Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@13:39:32 GMT

حق ویزیت دوباره صدای بیماران همدان را درآورد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۶۹۱۸

حق ویزیت دوباره صدای بیماران همدان را درآورد

خبرگزاری فارس ـ همدان، شیوه جدید محاسبه هزینه ویزیت توسط برخی از پزشکان در همدان و تحمیل بار مالی جدید به بیماران باعث گلایه‌مندی‌هایی شده که برای مثال یکی از این بیماران در این خصوص عنوان کرد: بنده به پزشک مراجعه کردم که بنا به نظر او باید آرمایش ام آر آی می‌دادم، این ویزیت‌ها مستقیم در سامانه تامین اجتماعی ثبت و روی نسخه کدی درج می‌شود که در تامین اجتماعی قابلیت انجام دارد، اگر پزشک کد را در نسخه ننویسد، قابلیت اجرایی ندارد، این موضوع به کار نظم داده، اما ایرادی دارد که منجر به عدم رضایت  بیماران شده است، فاصله بین ویزیت اول تا دوم چند روز اعلام شده و اگر بنا به هر دلیلی جواب تا این مدت به پزشک داده نشود، برای مراجعه بعدی باز هم باید حق ویزیت پرداخت کند در صورتی که قبلا این طور نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با بیان اینکه این مسئله به قوانین نظام پزشکی برمی‌گردد اظهار کرد: درست است MRI در تامین اجتماعی انجام می‌شود اما مسئله تامین اجتماعی نیست و به نظام پزشکی مربوط است، البته بسیاری از پزشکان نیز دو بار هزینه را دریافت نمی‌کنند اما برخی طبق قانون تعرفه نظام پزشکی ممکن است این هزینه را از بیمار دریافت کند.

اردلان رفیعی بیان کرد: فکر می‌کنم ۴۸ یا ۷۲ ساعت برای اعلام جواب نه تنها MRI بلکه آزمایش و دیگر خدمات پاراکلینیکی مهلت داده شده و اگر این زمان بگذرد پزشک حق دارد هزینه ویزیت را مجدد را دریافت کند.

وی با بیان اینکه خیلی اوقات معاینه اولیه از سوی پزشک انجام می‌شود اما بیمار نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارد و پزشک او را به خدمات پاراکلینیکی ارجاع می‌دهد تا عکس و... گرفته شود ادامه داد: بر اساس این جواب‌ها هم ارزیابی مجدد انجام می‌گیرد و خیلی اوقات تا بخواهد دردی تشخیص داده شود و درمانی انجام شود، ویزیت دفعات مکرر نیاز دارد.

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان همدان گفت: ممکن است بیمار به دو یا سه پزشک دیگر هم مراجعه می‌کند تا متوجه درد واقعی شود و درمان اصلی انجام گیرد و این موضوعی نیست که با یک بار معاینه و ویزیت حل و فصل شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله بستگی به تجربه پزشک دارد و یک پزشکی گاهی قبلا با این بیماران سرو کار داشته و علامت بیمار را می‌داند و می‌تواند بیماری را تشخیص دهد و با شک به آن و انجام‌ اقدامات پاراکلینیکی با ویزیت دوم به تشخیص می‌رسد.

رفیعی با تاکید بر اینکه در این مسئله تجربه پزشک، اقدامات پاراکلینیکی، معاینات بیمار موثر است و اینها باعث می‌شود درد بیمار تشخیص داده شود و درمان واقعی انجام شود گفت: ممکن است دو یا سه بار مراجعه و یا پزشکان و مشاوره‌های متعدد نیاز باشد و اینها قابل پیش‌بینی نیست و بر اساس قوانین نظام پزشکی انجام می‌شود.

 تامین اجتماعی به این موضوع کاری ندارد، بیماری هم که به پزشک مراجعه می‌کند و اگر یک ویزیت می‌شود و سه روز بعد دوباره یک ویزیت دیگر در هر دو صورت سهم بیمار را طبق تعهد پرداخت می‌کند و محدودیتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تامین اجتماعی به این موضوع کاری ندارد و بیماری هم که به پزشک مراجعه می‌کند و اگر یک ویزیت می‌شود و سه روز بعد دوباره یک ویزیت دیگر در هر دو صورت سهم بیمار را طبق تعهد پرداخت می‌کند و ممانعت و محدودیتی وجود ندارد.

معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان همدان افزود: ما در MRI مهلتی نداریم و این ممکن است به آمادگی قبلی که بیمار لازم دارد MRI را انجام دهد یا افرادی که در نوبت هستند برگردد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با نظام پزشکی صحبت شده که مهلتی به بیمار داده شود تا اقداماتی مثل MRI یا پاراکلینیکی را انجام و در فرصت مورد نیاز به پزشک ارائه دهد؟ گفت: از آن جا که بیماران مختلف با شرایط متفاوت و نیاز به اقدامات متفاوت داریم نمی‌توان تفاهمی ایجاد کرد، MRI آنقدر متفاوت است که مدت آن تخصص خاص خود را لازم دارد که شدنی نیست.

رفیعی تصریح کرد: هیچ پزشکی هم مهلت پنج روزه تعیین نمی‌کند و گاهی به بیمار می‌گوید که مثلا بعد از استفاده دارویی جواب MRI را بیاورد و اینها مسائلی است که بسته به بیمار و نوع بیماری و تشخیص و تجربه پزشک متغیر است.

رئیس نظام پزشکی همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه بعد از ۲۴ ساعت اگر بیماری مجدد ویزیت شود باید هزینه دوباره‌ای پرداخت کند اظهار کرد: این موضوع، دستورالعمل وزارت بهداشت است و ربطی به سازمان نظام پزشکی ندارد.

علیرضا مدرکیان با بیان اینکه چندین نوبت از سوی وزارت بهداشت دستورالعمل‌های متفاوتی صادر شده و بر اساس آن دریافت هزینه ویزیت برای بار دوم بعد از ۲۴ ساعت قانونی است گفت: در همدان بر اساس نظر کمیسیون در یک مقطع مدت زمان هزینه ویزیت برای بار دوم طولانی شده بود اما مجدد نامه وزارت بهداشت ارسال و تاکید شد بعد از ۲۴ ساعت دریافت ویزیت مجدد قانونی است.

وی با تاکید به اینکه این هزینه به خاطر زمانی است که پزشک برای بیمار صرف می‌کند افزود: پزشک به عنوان بخشی از تشخیص احساس می‌کند که برای بیمار MRI یا آزمایش بنویسد و بسته به جواب آنها ارزیابی و سایر درمان‌ها انجام می‌شود و در واقع پلن درمانی گذاشته می‌شود.

رئیس نظام پزشکی همدان در خصوص اینکه بیماران عنوان می‌کنند تنها می‌خواهند عکس MRI را نشان دهند و نباید هزینه دوباره دریافت شود عنوان کرد: عکس MRI عکس پرتره نیست که نشان داده شود بلکه بر اساس آن MRI پزشک باید پلن درمانی را تجویز و تعریف کند.

وی با بیان اینکه اگر پزشک ارزیابی را انجام داده و به این نتیجه رسیده که بیمار MRI بدهد تا تشخیص داده شود که دقیقا مشکل کجاست باید کار انجام و بار دیگر ویزیت صورت گیرد ادامه داد:  البته پزشکان گاهی می‌دانند مشکل کجاست و می‌خواهند بدانند چقدر بیماری جدی است تا اقدامات درمانی خاصی را انجام دهند و بر اساس آن MRI یا عکس ساده بنویسد و بیمار این کار را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در این صورت پزشک نتیجه را می‌بیند و براساس مشکل موجود به بیمار توصیه درمانی می‌کند، حال ممکن است در MRI چیزی نباشد و مشخص شود درد بیمار ناشی از آن نیست و یا در آن مشکلی است و بر اساس این موضوعات تشخیص صورت گیرد، یعنی در واقع دوباره کار ویزیت انجام می‌شود.

در همدان از پزشکان خواهش کردیم تا ۵ روز ویزیت مجدد نگیرند و آنها هم انجام دادند، یک مقطعی به این شیوه سپری شد اما بعدا وزارت بهداشت اعلام کرد این مهلت ۲۴ ساعت است.

رئیس نظام پزشکی همدان در پاسخ به اینکه با این شرایط بار مالی سنگینی به بیماران تحمیل می‌شود، آیا نمی‌توان ساز وکاری تعریف کرد که شرایط به روال قبل برگردد؟ گفت: در همدان از پزشکان خواهش کرده بودیم تا ۵ روز ویزیت مجدد نگیرند و آنها هم قبول کردند، یک مقطعی به این شیوه سپری شد اما وزارت بهداشت اعلام کرد این مهلت ۲۴ ساعت است.

وی با بیان اینکه این شرایط قانون است و ماهم نمی‌توانیم نظری را دهیم که چند روز باشد تأکید کرد: البته در حال حاضر نیز بسیاری از پزشکان همان شیوه قبل را دارند و تا یک مدت زمانی ویزیت مجدد نمی‌گیرند اما اگر دریافت کنند هم قانونی است.

مدرکیان تاکید کرد: فرض بسیاری از پزشکان این است که این ادامه همان ویزیت و تجمیع‌کننده ویزیت قبل است و هنوز هم همان کار را انجام می‌دهند اما درصدی هم این کار را انجام نمی‌دهند که البته کارشان قانونی است.

وی در خصوص اینکه باید تبصره‌ای باشد که در جواب آزمایش یا MRI و ... هزینه دوباره دریافت نشود عنوان کرد: شخصا مخالفتی با این موضوع ندارم اما چون دریافت حق ویزیت دوباره منع قانونی ندارد و البته فرض و منطق درستی است، نمی‌توان کاری انجام داد هرچند تاکید می‌کنم بسیاری از پزشکان این هزینه را دریافت نمی‌کنند.

انتهای پیام/ 89026/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس نظام پزشکی همدان خدمات پاراکلینیکی نارضایتی بیماران بسیاری از پزشکان تامین اجتماعی وزارت بهداشت انجام می شود هزینه ویزیت ویزیت مجدد نظام پزشکی بر اساس یک ویزیت پزشکی هم داده شود ۲۴ ساعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسید کربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب دیده، اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب دیده است اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه داشته باشد، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان برای بیمار به همراه دارد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که یک دندان پوسیدگی سطحی دارد با یک ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان هم کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده شده و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی از مواد غذایی گفت: دندان وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارد، اولین حساسیتی که نشان می‌دهند به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد این مواد لا به لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده شده که بعد از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماه غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل گرفته و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله دندان احتمال دارد دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد خیلی شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری از اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی از افراد عادت دارند لیمو ترش را با دندان فشار دهند و این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زود هنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار دارد، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر بوده و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت می‌کنند و استفاده مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید دارند، مراجعه آنها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار انجام شود.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، باید مراجعه کودکان به دندان‌پزشک هر شش ماه یا سالی یک بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده شده و مداخله زودتر هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در موارد انتهای پوسیدگی دندان اگر به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به بیمار تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان هم ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟