Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@06:47:21 GMT

الزام ثبت سفارش کالا در تمامی مبادی ورودی لغو شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۷۷۷۳

الزام ثبت سفارش کالا در تمامی مبادی ورودی لغو شد

طی رایزنی‌های صورت گرفته و با موافقت وزارت صمت و ابلاغ گمرک ایران، الزام ثبت سفارش برای ورود و انتقال کالا از مرزهای زمینی برداشته شد، این به نوعی مغایر مصوبه هیات دولت در رابطه با واردات کالا بوده و تا پیش از این در مرزهای غیرزمینی نیز رعایت نمی شد. با این دستور ورود کالا به گمرک و بنادر از تمامی مرزها، نیاز به ارائه ثبت سفارش نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی های ایسنا نشان می دهد که اخیرا گمرک ایران در ابلاغیه ای به کلیه گمرک های اجرایی کشور از لغو یک دستورالعمل که به استناد مصوبه هیات وزیران بوده خبر داده است، بر این اساس به بخشنامه اردیبهشت گمرک در سال ۱۳۹۷ در مورد ممنوعیت واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد و ویژه و همچنین سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش اشاره  و اعلام شده که "با ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات، امکان انتقال کالا از گمرک های مرزی به گمرک های مقصد بدون مطالبه ثبت سفارش و پیگیری مجوزهای مربوطه در گمرک های مقصد و با رعایت پلمپ بودن محموله ها فراهم شده است."

این دستور زمانی قابل تامل است که براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۷ که در رابطه با واردات کالا به صورت تجاری به کشور و صادر شد در بند یک تاکید شده بود که "واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است. "

 با وجود این مصوبه، در موارد بسیاری کالا بدون الزام و مطالبه  ثبت سفارش در مرزهای غیرزمینی به ویژه از طریق دریایی وارد بنادر و گمرک  می شود و بعد از آن صاحب کالا جهت دریافت مجوزهای لازم از جمله ثبت سفارش و طی فرایند تشریفات گمرکی جهت ترخیص کالا اقدام می کند. با این حال ورود و انتقال کالا از مرزهای زمینی بدون ثبت سفارش امکان نداشت و گمرک مجوز خروج کالا و انتقال آن به سایر گمرک ها جهت نگهداری و دریافت مجوز برای ترخیص را صادر نمی کرد که از جمله آن گمرک بازرگان بود و بارها در مورد حواشی آن گزارش هایی منتشر شد.

اما بعد از ابلاغ گمرک در ۱۴ اسفندماه، بخشنامه‌ای از سوی هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران  ابلاغ شده که تا حدودی جریان را مشخص می کند؛ به طوری که در آن اعلام شده است " از ابلاغ مصوبه دولت در سال ۱۳۹۷ در رابطه با ورود کالا بدون ارائه ثبت سفارش به کشور به گمرک، بدون توجه به تبعات اجرای آن،  ورود کالا به کشور را مرز عبور تلقی کرده و به بهانه اجرای بند یک مصوبه هیات دولت،  مجوز ثبت سفارش در مرزهای زمینی کشور به مقاصد گمرکات داخلی، مناطق آزاد تجاری -صنعتی که هیچ گونه ارتباطی با حمل و نقل بین المللی نداشته و ندارند، مطالبه کرده‌اند. "

همپنین با اشاره به مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل در نتیجه این ممنوعیت وجود داشته، اعلام شده که " این انجمن طی این چند سال پیگیری های لازم جهت لغو آن را در دستور کار قرار داده تا اینکه بعد از گذشت چهار سال با مکاتبات و طرح مشکل بوجود آمده در جلسه حضوری با مسئولان مربوطه، در نهایت وزارت صمت متقاعد به لغو این دستورالعمل شده است. "

ورود کالا بدون ثبت سفارش برای تمامی مبادی ورودی در حالی آزاد شده است که در حال حاضر ورود کالا به گمرک و بنادر بدون ثبت سفارش از ایرادات چرخه تجاری و واردات محسوب و از عوامل رسوب کالا به شمار می رود ، از سویی اکنون مسئولان مربوطه که خود به این موضوع اذعان داشته و بر اهمیت جلوگیری از ورود کالای بدون ثبت سفارش به گمرک و بنادر تاکید می‌کنند، این الزام را از مرزهای زمینی را هم  لغو کرده اند که جای تامل و پاسخگویی از سوی دستگاه های ذیربط دارد.

 

منبع: الف

کلیدواژه: بدون ثبت سفارش مرزهای زمینی مبادی ورودی مصوبه هیات ورود کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۷۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است

واتس‌اپ در هفته‌های اخیر روی افزودن امکانات و قابلیت‌های متعددی تمرکز کرده است که از جمله آنها می‌توان به فیلتر‌های ساماندهی چت‌ها و پشتیبانی از سایر پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام اشاره کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد که ویژگی جدیدی برای ارسال پیام بدون نیاز به ذخیره کردن شماره مقصد به‌عنوان مخاطب در حالت آزمایشی قرار دارد و قابلیت ورود بدون نیاز به رمز عبور هم به‌تدریج در اختیار دارندگان آیفون قرار می‌گیرد.

ورود بدون نیاز به رمز عبور در واتس‌اپ

بسیاری از پلفترم‌ها و سرویس‌های آنلاین مشغول حذف نیاز به رمزعبور برای ورود کاربران به حساب‌های خود هستند. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از حسگر‌های بیومتریک مثل فیس‌آی‌دی و تاچ‌آی‌دی به داخل اکانت خود بروند و دیگر نیازی به تایپ رمز عبور نداشته‌باشند. واتس‌اپ نیز در همین راستا اقدام به شروع پشتیبانی از Passkey در دستگاه‌های مبتنی بر iOS کرده است و به‌روزرسانی جدید آن، امکان گفته شده را به آیفون اضافه می‌کند. در این حالت، رمزی اختصاصی برای هر اپل آی‌دی ایجاد می‌شود که روی آی‌کلاد Keychain ذخیره می‌گردد. اپل ادعا دارد که شیوه نوین ورود به حساب‌های کاربری، از امنیت بیشتری نسبت به رمز عبور برخوردار است و می‌تواند نرخ وقوع حملات فیشینگ و سرقت هویت را کاهش دهد.

شایان‌ذکر است که قابلیت ورود بدون نیاز به رمز عبور، چندین ماه قبل به نسخه اندروید واتس‌اپ اضافه شد و متا در ارائه آن برای دارندگان آیفون، تأخیر نسبتاً زیادی داشته است. البته ویژگی ورود به اپلیکیشن با استفاده از حسگر‌های بیومتریک، در گذشته روی محصولات اپل فعال شده بود؛ اما خبری از ورود اولیه به اکانت از این طریق نبود. سخنگوی واتس‌اپ اعلام کرده است که آپدیت جدید به‌مرور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و اگر گزینه‌ای برای به‌روزرسانی مشاهده نمی‌کنید، فعلاًُ باید منتظر ارائه آن برای دستگاه یا منطقه خود بمانید. شایان‌ذکر است که رایانه‌های مک و ویندوزی همچنان امکان استفاده به‌عنوان دستگاه اصلی متصل به‌حساب کاربری را ندارند؛ در نتیجه قابلیت ورود به اکانت از طریق کد QR هنوز در واتس‌اپ باقی خواهد ماند.

ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده

در سال گذشته، تصاویری از قابلیت جدید در واتس‌اپ به بیرون درز کرد که امکان ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده را به کاربران می‌داد. با این حال، ویژگی مذکور هیچ‌وقت به‌شکل رسمی ارائه نشد و هنوز هم باید برای ارسال پیام به فرد جدید، شماره آن را در قالب یک مخاطب ذخیره نمود. اکنون به نظر می‌رسد که متا، یک بخش جداگانه برای وارد کردن شماره جهت ارسال پیام به غیر مخاطبین را درنظر گرفته است و احتمال دارد در به‌روزرسانی‌های آتی، شاهد اضافه شدن آن به لیست امکانات تازه باشیم.

ویژگی ارسال پیام بدون نیاز به ذخیره شماره فعلاً در نسخه آزمایشی ۲.۲۴.۹.۲۸ اندروید واتس‌اپ مشاهده شده است و مشخص نیست که آیا به‌صورت همزمان برای iOS هم ارائه خواهد شد یا کاربران آیفون باید زمان بیشتری را منتظر بمانند. البته در گذشته هم شاهد منصرف شدن تیم توسعه واتس‌اپ از اضافه کردن قابلیت‌های آزمایشی به نسخه اصلی بوده‌ایم و احتمال چنین رخدادی هم وجود دارد. ویژگی دیگری هم تحت عنوان Hidden group در نسخه آزمایشی اندروید دیده شده است که به‌کمک آن می‌توان اقدام به مخفی کردن گروه‌ها در کامیونیتی‌ها کرد؛ به‌طوری که تنها کاربران دعوت شده به گروه می‌توانند آن را پیدا کنند.

منبع: دیجیاتو

tags # واتس‌آپ سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است