سفید بدون اشاره به فراگیری خشم دانشجویان کشورش از تداوم جنایت های اشغالگران قدس علیه مردم مظلوم فلسطین، در واکنش به تسخیر ساختمان دانشگاه کلمبیا در نیویورک توسط دانشجویان، ادعا کرد که رئیس جمهور آمریکا معتقد است اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای تسخیر ساختمان قطعا رویکرد غلطی است و با تظاهرات مسالمت آمیز ناسازگار است!

این در حالیست که پس از خودداری دانشجویان معترض حامی فلسطین از جمع‌آوری چادرهای برپاشده در محوطه دانشگاه کلمبیا، مقامات این دانشگاه شروع به تعلیق دانشجویان کردند.

این اقدام دانشگاه کلمبیا در حال آغاز شده است که تشکل دانشجویی «آیوی لیگ / ۸ دانشگاه پرآوازه خصوصی آمریکا) در بیانیه‌ای از به بن‌بست رسیدن مذاکرات پایان تحصن خبر داده بود.

کد خبر 6093484

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • تضمین آتش بس دایمی رکن اساسی مذاکرات است
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد