Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اساسی‌ترین کاری که هر دولتی با هر نگرش سیاسی باید انجام دهد، مقابله با فقر است. شیوه مقابله با فقر، توزیع یارانه نیست، بلکه توجه به تولید و اشتغال است.

تقی ابراهیمی عصر امروز ۱۹ اسفندماه در نشست اساتید اقتصادی دانشگاه‌های مشهد با وزیر امور اقتصادی و دارایی که در ساختمان اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که کشوری از نظر اقتصادی فقیر باشد از صحنه بین‌المللی نیز کنار گذاشته می‌شود و شرایط فعلی ما نیز همین مورد را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اساسی‌ترین کاری که هر دولتی با هر نگرش سیاسی باید انجام دهد، مقابله با فقر است.

وی افزود: شیوه مقابله با فقر، توزیع یارانه نیست، بلکه توجه به تولید و اشتغال است. از طریق این دو مورد می‌توان جامعه را خودباور کرد. اقتصاد و سیاست‌گذاران اقتصادی ما با چند موضوع اساسی مواجه هستند که مهمترین آنان پایین بودن اعتماد اجتماعی است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: با وجود پایین بودن اعتماد اجتماعی سیاست‌گذاری اقتصادی و مدل‌های کلان اقتصادی پاسخگو نیست. 

وی تصریح کرد: راه‌حل‌های عمده اقتصادی ما به موضوعات سیاسی و اجتماعی بر می‌گردد.  

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه سیاسی باید باورهای جامعه تغیییر پیدا کند. بنابراین باید متغیرهای اقتصادی در جامعه را پایدار کرده و بر اشتغال و تولید تاکید داشته باشیم. 

ابراهیمی ادامه داد: دولت‌ها برنامه‌ریزی بلند مدتی برای اشتغال ندارند. برنامه آن‌ها تنها برای دوره‌های چهار یا هشت ساله است در حالیکه این مساله یکی از آفت‌های بزرگ آنان است، زیرا برنامه‌ریزی برای اشتغال باید بلند مدت باشد.

در ادامه این نشست مسعود همایونی‌فر، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به قابلیت‌های گروه اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: این دانشکده در حال حاضر دارای ۲۰ عضو هیات علمی است. همچنین در سال جاری تعداد دانشجویان ورودی به این دانشکده ۶۰۰ نفر بود که از این تعداد ۲۰۰ نفر آنان دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۰۰ نفر دانشجوی دکترا هستند.

وی افزود: سرانه تعداد محققین به ازای هر عضو هیات علمی حدود پنج دانشجوی دکترا، ۱۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۳۰ دانشجوی کارشناسی است. بنابراین قابلیت تشکیل تیم‌های تحقیقاتی با ظرفیت ۳۰ نفر را داریم.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره چالش‌های پیش رو عنوان کرد: سه چالش پیش‌روی اقتصاد و دانشگاه وجود دارد. اول عدم تطابق بین نیاز محقق و نیاز جامعه است. این مساله را میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشاهده می‌کنیم که آنان نگاهی به آینده دارند در حالیکه ما نگاهی به حال و گذشته داریم.

همایونی‌فر ادامه داد: دومین چالش در اقتصاد عدم تضمین جبران خدمات پژوهش از طرف جامعه و صنعت است که ما را مجبور به نوعی از رقابت می‌کند. مورد سوم نیز عدم هماهنگی سریع میان اعضای هیات علمی با برنامه‌های راهبردی دوم دانشگاه است.

در ادامه این نشست رضا حصارزاده، عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: حسابداری در نظام اقتصادی و حکمرانی کشور دارای سه فاکتور بسیار مهم است. اول اینکه حسابداری به عنوان یکی از ارکان مهم صنعت اطلاعات در نظر گرفته شده و کار اصلی حسابداری این است که دیوارهای آجری سازمان‌ها و نهادها را تبدیل به دیوارهای شیشه‌ای کند.

نظام حسابداری از ارکان حکمرانی در نظر گرفته می‌شود

وی افزود: دومین مورد بحث حکمرانی است. نظام حسابداری از ارکان حکمرانی در نظر گرفته می‌شود. بحث‌هایی مانند حسابرسی عملیاتی کمک می‌کند تا فرایندهایی را برای سازمان‌ها طراحی کنیم.

عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: مورد سوم موضوع پایداری برای همه رشته‌ها است. موضوع‌هایی مانند پایداری مالی، استفاده پایدار از منابع مالی و... مباحث مهمی‌اند که همکاران ما در وزارت اقتصاد با آن درگیر هستند.

حصارزاده ادامه داد: موضوع استانداردهای بخش عمومی و خصوصی سازمان‌های بین ‌المللی نیز وجود دارد که خود در تامین مالی بین‌المللی به رتبه‌بندی و تراز کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اقتصاد حسابداري دانشگاه عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد مقابله با فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۹۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران گفت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های آنها نبوده است.

وی افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

زلفی‌گل عنوان کرد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وزیر علوم ابراز کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه‌های این سفر است.

همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه‌ها، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
  • در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟