Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ورزش محلات به خصوص در رشته‌هایی نظیر فوتبال سالیان سال است که نه به گرما و سرما بستگی دارد و نه تابستان و زمستان می‌شناسد؛ بلکه دل‌مشغولی عاشقانی است که آن را به عنوان تفریح هفتگی خود در دل کوچه پس‌کوچه‌های شهر دنبال می‌کنند.

اینجا در محله‌های شهر همدان فوتبال دلخوشی حاشیه نشینان است؛ آن‌ها حاضر هستند با حداقل امکانات در زمین‌های خاکی در کنار هم رقابتی هر چند با چاشنی خشونت و درگیری را برگزار کنند حتی اگر ویروس منحوس کرونا در کمین نشسته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عشق به ورزش محلات به خصوص ورزش‌های توپی حد و مرز ندارد و اگرچه ورزش دوستان محلات همدان همچنان با فقر امکانات ورزشی به ویژه در حاشیه شهر مواجه هستند اما همین مسابقات توانسته شور و هیجان وصف ناپذیری را در بین جوانان محله نشین ایجاد کند.

این عشق و تعصب به ورزش محلات تا جایی است که حذف از میدان این مسابقات که انتهایش تنها به یک جام و چند مدال خلاصه می‌شود هم اشک و گریه را به دنبال دارد.

فعالیت آزادانه بدون محدودیت

ورزش محلات محدودیت ندارد و عاشقان ورزش دوست آزادانه در فضاهایی که امکان فعالیت باشد، حتی اگر زمین ناهموار و امکانات اولیه هم نباشد، بازهم بازی می‌کنند.

موج‌های کرونایی هم باعث نشد تا ورزش از محلات همدان رخت ببندد و فعالیت در این رشته هم به قید محدود و ممنوعیت قرار بگیرد.

هر چند این نوع فعالیت با توجه به هشدارهای ستاد مقابله با کرونا مخاطره آمیز بود اما برای بچه‌های محلات، عشق حد و مرز نمی‌شناسد و ورزش لذت بدون وصف آن‌ها است.

حتی در نبود زمین‌های دسترس خاکی محلات، گل کوچک یا مینی فوتبال هم این لذت را به آن‌ها انتقال می‌دهد و اوقات خوش را برای فارغ شدن از خستگی‌های روزمره زندگی به ثمر می‌نشاند.

امسال که سازماندهی بهتری در مدیریت کرونا شد و واکسن‌ها شادی را در مردم تزریق کرد تا با اطمینانی بیشتر از گزند مرگ و میر کرونا زندگی کنند، ورزش محلات به خصوص فوتبال بازهم اوج هیجان را با برگزاری مسابقات در دل جوانان ایجاد کرد.

این روزها زمین‌های خاکی محلات مملو از دوستداران به ورزش هستند و پیر و جوان به عنوان بازیگر، بازیگردان و حتی تماشاگر، در این زمین‌ها ساعاتی را به خوشی سپری می‌کنند.

هیجان عالی، دستاورد کم اثر

ورزش محلات هراندازه که در سطح کمی بسیار خوبی انجام شد و امسال بیش از ۱۷ هزار ورزش دوست در رشته‌های مختلف فعالیت کردند، اما به واقع از اثربخشی کمی در استعدادیابی برخوردار بود.

در واقع هدف از برگزاری مسابقات همان مشارکت حداکثری مردم بود و اغلب کسانی در رشته‌های ورزشی رقابت کردند که در سطح باشگاهی هم این بازی‌ها را تجربه داشتند.

مسابقاتی که مورد توجه هیات‌های ورزشی در راستای استعدادیابی قرار نگرفت و با وجود زحمات فراوانی که اعضای ستاد برگزاری داشتند، تنها به چند جام و مدال بسنده شد.

استعدادیابی و شناسایی نخبه‌ها نقطه کور ورزش محلات همدان در سال‌های اخیر بوده و هرگز به این ظرفیت بالقوه ایجاد شده از جانب هیات‌های ورزشی و مربیان باشگاهی توجهی نشده است.

از سوی دیگر عدم نوآوری در رشته‌های ورزشی محلات و تمرکز به روی رشته‌هایی نظیر فوتبال باعث شده تا با وجود بالا بودن هیجان مسابقات به دلیل داشتن بیشترین مخاطب، استعدادها مورد توجه قرار نگیرند.

این مساله در حالی است که مربیان به ویژه در رده فوتبال باشگاهی اهمیت کمتری به این مسابقات محله‌ای قایل هستند و اغلب نیز اعتقادی به این نوع استعدادیابی ندارند.

مینی فوتبال، ورزش جهانی

در ورزش محلات همدان که در سال‌های اخیر به عنوان المپیاد ورزش شهروندی برگزار شده، ورزش‌های نوین مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

اکنون رشته‌هایی نظیر مینی فوتبال، داژبال و والیبال برفی از رویدادهای مهم بین المللی برخوردار هستند و به راحتی می‌توان از دل ورزش محلات استعدادهای نخبه را برای پرورش و شکوفایی در این رشته‌ها یافت.

مینی فوتبال در حال حاضر محبوب‌ترین رشته ورزشی آماتور در جهان به شمار می‌رود و این ورزش هم اینک برای نخستین بار در سطح روستاها و عشایر کشور به عنوان جام پرچم در حال ثبت نام است.

مینی فوتبال در حال حاضر محبوب‌ترین رشته ورزشی آماتور در جهان به شمار می‌رود و این ورزش هم اینک برای نخستین بار در سطح روستاها و عشایر کشور به عنوان جام پرچم در حال ثبت نام است.

با توجه به قانون فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مبنی بر گسترش و حمایت از فوتبال ۱۱ به ۱۱ و عدم پوشش فوتبال با تعداد نفرات کمتر از سوی این فدراسیون، در سال ۲۰۰۸ فدراسیون جهانی مینی فوتبال به صورت یک فدراسیون مستقل در جمهوری چک تاسیس شد تا با اتخاذ قوانین بین المللی سر و شکلی رسمی به بازی فوتبال با تعداد نفرات کمتر را اتخاذ کند.

 به دلیل آنکه که فعالیت‌های این فدراسیون تداخلی با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نداشت خیلی زود با استقبال اکثریت اهالی فوتبال مواجه شد و تاکنون ۸۰ کشور جهان به عضویت این فدراسیون درآمده و ۶۰ کشور در حال سپری کردن مراحل پیوستن به این فدراسیون هستند.

 براساس دستورالعمل فدراسیون جهانی مینی فوتبال تمامی مسابقات فوتبال در قالب تیم‌های ۵ به ۵، ۶ به ۶، ۷ به ۷ و ۸ به ۸ در سرتاسر جهان که بر روی چمن مصنوعی و یا طبیعی در داخل سالن یا فضای باز برگزار می‌شود، تحت پوشش قوانین و مقررات فدراسیون جهانی مینی فوتبال است و علاوه بر مسابقات قاره ایی، رقابت‌های جام جهانی نیز هر دو سال یکبار انجام می‌شود که تاکنون سه دوره مسابقات جام جهانی در سالهای ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به ترتیب به میزبانی کشورهای آمریکا، تونس و استرالیا برگزار شده است.

در تعریف این فدراسیون آمده است مینی فوتبال، محبوب‌ترین رشته ورزشی آماتور بازی شده در جهان است.

این رشته ورزشی امسال در ایران به طور رسمی آغاز به کار کرد و قرار است با انجام مسابقات لیگ استانی و قهرمانی کشور، نخستین تیم ملی مینی فوتبال کشورمان شکل بگیرد که فرصت طلایی برای استعدادهای فوتبال محلات همدان به شمار می‌رود.

داژبال، ورزش سنتی ایرانیان در سطح جهان

ورزش داژبال دیگر رشته نوپا و نوین در ورزش کشورمان است که دارای رویدادهای بین الملل بوده و مسابقات این رشته نیز در سطح جهانی برگزار می‌شود.

داژبال یکی از بازی‌های ورزشی سنتی ایرانیان است که از زمان قدیم در کشورمان به عنوان یک بازی و ورزش پرنشاط و همگانی مطرح و در بین اقشار مختلف مردم بسیار رایج بوده است.

ورزش داژبال در طی گذر زمان در بسیاری از مناطق کشور بسط و گسترش یافته و می‌توان آن را با گویش‌های مختلف از جمله "وسطی"، "داژبال"،  "داج بال"، "وسطو"، "وسط بازی" مشاهده کرد.

ورزش داژبال در طی گذر زمان در بسیاری از مناطق کشوربسط و گسترش یافته و می‌توان آن را با گویش‌های مختلف از جمله "وسطی"، "داژبال"،  "داج بال"، "وسطو"، "وسط بازی" مشاهده کرد.

همچنین این ورزش در سطح بین المللی تحت عنوان (Dodgeball) با استایل‌های "داژبال وسطی"، "داژبال بین المللی"، "داژبال ساحلی"، "ترامپلین داژبال" و "داژبال در آب" برگزار می‌شود.

"فدراسیون جهانی داژبال" در سال ۲۰۱۱ در کشور آمریکا شروع بکار کرد و در حال حاضر مقر این فدراسیون در کشور کانادا بوده ضمن اینکه فدراسیون داژبال آسیا نیز در سال ۲۰۱۱ همزمان با تاسیس فدراسیون‌های قاره‌ای در کشور فیلیپین راه‌اندازی و در حال حاضر مقر این فدراسیون در کشور استرالیا است.

والیبال برفی ظرفیت بالقوه در همدان

والیبال برفی دیگر رشته نوپا در کشورمان است که همدان با برخورداری از وضعیت آب و هوایی کوهستانی می‌تواند این ظرفیت مهم را در پرورش استعدادهای این رشته داشته باشد.

ورزش والیبال همدان دارای افتخارات ارزنده ملی و بین المللی است و این پتانسیل را دارد که بازهم در جایگاه برتر قرار بگیرد.

این رشته ورزشی چیزی شبیه والیبال ساحلی است اما با این تفاوت که روی برف باید بازی شود و برنده تیمی است که ۲ ست از سه ست مسابقه را پیروز شود.

والیبال برفی چیزی شبیه والیبال ساحلی است اما با این تفاوت که روی برف باید بازی شود و برنده تیمی است که ۲ ست از سه ست مسابقه را پیروز شود.

والیبال برفی در المپیک‌های زمستانی حضور خواهد داشت و زیر مجموعه والیبال ساحلی است.

مچ‌اندازی از دیگر رشته‌های ورزشی مخاطب پذیر است که می‌تواند در قالب ورزش شهروندی یا همان محلات همدان به کشف استعدادها بپردازد.

رشته‌ای که نیاز به امکانات وسیع ندارد و در فضای کم می‌تواند مسابقات پرهیجانی را ایجاد کند ضمن اینکه نباید از جذابیت رشته‌هایی نظیر طناب کشی، کراس فیت، هوگام و سایر رشته‌های تیمی و انفرادی که بالاترین سطح آمادگی بدنی یک ورزشکار را با کمترین تخصص ارزیابی رقابتی می‌کند، چشم پوشی کنیم.

مسئولان و متولیان ورزشی می توانند با ترویج این ورزش‌های نوین در قالب محلات همدان استعدادهای زیادی را کشف کنند تا بتوانند با حضور و درخشش در عرصه های ملی و بین المللی عناوین مختلفی را برای استان همدان کسب کنند.

برچسب‌ها ورزش همگانی همدان جام جهانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش همگانی همدان جام جهانی ورزش همگانی همدان جام جهانی فدراسیون جهانی والیبال برفی محلات همدان مینی فوتبال حال حاضر ورزش محلات رشته ورزشی بین المللی زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۲۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریمی سرپرست دبیر کلی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی شد


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمد رسول خدادادی سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی طی حکمی دکتر علی اکبر کریمی را به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی منصوب کرد؛ بنابراین گزارش در حکم کریمی آمده است:

نظر به تعهد، تخصص و سوابق ارزنده جناب عالی، به موجب این حکم به سمت سرپرست دبیرکلی فدراسیون ملّی ورزش‌های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شوید.

امیدوارم در چارچوب سیاست‌های دولت مردمی و وظایف تعریف شده در ماده ۱۲ اساسنامه، در جلب همکاری نهاد‌های ذی ربط و تحکیم حضور فعال و عزت‌مند کشورمان در سطح بین المللی و همچنین انسجام و یکپارچگی فعالیت‌های ورزشی در مراکز آموزش عالی موفق باشید.

توفیق روزافزون جناب‌عالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم.

دکتر کریمی رئیس اداره ورزش قهرمانی، رئیس کمیته امور استان‌ها و هیات‌های ورزشی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی مسئول کمیته فنی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و عضویت در هیات رئیسه را در کارنامه خود دارد.

دیگر خبرها

  • دولت تامین نیاز قهرمانان ملی را از اولویت‌ها می‌داند
  • تجلیل از ۱۰۰ دانشجوی برتر مسابقات ورزشی دانشگاه پیام نور کرمان
  • کریمی سرپرست دبیر کلی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی شد
  • حسینی: والیبال ایران باید از جایگاه جهانی خود دفاع کند
  • قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند
  • مشارکت ۲۱ هزار نفر در ورزش شهروندی/ هدف شهرداری همدان سازندگی است
  • پرتاب حدادی به صندلی ریاست/ من تنها، شما همه!
  • پردرآمد مثل فدراسیون فوتبال!
  • فدراسیون فوتبال ۳۵۰ میلیون تومان دیگر به جیب زد!
  • کشتی همدان سروسامان می‌گیرد