Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@23:10:47 GMT

اسباب‌بازی؛ وسیله‌ای برای کسب مهارت زندگی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۶۲۶۶

کارشناسان تربیتی می‌گویند اسباب بازی‌ها در کسب مهارت و هویت کودکان کاملا تاثیر گذار هستند. آن‌ها می‌گویند اسباب بازی‌ها در کنار ویژگی سرگرم کننده باید استاندارد‌های خاصی نیز داشته باشند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: سال‌های ابتدایی زندگی کودکان زمان شادی و یادگیری بدون توقف است. کودکان در خلال بازی‌های ساده کودکانه برمهارت‌های خویش می‌افزایند و در حالی که برای ورود به دنیای بزرگسالی آماده می‌شوند، شاد زیستن را هم فرامی‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر سبب شده متخصصان بر اهمیت اسباب‌بازی و وسایلی که کودک با آن‌ها بازی می‌کند تأکید داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و همچنین متخصصان روان شناسی، اسباب‌بازی‌ها باید دارای استاندارد‌های خاصی باشند و علاوه بر سرگرم کردن کودکان در رشد مهارت‌های شناختی و تعاملات اجتماعی آن‌ها نقشی مؤثر ایفا کنند. آموزش، تربیت و هویت‌یابی در حین بازی موضوع‌های مهمی هستند که این روز‌ها نظر متخصصان آموزشی و والدین را به خود جلب کرده است.

هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی امسال درحالی برگزار می‌شود که مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشگاهی از برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی و تولیدات منتخب در این زمینه را از ۲۱ اسفند ماه برگزار خواهد کرد. این نمایشگاه از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ اسفند برپا خواهد شد و ظرفیت و توانمندی اسباب‌بازی‌های ایرانی را نمایش می‌دهد.

مینو کرم‌پور، روانشناس و مشاور آموزشی بر این باور است که بازی در افزایش مهارت و تعاملات کودکان نقشی غیرقابل انکار دارد.

وی می‌گوید: کودکان از همان دوران نوزادی دست و پای خود را تکان می‌دهند و این رفتار نوعی بازی و تقلید محسوب می‌شود. در واقع آن‌ها سعی می‌کنند با این بازی‌ها توانایی‌های حرکتی خود را افزایش دهند تا کم کم بتوانند اشیا را به دست بگیرند و راه بروند.

وی ادامه می‌دهد: البته تا قبل از ۱۹ ماهگی و در برخی از کودکان تا قبل از ۲۵ ماهگی، بچه‌ها بازی‌های موازی دارند، یعنی هرکسی حتی اگر کنار کودک دیگری هم باشد به شکل انفرادی بازی می‌کند. بعد از این زمان کم کم بازی‌های اشتراکی شروع می‌شود. همه این رفتار‌ها مربوط به دوره‌هایی از رشد هستند.

پس از آنکه بچه‌ها بازی با یکدیگر را آموختند دیگر بازی کردن برای آن‌ها فقط جنبه سرگرمی ندارد و آن‌ها با تقلید از یکدیگر بر آموخته‌ها و مهارت‌های خود می‌افزایند. معاشرت، رعایت نوبت، کارگروهی و مهم‌تر از همه پذیرش شکست، نمونه‌ای از مهارت‌هایی است که کودکان در خلال بازی تمرین می‌کنند. پذیرش شکست به کودک می‌آموزد که در دوران بزرگسالی هم ممکن است گاهی شکست بخورد و باید برای رسیدن به هدف خود دوباره تلاش کند.

این روانشناس به اهمیت دوست‌یابی اشاره می‌کند و می‌گوید: می‌دانیم که کودک برای دستیابی به فرایند سالم رشد، نیازمند داشتن دوست است به طوری که همواره به والدین توصیه می‌شود که به فرزندانشان در یافتن دوست کمک کنند و حتی اصطلاحاً گفته می‌شود برای فرزندت دوست خوب بخر. دلیل این امر این است که کودک در خلال دوستی، مشارکت، کار تیمی و اکتشاف را می‌آموزد و مهارت‌ها و استعداد‌هایش شکوفا می‌شود.

اسباب‌بازی وسیله‌ای برای کسب مهارت

وی با تأکید بر ضرورت بازی با اسباب‌بازی ادامه می‌دهد: در حین بازی با اسباب‌بازی‌های مختلف استعداد‌های کودکان پرورش یافته و آن‌ها بر برخی مهارت‌های خویش تسلط می‌یابند. گاهی حتی مشاهده می‌کنیم که کودک در حین بازی خودگویی دارد، یعنی با خودش صحبت می‌کند، این رفتار به بهبود تکلم او کمک می‌کند و نباید مانع آن شد. هر اسباب‌بازی مهارتی را پرورش می‌دهد. از این‌رو بهتر است اسباب‌بازی‌های کودک متنوع باشد.

این مشاور آموزشی خاطرنشان می‌کند: اسباب‌بازی‌ها کارکرد‌های متفاوتی دارند و علاوه بر اینکه در رشد مهارت‌های اجتماعی کودک و تربیت او مؤثرهستند در هویت‌یابی کودک نیز نقش غیرقابل انکاری را ایفا می‌کنند. اسباب‌بازی‌ها در انتقال فرهنگ نیز بسیار مؤثر هستند. باید بدانیم خرید یک عروسک چشم رنگی و مو بور ناخواسته برای کودک پیامی را به همراه دارد و آن این است که شکل زیبا و مقبول، چهره این عروسک است و اگر تو شبیه آن نیستی پس خوب نیستی. امروزه بیشتر جوامع به این موضوع توجه کرده‌اند و با ساخت عروسک‌هایی با چهره‌ای شبیه چهره مردمان خود این موضوع را اصلاح کرده‌اند، حتی بهتر از این پیش رفته‌اند و عروسک‌هایی ساخته‌اند که نقص عضو دارند مثلاً یک دست یا یک پا ندارند. این عروسک‌ها برای بچه‌های معلول این پیام را به همراه دارد که آن‌ها دوست داشتنی هستند. در واقع کودک در حال الگویابی است و اگر نتواند خود را با معیار جامعه‌اش هماهنگ کند گمان می‌کند که شکست خورده، پس منزوی و افسرده می‌شود.

وی می‌افزاید: وقتی یک دختر شرقی با مو‌های مشکی یک عروسک مو طلایی به دست می‌گیرد و بازی می‌کند، از همان کودکی هویت و باورهایش نسبت به خودش، سست می‌شود. به مشکلات اضطرابی شدید دچار شده و حتی ممکن است هنگام حضور در جمع خجالت بکشد، چون خودش را آنگونه که باید، خوب نمی‌داند. درواقع تمام بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها پیام دارند. پس بهتر است برای اینکه پیام‌ها درست انتقال داده شود، اسباب‌بازی‌های درستی را انتخاب کنیم. اگر کودکی عروسک مربوط به کشور خودش را داشته باشد در کنار بازی و سرگرمی، با فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود آشنا می‌شود. عروسک‌های باربی که مو‌های رنگ روشن دارند و چهره بچه گانه ندارند، برای بازی کودکان ما مناسب نیستند. نمونه‌ای از این آسیب‌ها این است که بعضی از بچه‌ها در سن رشد رژیم می‌گیرند تا شبیه عروسکشان شوند.

کاهش قیمت اسباب‌بازی ایرانی در سال آینده

با توجه به نقش اسباب‌بازی در رشد و تعالی کودکان و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به دوران بزرگسالی، لازم است اسباب‌بازی بومی و متناسب با فرهنگ ملی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. این درحالی است که اقبال کودکان به استفاده از اسباب‌بازی‌های تولید داخل نسبت به اسباب‌بازی‌های خارجی کمتر است. این عدم تمایل که در سایه نبود عنصر جذابیت اتفاق می‌افتد مخصوص کودکان نیست و والدین نیز کمتر به خرید اسباب‌بازی ایرانی رغبت نشان می‌دهند چرا که از نظر پدر و مادر‌ها اسباب‌بازی‌های تولید داخل در مقایسه با هزینه‌ای که برای خرید آن‌ها صرف می‌شود از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

آیدین مهدی‌زاده تهرانی، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، صنعت اسباب‌بازی در ایران را صنعتی نوپا عنوان می‌کند و در این باره می‌گوید: نداشتن کیفیت مطلوب اسباب‌بازی‌های ایرانی به این دلیل است که این اسباب‌بازی‌ها در جامعه مطالباتی نداشته‌اند. البته در سال‌های اخیر با رشد این صنعت و آگاهی بیشتر خانواده‌ها، با جهشی در این زمینه مواجه شده‌ایم؛ به طوری که در طول یکی دوسال آینده مرز کیفی اسباب‌بازی ایرانی و خارجی غیرقابل تشخیص خواهد شد.

وی می‌افزاید: موضوع دیگری که به کاهش کیفیت تولیدات داخلی منجر شده حجم اندک سرمایه‌گذاری در صنعت اسباب‌بازی طی سال‌های گذشته است. خوشبختانه در سال‌های اخیر همه چیز در این صنعت دچار تحول شده و سرمایه گذاری‌ها افزایش یافته است. از این رو عملاً در ایران دیگر مسأله کیفیت وجود ندارد. در واقع بسیاری از اسباب‌بازی‌های تولید داخل دارای استاندارد‌های کیفیت هستند؛ حتی می‌توانم بگویم بخش زیادی از اسباب‌بازی‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد و خانواده‌ها به‌عنوان اسباب‌بازی خارجی خریداری می‌کنند در واقع تولید داخل است.

دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تأکید می‌کند: مسأله کنونی ما طراحی و ایجاد جذابیت است. از آنجایی که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بسیاری در این حوزه وارد شده‌اند می‌توانیم به آینده خوشبین باشیم. با ورود سرمایه در صنعت اسباب‌بازی و ورود وزارت صمت به‌عنوان متولی تولید در ایران که در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد، شاهد رشد چشمگیر در صنعت اسباب‌بازی خواهیم بود.

وی با اشاره به بحث انتقال فرهنگ از طریق اسباب‌بازی می‌گوید: با تصمیمات جدید و اتفاقاتی که به آن‌ها اشاره کردم طراحان اسباب‌بازی به سمت حوزه فرهنگ گام بر‌می دارند. اولویت دفتر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای نظارت بر اسباب‌بازی، حمایت از اسباب‌بازی‌های فرهنگی است از این‌رو در آینده‌ای نزدیک در این حوزه هم به استاندارد‌های لازم دست خواهیم یافت.

مهدی‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت اسباب‌بازی ایرانی گران است، عنوان می‌کند: یکی از دلایل گرانی به شبکه توزیع بازمی‌گردد، از آنجایی که اسباب‌بازی ایرانی مدتی طولانی در مغازه‌ها می‌ماند تا به فروش برسد شبکه توزیع خواب طولانی مدت سرمایه خود را به هزینه‌های تولید اضافه می‌کند به همین دلیل با افزایش قیمت مواجه می‌شویم. از سوی دیگر پایین بودن حجم تولید نیز به افزایش قیمت منجر می‌شود. وقتی حجم تولید از چند میلیون به چند صدهزار و از چند صدهزار به چند هزار کاهش می‌یابد طبیعتاً هزینه‌های تمام شده مانند هزینه قالب و... به جای تقسیم بر میلیون بر چند هزار تقسیم می‌شود و این به معنای افزایش قیمت کالا است.

وی تأکید می‌کند: با برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گسترش بازار و تولید بالا و همچنین یارانه‌ای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه پرداخت می‌کند درکنار سرمایه‌گذاری و مشارکت کانون، در سال آینده شاهد کاهش قیمت اسباب‌بازی تولید داخل خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای خرید اسباب بازی ایمن

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اسباب بازی سرگرمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اسباب بازی سرگرمی اسباب بازی ایرانی اسباب بازی اسباب بازی ها صنعت اسباب بازی تولید داخل مهارت ها عروسک ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۶۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!

زی‌سان: در روز‌های گذشته خبر گم شدن دختر چهار ساله‌ای به نام یسنا دست به دست شد، دختری که در فضای مجازی و رسانه‌ها با نام یسناکوچولو شناخته شد. 

اما ماجرا از این قرار بود که یسنا دیدار، دختربچه چهار ساله کلاله‌ای (گلستان) پنج روز پیش در زمین کشاورزی روستای یلی‌بودراق گم شده بود. ساعت ۱۷ روز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت گم شدن یک دختر ۴ ساله در زمین‌های کشاورزی روستای یلی‌بودراق کلاله از سوی بخشداری به هلال‌احمر گزارش شد و از همان ساعت اولیه، گروه‌های امدادی و مردم به صورت گسترده برای پیدا کردن او بسیج شده بودند.

مادر دختربچه چهار ساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعدازظهر روز یک‌شنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنا بر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده، کودک مفقود می‌شود. از همان دقایق اولیه بروز این حادثه گروه‌های امدادی محلی و نیرو‌های امداد و نجات هلال‌احمر گلستان دست به کار شده و کار جست‌وجو برای یافتن این دختر خردسال را آغاز می‌کنند. جمعیت زیادی که این عملیات جست‌وجو را انجام دادند، بار‌ها مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

روز پنج‌شنبه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر به خبرنگار فارس از زنده پیدا شدن این کودک ۴ ساله توسط تیم پاراگلایدر خبر داد.

همچنین سردار دادگر، فرمانده انتظامی استان گلستان با اعلام این خبر به رکنا گفت: دقایقی پیش تجسس‌های نیرو‌های امدادی، پلیسی و سگ‌های زنده‌یاب به نتیجه نشست و یسنا دختر گمشده پیدا شد. با توجه به پیدا شدن یسنا دختر گمشده در گندم‌زار‌های منطقه و زنده بودن این دختربچه بعد از ۴ روز، اقدامات درمانی درحال انجام است.

دو کودک ربا اعتراف کردند

2 عامل اصلی ربایش یسنا دختر بچه چهار ساله شهرستان کلاله اعتراف کردند.

سردار فاضل دادگر ادامه داد: پلیس افزون بر ۵٠ نفر را به‌عنوان مطلع و سه نفر را هم به‌عنوان مظنون مورد تحقیق و بازجویی قرار داده و به این ترتیب دامنه اشراف اطلاعاتی خود را گسترش داد و در نهایت یکی از سه مظنون دستگیر شد.

فرمانده انتظامی گلستان بیان کرد: پس از پیدایش کودک در عصر روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه)، تحقیقات از مظنونین اصلی با شدت و جدیت ادامه یافت تا این که با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس ۲ نفر از عاملان ربایش که یکی در روستاهای کلاله و دیگری در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بودند را دستگیر و آنها در بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.

وی یادآور شد: ربایندگان پس از این که متوجه قرار گرفتن در تور اطلاعاتی پلیس شده و عرصه را بر خود تنگ دیدند، برای رد گم کنی و فرار از چنگ قانون با توجه به آشنایی به منطقه در فرصتی مناسب، کودک را در مزارع محل رها کردند.

سردار فاضل دادگر همچنین بابیان اینکه تحقیقات پلیس برای یافتن جزییات بیشتر موضوع ربایش یسنا ادامه دارد از همکاری نزدیک اداره کل اطلاعات گلستان در این پرونده قدردانی و گفت: این حادثه بار دیگر اتحاد و همدلی مردم این استان را اثبات کرد.

افرادی که اقدام به دزیدن و ربودن کودکان می‌کنند چه شخصیتی دارند؟

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و استاد دانشگاه- می‌گوید: افراد آدم ربا و کسانی که اقدام به ربودن کودکان می‌کنند در روابط شان به قدرت نیاز دارند. در آدم ربایی قدرت موضوع مهمی است. این افراد اغلب خودشیفته هستند و باید گفت به هیچ عنوان همدلی ندارند بنابراین در برابر عجز و گریه و التماس والدین هیچ عکس العمل همدلانه و مهربانانه‌ای نشان نخواهند داد خودشیفته‌ها دنیا را فقط از منظر خود می‌بینند.

وی ادامه داد: ترفند‌های رایج برای ربودن کودکان شامل: بیا سوار ماشین شو، آب نبات و شکلات برات می‌خرم، کمک کن گربه یا سگ ام را پیدا کنم، نمی‌دانی چه حیوان خوشگلی دارم بیا بریم نشانت بدهم، درخواست راهنمایی، یا ادعای اینکه والدین ات از من خواسته است که تو را به خانه ببرم؛ می‌شود.

وی در مورد تبعات روانی ربوده شدن کودکان گفت: بطور کلی با ۵ اثر در آدم ربایی مواجه هستیم که شامل: ترس و اضطراب، درماندگی و ناامیدی، خشمی که می‌تواند متوجه هر کسی شود، واکنش‌های احساسی مانند شوکه شدن و بی حسی عاطفی؛ گسستگیمانند احساس بی حسی و خاموشی عاطفی و آنهدونیا که معنای از دست دادن لذت در انجام کار‌ها می‌دهد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ربوده شدن کودکان در همه جای دنیا دیده می‌شود، اما چگونه از کودک ربایی می‌توان جلوگیری کنیم؟ فقط با آگاهی می‌توان این کار را انجام داد به کودکان خود بگوئید هرگز کسی را به دنبال آنها نخواهید فرستاد و با بزرگسالانی که نمی‌شناسند نباید صحبت کنند.

آما آیا این پرونده بسته شد؟

گم شدن فرزند و از دست دادن فرزند در هر مکانی که باشد یکی از وحشتناک‌ترین تجربیاتی است که هم والدین و هم کودکان آن را تـجربه می‌کنند.

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: گم شدن فرزند در حقیقت تجربه و شوک عاطفی و روانی بزرگی برای کوکان و والدین محسوب می‌شود، زیرا آنان با ترس شدید و احساس ناامیدی بزرگی مواجه می‌شوند و والدین نیز در این زمان تجربه و سوگ بزرگ از دست دادن و سرنوشت نامعلومی که ایجاد شده است با بمباران افکار تجربه می‌کنند و حس گناه آرام شان نمی‌گذارد.

وی افزود: به این علت گمان می‌کنم بجای اینکه خیال مان راحت باشد که یسنا پیدا شد باید فکر کنیم و توجه داشته باشیم که وظیفه اجتماعی مان تمام نشده است.

بر اساس مطالعات تأثیر گم شدن در کودکی به میزان استرس زا بودن آن حادثه بستگی دارد. به عبارت دیگر آسیبی که می‌تواند در اثر گم شدن ایجاد شود، در یک طیف قرار دارد. بر اساس میزان ترسی که کودک تجربه کرده باشد میزان آسسیبی که به او وارد شده متفاوت است.

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید: نباید اهمیت تجربیات کودکی را نادیده گرفت، زیرا این گونه حوادث دنیای ذهنی کودکان را به هم م یریزد و آنان احساس ناامنی می‌کنند و این ترس و احساس عدم امنیت در تمام عمر با آنان همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: خوب است که والدین از همان کودکی در مورد گم شدن و حوادثی این چنینی با فرزندان خود صحبت کنند و این جدایی را برای آنان توضیح دهند که اگر کودکی با آن مواجه شد آمادگی ذهنی داشته و ترس از رها شدن و دوست داشته نشدن و ناامنی ذهنش را تحت الشعاع قرار ندهد. 

وی خاطر نشان کرد: اثرات روانی این جدایی و گم شدن موجب پریشانی عاطفی، احساس غم و اندوه، اضطراب و رها شدن در کودکان شود. همچنین در آینده آنان را دچار مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، گوشه گیری یا رفتار‌های غیراخلاقی خواهد کرد. 

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • چینی ها در مدارس به کودکان مهارت ورزی آموزش می دهند (فیلم)
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی