Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های روسیه و اوکراین که در رشته های علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند و علاقمند به بازگشت به ایران هستند در سامانه انتقال دانشجویان از خارج به داخل مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت باید ثبت نام کنند.

وی افزود: این دانشجویان باید مدارک خود را در آن سامانه بارگذاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارک آنها بررسی می شود و تا جایی که امکان کمک وجود داشته باشد و بر اساس ضوابط و آزمون هایی که از این دانشجویان گرفته می شود، امکان انتقال آنها وجود دارد.

امکان ثبت نام دانشجویان ایرانی روسیه و اوکراین از هفته آینده در سامانه نقل و انتقال وزارت بهداشت

حسن زاده یادآور شد: این دانشجویان از هفته آینده می توانند وارد سامانه مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت شوند و ثبت نام خود را انجام دهند. پرونده های آنها مورد بررسی قرار می گیرد و اگر ضرورت داشته باشد برای این افراد هم یک آزمون برگزار می شود.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی از تصویب آزمون ارزیابی برای دانشجویان ایرانی که قبل از سال ۲۰۱۹ در دانشگاه های خارج از کشور ثبت نام کرده بودند، خبر داد و گفت: برای دانشجویان ایرانی که قبل از ۲۰۱۹ وارد دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت شده بودند ولی تحصیل آنها به دلیلی با آئین نامه های وزارت بهداشت مطابقت نداشته است، آزمون ارزیابی طراحی شد.

تصویب آزمون ارزیابی برای دانشجویان ایرانی در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی

وی گفت: به طور مثال آن زمان افرادی با کسر معدل دیپلم مواجه بوده اند و متاسفانه به آنها گفته شده است که کسر معدل دیپلم خود را جبران کنند در حالی که این موضوع کاملا غیرمنطقی و غیرطبیعی است. ما در آموزش و پرورش موضوعی با عنوان جبران معدل دیپلم نداریم بلکه موضوع جبران نمره یک یا چند درس است.

حسن زاده اظهار داشت: متاسفانه اتفاقات خوبی در این زمینه نیافتاده است و مستنداتی به وزارت بهداشت رسید که نشان داد مشکلاتی در این زمینه وجود داشت. از همین رو به این گروه از دانشجویان اعلام شد که افرادی که کمبود نمره معدل تا اندازه نیم نمره داشته اند یا در دانشگاه تحصیل شان براساس زمانی که رفته اند و ثبت نام کرده اند، نمره شان بررسی شود و مساعدتی صورت گیرد.

ملاک تنها زمان ثبت نام فرد در آن دانشگاه و مطابقت با آئین نامه همان سال وزارت بهداشت است

وی تاکید کرد: نکته مهم برای این دانشجویان این است که بر اساس آئین نامه زمان خودشان بررسی می شوند. ممکن است فردی سال ۲۰۱۶ به دانشگاهی رفته باشد که مورد تایید وزارت بهداشت بوده اما آن دانشگاه سال بعد مورد تایید نبوده باشد، بنابراین خللی در ارزیابی فرد ایجاد نمی شود و ملاک تنها زمان ثبت نام فرد در آن دانشگاه و مطابقت با آئین نامه همان سال وزارت بهداشت است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی یادآور شد: شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مصوب کرد که دانشجویانی که قبل از سال ۲۰۱۹ به دانشگاه های مورد تایید رفته اند و مشکلات تحصیلی دارند ملزم می شوند در یک آزمون ارزیابی شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آزمون ارزیابی برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار می شود. آزمون شامل ۲۰۰ سوال است که سوالات شامل دو گروه دروس دانشگاهی و دبیرستانی است که منظور از دروس دانشگاهی دروسی است که معمولا در همه جای دنیا در دو سال اول دانشگاه گذرانده می شود و همچنین دروس دبیرستان نیز که گذرانده اند.

حسن زاده اظهار داشت: منابع این دروس، منابع آزمون و نوع سوالات به طور کامل به اطلاع دانشجویان رسانده می شود. دستورالعمل مورد نظر مصوب شده و پس از امضای وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی برنامه ریزی ابلاغ می شود.

آزمون ارزیابی برای دانشجویان واجد شرایط یک بار در سال برگزار می شود

وی گفت: این آزمون ارزیابی برای دانشجویان واجد شرایط یک بار در سال برگزار می شود و امیدواریم پس از ابلاغ آن را برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ اجرا کنیم. آزمون تا سه سال یعنی در سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

آزمون ارزیابی به منزله پذیرش دانشجویان در دانشگاه های داخل کشور نیست

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اضافه کرد: نکته مهم این است که این آزمون به منزله پذیرش دانشجویان در داخل کشور نیست. در واقع این آزمون جایگزین آن کسری های نمره می شود و با گذراندن این آزمون پرونده افراد واجد شرایط در شورای نقل و انتقال دانشجویان مطرح می شود تا بتوانند مجوز لازم را دریافت کنند و پس از آن از دانشگاه های داخل کشور پذیرش بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب اگر قرار باشد که مدارک این گروه از افراد ارزیابی شود می توان با این آزمون یک ارزیابی دقیق و با معیار کمی و مناسب آن را بررسی کرد. همچنین از فشارهایی که ممکن است به اشکال مختلف وارد شود که افراد با شرایط غیر آئین نامه پذیرش شوند نیز جلوگیری می شود.

پرونده دانشجویان با حداقل ۶۰ درصد نمره قابلیت طرح در شورای نقل و انتقال را پیدا می کند

حسن زاده اظهار داشت: آزمون ارزیابی دارای یک حدنصاب است و افراد باید حداقل ۶۰ درصد نمره را کسب کنند تا پرونده این دسته از دانشجویان قابلیت طرح در شورای نقل و انتقال از خارج به داخل را داشته باشد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی درباره تصمیم وزارت بهداشت برای دانشجویانی که بعد از سال ۲۰۱۹ در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل خود را آغاز کرده اند، گفت: آئین نامه وزارت بهداشت می گوید برای بعد از سال ۲۰۱۹، انتقال به داخل کشور ممنوع است اما شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است که وزارت بهداشت برای این موضوع باید آئین نامه بنویسد.

طراحی آئین نامه برای افرادی که بعد از سال ۲۰۱۹ تحصیل خود را شروع کرده اند

وی افزود: ما در وزارت بهداشت در مرکز خدمات آموزشی، شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، مرکز سنجش آموزش پزشکی و همچنین معاونت حقوقی وزارت بهداشت در حال طراحی آئین نامه ای برای افرادی هستیم که بعد از سال ۲۰۱۹ تحصیل خود را شروع کرده اند، تا بتوانیم بررسی دقیق تری در این زمینه داشته باشیم که به نظر می رسد در سال ۱۴۰۱ نهایی شود.

حسن زاده اظهار داشت: متاسفانه در مدت کوتاهی مصوبات و آئین نامه های زیادی تصویب شده که کارها را به مراتب مشکل کرده است و امیدواریم به گونه ای شود که افرادی که محق هستند به حق خود برسند.

کد خبر 5442430

منبع: مهر

کلیدواژه: غلامرضا حسن زاده شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارزشیابی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاههای خارجی دانشجویان ایرانی خارج از کشور اوکراین روسیه مدارک تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم عتبات عالیات وام دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش مهارتی مرکز سنجش آموزش پزشکی خوابگاه دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت پیمان صالحی دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی آزمون ارزیابی برای دانشجویان برای دانشجویان ایرانی حسن زاده اظهار بعد از سال ۲۰۱۹ برگزار می شود وزارت بهداشت نقل و انتقال مورد تایید داخل کشور آئین نامه ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۳۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است

تحلیلگران نظامی غربی بر این باورند که پوتین به جای حمله به‌دنبال تضعیف ناتو از درون است تا نقاط ضعفی ایجاد کند که در صورت تمایل بتواند در آینده به آنها حمله کند.

به گزارش ایسنا، برخی از کشورهای غربی مانند آلمان و لهستان نسبت به برنامه‌های احتمالی روسیه علیه سایر کشورهای اروپایی هشدار می‌دهند، اما اینکه آیا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه واقعا قصد حمله به ناتو را دارد و حمله ممکن است چگونه باشد، هنوز مشخص نیست.

اعضای ائتلاف ۳۲ عضوی ناتو هر کدام سوگند یاد کرده‌اند که بر اساس ماده ۵ پیمان واشنگتن از یکدیگر در برابر حمله محافظت کنند. این بدان معناست که حمله روسیه به یک عضو می‌تواند جرقه جنگی با چند کشور مجهز به سلاح هسته‌ای را ایجاد کند.

این در حالیست که پوتین در ماه مارس هرگونه برنامه‌ای برای حمله به اعضای ناتو را رد کرد و چنین ادعاهایی را «کاملا بیهوده» توصیف کرد. با این حال، روسای نظامی غربی متقاعد نشده‌اند. یک ماه پیش از آن، پوتین غرب را با احتمال حمله اتمی به دلیل حمایت از اوکراین تهدید کرد. او به پیشنهاد اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ناتو می‌تواند برای حمایت از کی‌یف به اوکراین نیرو بفرستد، اشاره کرد.

در همین حال تحلیلگران در گفت‌وگو با «بیزنس اینسایدر» گفتند که پوتین در حال انجام یک بازی طولانی است و نتیجه جنگ اوکراین و تلاش طولانی مدت روسیه برای تضعیف و فرسایش ناتو عوامل کلیدی در تصمیم‌گیری در مورد حمله روسیه خواهد بود.

فیلیپ اینگرام، افسر سابق اطلاعات نظامی انگلیس به این رسانه آمریکایی گفت پوتین یک مزیت کلیدی نسبت به غرب دارد. در حالی که رهبران غربی برای دوره‌های انتخاباتی حدودا چهار ساله برنامه‌ریزی می‌کنند، پوتین رهبری است که هیچ رقیب جدی برای قدرت خود ندارد. این بدان معناست که او می‌تواند چندین دهه نگاه به جلو داشته باشد.

اینگرام گفت: «او در حال حاضر خواهان رویارویی مستقیم با ناتو نیست. اما او به شیوه‌ای متفاوت فکر می‌کند و به شیوه‌ای متفاوت از ما در غرب برنامه‌ریزی می‌کند و بنابراین، روشی جدا از متد کشورهای ناتو برای انجام کارها دارد.»

فیلیپ اینگرام گفت: «بنابراین، جاه‌طلبی او در رشد این نیست که سال آینده به کشورهای ناتو و ناتو حمله کند. اما او شرایطی را برای این کار تعیین خواهد کرد.»

تحلیلگرانی مانند اینگرام بر این باورند که پوتین به دنبال تضعیف ناتو از درون خواهد بود تا نقاط ضعفی ایجاد کند که در صورت تمایل می‌تواند در آینده به آن حمله کند. برای انجام این کار، پوتین احتمالا به اصطلاح «جنگ هیبریدی» روسیه علیه کشورهای ناتو را تشدید خواهد کرد.

آنطور که ناتو می‌گوید، جنگ هیبریدی «اغلب در مناطق خاکستری زیر سایه یک جنگ متعارف انجام می‌شود. ابزارها یا ابزارهایی که برای راه انداختن جنگ ترکیبی به کار می‌روند و با هم ترکیب می‌شوند، اغلب به سختی قابل تشخیص، نسبت دادن و تایید هستند.» آنها می‌توانند شامل گسترش تئوری‌های توطئه و اطلاعات نادرست، تقویت احزاب افراطی در برخی کشورها، دامن زدن به تهدیدات تروریستی و راه‌اندازی حملات سایبری برای تضعیف بنیان جوامع غربی باشد.

روث دیرموند، کارشناس حوزه ارتش روسیه در کینگز کالج لندن در این باره می‌گوید: «خطری که روسیه برای ناتو ایجاد می‌کند، بعید است که یک تهاجم باشد، بیشتر احتمال دارد که ناشی از طیفی از تهدیدات نظامی و غیرنظامی دیگر باشد؛ آنچه اغلب تهدیدات ترکیبی نامیده می‌شود.»

به گفته آنها، هدف اصلی این است که ایالات متحده را از «تعهد» خود برای «دفاع از متحدان اروپایی» خود دور نگه دارد، چه با این امید که در یک کمپین نظامی پرهزینه دیگر در جاهای دیگر درگیر شود، یا اینکه از پروژه ناتو خسته شود.

برایدن اسپرلینگ، تحلیلگر شرکت رند به بیزنس‌اینسایدر گفت: «به همین دلیل، من انتظار دارم که روسیه از تمام ترفندها و قابلیت‌های موجود در دست خود برای تضعیف وحدت غرب در سال‌های آینده استفاده کند.»

برخی اشاره می‌کنند که روسیه در حال حاضر درگیر جنگ با ناتو است، البته به صورت پنهانی.

رابرت دوور، استاد امنیت بین‌الملل در دانشگاه هال در بریتانیا هم می‌گوید این سوال که آیا روسیه به ناتو حمله خواهد کرد یا نه، بیهوده است. او گفت: «روسیه در حال حاضر درگیر درگیری معنادار با کشورهای ناتو و متحدان آنهاست.

جنگ اوکراین محدودیت‌های جدی برای قدرت نظامی ناتو ایجاد کرد. این ائتلاف نظامی برای تولید گلوله‌های توپخانه و مهمات کافی برای اوکراین به تقلا افتاده است. در جریان بن‌بست در آمریکا بر سر کمک به‌ کی‌یف، کشورهای اروپایی ناتو قادر به جبران این کمبود نبودند و نیروهای اوکراین به ازای هر ۱۰ شلیک نیروهای روس، یک بار پاسخ می‌دادند و همین هم در بخش‌هایی از خط مقدم نزدیک به فروپاشی بود.

اسپارلینگ، تحلیلگر شرکت رند گفت، ایالات متحده اخیرا این کمک‌های چند میلیارد دلاری به اوکراین را نهایی کرد، اما مشکلاتی که این وضعیت آشکار کرد، عمیق است. او گفت این نقطه ضعفی است که روسیه ممکن است در صورت عدم رفع آن، از آن بهره‌برداری کند.

او افزود: «این درگیری نشان داد که ارتش‌های غربی تا چه اندازه برای جنگی که مطابق با شرایط آنها نیست، آمادگی لازم را ندارند. در حالی که ما این شکنندگی را حفظ می‌کنیم، خطر بیشتری وجود دارد که روسیه فکر کند می‌تواند دست به چنین کاری بزند.»

دیرموند، کارشناس حوزه ارتش روسیه در کینگز کالج لندن به این رسانه آمریکایی گفت: «تصور یک سناریوی کوتاه مدت یا میان مدت که در آن دولت روسیه منابع لازم برای درگیر شدن در جنگ دیگری در مقیاس اوکراین را داشته باشد، دشوار است. جنگ با ناتو روسیه را نابود می‌کند، همانطور که پوتین به خوبی می‌داند، و حتی اگر فکر می‌کند این احتمال وجود دارد که ایالات متحده برای دفاع از یکی از اعضای ناتو در برابر تهاجم روسیه اقدام نکند، او هیچ نشانه‌ای از تمایل به این موضوع از طریق بازی با رولت هسته‌ای روسی نشان نمی‌دهد.»

اینگرام، افسر سابق اطلاعات نظامی انگلیس هم گفت، اما هر چقدر هم که طول بکشد، پوتین مصمم است به نوعی پیروزی در اوکراین دست یابد تا بتواند از آن به‌عنوان یک پلتفرم برای برنامه‌ریزی کمپین بعدی روسیه استفاده کند. پس از اوکراین، پوتین این میدان را بررسی خواهد کرد و مشتاق بهره‌برداری از فرصت‌های بیشتر برای گسترش قدرت روسیه خواهد بود. همانطور که اینگرام می‌گوید: «او می‌خواهد اتحاد جماهیر شوروی به دست یک رهبر روسیه بازگردد و این هدف نهایی اوست.»

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • سرنگونی ۶ پهپاد اوکراینی به دست نیروهای روسی
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • آخرین تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»
  • مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه
  • پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه/ ۲ نفر کشته شدند