Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،عبدالله فاضلی فارسانی در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان نیشابور افزود: رسیدن به هزار و ۳۰۰ مترمکعب سرانه یعنی قرار گرفتن در آستانه بحران و این بدان معنا است که در عمق بحران قرار داریم که عواقب فاجعه‌بار دارد و در ۹۰ درصد دشت‌های کشور شاهد فرونشست هستیم و با این اتفاق دیگر آبخوان‌ها قادر به جذب آب نخواهند بود و با از دست رفتن آب که سرمایه ما است زندگی‌ها از بین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مدیریت آب بسیار پیچیده است و در انحصار وزارتخانه و دستگاه خاصی نیست و به مشارکت مردم بی‌توجهی شده و داوطلب شدن شهروندان و کشاورزان در طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی نشان‌دهنده این است که هنوز فرهنگ مشارکت در مردم وجود دارد اما در چند دهه گذشته فرهنگ‌ مشارکت مردم کم‌رنگ‌ بود.
معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور گفت: با همکاری و اعتمادی که بین شرکت آب منطقه و خانه کشاورزان بوجود آمده امیدواریم افت مستمر منابع آب دشت نیشابور کاهش یابد.
وی افزود: برنامه تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی ایران یک برنامه جامع و کامل است که مشابه آن در کالیفرنیای آمریکا چند سال پس از ما شروع شده و امروز در بسیاری از کشورها برای اجرای این طرح از مشارکت افراد ذینفع استفاده می‌شود.
فاضلی ادامه داد: سیلاب‌ها فرصت‌هایی هستند که باید با مدیریت آنها برای تقویت آبخوان دشت استفاده شود و رعایت و تغییر الگوی کشت باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بدون لطمه به کشاورزان مصرف آب کاهش یابد.
وی گفت: امیدواریم با اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری تشکل‌های بخش کشاورزی خراسان رضوی با شرکت آب منطقه در خصوص مدیریت مشارکتی چاه‌های کشاورزی شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان با چشم‌انداز همکاری ۲ ساله کسری مخزن آبخوان نیشابور کاهش یابد.
سهم خراسان رضوی در طرح انتقال آب از دریای جنوب ۲۰۰ میلیون مترمکعب است
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز گفت: در طرح انتقال آب از دریای جنوب برای رفع کمبود آب در بخش صنعت و خدمات حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعب برای سیستان‌ و بلوچستان، ۸۰ میلیون مترمکعب برای خراسان جنوبی و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.
علیرضا طاهری افزود: از سال ۱۳۹۴ مطالعاتی برای سه استان خرسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان انجام شده و براین اساس ۹۵۰ میلیون مترمکعب کمبود آب در بخش شرب، صنعت و خدمات احصا شد که با اقدامات در زمینه همیاران آب و همکاری بخش خصوصی این میزان به ۷۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.
وی ادامه داد: برای انتقال آب از دریای جنوب یک خط از بندرعباس به سوی مس سرچشمه در حال اجراست که یک شاخه از آن به بیرجند و مشهد می‌رسد و یک خط هم از چابهار به زاهدان، زابل و بخش جنوبی خراسان جنوبی می‌رسد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: امسال از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای عبور از تنش آب ناشی از خشکسالی در نظر گرفته شده اما هنوز میزان اعتبار استان خراسان رضوی از این بودجه مشخص نیست و انتظار می‌رود با توجه به جمعیت این استان حداقل ۱۰ درصد این بودجه به استان خراسان رضوی اختصاص یابد.
وی افزود: جمعیت ایران در سال ۱۳۴۰ حدود ۲۵ میلیون نفر و با توجه به‌ حجم نزولات جوی سرانه هر ایرانی حدود پنج‌ هزار متر مکعب بود و این سرانه در حال حاضر با ۸۰ میلیون نفر جمعیت به حدود یک‌ هزار متر مکعب رسیده است.
طاهری ادامه داد: به‌ دلیل کاهش این سرانه رقابت برای آب افزایش یافته و تعارض منافع پیش آمده است که راه حل آن سازگاری با خشکسالی و ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب است.
وی گفت: باید توجه کنیم اگر حداکثر صرفه‌جویی و بهره‌وری و حداقل مصرف را در بخش آب داشته باشیم باز هم در این حوزه با کمبود روبرو خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: طرح فراملی انتقال آب از دریای جنوب به شرق کشور آغاز شده اما با این حال باید انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های آب به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خراسان رضوی ذخایر آبی خشکسالی فرهنگ مصرف انتقال آب از دریای جنوب میلیون مترمکعب شرکت آب منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۹۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند