Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:50:22 GMT

نبود مدیر فنی، درد مشترک فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۰۹۷۳

نبود مدیر فنی، درد مشترک فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها

این سخنان، تاکید یکی از کارشناسان و مدرسان با سابقه فوتبال کشور درباره اهمیت توجه به انتخاب مدیر فنی در فدراسیون فوتبال است.

به طور معمول حق هر رئیس جدید نه تنها فوتبال بلکه در هر فدراسیون ورزشی است که نفرات خود را انتخاب کند. اما شیوه برکناری و انتصاب‌ها اهمیت زیادی دارد. شاید از فردی همچون عزیزی‌خادم که فوتبالی محسوب نمی‌شد انتظاری نمی‌رفت اما نکته مهم اینکه، فردی که برای یک پست مهم انتخاب می‌شود که از استادان دانشگاه بوده و پیشکسوت این رشته است انتظار می‌رود بررسی کند که انتصاب در تخصص اوست یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از کارهای عجیب فدراسیون فوتبال در زمان مدیریت «شهاب‌الدین عزیزی‌خادم» تغییرهای غیر اصولی او با همراهی و همکاری مشاورانش بود؛ مانند انتصاب «بیژن ذوالفقارنسب» به عنوان رئیس جدید کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال؛ آن هم در شرایطی که رئیس سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال از برکناری خود بی‌خبر بود!

برکناری بدون اطلاع قبلی

«مرتضی محصص» رئیس سابق کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال از طریق یک رسانه متوجه برکناری خود و انتصاب‌ جدید در این کمیته شده که این جای تعجب دارد؛ ما هنوز فرهنگ عزل و نصب را یاد نگرفته‌ایم. مساله مهم دیگر اینکه، کمیته فنی یک کمیته مشورتی محسوب می‌شود و بیشتر تمرکز این کمیته روی تیم‌های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان بوده و تیم بزرگسالان نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا زیر نظر رئیس و هیأت‌رئیسه فدراسیون اداره می‌شود. در نتیجه کمیته فنی، یک کمیته مشورتی و حمایتی محسوب می‌شود و انتخاب کادر فنی جزو وظایف این کمیته نیست!

تلاش برای بالا بردن کیفیت فوتبال

انتخاب سرمربی در حوزه اختیارات مدیر فنی (تکنیکال دایرکتور) است که در همه زمینه‌های فنی دخالت می‌کند. مدیر فنی باید با همه کمیته‌های فدراسیون از جمله تیم‌های ملی مردان، زنان و جوانان در تماس باشد و آن‌ها را انتخاب کند. حتی مانع فعالیت مربیانی که مدرک مربیگری ندارند و یا اعتبار مدرک مربیگری آن‌ها به پایان رسیده شود و جای چنین مدیری از زمانی که فوتبال ما گام اول را برای حرفه‌ای شدن برداشته است در فدراسیون فوتبال خالی بوده و همچنان این روند ادامه دارد.
این روزها باید تلاش کنیم کیفیت فوتبال‌مان بالاتر برود و از تنش دوری کنیم. اما بپذیریم با این روند و بدون مدیر فنی به مشکل برمی‌خوریم.

خصوصیات مدیر فنی چیست؟

خصوصیات مدیر فنی (تکنیکال دایرکتور) چیست؟ مدیر فنی باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد. باید در ابتدا مدرس فوتبال بوده و بتواند دوره پرولایسنس مربیگری و گرس روت (GRASSROOT) را تدریس کند. با کمیته جوانان در تماس باشد. مدیر فنی نباید فقط یک پیشکسوت فوتبال باشد. چنین فردی باید همه کلاس‌های مربیگری را بگذراند و با فیفا و کنفدراسیون‌ها در تماس باشد. از ۴۷ عضو ای‌اف‌سی(فدراسیون فوتبال آسیا) همگی به جز ایران مدیر فنی دارند. حتی کشورهایی مانند یمن، نپال، و بنگلادش صاحب مدیر فنی هستند.

اخطار یوفا به آنچلوتی!

یکی از دلایلی که به این موضوع پرداختیم خبری بود در رابطه با «کارلو آنچلوتی» سرمربی موفق و سرشناس رئال مادرید که اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) او را مجبور کرد بار دیگر آزمون مربیگری دهد. طبق گزارش نشریه «کوریره دلو اسپورت» اعتبار مدرک مربیگری آنچلوتی روز ۳۱ دسامبر(۱۰‌ دی‌ماه) ۲۰۲۱ پایان یافته بود و به همین دلیل یوفا به سرمربی ۶۲ ساله رئالی‌ها هشدار داد برای تمدید مدرکش باید دوباره آزمون مربیگری داده و نمره قبولی بگیرد تا بتواند روی نیمکت مربیگری رئال مادرید بنشیند!

فدراسیون فوتبال اسپانیا پس از مطلع شدن از این موضوع با یوفا تماس گرفت و به شیوه محترمانه به مدیران نهاد حاکم بر فوتبال اروپا گفت، مجبور کردن آنچلوتی به سپری کردن فرایند آزمون برای تمدید مدرکش بعد از ۱۲۰۰ بازی و کسب ۲۱ جام مختلف به عنوان سرمربی، باعث مسخره و تا حدودی احمقانه به نظر رسیدن این فرایند خواهد شد.
اما از نظر اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) این مربی کهنه‌کار ایتالیایی واجد شرایط مربیگری نبود و برای این‌که دوباره بتواند روی نیمکت رئال مادرید بنشیند باید آزمون مربیگری می‌داد!

نکته عجیب که در فوتبال ما حاکمیت می‌کند، بازیکنان ملی‌پوشی هستند که بدون حضور در کلاس مربیگری بلافاصله پس از پایان دوران بازیگری‌ به عنوان سرمربی (!) روی نیکمت تیم‌های لیگ برتری می‌نشینند.

محصص: نظارتی به کار مربیان در ایران نیست

محصص، رئیس سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا در فوتبال ما نظارتی بر مدرک مربیان لیگ برتری وجود دارد یا نه، به ایرنا گفت: «خیر، جالب است بدانید بیشتر مربیان حاضر در لیگ برتر با مدرک دیپلم مربیگری روی نیمکت تیم‌ها می‌نشینند. البته مقصر نیستند زیرا این جز وظایف مدیر فنی یا همان تکنیکال دایرکتور است که آن‌ها را کنترل کند و اگر اعتبار مدرک مربیگری آن‌ها به پایان رسیده، مانع ادامه کارشان شوند و آن‌ها را به آزمون مربیگری و تمدید مدرک‌شان مجبور کند که جای چنین مدیری در فدراسیون فوتبال ما خالی است!»

او که همچنان با کمیته آموزش در برگزاری کلاس‌های مربیگری به عنوان مدرس فوتبال حضور دارد و ارتباطش با فدراسیون فوتبال تنها در تدریس کلاس‌هاست، ادامه داد: «حتی انتخاب سرمربی تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی مردان و زنان در حوزه اختیارات مدیر فنی است که در همه زمینه‌های فنی دخالت می‌کند. البته نمی‌توانم منکر این شوم که ممکن است چنین فردی در فوتبال ما حضور نداشته باشد اما می‌توانیم حتی یک فرد خارجی را به عنوان مدیر فنی (تکنیکال دایرکتور) بیاوریم و چون در کشور محدودیت وجود دارد می‌توانیم دو مدیر فنی مردان و زنان داشته باشیم.»

محصص: بیشتر مربیان حاضر در لیگ برتر با مدرک دیپلم مربیگری روی نیمکت تیم‌ها می‌نشینند. البته مقصر نیستند زیرا این جز وظایف مدیر فنی است که آن‌ها را کنترل کند و اگر اعتبار مدرک مربیگریشان به پایان رسیده، مانع ادامه کارشان شود.محصص با بیان اینکه یکی از دلایل انتخاب‌های نادرست سرمربی تیم‌های ملی، نداشتن مدیر فنی در فدارسیون‌های گذشته فوتبال ما بوده که ضربه‌های جبران‌ناپذیری نیز به فوتبال ما زده است، گفت: «به‌دلیل منافع فوتبال کشورمان باید روی مساله مدیر فنی کار کنیم.
بدون مدیر فنی از بسیاری از کشورهای درجه سه فوتبال در آسیا هم کمتر خواهیم بود. مدیر فنی احتیاج به دپارتمان فنی دارد. مهم این است که فوتبال‌مان پیشرفت کند. کمیته فنی محترم و با ارزش است اما مشورتی است. در نتیجه ما امروز به مدیر فنی نیاز داریم.»

این مدرس بین‌المللی فوتبال ادامه داد: «ما نه تنها در فدراسیون فوتبال بلکه همه باشگاه‌های خود مدیر فنی داشته باشیم. با نگاه کردن به وضعیت تیم‌های باشگاهی در اروپا مانند پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی و چلسی خواهید دید که مدیر فنی چه تاثیری روی فوتبال این تیم‌ها گذاشته است.
مدیر فنی سر جلسه تمرین هم نمی‌آید، بلکه اطلاعات جامع درباره رقبا، بازیکنان و استعدادهای موجود را طبقه‌بندی کرده و در فصل نقل‌وانتقالات نیز بر اساس این اطلاعات عمل می‌شود. در حال حاضر اطلاعات، مهم‌ترین اصل فوتبال است. سرمربی به علت تعدد مشغله‌های موجود، فرصتی برای جمع‌آوری اطلاعات ندارد. در نتیجه نقش مدیر فنی در فوتبال روز دنیا بسیار حیاتی است.»

معینی: به آموزش مربیان خود اهمیتی نمی‌دهیم

«فریدون معینی» رئیس سابق کمیته آموزش فدراسیون فوتبال نیز به ایرنا گفت: «برای فوتبال ما خیلی بد است که بهترین استعدادها را داریم اما به آموزش مربیان خود اهمیتی ندهیم.
وقتی در ای‌اف‌سی (کنفدراسیون فوتبال آسیا) کرسی نداریم از بحث آموزش مربیان خود نیز غافل می‌شویم. ای‌اف‌سی این موضوع را به فدراسیون‌ها سپرده و از دوره ریاست «مهدی تاج» از این مهم دور شدیم. حالا نیز این بی توجهی به‌دلیل ویروس کرونا و امیکرون ادامه دارد و کلاس‌های مربیگری را در کشورمان برگزار نمی‌کنیم.»

او ادامه داد: «در فدراسیون فوتبال مدیر فنی نداریم و این ضعف بزرگی است که به آن توجهی نشده و باید این کار انجام شود. شاید بگویند ما چنین فردی را در فوتبال نداریم، اشکالی ندارد ما هم می‌توانیم مانند ای‌اف‌سی که از «اندی راکسبرگ» رئیس سابق آموزش مربیان یوفا استفاده می‌کند از یک مدیر فنی خارجی بهره‌مند شویم تا از فوتبال آسیا عقب نیفتیم.
مدیر فنی در فوتبال دنیا بسیار مهم است. چطور می‌توانیم بدون داشتن این اصل مهم موفق شویم؟ اگر موفق هم شویم به طور حتم شانسی بوده و از روی بخت و اقبال به آن رسیده‌ایم.»

نزدیک به ۲۵ سال پیش «سوبرامانیام» رئیس مالزیایی سابق کمیته فنی ای‌اف‌سی به ایران آمد و برای نخستین‌بار کلاس‌های مربیگری دوره بی(B) را در ورزشگاه شهید کشوری برگزار کرد. وی چند بار نیز برای آموزش مربیان به ایران سفرکرد و از پایه‌گذاران مربیگری آکادمیک در اواخر قرن بیستم بود و نقش بسیار تاثیرگذار و پررنگی در آموزش مربیان فوتبال آسیا داشت.

معینی: در فدراسیون فوتبال مدیر فنی نداریم و این ضعف بزرگی است که به آن توجهی نشده و باید این کار انجام شود. شاید بگویند ما چنین فردی را در فوتبال نداریم، اشکالی ندارد ما هم می‌توانیم مانند ای‌اف‌سی، از یک مدیر فنی خارجی بهره‌مند شویم تا از فوتبال آسیا عقب نیفتیم.
سوبرامانیام سابقه بازی در تیم ملی مالزی را داشت و چند سال مربی مطرح مالزی بود و بعد از آن کلاس‌های متعددی را به‌خصوص در آلمان سپری کرد و به عنوان مدیر فنی فدراسیون فوتبال مالزی و سپس ای‌اف‌سی انتخاب شد و در همان دوران نیز به ایران آمد.
وی مورد احترام فیفا و ای‌اف‌سی بود و در آخرین مورد هم جزوات کلاس سه سطح ای‌، بی‌ و سی (A,B,C) این کنفدراسیون را تالیف کرد و اکنون نیز بسیاری از مدرسان از این جزوه‌ها استفاده می‌کنند. نمی‌دانیم مربیان ما در آن زمان‌ها از دانش او چقدر بهره برده‌اند.
مدیران باشگاه‌های حاضر در لیگ‌ها می‌توانند با بررسی سوابق افرادی که در کلاس‌های سوبرامانیام فقید (شهریور امسال درگذشت) شرکت کرده بودند، یک مدیر فنی توانمند برای خود انتخاب کنند تا بسیاری از مشکلات خود را با داشتن مدیر فنی و دپارتمان فنی به راحتی حل کنند.

برچسب‌ها فوتبال فدراسیون فوتبال ایران کنفدراسیون فوتبال آسیا شهاب الدین عزیزی خادم مرتضی محصص

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فوتبال فدراسیون فوتبال ایران کنفدراسیون فوتبال آسیا فوتبال فدراسیون فوتبال ایران کنفدراسیون فوتبال آسیا شهاب الدین عزیزی خادم مرتضی محصص فدراسیون فوتبال کلاس های مربیگری رئیس سابق کمیته سابق کمیته فنی آزمون مربیگری آموزش مربیان فوتبال آسیا مدیر فنی فوتبال ما چنین فردی روی نیمکت تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضا‌های سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضا‌های نمایشی و میادین و فضا‌های روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفتگو‌های اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • سازمان لیگ سد راه کسر امتیاز از یک تیم!
  • اعتراض فجرسپاسی به رای بازی جنجالی لیگ یک
  • مدیر تیم‌های ملی دوومیدانی انتخاب شد
  • رضوانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • فوتبال کلمبیا دنیا را شگفت زده کرد
  • رسوایی در کلمبیا: چاقو پرت کردند، قسر در رفتند!‏
  • احضار ۶ نفر به کمیته انضباطی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • (عکس) تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش