Web Analytics Made Easy - Statcounter

خمیازه کشیدن یکی از واکنش های جالب توجه بدن موجودات زنده به محیط اطراف خود بوده و محققان در مطالعات خود دریافتند دلایل فیزیولوژیکی بدن نشان می دهد که خمیازه کشیدن راهی برای خنک شدن مغز است.

به گزارش برنا؛ هنوز عموم مردم فکر می کنند خمیازه کشیدن ناشی از خستگی و کسالت است. اگرچه این موضوع مطمئناً درست است که افراد هنگام خواب یا پس از بیدار شدن یا زمان احساس کسلی بیشتر خمیازه می‌ کشند اما سال هاست که این مسئله به صورت رازی برای دانشمندان باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع خمیازه کشیدن آنقدر عجیب است که نمی توان پاسخی برای آن پیدا کرد. به طور مثال چرا برخی از چتربازان پیش از اولین پرش، برخی از ویولونیست‌ ها پیش از رفتن روی صحنه و اجرا و ورزشکاران المپیک پیش از رقابت خمیازه می ‌کشند. این موقعیت ها فرضیه خستگی را به عنوان دلیل خمیازه کشیدن را رد می کند.

بسیاری از مردم بر این باورند که خمیازه کشیدن دلیل نیاز انسان به اکسیژن بیشتر است و این عمل اکسیژن بیشتری به بدن وارد کرده یا دی اکسید کربن بیشتری را دفع می کند. اما به نظر می رسد این تئوری ناقص است. از آن جهت که علت اصلی خمیازه هنوز به دست نیامد، یک گروه تحقیقاتی تصمیم گرفتند این مسئله را بررسی کرده و راز آن را کشف کنند. آنها بهترین دلیل فیزیولوژیکی برای خمیازه کشیدن را خنک شدن مغز می دانند.

مغز ما در یک محدوده دمایی، بهترین عملکرد را دارد و خمیازه کشیدن جریان خون را به مغز افزایش داده و مانند رادیاتور عمل می کند تا گرما را از آن دور کند. محققان امریکایی به کمک پژوهشگران دانشگاه وین در یک پروژه تحقیقاتی، شروع به مشاهده خمیازه های خود به خودی افراد در آب و هوای گرم و سرد کردند. این محققان در دو شهر وین اتریش و توسان در آریزونای ایالات متحده که مردم در طیف وسیعی از دما، از محدوده نقطه انجماد در زمستان در وین، تا دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد در توسان در تابستان، قرار دارند به بررسی خمیازه کشیدن افراد در این شرابط کردند.

محققان دریافتند در دمای محیط حدود ۲۰ درجه سانتی گراد، مردم بیشتر خمیازه می کشند. در واقع در دمای پایین و هوای سرد انسان نیاز به خنک کردن مغز خود ندارد و هنگامی که هوا بسیار گرم است، خمیازه کشیدن احتمالاً در خنک کردن مغز ما بی تأثیر است، زیرا بیرون بسیار گرم است.

وقتی دما حدود ۲۰ درجه سانتیگراد بود، مردم بیشتر خمیازه می‌ کشیدند که شامل خمیازه‌ های مسری نیز می ‌شد. زمانی که دما به سمت انجماد کاهش می‌ یابد، مردم کمتر خمیازه می‌ کشند. پس خمیازه کشیدن بسیار مفید است زیرا می تواند به بازگرداندن مغز به محدوده دمایی صحیح کمک کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: المپیک رقابت دی اکسید کربن مغز اتریش ایالات متحده زمستان خمیازه خمیازه کشیدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزیزالسلطان، ملقب به ملیجک دوم، برادرزادۀ یکی از همسران شاه به نام امینه اقدس بود و در ایام کودکی در نزد ناصرالدین شاه ارج و قرب خارق‌العاده‌ای داشت؛ به طوری که محبت شاه نسبت به او از محبتی که به فرزندان خود داشت بیشتر به چشم می‌آمد.

بیشتر بخوانید: سمیرا حسن‌پور در نقش زن ناصرالدین‌ شاه

عزیزالسلطان در سن ۱۶ سالگی با اخترالدوله دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد؛ جشن ازدواج این دو نفر یکی از مفصل‌ترین و گران‌ترین عروسی‌های آن زمان بود که در کاخ‌های مختلف و به مدت چند روز برگزار شد. در این مراسم اقشار مختلف مردم از درباریان، روحانیون و مردم عادی حضور داشتند.
دو عکس نخستی که ملاحظه می‌کنید در کاخ گلستان گرفته شده‌اند و مربوط به مهمانان درباری و مقامات حکومتی و نزدیکان آن‌ها هستند.

عکس سوم نیز حضور جمعی از روحانیون را در این مراسم نشان می‌دهد. این عکس در عمارت بهارستان گرفته شده؛ همان ساختمانی که بعدها به عنوان مجلس شورای ملی مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228594 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟
  • تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند