Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقال از کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری به عنوان کلید رشد اقتصادی مطرح است و کشاورزی تجاری باعث افزایش بهره وری، رشد اقتصادی و بهبود رفاه در سطح ملی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ بخش کشاورزی به عنوان کهن‌ترین فعالیت تولیدی با خاستگاه روستایی، در روند توسعه کشورهای ادوار مختلف در زمانی متفاوت از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روند توسعه کشورها حاکی از آن است که توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی و یا حتی فراتر از آن، به عنوان پیش نیاز ضروری برای تحقق توسعه پایدار کشور امری حیاتی است.

بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی است . کشورهای در حال توسعه برای گذر از بحران های عدم توسعه بایستی به سراغ بخش کشاورزی خود رفته و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی در تفکر آن باشند که این بخش را با تکنولوژی های پیشرفته آمیخته سازند تا بتوانند از این طریق تولیدات خود را بیشتر کنند.

با رشد تکنولوژی های پیشرفت در بخش کشاورزی می تواند زمینه تولید ثروت، ایجاد بازار، ارزآوری و رشد صنعت را فراهم کند، بنابراین کشورهای در حال توسعه برای برون رفت از بحران های اقتصادی باید بخش کشاروزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به حساب بیاورند تا کشاورزی هم نقش خود را در معیشت، اشتغال، رشد درآمد، امنیت غذایی، کاهش فقر، توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا کند.

باید بدانیم که انتقال از کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری به عنوان کلید رشد اقتصادی مطرح است و کشاورزی تجاری باعث افزایش تجارت و بهره وری، رشد اقتصادی و بهبود رفاه در سطح ملی می شود.

کشاورزی در برخی از شهرستان های استان خراسان رضوی بیشتر شبیه کشاورزی معیشتی است اما باید کشاورزی را صنعتی و اقتصادی کنیم تا بتوانیم با توجه به شرایط بحران آب و خشکسالی های اخیر با کاهش مصرف آب، تولید بیشتر و سالم تری داشته باشیم و همچنین در الگوی کشت و نحوه مدیریت کشاورزی و مدیریت اراضی حتماً باید تجدید نظر کنیم.

استفاده از تخصص کارشناسان لازمه حرکت به سمت کشاورزی تجاری

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ ضمن گرامیداشت روز مهندس، اظهار داشت: امروزه کشاورزی معیشتی دیگر جوابگوی تمام نیاز بازار نیست و راهی جز حرکت به سمت کشاورزی تجاری نداریم و در این مسیر باید از تخصص کارشناسان و مهندسی کردن تولیدات کشاورزی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه حضور مهندسان کشاورزی در عرصه تولید محصولات زراعی و باغی باعث افزایش بهره وری و امنیت غذایی می شود، خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در زمینه ارتقای کیفی و کمی محصولات کشاورزی شهرستان خلیل آباد انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد همچنین در ادامه تصریح کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه این بخش، بهره‌گیری از دانش و فن‌آوری های جدید، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد روستاییان و ارتقای بهره‌وری کشاورزی می تواند به پایداری و امنیت غذایی پایدار منجر شود.

وی با اشاره به اینکه باید زمینه همکاری کشاورزان با مجموعه جهاد در عرصه کشاورزی بیش از پیش فراهم شود، اذعان کرد: دغدغه هایی هم در مسیر توسعه بخش کشاورزی نظیر افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت محصولات و ایجاد اشتغال وجود دارد.

 شبان با تاکید بر اینکه در حال حاضر و با توجه به وضعیت نامطلوب منابع تولید اعم از آب، خاک و... تنها راه محقق کردن تولید بیشتر، کاربرد علم و دانش است، عنوان کرد: استفاده از دانش روز کارشناسان می تواند به عنوان دروازه ورود علم و دانش به مزرعه و عرصه تولید ایفای نقش کند.

وی همچنین تشریح کرد: در راستای علمی شدن کشاورزی باید مهندسان این بخش به علوم روز و مهارت های لازم مجهز شوند و در این مسیر آموزش های مهارتی با همکاری ارگان های مختلف در سطح شهرستان برگزار شده است.

گزارش از رضا کفاشیان

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشاورزی معیشتی کشاورزی تجاری بخش کشاورزی رشد اقتصادی امنیت غذایی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۳۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر اظهار کرد: کارگران چرخ‌های تولید را به گردش در می‌آورند و جا دارد از تلاش این قشر تقدیر کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به جهش تولید با مشارکت مردم در سال‌جاری تاکید دارد که جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ مردم است.

وی جهش تولید را بیانگر استفاده از ظرفیت خدادادی، معادن، صنایع دینی، احیای مرز دانست و گفت: کارگران همواره در سن جوانی نمی‌مانند باید در وقت پیری و بازنشستگی از آنها حمایت شود.

ماموستا رستمی تصریح کرد: کارگران در زمان جنگ ایثار و فداکاری کردند و خداوند ۳۴ هزارسال پیش در مورد توسعه شهری و روستایی تاکید داشته و قرآن بر توسعه و پیشرفت و عمران تاکید دارد.

امام جمعه سنندج یادآور شد: امروز دشمنان دین و اسلام کشور ما و اقتصاد مارا مورد هدف قرار داده‌اند و باید با حمایت از کارگران و سرمایه گذاران اقتصاد کشور را ارتقا داد.

وی اعلام کرد: به اندازه ای که امنیت کشور مهم است امنیت معیشت مردم نیز مهم است و باید به این مهم توجه شود.

ماموستا رستمی اذعان کرد: باید کشور را با تولید پیش ببریم و تحریم دشمنان را با تلاش جهادی خنثی کنیم.

کد خبر 6093024

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از ۳ سال
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند