Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@18:02:49 GMT

وزارت بهداشت همچنان آمار ندارد!

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۶۷۹۲

وزارت بهداشت همچنان آمار ندارد!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران، علی شریفی سرپرست سابق مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: داده‌ها در سامانه‌های مختلفی ثبت می‌شوند. از سامانه‌ای که دریافت و تجمیع کننده اطلاعات است تا سامانه "MC MC " (مرکز پایش مراقبت‌های درمانی) که دریافت و تجمیع کننده اطلاعات بستری و فوت بیماران کرونایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلفیق کردن این ۲ پایگاه داده کار بسیار ساده‌ای است؛ اما دغدغه‌هایی مختلفی وجود دارد.

به عنوان مثال، گاهی بعضی از آمار‌ها توسط بخشی از جامعه سوءبرداشت می‌شود. مثلا اگر روزی در کشور تمامی افراد واکسن زده باشند، می‌توان نتیجه گرفت صد در صد افرادی که بستری شده و یا حتی فوت کرده اند نیز واکسن زده اند.

پس اگر به دنبال آمار دقیقی هستیم که موثر بودن واکسن را متوجه شویم، باید ۲ آمار تهیه کنیم که در ابتدا چند درصد از افراد که به بیمارستان مراجعه کرده اند واکسن زده اند و بعد از آن چند درصد از جامعه واکسن زده اند.

برای مشخص کردن میزان تاثیر واکسن چند فاکتور وجود دارد که اولین آن سن بیماران است. فاکتور دوم، زمان تزریق واکسن نسبت به شروع موج است.

تجمیع آمار واکسیناسیون و مقایسه کردن آن با آمار بستری به صورت آماری کار آسان است؛ اما تفسیر آن و توضیح دادن این به مردم هم باید به گونه‌ای باشد تا سوء برداشتی از آمار‌های منتشر شده نشود.

در مرکز آمار و فناوری گزارشی را ارائه کردیم. درباره این موضوع که گاهی ممکن است فردی واکسنی بزند و به خاطر آن اتفاق دچار اتفاقی شود و در حالت دوم آن است که واکسن ایمنی صد در صدی در مقابل بیماری ایجاد نکند و فرد کرونا بگیرد؛ که این اتفاق نافی واکسن نیست. هدف ما در آن گزارش تنها آن بود که مردم فکر نکنند با تزریق ۲ دز واکسن هیچ گاه به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

پس از گذشت حدود دو سال از شیوع بیماری کرونا و همچنین پیش از یک سال از تزریق واکسن کرونا هنوز آماری رسمی درباره این که چند درصد بستری شدگان و فوتی‌های کرونا واکسن زده یا نزده اند، توسط وزارت بهداشت منتشر نشده است.

البته محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفته بود: این که چند درصد فوت شدگان کرونا واکسینه شده اند، نیازمند انجام پروژه تحقیقاتی بوده و این پروژه آغاز شده است. هر زمان مطالعات به نتیجه برسند، نتایج را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

منتشر نشدن آمار و البته اهمیت انتشار آن، در حالی است که مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفته بود: "اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند؛ چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم تزریق نکرده‌اند.

همچنین علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور هم گفته بود: "حق مردم است که بدانند افراد بستری شده کرونایی در رده سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند و گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان اخبار مرتبط ۱۵:۱۹:۰۶ آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در ایران ۱۸:۳۲:۱۶ تلاش آلمان و اتریش برای اجرای دستور ملی واکسیناسیون ۲۲:۳۲:۴۴ اتریش واکسیناسیون کرونا را اجباری می‌ کند ۱۹:۰۲:۴۷ واکسیناسیون اجباری باید آخرین گزینه باشد ۱۳:۱۸:۰۲ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱۲/۱۹) ۱۴:۲۶:۴۷ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱۲/۱۶)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واکسیناسیون ویروس کرونا ویروس کرونا در ایران واکسیناسیون سالمندان واکسیناسیون عمومی واکسیناسیون اجباری وزارت بهداشت واکسن زده چند درصد زده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری ۴۰ درصدی پوسیدگی دندان دانش‌آموزان با ماده وارنیش فلوراید خبر داد.

حامد جز جلالیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انجام طرح کشوری فلورایدتراپی دانش‌آموزان در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: با تامین ۶۳ هزار وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان ابتدایی ۶ تا ۱۲سال این طرح در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

وی بیان کرد: با تامین و دریافت وارنیش فلوراید از وزارت متبوع، توزیع وارنیش در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت چهار شهرستان (نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور  ادامه داد: این طرح به صورت رسمی از هفته اول اردیبهشت‌ماه تمامی بهورزان و مراقبین سلامت با مراجعه به مدارس و با نظارت مستقیم تمامی مراقبین ناظر مراکز و حضور دندانپزشک مراکز خدمات جامع سلامت در مدارس تحت پوشش به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان، آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش‌آموزان، معاینات مستمر دندانپزشکی و کاهش ۴۰ درصدی پوسیدگی‌ دندان دانش‌آموزان توسط ماده وارنیش فلوراید است.

دو واکسن به برنامه واکسیناسیون متداول کودکان در نیشابور اضافه می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته جهانی ایمن‌سازی ۲۴ تا ۳۰ آوریل مصادف با ۵ لغایت ۱۱ اردیبهشت‌ماه دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون متداول کشوری کودکان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی و واکسن روتا به صورت خوراکی است، ادامه داد: واکسن پنوموکوک مهمترین راه پیشگیری از بیماری های عفونی ناشی از این میکروب از جمله عفونت ریه، عفونت مغزی یا مننژیت، عفونت گوش، قلب، خون، استخوان و سینوزیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اذعان کرد: سالیانه از حدود ۵۰ هزار عفونت‌ شدید پنوموکوکی با تزریق واکسن پنوموکوک پیشگیری می‌شود که کاهش مصرف آنتی بیوتیک و کاهش بروز  مقاومت آنتی بیوتیکی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن‌سازی این واکسن در سنین ۲ ، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود در خصوص واکسن روتا گفت: واکسن روتاویروس نیز که از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند  به صورت خوراکی در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی مصرف می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند