Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سه شنبه شب ایرنا به نقل از تارنمای اینترنتی شبکه "روسیا الیوم"، دو طرف در این تماس تلفتی همچنین درباره همکاری دوجانبه در سطح وزارت دفاع گفت وگو کردند.

آکار روز یکشنبه همچنین با الکسی رزنیکوف همتای اوکراینی خود تلفنی گفت وگو کرد.

بنا به اطلاعیه صادره از وزارت دفاع ترکیه، آکار و رزنیکوف در این گفت وگو بر لزوم اعلام حتی یک آتش بس موقت برای تخلیه غیرنظامیان و بهبود وضع انسانی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آکار در این مکالمه تاکید کرد که کشورش برای رساندن کمکهای انسانی به اوکراین و ایجاد صلح و امنیت ، همانند گذشته آنچه را که در توان دارد به کار خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه نیز روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی راه‌های حل و فصل بحران اوکراین را بررسی کرده بودند.

ترکیه در مناسبت‌های مختلف خواهان دیدار رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین در کشورش شده است، درخواستی که تاکنون از سوی مقامات مسکو و کی‌یف به آن پاسخ عملی داده نشده است.

در روزهای پایانی هفته گذشته نیز رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، دیپلماسی فشرده تلفنی با رهبران کشورهای درگیر و نیز برخی کشورهای دیگر را در پیش گرفت.

گفت وگوی تلفنی اردوغان و پوتین در بین تماسهای چند روز اخیر رئیس جمهوری ترکیه شاید مهمترین تماس شمرده شود.

اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین ضمن تاکید بر لزوم حل مسایل روسیه و اوکراین از راه های مسالمت آمیز، یک بار دیگر آمادگی خود را برای هر گونه کمک اعلام کرد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه یک آتش بس کلی بر نگرانی‌های موجود انسانی خاتمه خواهد داد، این امر را راهگشای یافتن راه حل سیاسی خواند و خطاب به پوتین گفت: همه با هم راه صلح را باز کنیم.

اردوغان در گفت وگوی تلفنی با پوتین خواستار برداشتن گامی برای اعلام فوری آتش بس، باز شدن کریدور انسانی و نیز قرارداد صلح شد و بر اهمیت این مسایل تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا با اوکراین و دیگر کشورها نیز در تماس مستمر است، اعلام کرد که برای انجام مذاکرات همه جانبه و نتیجه گیری از این مذاکرات تلاشهایش را ادامه خواهد داد.

آنکارا در پایان این هفته همچنین میزبان وندی شرمن معاون وزیرخارجه آمریکا بود. شرمن نخستین دیدار خود با مسؤولان ترکیه را با ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در استانبول انجام داد. وی همچنین با صدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در آنکارا دیدار کرد.

پس از شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین، این مساله موضوع نخست رسانه ای جامعه ترکیه را تشکیل می دهد. از بدو شروع درگیری‌ها تاکنون تقریبا تمامی شبکه های خبری تلویزیونی ترکیه به طور ۲۴ ساعته اخبار مرتبط با درگیری‌ها و ابعاد مختلف این بحران در جهان و تاثیرات آن در زمینه های گوناگون بر ترکیه را مورد بررسی قرار می دهند.

برچسب‌ها اوکراین روسیه وزارت دفاع ترکیه خلوصی آکار پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه وزارت دفاع ترکیه اوکراین روسیه وزارت دفاع ترکیه خلوصی آکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۲۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، کنگره آمریکا سرانجام بعد از بیش از ۶ ماه مناقشه حزبی بر سر تصویب بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین به توافق رسید؛ اما نقشه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، در مقایسه با این کمک، بسیار ناچیز است!

کی‌یف در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر سر توافق بلندمدتی است که واشنگتن را در تنگنای تامین تسلیحاتی و اقتصادی و حمایت سیاسی ۱۰ ساله از اوکراین قرار خواهد داد.

زلنسکی دیروز در نطق روزانه خود از این موضوع رونمایی کرد و گفت: چنین تعهداتی برای حصول اطمینان از اینکه اوکراین «کمک مورد نیاز برای ممانعت از پیشروی اخیر روسیه در میدان نبرد» را دریافت می‌کند، الزامی است.

زلنسکی افزود: در حال کار هستیم تا سطح تعهدات حمایتی را تا پایان امسال و همچنین تا ۱۰ سال آتی، روی کاغذ بیاوریم. این حمایت، کمک نظامی، مالی و سیاسی و همچنین مسائل مرتبط با تولید مشترک سلاح را در بر می‌گیرد.

اوکراین پیش از این، توافق امنیتی دوجانبه‌ای را با چندین کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرده است. زلنسکی مدعی شد که قصد دارد تا این توافق بلندمدت با واشنگتن، قوی‌ترین معاهده‌ای باشد که کی‌یف تاکنون با کشورهای غربی به امضا رسانده است.

با این حال، توافقنامه‌های دوجانبه اوکراین با کشورهای غربی تاکنون فاقد تعهدات دفاعی متقابل بوده است. در این توافق‌ها صرفاً وعده کمک بلندمدت آن هم در صورت حمله‌ای در آینده داده شده و معمولاً هم الزام‌آور نیست. به عنوان مثال، توافق با برلین با یک اخطار ۶ ماهه قابل فسخ است!

اما زلنسکی گفته است که می‌خواهد توافق دوجانبه با واشنگتن، شامل سطوح مشخصی از کمک باشد. وی دراین‌باره گفته است: این توافق باید به معنای واقعی کلمه، الگو و بازتاب قدرت رهبری آمریکا باشد.

قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه جاری بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین به تصویب رساندند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره تعلل در تصویب این بسته گفته بودند که بایدن بدون هیچ راهبرد مشخصی برای پیروزی اوکراین یا صلح این کشور با روسیه، صرفاً به‌دنبال طولانی کردن خونریزی است.

کد خبر 6092151

دیگر خبرها

  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • افزایش حقوق و متناسب سازی آن، بیشترین سوال بازنشستگان در تماس با سامانه ۲۵۰۰
  • مصاحبه پذیرفته شدگان در آزمون بهزیستی استان برگزار می شود
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد