Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند ماهه اخیر بر بهبود محیط کسب‌وکار، تأمین مواد اولیه و منابع مالی تمرکز کرده‌ایم و در نتیجه در بازار مواد اولیه ثبات نسبی ایجاد شده و گفت‌وگوها برای ارتقای روابط تجاری با ۷ کشور در ۷ ماه اخیر انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «سیدرضا فاطمی‌امین» در مراسم بهره‌برداری از ۱۰۰ واحد راکد و نیمه‌ فعال احیا شده توسط صندوق کارآفرینی امید که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، افزود: هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی در سال آینده انجام شده است که با توجه به رشد منفی سال‌های گذشته، رقم بالایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که برای رسیدن به این رشد، باید رشد ۱۲/۷ درصدی در بخش صنعت محقق شود، تصریح کرد: در حوزه معدن نیز باید به رشد ۱۰ درصد و در حوزه کشاورزی به رشد ۹ درصدی برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اگر رشد هشت درصدی سال ۱۴۰۱ رقم بخورد به تولید سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ باز می گردیم، ادامه داد: یعنی ظرفیت‌های موجود برای بازگرداندن سطح تولید به ۲ سال پیش کافی است و باید این ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها را فعال کنیم.

فاطمی امین، احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را در راستای بهره‌گیری از همین ظرفیت‌ها عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم رشد هشت درصدی را برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تداوم و ارتقاء بخشیم، باید به سمت ارتقا سرمایه‌گذاری‌ها برویم.

وی با اشاره به رونمایی از ۴۸ پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در سال جاری با حضور رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: این پروژه‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌هایی که سال آینده رقم خواهد خورد اثر خود را در سال ۱۴۰۲ نشان خواهد داد.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود، مشکلات محیط کسب‌وکار و درون بنگاه‌ها را از عوامل راکد و نیمه‌فعال ماندن واحدها دانست و اضافه کرد: در فضای کسب‌وکار ثبات بسیار مهم است؛ ثبات در نرخ ارز، تأمین منابع مالی، مواداولیه و بازار مؤلفه‌های مهمی هستند که باید برای یک کسب‌   وکار و مدیران آن، مهیا شود.

فاطمی امین با بیان این‌که وزارت صمت در این حوزه بر سه محور تمرکز دارد، اضافه کرد: این محورها شامل بهبود محیط کسب‌وکار، تأمین مواداولیه و منابع مالی است و تلاش کرده‌ایم اقدامات مؤثری در این حوزه‌ها انجام دهیم.

وی با بیان این‌که در این چندماه در بازار مواداولیه ثبات نسبی را ایجاد کرده‌ایم، گفت: با اجرای پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه، اکنون برای بسیاری از اقلام مواداولیه، سهمیه‌بندی برداشته شده است و در بازار پتروشیمی نیز با همکاری معاون اول رئیس‌جمهوری در چند ماه آینده به یک ثبات خواهیم رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأمین مالی به عنوان یکی از این محورها، بیان کرد: طرح تأمین مالی زنجیره‌ای را با همکاری و هم‌افزایی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی شروع کرده‌ایم، با این روش کارایی منابع موجود بیش از ۳۰ درصد ارتقا خواهد یافت.

فاطمی امین همچنین به پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: این موضوع کار ما را در حوزه تخصیص منابع به شدت تسهیل می‌بخشد، زیرا جلوی بسیاری از انحرافات در منابع مالی را خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان این‌که به‌طور تقریبی از نیمه دوم سال آینده سهمیه‌بندی اعتباری نخواهیم داشت، تصریح کرد: با تکیه بر پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های مالی و تأمین مالی زنجیره‌ای، این موضوع محقق شده و هزینه‌های مالی کاهش خواهد یافت.

وزیر صمت با اشاره به انجام کار گسترده در حوزه تجارت خارجی نیز اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم برای تحریک تقاضا، موضوع صادرات است که خوشبختانه صادرات امسال تا اول اسفندماه از مرز ۴۵ میلیارد دلار عبور کرده در حالی که این رقم سال گذشته بدون نفت، ۳۵ میلیارد دلار بوده است.

فاطمی امین با بیان این که در هفت ماه اخیر گفت‌وگوها برای ارتقای روابط تجاری با ۷ کشور انجام شده است، گفت: همه این کشورها بر ظرفیت ارتقاء مراودات تجاری میان ایران و کشورشان تا دو برابر، تأکید داشته‌اند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که شاید بیش از ۳۰ درصد از مشکلات واحدها اهلیت مدیران و سرمایه‌گذاران آن‌ها باشد، افزود: در ساختار جدید وزارت صمت، دفتر خدمات کسب‌ و کار ایجاد شده است، زیرا به بخش خدمات کسب‌ وکار نیاز داریم و این دفتر به کسب‌ وکارها خدمات مختلفی ارائه می دهد.

مراسم بهره‌برداری از ۱۰۰ واحد اقتصادی راکد و نیمه‌فعال احیا شده توسط صندوق کارآفرینی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی‌ و دارایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در محل این صندوق برگزار شد.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان نماینده معاون اول در نهضت احیای واحدهای اقتصادی و صندوق کارآفرینی امید برای احیای هزار واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال با هدف ایجاد ۱۴ هزار نفر اشتغال (مستقیم و غیرمستقیم) و حجم کل سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریال، امضا شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون اول رشد اقتصادی رشد صنعت معدن کشاورزی معدن و تجارت مشکلات منابع مالی پتروشیمی معاون تجارت بانک مرکزی دلار ایران نهاد ریاست جمهوری اشتغال سرمایه گذاری وزیر صنعت معدن و تجارت سیدرضا فاطمی امین صندوق کارآفرینی راکد و نیمه فعال سرمایه گذاری معدن و تجارت رئیس جمهوری فاطمی امین منابع مالی معاون اول وزیر صنعت کسب وکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۷۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 

رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاست گذاران کلان و مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته و سال ۱۴۰۳ نیز شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است اما نقش بورس در این زمینه چیست؟

به گزارش ایسنا، کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه را یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای سیاست رونق تولید عنوان می‌کنند، اما آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید در کشور شود؟ برخی معتقدند که بورس به واسطه بازار ثانویه امکان جذب نقدینگی جدیدی ندارد و بنابراین نمیتواند به شرکت ها کمک کند و  آنچه در بورس اتفاق می افتد، نوسانات متعدد است.

برزو حق شناس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از مولفه‌های اقتصادی هر کشوری است، گفت: در  واقع رونق تولید نیز یکی از سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد  محسوب می‌شود که بورس جزئی از آن و یکی از ابزارهای اجرای این سیاست کلان محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه بورس نمی‌تواند به تنهایی باعث رونق تولید شود، یادآور شد: اگر سیاست های دیگر کشور در کنار بورس به کمک رونق تولید بیاید در آن زمان است که رونق تولید شکل می گیرد. 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاوت بازارهای اولیه و ثانویه پرداخت و ادامه داد: اینکه بورس بازار ثانویه است تعریف درستی است،  اما اگر به درستی مدیریت نشود باعث اختلال در بازار اولیه می شود.
به گفته حق شناس، بازار اولیه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تامین مالی شوند و بتوانند عرضه اولیه خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارند، اما در کنار بازار اولیه اگر بازار ثانویه یعنی بورس فعالیت بانشاطی نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه هم رونق پیدا کرده و با استقبال سرمایه گذاران رو به رو شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای عملیات وعده صادق بود
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی دلال پتروشیمی در فارس
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • آرامش نسبی بازار طلا و سکه امروز در رشت در مقایسه با هفته گذشته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند