Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شامگاه پنجشنبه ایرنا، در این آیین آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سید محمد جواد علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور حضور داشتند.

در این آیین که با تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت یکی از ذاکران اهل بیت همراه بود، یاد و نام آن فقیه عالی مقام گرامی داشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی آیت‌الله صافی را زبان گویای حوزه در عصر غیبت توصیف کرد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری گفت: آیت‌الله صافی یک ویژگی دارد که در بسیاری از مراجع کمتر بوده است، او هم محضر آیت‌الله سید حسین بروجردی و هم محضر آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی به عنوان مشاوری امین در بُعد علمی و عملی بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله بروجردی هم به این شخصیت و هم به برادر بزرگوارش مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی صافی گلپایگانی عنایت ویژه‌ای داشت.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیت‌الله بروجردی زعیم حوزه بود، از سراسر جهان برای او نامه می‌آمد، ولی شخصیتی که مورد اعتماد بود و پاسخ نامه‌های حساس را به او می‌سپرد، همین آیت‌الله صافی گلپایگانی بود و ما در زمان مرحوم آیت‌الله گلپایگانی هم مشاهده می‌کردیم، به عنوان فرد ارشد در رابطه با مساله شورای مشورتی استفتا حضور جدی داشت.

وی همچنین بیان داشت: آیت‌الله صافی دو دوره قبل از مرجعیت، مرجعیت را تمرین و در کانون مرجعیت رشد کرده بود.

حسینی بوشهری گفت: آیت‌الله صافی روزی که به مرجعیت رسید، مانند کسی نبود که تازه بخواهد رساله عملیه منتشر کند، او با تمام وجودش، هم در فقه، هم در کلام، هم در تفسیر و هم در تاریخ،هم مطالعه کرده بود و هم مطالب نوشته بود و هم پاسخ داده بود.

امام جمعه قم تاکید کرد: این مرجع یک مرجع معمولی و عادی نبود، ولی شخصیت‌های بزرگ ما تا در میان ما هستند، قدر آنها آن گونه که باید شناخته شود، شناخته شده نیست.

وی با یادآوری ۱۰۰ کتاب به جا مانده از این مرجع تقلید در زمینه‌های مختلف گفت: منتخب‌الاثر او که در سه جلد به زیور طبع آراسته شده، به تعبیر مرحوم آقا بزرگ تهرانی مناسب است هر مومنی این کتاب جامع را در خانه داشته باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخشی از سخنان خود فضایل اخلاقی و کمالات انسانی مرحوم صافی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: افرادی که به نزدش می‌آمدند تفاوتی قائل نبود که این یک سیاستمدار یا یک فرد عادی است، با فرد عادی همان رفتاری را می‌کرد که با سیاستمدار می‌کرد.

وی ادامه داد: هیمنه یک سیاستمدار این مرجع بزرگ تقلید را وادار نمی‌کرد که یک حالت جداگانه‌ای به خود بگیرد، آن فرد کشاورزی هم که می‌آمد با او با همان روی گشاده برخورد می‌کرد.

امام جمعه قم بیان داشت: البته نسبت به کسانی که حریم دین و اهل بیت را می‌شکستند بر اساس روایت‌های وارده برخورد دیگری می‌داشت تا به طرف بنمایاند این راه و رسم راه بندگی و پیروی از اهل بیت نیست.

رئیس جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: آیت‌الله صافی قلمی بر روی کاغذ نگذاشت، سخنی بیان نکرد، موضعی اعلام نکرد، در جایی سکوت نکرد، جز اینکه اول رضای خدا و بعد رضایت امام زمان (عج) مدنظرش باشد، با تمام وجود دلسوز حوزه‌های علمیه بود، این شخصیت بزرگ دغدغه آینده حوزه را داشت، علاقه‌مند بود که مراجع، بزرگان، محققان و مبلغانی در این حوزه رشد کنند، چون مسئولیت حوزه‌ها مانند گذشته نیست، امروز باید پاسخگوی جهان اسلام باشند.

وی گفت: آیت‌الله صافی شاید سفر به عرصه بین‌المللی نداشته، اما به تاسی از استادش که تقریب مذاهب را رقم زد و نماینده‌اش را به مصر گسیل داشت، آن روحیه در وجود این شخصیت نیز شکل گرفت، می‌فرمود مصر و کشورهای اسلامی را دریابید، اتحاد مسلمانان را شکل دهید، دشمنان اسلام در مقابل اتحاد امت اسلامی کاری از پیش نمی‌برند، آنچه ما می‌کِشیم از تفرقه بین امت اسلامی است، این سخن یک مرجع بصیر و روشن و آگاه بود که رهبر معظم انقلاب تعبیر به فقیه بصیر کردند.

وی ادامه داد: در عرصه بین‌الملل انصافا صاحب نظر و دغدغه‌مند بود، ما باید قدر این شخصیت‌ها را بدانیم و راهشان را حقیقتا و واقعا دنبال کنیم.

رئیس جامعه مدرسین در بیان دیگر ویژگی‌های آیت‌الله صافی اظهار داشت: هوای نفس نداشت، دنبال تعریف و تمجید این و آن نبود، تا همین روزهای آخر دست از مطالعه، تحقیق و رصد مسائل داخل و خارج کشور بر نمی‌داشت.

رئیس جامعه مدرسین همچنین آیت‌الله صافی را شیفته اهل بیت به‌ویژه امام حسین (ع) خواند و گفت: ساعتی بر این شخصیت نمی‌گذشت که به یاد امام زمان نباشد، سرباز و افسر واقعی برای امام زمان بود، به یاد امام زمان اشک می‌ریخت و همواره زندگی می‌کرد، زندگی او زندگی امام زمانی و حسینی بود.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید ۱۲ بهمن‌ پس از عمری تدریس و تحقیق و تالیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی و همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در سن ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

برچسب‌ها آیت الله صافی گلپایگانی قم مراسم بزرگداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیت الله صافی گلپایگانی قم مراسم بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی قم مراسم بزرگداشت الله صافی گلپایگانی رئیس جامعه مدرسین آیت الله صافی امام زمان اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا بساطی شهردار ناحیه ۸ اظهار داشت: به مناسبت ۸ اردیبهشت سالروز تولد سیمین دانشور نویسنده بزرگ معاصر و خالق رمان مشهور سووشون، با همکاری خانه موزه سیمین و جلال، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه یک، مراسم جشنی با حضور شخصیت های فرهنگی، مدیران فرهنگی شهر و علاقمندان فرهنگ و ادب در خانه این زوج نامدار معاصر برپا شد.

گفتنی است در این مراسم محمد حسین دانایی خواهرزاده جلال آل احمد، احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم در ایران ( شورای جهانی موزه‌ها)، احمد ابوحمزه رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر حضور داشتند و هر کدام به جنبه‌هایی از شخصیت سیمین دانشور و جلال آل احمد و اهمیت خانه موزه سیمین پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت