Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- معاون عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه عدم مدیریت یکپارچه مهم‌ترین مشکل چند ساله مدیریت حوضه آب زاینده‌رود بوده است گفت: ورود جدی قوه قضائیه و پیگیری ترک فعل مدیران در دوران گذشته از مطالبات جدی ما است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهران زینلیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به طرح‌های معاونت عمرانی اظهار داشت: موضوع تامین آب، محیط زیست، آلودگی هوا و فرونشست همه در حوزه معاونت عمرانی استانداری است که به نوعی به حوضه آب برمی‌گردد، بر همین اساس قرارگاه آب با تعامل بخش‌های حقوقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استانداری تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کارهای مثبتی در گذشته انجام شده اما نتیجه مطلوب به همراه نداشته است افزود: تمام اطلاعات پیرامون حوضه آبریز زاینده‌رود جمع‌آوری و متمرکز شده است. شفافیت و تکمیل اطلاعات از جمله کارهایی بود که در دستور کار ما قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: حذف مصارف غیرمجاز، کاهش مصارف مجاز، تامین آب برای استان و افزایش آب در دسترس از جمله راهکارهای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بوده است. 25 زیر مجموعه و 300 عنوان کاری برای زیرمجموعه‌های این محور تعریف شده است که در این راستا کارگروه‌هایی تشکیل و گزارش‌هایی از دستگاه‌های اجرایی دریافت می‌شود.

زینلیان با بیان این که در قرارگاه آب از ظرفیت نخبگان، دانشگاهیان و صاحب‌نظران بهره‌گیری می‌شود خاطرنشان کرد: عدم مدیریت یکپارچه مهم‌ترین مشکل این چند ساله مدیریت حوضه آب زاینده‌رود بوده که ورود جدی قوه قضائیه و پیگیری ترک فعل مدیران در دوران گذشته از مطالبات جدی ما است.

وی افزود: ادعا نمی‌کنیم که کار جدیدی صورت می‌دهیم، در قرارگاه آب از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان و صاحب نظران بهره‌گیری می‌شود.

ذخیره کنونی سد زاینده‌رود 176 میلیون متر مکعب است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان پیرامون آخرین وضعیت سد و میزان آب خروجی و ورودی بیان کرد: در چند روز گذشته که میزان بارندگی‌ها در بالادست رودخانه مناسب بوده و کلیپ‌هایی از آن نیز در فضای مجازی منتشر شد، میزان ورودی آب در یک روز به 205 مترمکعب بر ثانیه و در روزهای بعد از آن به 95 متر مکعب بر ثانیه رسید. میزان آب ورودی به سد در تاریخ 16 اسفندماه 63.6 مترمکعب بر ثانیه بود.

زینلیان با بیان اینکه میزان آب خروجی هم به میزان حداقل و 12 متر مکعب بر ثانیه برای تامین آب آشامیدنی است بیان کرد: ذخیره آب سد در حال حاضر به 176 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان آب کمی است.

وی پیرامون زمان بازگشایی احتمال سد زاینده‌رود برای کشاورزان غرب عنوان کرد: روالی که در مورد رهاسازی آب مصوب شده به این صورت است که جلسه‌ای چهار جانبه با حضور صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و استانداری برگزار می‌شود. کشاورزان زمان نیاز آبی خود را به جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند و جهاد کشاورزی با آب منطقه‌ای مطرح می‌کند و در نهایت در جلسه با استانداری و باتوجه به میزان ذخیره آب و شرایط پیش‌بینی بارندگی تصمیم‌گیری می‌شود.

آغاز مطالعات جامع در حوضه زاینده رود/ سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شودکارگروه ویژه احیا آب زاینده رود تشکیل شدبرنامه کوتاه، میان و بلندت مدت برای احیای رودخانه زاینده رود چیست؟
با آزادسازی حریم زاینده‌رود امکان شناسایی برداشت‌های غیرمجاز فراهم می‌شود

زینلیان با بیان این که بازگشایی زاینده‌رود برای شرق و غرب به شرایط بارندگی و میزان ذخیره سد زاینده‌رود بستگی دارد پیرامون اقدامات اخیر درمورد آزادسازی حریم زاینده‌رود تصریح کرد: قوه قضائیه 20 فروردین را برای آزادسازی حریم زاینده رود برای  دستگاه‌های دولتی و مهلتی تا پایان تابستان برای کل مسیر تعیین کرده است. حقوق مکتسبه‌ای در طول سالیان سال ایجاد شده و کار آزادسازی حریم ساده نیست اما با عزمی که در استانداری و دادگستری وجود دارد امیدواریم حریم بستر زاینده‌رود آزادسازی شود. چون معتقدیم حریم قانونی زاینده‌رود باید برای همه مردم قابل استفاده باشد. با آزادسازی حریم رودخانه بررسی و کنترل برداشت‌های غیرمجاز و حتی نظارت بر برداشت‌های مجاز بهتر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به پیگیری استانداری برای دریافت ردیف بودجه‌ای برای احیای زاینده‌رود تصریح کرد: انتظار ما از وزارت نیرو به عنوان متولی کار این است که توجه ویژه‌ای به موضوع احیای زاینده‌رود داشته باشند. موضوع آب موضوعی ملی است. مطالبه ما این بوده که مبلغی هرچند ناچیز باید برای این موضوع اختصاص یابد که از این موضوع یزد و چهارمحال بختیاری نیز منتفع می‌شوند. ما معتقدیم تفاوتی بین هموطنان و هم استانی‌ها با مردم چهار محال و بختیاری، بن و بروجن وجود ندارد و همه باید براساس قوانین از آب نفع ببرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار داشت: براساس قول رئیس شرکت آب منطقه‌ای مرحله اضطراری سامانه دوم آبرسانی امسال به بهره برداری می‌رسد. بسیاری از تجهیزات و موارد لازم نصب شده و تنها نصب قطعات جزیی و تست آن باقی مانده و امیدوارم طبق قول آب منطقه‌ای مرحله اضطرار به بهره‌‌برداری برسد. با بهره‌برداری این طرح، سامانه دوم آبرسانی مشکلاتی که در خصوص افت فشار در تابستان سال گذشته در بعضی نقاط وجود داشت، برطرف می‌شود.

وی درباره مازوت‌سوزی دو نیروگاه اصفهان در سرمای زمستان در ماه‌های گذشته گفت: به دلیل حاکم شدن سرمای شدید در کشور و قطع برق چند شهر شمالی، مصوبه‌ای مبنی بر اجازه مازوت‌سوزی از تهران صادر شد و برخی نیروگاه‌ها مجبور به مازوت‌سوزی شدند.

معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: البته پس از آن به دلیل شرایط ناپایدار هوا خوشبختانه آلودگی کاهش یافت. از هشت مشعل، تنها 2 مشعل نیروگاه شهید منتظری برای دوره‌ای مازوت‌سوزی می‌کردند که مدتی بود یک مشعل به مازوت‌سوزی ادامه می‌داد که قرار بر آن شده تا پایان سال این مشعل نیز خاموش شود. البته نیروگاه برنامه‌هایی در خصوص کاهش آب بری و حذف مازوت‌سوزی و تغییر سوخت دارد که عملیاتی کردن آن چند سالی زمان می‌برد.

زینلیان با بیان اینکه رفع مشکل آب اصفهان باید با تعامل و همکاری استان‌های مجاور حل شود، بیان کرد: باید دیوار بی‌اعتمادی بین استان‌های هم جوار فرو ریزد. مشکلات مدیریتی و عدم اجرای مصوبات 23 سال پیش باعث شده تا چند استان مرکزی رو در روی هم قرار گیرند. باید با موضوع شفاف و عالمانه برخورد شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به موضوع عبور آزاد راه شرق از منطقه حفاظت شده کلاه قاضی خاطرنشان کرد: این طرح از سال 1355 مطرح بوده است. عبور آزادراه شرق در صورتی که ملاحظات زیست محیطی مانند احداث فنس در کنار جاده‌ و ایجاد معبر برای عبور حیوانات و حفظ جان آن‌ها انجام شود، مشکی ایجاد نمی‌کند؛کمااینکه تجربه جهانی نیز در دنیا پیرامون چنین موضوعی وجود دارد. این تعلل‌ها باعث شده طرحی که قرارداد آن 600 میلیارد تومان بوده، اکنون به 2 هزار و 200 میلیارد تومان برسد. اخیرا جلساتی برگزار شد که مقرر شد ملاحظات زیست محیطی آن مد نظر قرار گیرد. هم‌چنین با اجرای این طرح کمربندی اصفهان از محدوده شهر فاصله گرفته و از بسیاری از تبعات آلودگی خودروها و وسایل نقلیه سنگین آلاینده جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/163/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان آزادسازی حریم آب زاینده رود آب منطقه ای مازوت سوزی میزان آب بر ثانیه حوضه آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۹۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان اظهار کرد: در پی بارش‌های اخیر در استان علاوه بر شهرستان زیرکوه بارندگی‌های شدیدی را در دیگر شهرستان‌های استان از جمله نهبندان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه روستاهای زیادی در سطح استان درگیر خسارت ناشی از این بارندگی‌ها شدند، اضافه کرد: بارش‌ها و سیل ناشی از آن به تمام بخش‌های زیرساختی در استان خسارت وارد ساخته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بیشترین خسارات به بخش ایل راه‌ها و راه‌های روستایی، ابنیه ها و آب نماها بوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه خسارت به زیرساخت‌های آب، برق و حتی به زیرساخت‌های مخابرات نیز وجود داشته است، یادآور شد: همچنین یکی دیگر از بخش‌هایی که بیشترین خسارت را داشته بخش کشاورزی شامل کانال‌های کشاورزی، باغات و قنوات بوده است.

وی از ارائه گزارش اولیه این خسارات به سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: جمع بندی اولیه از خسارت‌های ناشی از سیل در استان صورت گرفته و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: از هم اکنون برآورد خسارات ناشی از سیل در نقاط مختلف استان توسط دستگاه‌های مربوطه و با هماهنگی فرمانداری‌های سطح استان در حال انجام بوده که جمع بندی آن به مدیریت بحران استان ارسال تا پیگیری برای جذب اعتبارات و جبران خسارات ناشی از سیل انجام شود.

آخوندی اضافه کرد: خسارت در بخش‌های خانگی نیز علی رغم اینکه گسترده نبوده وجود داشته که اقدامات لازم توسط دستگاه‌های خدمات رسان برای اسکان سیل زده‌ها و همچنین توزیع بسته‌های غذایی و لوازم مورد نیاز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکیپ‌هایی برای ارزیابی مناطق سیل زده در حال فعالیت هستند، بیان داشت: هر چند حدود دو هفته برای برآورد خسارت زمان وجود دارد اما اقدامات لازم از هم اکنون آغاز شده تا زودتر به نتیجه برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از زمان بارندگی‌ها عملیات بازگشایی راه‌ها و بعد از آن بازسازی آنها در مناطقی مشکل وجود دارد شروع شده است، تصریح کرد: امیدواریم با جذب به موقع اعتبارات این اقدامات تسریع یابد.

آخوندی اضافه کرد: با توجه به شرایط مربوط به بارندگی‌ها بیشترین خسارت در زیرکوه و بیشترین بخش آسیب دیده مربوط به راه‌ها و ایل راه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع این بحران تمام مردم و دهیاران و دستگاه‌های مربوطه پای کار بوده‌اند، یادآور شد: دنبال این هستیم که کارهای عمومی، اصلی و اولویت دار را دستگاه‌ها انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از رسانه‌ها خواست تا بازتاب خوبی از حجم خسارات وارده به استان ناشی از بارندگی‌های اخیر داشته باشند تا این انعکاس مناسب بتواند در جذب اعتبارات به استان کمک کننده باشد.

کد خبر 6089565

دیگر خبرها

  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر