Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ موضوع امسال روز جهانی زن، «برابری جنسیتی امروز برای فردایی پایدار» است. در این راستا سال 2022 سالی است که دستیابی به برابری جنسیتی در زمینه تغییرات آب و هوایی و کاهش خطرات زیست محیطی و بلایای طبیعی که برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهانی قرن بیست و یکم به شمار می‌آیند، اولویت همه جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون برابری جنسیتی امروز، آینده‌ای پایدار غیرممکن است.

کمپین امسال روز جهانی زن با هشتگ #BreakTheBias مطرح می‌شود و از مردم می‌خواهد برای جهانی عادلانه، فراگیر و عاری از تعصب و تبعیض تلاش کنند تا زمینه مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

سیما باهوس، مدیر اجرایی سازمان ملل متحد زنان در این مورد می‌گوید: امروز این فرصت را داریم که زنان و دختران را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم و دیدگاه‌های جنسیتی را در قوانین و سیاست‌های جهانی و ملی ادغام کنیم.

مجمع اقتصاد جهانی نیز با استناد به گزارش شکاف جنسیتی در جهان، اعلام کرد: با رتبه‌بندی‌هایی که آگاهی جهان را در مورد چالش‌های شکاف جنسیتی افزایش می‌دهد و همچنین فرصت‌هایی که انجام اقدامات لازم برای کاهش این شکاف ایجاد می‌کند، می‌توان ابزاری برای معیار پیشرفت هر کشور ارائه کرد.

گزارش سال گذشته هشداری بود بود که نشان می‌داد تاثیر همه‌گیری کووید ۱۹ شکاف جنسیتی پر کردن این شکاف را از 99/5 سال به 135/6 سال افزایش داده است. علیرغم پیشرفت در آموزش و بهداشت، زنان با موانع اقتصادی، کاهش مشارکت سیاسی و چالش‌های محل کار روبه‌رو هستند، و از این رو، مجمع جهانی اقتصاد خواستار استراتژی‌ها و سیاست‌هایی شد که بر سرمایه‌گذاری در بخش مراقبت، شیوه‌های استخدام برابر و توسعه مهارت‌ها تاکید دارند.

سعدیه زاهدی، مدیرعامل مجمع جهانی اقتصاد، در این راستا خواستار «برابری، تنوع و شمول» شد تا «در مورد چگونگی ایجاد بازارهای جدید، چگونگی انجام مهارت‌های مجدد و ارتقای مهارت، نحوه اصلاح سیستم‌های آموزشی و نحوه ایجاد اقتصاد مراقبتی، به طور جدی توجه شود. منظور از اقتصاد مراقبتی، بخشی از اقتصاد است که مسئول ارائه مراقبت‌ها و خدماتی است که به پرورش و تولید مثل جمعیت فعلی و آینده کمک می‌کند.

یک سال بعد، در حالی که جهان روز جهانی زن را گرامی می‌دارد، از دو نفر از نویسندگان نسخه امسال (تاریخ ژوئن 2022) پرسیدیم که چه انتظاری از برابری جنسیتی در محیط کار در سال 2022 دارند و چگونه می‌توان به نابرابری در زمینه دیجیتالی شدن رسیدگی کرد. اتوماسیون و کار هیبریدی

موضوعی که پدیدار می شود، گرایشی به سمت انعطاف پذیری و «سیاست های کاری مناسب برای مراقبت» است. اما اینها باید با انگیزه‌های یکسان برای همه افراد متعادل شوند تا گزینه‌های انعطاف‌پذیر را انتخاب کنند تا از مسیری دوطرفه اجتناب کنند، جایی که انعطاف‌پذیری به‌جای عاملی برای پیشرفت شغلی، به مانع تبدیل می‌شود.

اتوماسیون و کار هیبریدی؛ مهم‌ترین اصل برای برابری جنسیتی

مجمع اقتصاد جهانی هر سال به مناسبت روز جهانی زن، از دو کارشناس زن دعوت می‌کند تا راهکارهای خود را در زمینه برابری جنسیتی در مشاغل مختلف در جهان ارائه دهند. یکی از این افراد سو دوک، رئیس بخش سیاست عمومی شرکت لینکدین است. او می‌گوید: بحران کووید 19 مشارکت زنان در مشاغل را بسیار کمرنگ کرد، به طوری که بسیاری از زنان مجبور به خانه‌نشینی شدند. داده‌های نمودار اقتصادی لینکدین نشان می‌دهد که به‌ویژه در ابتدای شیوع کرونا، نرخ استخدام زنان در مقایسه با مردان کاهش یافت و همان فرصت‌های اندک برای جذب زنان در نقش‌های مدیریتی نیز از بین رفت.

وی می‌افزاید: حضور زنان در رهبری نه تنها به دلیل تاثیری که روی مشاغل دارند، بلکه به این دلیل که مدیران اغلب به عنوان الگو برای دیگران هستند، حیاتی است. امروزه هیچ کشور و هیچ صنعتی در جهان وجود ندارد که به برابری جنسیتی در نقش‌های مدیریتی دست یابد.

دوک همچنین می‌گوید: داده‌های ما همچنین نشانه‌های نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که زنان به‌طور عادلانه در مشاغل آینده حضور ندارند. اینها مشاغلی هستند که آینده اقتصاد ما را شکل می‌دهند و احتمالا حجم زیادی از فرصت‌های شغلی را فراهم می‌آورند. این مشاغل شامل عرصه‌هایی مانند بخش فناوری و اقتصاد سبز هستند که برای جوامع ما ضروری به شمار می‌آیند. این مشاغل اغلب دستمزد خوبی دارند و داده‌های ما نشان می‌دهد که در مواقع بحران نسبت به سایر مشاغل انعطاف‌پذیرترند. در نتیجه، جذب زنان بیشتر در مشاغل آینده بسیار مهم است و بیشتر از این نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم.

وی با اشاره به آمار استخدام در لینکداین می‌گوید: شیوع کرونا نشان داد که تغییر امکان‌پذیر است. تقریبا یک شبه اکثر کارها از راه دور و برای خیلی‌ها این امر عادی شد. و هم‌اکنون با گذشت دو سال از همه‌گیری کرونا، مشاغل از راه دور تقریبا 15 درصد از مشاغل لینکداین را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، در لینکدین، زنان بیشتر از مردان برای مشاغل از راه دور درخواست می‌کنند. از این رو، انعطاف‌پذیری مشاغل می‌تواند به ابزاری متحول کننده و محرک کلیدی برای برابری در محیط‌های کاری تبدیل شود، زیرا به زنان و مردان اجازه می‌دهد که در محیط خانه، کار و سایر وظایف خانه را با هم به دوش بکشند. اقدامات ساده‌ای مانند کار از راه دور یا زمان کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند تفاوت زیادی در تحول مشاغل آینده و مشارکت بیشتر زنان ایجاد کند. اما اگر می‌خواهیم به پتانسیل واقعی آن پی ببریم و محیط‌های کاری را برابرتر کنیم، باید تعصب و انگ پیرامون انعطاف‌پذیری را حذف کنیم.

یادگیری آنلاین و مشاغل دیجیتال؛ دسترسی برابر زنان به مشاغل مربوط به فناوری

بتی واندنبوش، مدیر ارشد محتوای کورسرا کارشناس دوم است که معتقد است اقتصاد جدید دیجیتال، که با اتوماسیون و شیوع کرونا سرعت گرفته است، به مهارت‌های جدیدی نیاز دارد.

کورسرا، یک شرکت فناوری آموزشی انتفاعی تاسیس‌شده توسط استادان علوم کامپیوتر، اندرو اِنجی و دافنی کالر از دانشگاه استنفورد است و در مانتین ویو، کالیفرنیا واقع است. کورسرا ماموریت خود را امکان دسترسی همه افراد به بهترین دوره‌های آموزشی در سراسر دنیا اعلام کرده ‌است. این پلتفرم آموزشی بر مبنای بستر اینترنت با دانشگاه‌های برتر دنیا همکاری می‌کند و استادان به تدریس دوره‌ها می‌پردازند. صدها دانشگاه برتر با این وب سایت همکاری و دوره‌های آکادمیک گوناگونی را ارائه می‌کنند.

به گفته واندنبوش، تا سال 2025 حدود 149 میلیون شغل دیجیتال جدید ایجاد خواهد شد که بسیاری از آنها از راه دور انجام خواهند شد. انعطاف‌پذیری یادگیری آنلاین و کار از راه دور فرصت‌های شغلی را برای زنان در مقیاس جهانی ایجاد می‌کند، زیرا بسیاری از زنان مشتاق یادگیری و کار کردن در خانه هستند.

وی می‌گوید: تحقیقات ما نشان می‌دهد که در طول شیوع کرونا با وجود افزایش شکاف جنسیتی در مشاغل، شکاف‌ جنسیتی در یادگیری آنلاین در سطح جهان کاهش یافته است؛ به طوری که50 درصد از یادگیرندگان جدیدی که درسال 2021 در کورسرا ثبت‌نام کرده‌اند زن بودند و این در حالی است که این میزان قبل از شیوع کرونا 45 درصد بود. بسیاری از کشورها، به ویژه اقتصادهای نوظهور، شاهد افزایش چشمگیر مشارکت آموزش آنلاین در میان زنان بوده‌اند.

به گفته وی، سهم زنان در دوره‌های آنلاین STEM یعنی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات -که شامل بسیاری از مهارت‌های دیجیتالی پرتقاضا می‌شود - از 31 درصد قبل از پاندمی به 37 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. این شرایط به زنان کمک می‌کند تا به سمت مشاغل مربوط به STEM حرکت کنند.

مشاغل پردرآمدی که نیازی به مدرک دانشگاهی یا تجربه صنعتی ندارند، در حال ظهورند و در نتیجه نقش‌های ابتدایی در بخش‌هایی مانند فناوری اطلاعات، فروش، مدیریت پروژه و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کسانی که به دنبال تغییرند، ایده‌آل به شمار می‌آیند.

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1132782 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز برابری جنسیتی یادگیری آنلاین نشان می دهد انعطاف پذیری روز جهانی زن شکاف جنسیتی شیوع کرونا راه دور مهارت ها داده ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۲۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، راشاتودی در گزارشی نوشت: صندوق بین المللی پول مستقر در واشنگتن انتظار دارد سهم فرانسه از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید (PPP) در سال ۲۰۲۹ به ۱.۹۸ درصد کاهش یابد، در حالی که تحلیلگران صندوق بین المللی پول در سال گذشته این رقم را معادل ۲.۲ درصد ثبت کرده بودند.

آخرین پیش بینی‌های صندوق نشان می‌دهد که کسری بودجه فرانسه تا سال ۲۰۲۹ بالای ۴ درصد باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود بدهی عمومی ۱۱۵ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) شود. کمیسیون اروپا قبلاً در واکنش به برنامه بودجه سال ۲۰۲۴ فرانسه، تضاد بالقوه با قوانین مالی اتحادیه اروپا را گوشزد و تأکید کرد که چشم انداز فعلی، خطر تعدیل رتبه فرانسه توسط آژانس‌های رتبه بندی جهانی را به همراه دارد.

بر اساس این پایگاه داده که در اوایل ماه جاری میلادی به‌روزرسانی شد، انگلیس که انتظار می‌رود سهم آن از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۹ معادل ۲.۲ درصد بر اساس PPP باشد، دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد. در همین حال، پیش بینی می‌شود که ترکیه جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد، زیرا سهم این کشور در پنج سال آینده به ۲.۰۹ ٪ خواهد رسید.

پیش بینی می‌شود که در راس ۵ کشور برتر در اقتصاد جهانی، چین خواهند بود که تا سال ۲۰۲۹ معادل ۱۹.۴۸ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد، همچنین ایالات متحده (۱۴.۷۲ درصد)، هند (۹.۲۳ درصد)، ژاپن (۳.۲۱ درصد) و اندونزی (۲.۷۹ درصد) در رتبه‌های بعدی خواهند بود. شایان ذکر است که آلمان (۲.۷۷%)، روسیه (۲.۷۱%) و برزیل (۲.۱۹%) نیز در لیست ده کشور برتر از لحاظ اقتصادی قرار دارند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک پله سقوط مقصودلو و طباطبایی در رنکینگ جهانی شطرنج
  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد
  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو
  • تصمیمی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد اتخاذ نشده است