مقاله روزنامه آلمانی درباره نادرشاه افشار
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۶۷۰۶
فرارو- روزنامه آلمانی "دی ولت" نزدیک به محافظه کاران و جناح راست آلمان در مقاله تازهای در بخش تاریخی خود تصویری خونریز را از نادرشاه به خوانندگان ارائه کرده است.
به گزارش فرارو؛ این روزنامه مینویسد:" نادرشاه نیز مانند چنگیزخان از پیشینهای فرومایه و رده پایین بود. در سال ۱۷۳۶ میلادی او خود را ارباب ایران دانست و اندکی پس از آن به هند حمله کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه این مقاله که به مناسبت ۸ مارس ۱۷۳۶ میلادی تاریخ مسلط شدن نادرشاه بر ایران منتشر شده آمده است:" برخی از معاصران، او را با "اسکندر مقدونی" فاتح جهان مقایسه کردند برخی دیگر او را با چنگیز خان "ویرانگر زمین" مقایسه کرده و در زمره "وحشتناکترین پدیدههایی میدانند که تا به حال بشریت را به ستوه آورده است".
ما در مورد نادرشاه (۱۶۸۸ – ۱۷۴۷ میلادی) صحبت میکنیم که در ۸ مارس ۱۷۳۶ خود را حاکم ایران معرفی کرد و آن کشور را به قدرت برتر آسیا تبدیل کرده بود. او در سال ۱۶۸۸ میلادی در دستگرد در شمال شرق ایران به دنیا آمد و پس از مرگ زودهنگام پدرش به دست تاجران برده افتاد.
او توانست فرار کند و به عنوان رهبر گروهی از دزدان در مرزهای امپراتوری صفویه آن زمان در ایران نامی برای خود دست و پا کرد. هنگامی که افغانها بخشهای زیادی از ایران را در سال ۱۷۱۹ تصرف کردند نادر موقعیت را برای قدرت نمایی و ایفای نقش خود مناسب دید. او به عنوان رهبر نظامی به "طهماسب دوم" از سلسله صفویه خدمت کرد و توانست مهاجمان را از ایران بیرون براند. این اقدام او باعث شد تا به مقام نائب السلطنه دست یابد.
هنگامی که شاه طهماسب جنگی را علیه امپراتوری عثمانی به راه انداخت و شکست خورد نادر با کودتایی علیه او طهماسب را تبعید کرد. با سرنوشت مشابهی برای پسرش، هیچ فردی نبود که مانع رسیدن نادر به تاج و تخت شود. او بلافاصله دست به کار شد. ابتدا استانهای غربی که به دست عثمانی افتاده بود را دوباره فتح کرد و بدین ترتیب حکومت خود را تثبیت کرد. در سال ۱۷۳۷ میلادی، قندهار سقوط کرد و در سال ۱۷۳۸ میلادی ارتش قدرتمند تحت فرماندهی نادرشاه به مرزهای امپراتوری مغول در هند رسید.
گفته میشود که دولت دهلی یک میلیون سرباز را برای متوقف کردن مهاجمان جمع آوری کرده بود، اما ایرانیان که به تفنگهای متعدد مجهز بودند برتری خود را در میدان جنگ حفظ کردند. آن چه پس از آن به وجود آمد نادر را به شناخته شدهترین قدرت آسیایی آن زمان در اروپا تبدیل کرد.
نادر دستور غارت دهلی را صادر کرد و رقم هولناک ۲۲۵ هزار قربانی در تاریخ به نام او ثبت شده است. حتی اگر تعداد کشتهها نیمی از این میزان نیز بوده باشد ایرانیان میتوانند هرگونه مقایسه را با تعداد کشته شدگان در جریان حمله چنگیز خان مغول تحمل کنند.
گفته میشود ۱۰۰ خواجه، ۴۰۰ هنرمند، ۱۰۰۰ فیل، ۷۰۰۰ اسب و ۱۰۰۰۰ شتر و لشکری از غلامان از جمله غنایم حاصل از حمله نادرشاه به هند بودند. هم چنین، طلا، نقره، آثار هنری و سنگهای قیمتی از جمله الماسهای معروف دریا نور و کوه نور که در سال ۱۸۵۰ در اختیار ملکه ویکتوریا قرار گرفتند در زمره غنایم بودند.
تخت طاووس نیز در میان غنایم ناشی از حمله ارتش نادرشاه به هند بود که تا زمان سقوط آخرین شاه سلسله پهلوی در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان نمادی برای تاجگذاری پادشاهان آن کشور مورد استفاده قرار گرفته بود. غنایم به دست آمده توسط نادرشاه به حدی بود که رعایای نادر تا سه سال مجبور به پرداخت مالیات نبودند.
از آنجایی که نادر هراس از توطئه داشت اهرامی از جمجمه به زودی روی هم انباشته شدند. در اینجا نیز نادرشاه از الگوی چنگیزخان و تیمور لنگ پیروی کرد. با این وجود، این تفاوت کوچک وجود داشت که در مورد اقدامات نادرشاه جمجمهها متعلق به غریبهها نبودند بلکه حاصل کشته شدن رعایای خود او بودند.
منتسکیو فیلسوف فرانسوی رژیم نادرشاه را حد غایی "حکومت استبدادی" توصیف کرده بود. او نوشته است: "ویژگی آن رژیم این بود که اگر نیروی محرکه حکومت یعنی ترس وجود نداشت مردم دیگر حامی حکومت نبودند".
"دی ولت" در بخش پایانی مقاله مینویسد: "یورگن اوستر هامل" مورخ مینویسد بریدن گوش در دوره نادر امری رایج بود. بی اعتمادی شاه به اطرافیان به دلیل ابتلای او به پارانویا افزایش یافت و به قیمت کور شدن پسرش توسط پدر انجامید، زیرا او به توطئه احتمالی علیه خود از سوی پسرش مشکوک بود. در نهایت، سربازان نادر خود زمام امور را به دست گرفتند. در جریان لشکرکشی نادر علیه کردها او در ژوئیه ۱۷۴۷ کشته شد".
منبع: روزنامه آلمانی دی ولت
منبع: فرارو
کلیدواژه: نادرشاه چنگیزخان مغول
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۶۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
کلانشهر استانبول که ۱۸ درصد از کل جمعیت ترکیه را در خود جای داده؛ در چند سال گذشته تحولات ارزشی و اجتماعی مهمی را از سر گذرانده است. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رصد و پیگیری مداوم تحولات فکری، ارزشی و اجتماعی، یکی از برنامههای همیشگی پژوهشکدهها و مراکز نظرسنجی میدانی در ترکیه است. یکی از این موسسات، به تازگی تحقیقی انجام داده که حاکی از شتاب گرفتن برخی تحولات فکری – دینی و اجتماعی مهم در استانبول است. بر اساس این تحقیق، کلانشهر استانبول که 18 درصد از کل جمعیت ترکیه را در خود جای داده، در چند سال گذشته تحولات ارزشی و اجتماعی مهمی را از سر گذرانده است.
مرکز تحقیقاتی مطالعاتی کُندا (KONDA) به منظور بررسی منظم و زمانمند رصد تحولات اجتماعی در 15 سال گذشته، برنامهای به نام مدارتور یا دماسنج دارد و تازهترین گزارش این برنامه، به بررسی این مساله پرداخته که نگاه شهروندان مقیم استانبول به رویکردهای دینی، سنتی و مدرنیستی چگونه است و خود را تابع کدامیک از این سبکهای فکری میدانند.
استانبول، پذیرای تغییرات سریع
سلطان محمد عثمانی در سال 1453 میلادی، مهمترین شهر حکومت بیزانس یعنی قسطنطنیه را فتح کرد و به خاطر این پیروزی، سلطان محمد فاتح، لقب گرفت. خود قسطنطنیه نیز استانبول نام گرفت و به مهمترین کانون تصمیمات سیاسی امپراتوری عثمانی تبدیل شد. از آن تاریخ به بعد، استانبول همواره مهمترین شهر ترکیه بوده و حالا هم 18 درصد از مجموع 85 میلیون نفر جمعیت ترکیه، ساکن این شهر هستند و البته مشخص نیست در بیغولهها و محلات حاشیه شهر، چند صد هزار مهاجر و پناهجوی قاچاق و غیرقانونی سکنی گزیدهاند.
استانبول به عنوان مهمترین مرکز تجاری ترکیه، در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، تحولات شتابانی را از سر گذرانده و موسسه کُندا در یک تحقیق رو در روی میدانی در محلات و مناطق مختلف این شهر، درباره باورها و سبک زندگی با مردم گفتگو کرده است.
نتایج تحقیق مزبور از این قرار است:
الف) مدرنیسم به جای محافظه کاری:
حالا دیگر نمیتوان شهر استانبول را به عنوان یکی از مهمترین کانونهای محافظه کاران ترکیه توصیف کرد. نتایج تحقیق میدانی نشان داده که در این شهر، رفته رفته محافظه کاری جای خود را به مدرنیته در کلان شهر میدهد.
در تحقیق کُندا از مردم پرسیده شده که از بین سه گزینه محافظه کار سنتی، محافظه کار دین باور و مدرن یا متجدد، خود را به کدام گروه متعلق میدانند؟ پاسخها از این قرار است:
سبک زندگی خود را محافظه کار دین باور و مذهبی میدانم: 25 درصد.
به گروه محافظه کار سنتی تعلق دارم: 37 درصد.
خود را یک شهروند معتقد به مدرنیسم و تجدد میدانم: 38 درصد.
نکته جالب توجه اینجاست که در گزارش سال 2013 میلادی همین موسسه، نرخ افرادی که خود را مدرن و تجددخواه میدانستند، در سطح 32 درصد بود و در عرض 10 سال، این میزان به 38 درصد رسیده است. نرخ محافظه کار دین مدار و مذهبی از 30 درصد سال 2013 میلادی در سال 2023 میلادی به 25 درصد رسیده است.
موسسه کُندا، علاوه بر استانبول، در دیگر استانهای ترکیه نیز تحقیق کرده و نتایج نشان داده که میانگین سه گروه فوق الذکر در مناطق دیگر از این قرار است:
سبک مدرن و تجددخواه 34 درصد.
سنتی محافظه کار 42 درصد.
نرخ محافظه کار مذهبی 24 درصد.
یکی دیگر از ابعاد شایان توجه نتایج گزارش کُندا، این است که در 10 سال اخیر، شمار افرادی که آشکارا اعلام کردهاند خداباور نیستند، از 5 درصد سال 2018 در استانبول، در سال 2023 میلادی به 6 درصد رسیده و این در حالی است که میانگین این درصد از افراد در دیگر استانهای ترکیه، در سطح 2 درصد است.
تحلیل نهایی گزارش موسسه کُندا در ترکیه، نشان دهنده این است که مهمترین گروه جامعه ترکیه که تحولات داخلی آن در حال جوش و خروش است، همانا گروه محافظه کار سنتی است.
از ظرف این گروه اجتماعی ترکیه، دو نوع سرریز داریم: گروهی از آنان به طور کلی با محافظه کاری وداع گفته و وارد گروه مدرن میشوند. گروه دوم نیز در جرگه محافظه کاران دین مدار و دارای نظم عبادی درآمده و وارد محافظه کار دینی میشوند.
در گزارش 150 فشارسنج، گرایش به نوسازی در ترکیه حاکم است. در سال 2023، نرخ مدرن در سراسر ترکیه 34 درصد، نرخ سنتی محافظه کار 42 درصد و نرخ محافظه کار مذهبی 24 درصد تعیین شد. با نگاهی به این دادهها، میتوان دریافت که در حالی که نرخ محافظه کاران مذهبی در استانبول در همان سطح میانگین ترکیه باقی میماند، مدرنیته شروع به جایگزینی محافظه کاری سنتی کرده است.
ب) جمعیت و سرعت مهاجرت
تا پایان سال 2023 میلادی، جمعیت ساکن استانبول به 15 میلیون و 655 هزار و 924 نفر رسید. این عدد معادل 18.34 درصد از جمعیت ترکیه است. در حالی که رشد سالانه جمعیت ترکیه در سال گذشته 1.1 در هزار بود، این نرخ در استانبول منهای 16 در هزار بود. به این ترتیب، استانبول برای اولین بار، کاهش جمعیت داشت.
بر اساس گزارش KONDA، سرعت مهاجرت در استانبول یک موضوع مهم و شایان توجه است. به نحوی که در سال 2022، استانبول پذیرای 385 هزار و 294 مهاجر بود و در عین حال 419 هزار نفر از این شهر مهاجرت کردند.
ج) استانبول، خزانه عظیم ترکیه
شواهد نشان میدهد که استانبول همچنان لوکوموتیو اقتصاد ترکیه است. چرا که نیمی از کل صادرات ترکیه و درعین حال، بیش از نیمی از کل واردات، در بندر این شهر انجام میشود.
برجسازی و انبوهسازی در استانبول در سال 2023 میلادی نیز سرعت بیشتری گرفته و تورم مسکن در استانبول در مقایسه با دیگر استانهای دیگر، بیش از 20 درصد بوده است.
در پایان باید گفت، استانبول به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و منطقه، در سال 2023 میلادی نیز پذیرای گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان بود. اما این شهر، با مشکلات بزرگی همچون ترافیک، آلودگی هوا، فقدان پارکینگ، گرانی و مشکلات بزرگ در بخش مسکن و آموزش روبروست و زندگی در این شهر، هم شهروندان ترکیه و هم برای اتباع خارجی، سال به سال دشوارتر میشود.
انتهای پیام/