Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که روسیه همچنان به تلاش برای گسترش کریدورهای بشردوستانه در شهرهای مختلف اوکراین برای خارج کردن مردم و اتباع خارجی ادامه می‌دهد، مقامات کی‌یف کارشکنی‌هایی در این زمینه انجام داده و خروج غیرنظامیان به سمت مرزهای روسیه را ممنوع اعلام کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دفاع روسیه از ساعت 10:00 صبح (به وقت مسکو) امروز جمعه ، بار دیگر رژیم سکوت برقرار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکو همچنین آمادگی خود برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه در تعدادی از مناطق دیگر اوکراین را اعلام کرده است.

سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه شب گذشته با اعلام این خبر، گفت که کریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، چرنیگووا، سومی، خارکوف و ماریوپل باز می‌شوند. روسیه همچنین به طرف اوکراینی پیشنهاد داد که از ساعت 9:00 به وقت مسکو ارتباط مستمر بین دو طرف برقرار شود تا بر روند تخلیه امن غیرنظامیان و شهروندان خارجی نظارت شود.

به گفته وی، کریدورهای بشردوستانه از اوکراین به خاک روسیه همه روزه به صورت یکجانبه باز بوده و این کار ادامه خواهد داشت. میزینتسیف توضیح داد: از آغاز عملیات ویژه نظامی و بدون مشارکت کی‌یف، ما موفق به تخلیه بیش از 187 هزار نفر از مناطق خطرناک اوکراین شده‌ایم که از این تعداد 46 هزار و 696 کودک، شامل 7 هزار و 457 نفر در روز است که 1 هزار و 260 نفر آنها کودکان هستند. این مقام نظامی افزود: بیش از 22 هزار دستگاه خودروی شخصی از ایست‌های بازرسی عبور کردند که از این تعداد 1043 دستگاه طی روز گذشته بوده است.

به گفته وی، نیروهای نظامی روسیه از ایمنی کاروان‌های بشردوستانه از شهرهای مختلف اوکراین به سمت مرز روسیه اطمینان حاصل می‌کنند.

میزینتسیف یادآور شد در تعدادی از مناطق، عملیات باز کردن کریدورهای بشردوستانه هیچ نتیجه مثبت قابل توجهی به همراه نداشته که صرفاً به دلیل قصور طرف اوکراینی اتفاق افتاده، با این حال، کار بر روی ایجاد این کریدورها ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، در حال حاضر 2 میلیون و 617 هزار و 349 نفر از تقریباً 2 هزار منطقه مسکونی اوکراین از روسیه درخواست تخلیه کرده‌اند. علاوه بر این، ارتش روسیه تا به امروز یک هزار و 421 تن محموله کمکهای بشردوستانه در بین مردم اوکراینی در مناطقی که حضور دارند، تحویل داده است.

سرهنگ میزینتسیف همچنین اظهارات مقامات اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای مسلح روسیه رژیم سکوت وعده داده شده را رعایت نمی‌کنند، را دروغ و تحریک آمیز نامید و افزود که کی‌یف همچنان قاطعانه خروج غیرنظامیان به سمت مرزهای فدراسیون روسیه را ممنوع کرده است.

روز گذشته نیروهای مردمی دونتسک گزارش دادند که رژیم کی‌ف در حال آماده سازی تحریکاتی در کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل و والنواخا است و راه‌های خروج از این شهرها ممکن است مین گذاری شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اوکراین هر نوع مصالحه در مذاکرات با روسیه را رد کرد

دفتر ریاست جمهوری اوکراین شب گذشته بار دیگر اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آماده مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود از طریق میانجیگران بین المللی است، ولی کی‌یف در عین حال قصد ندارد در روند مذاکرات با روسیه هیچ سازشی نشان دهد.

روز پنجشنبه مذاکراتی بین سرگئی لاوروف و دیمیتری کوله‌با، وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیای ترکیه برگزار شد. به ویژه، طرفین در خصوص امکان مذاکره بین پوتین و زلنسکی گفتگو کردند. به گفته لاوروف، رئیس جمهوری روسیه مذاکره با همتای اوکراینی خود را رد نمیکند، ولی قبل از دیدار دو رهبر باید کارهای مقدماتی انجام شود.

روز گذشته لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و عضو هیئت روسی نیز گفت که نمایندگان روسیه در جریان مذاکرات قصد ندارند هیچ امتیازی به طرف اوکراینی واگذار کنند.

پیش از این زلنسکی از امکان مصالحه درباره به رسمیت شناختن کریمه و همچنین استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک، در ازای تضمین امنیتی اوکراین صحبت کرده بود که به گفته وی، برای این منظور لازم است ابتدا با پوتین صحبت کند.

روسیه صادرات غلات و شکر به اتحادیه اورآسیا را بطور موقت متوقف می‌کند

دفتر مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که طبق تصمیم گرفته شده، صادرات محصولات غلات و شکر از فدراسیون روسیه به به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به طور موقت ممنوع خواهد شد. بر اساس این ابتکار، هر دو محدودیت تا تاریخ 31 آگوست سال جاری (آخر تابستان) اعمال خواهند شد. این محدودیت بر صادرات شکر سفید و نیشکر خام از روسیه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

پیش از این، دولت فهرستی از کالاها و تجهیزاتی که خروج آنها از کشور بطور موقت ممنوع است، را اعلام کرد. این لیست شامل تجهیزات فنی، مخابراتی، پزشکی، وسایل نقلیه، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات الکتریکی - در مجموع بیش از 200 مورد است. این اقدام برای تضمین ثبات در بازار داخلی روسیه در شرایط تحریم‌های غرب ضروری است.

چین مذاکرات روسیه و اوکراین برای پیشبرد راه‌حل صلح‌آمیز بحران را بسیار مهم می‌داند

لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین امروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات پکن حمایت از روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین را بسیار مهم می‌دانند و از هرگونه تلاش برای پیشبرد راه‌حل صلح‌آمیز بحران و غلبه بر مشکلات کنونی حمایت می‌کنند.

نخست‌وزیر چین درباره موضع پکن در قبال بحران اوکراین تاکید کرد که این کشور همواره یک سیاست خارجی مستقل و مسالمت‌آمیز را دنبال کرده و روابط دوجانبه را بدون آسیب رساندن به کشورهای ثالث توسعه داده است. لی که‌چیانگ افزود: چین امیدوار است که وضعیت اوکراین هر چه زودتر حل و فصل شود و پکن با پایبندی بر اصول احترام متقابل، منافع متقابل و نتایج متقابل سودمند و تقویت ثبات جهانی در نظر دارد روابط همکاری را با همه طرف‌های این مناقشه توسعه دهد.

نخست‌وزیر چین همچنین ابراز عقیده کرد که تحریم‌ها علیه روسیه بر بهبود اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد و همه طرف‌ها از این اقدام آسیب خواهند دید.

درخواست روسیه برای بررسی موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین در شورای امنیت

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز، جمعه اعلام کرد که این کشور برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد  در ارتباط با برنامه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین را درخواست کرده است.

پیش از این، ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت که اسناد کشف شده در اوکراین نقش اصلی پنتاگون در تامین مالی و انجام تحقیقات بیولوژیکی-نظامی در آزمایشگاه‌های اوکراین را تایید می‌کند.

زلنسکی تولید تسلیحات شیمیایی در اوکراین را تکذیب کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در پیامی ویدیویی منتشر شده در کانال تلگرامی خود، کار به روی سلاح‌های شیمیایی یا سایر تسلیحات کشتار جمعی در این کشور را رد کرد. رهبر اوکراین مدعی شد که آزمایشگاه‌های این کشور از دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق باقی مانده‌اند و در حال حاضر به توسعه "علم معمولی" مشغول هستند.

پیش از این، روز پنجشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بر اساس اسناد کشف شده، هدف از تحقیقات بیولوژیکی با بودجه ایالات متحده در اوکراین ایجاد مکانیزمی برای انتشار مخفیانه پاتوژن‌های مرگبار با استفاده از پرندگانی است که بین روسیه و اوکراین مهاجرت می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را رد کرد

وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که کشورهای باشگاه "پنج قدرت هسته‌ای" علیرغم تضادهای موجود، این عقیده را دارند که جنگ هسته‌ای غیرممکن است. این وزارتخانه بر لزوم برقراری ثبات راهبردی و گفتگوی غیرسیاسی پیرامون کنترل تسلیحات تاکید کرده و یادآور شد که وقوع یک جنگ هسته‌ای به پایان تمدن بشری در کره زمین منجر خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفته بود که احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را باور ندارد. وی تاکید کرد که این موضوع با توجه به رویدادهای اوکراین منحصراً توسط نمایندگان غربی مطرح شده است.

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده هشدار داد که خطر جنگ جهانی سوم و جنگ هسته‌ای وجود دارد. به عقیده وی، این خطر به دلیل از دست دادن اقتدار ایالات متحده و اقدامات مخرب دولت بایدن است.

ماکرون: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در شرایط جنگی غیرممکن است

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در آستانه نشست سران اروپا در ورسای،  اعلام کرد که روند بررسی درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در شرایط یک درگیری نظامی در این کشور غیرممکن است. وی گفت: آیا می‌توانیم با یک کشور متخاصم روند پیوند ایجاد کنیم؟ من فکر نمی‌کنم اینطور باشد.

ماکرون همچنین بر وابستگی انرژی کشورهای اتحادیه اروپا به گاز روسیه تاکید کرد و یادآور شد که احتمال اعمال فشار از سوی روسیه در این زمینه را رد نمی کند، بنابراین، اروپا باید برای "همه سناریوها" آماده شود.

نشست فوق‌العاده رهبران اتحادیه اروپا که روزهای پنجشنبه و جمعه در ورسای فرانسه برگزار می‌شود، بر وضعیت اوکراین و پیامدهای آن برای اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.

پوتین احتمال افزایش اعمال تحریم‌های ضد روسیه را بعید ندانست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست روز پنجشنبه خود با اعضای دولت ابراز عقیده کرد که تحریم‌ها علیه روسیه همچنان توسط کشورهای غربی اعمال خواهد شد. وی گفت: «شکی ندارم که این تحریم‌ها همچنان به هر طریقی اعمال می‌شوند، همانطور که طی سال‌های بسیار زیادی اعمال شده‌اند.»

پوتین ادامه داد: بسیاری از کشورها از قبل خود را با زندگی با کمر خم شده (در شرایط اعمال فشارهای تحریمی) سازگار کرده‌اند و عواقب تصمیمات خود را پذیرفته‌اند. وضعیت برای روسیه نمی تواند چندان بد باشد و دیر یا زود، همه اینها باید اتفاق بیفتد. این کشور بر همه مشکلات فائق خواهد آمد و از استقلال و حاکمیت دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که مسئولان کشور با آرامش و مسئولانه تمامی مشکلات اقتصادی را حل خواهند کرد و شهروندان روسی به زودی متوجه خواهند شد که هیچ مشکلی وجود ندارد که مقامات نتوانند آن را حل کنند.

پوتین از تلاش آمریکا برای تأمین انرژی از ایران و ونزوئلا  خبر داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا در حال حاضر در تلاش برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا برای جایگزینی نفت و گاز روسیه است و این در حالی است که  واشنگتن پیش از این تحریم‌های غیرقانونی را علیه این کشورها اعمال کرده بود. وی گفت: آنها (آمریکایی‌ها) در حال حاضر به هر قیمتی سعی دارند تا با کشورهایی که خودشان پیشتر محدودیت‌های نامشروعی را علیه آنها اعمال کرده بودند، در خصوص تأمین انرژی به توافق برسند.  آنها حاضرند با ونزوئلا و با جمهوری اسلامی ایران صلح کرده و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند.

رئیس جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که در خصوص روسیه نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

پوتین از مردم روسیه برای کمک به پناهجویان اوکراینی تشکر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، کمک‌هایی که شهروندان روس به پناهندگان منطقه دونباس ارائه می کنند، گواهی بر درستی اقدامات مقامات کشور برای حمایت از دو منطقه لوهانسک و دونتسک است. وی بار دیگر گفت: "هیچ راه دیگری برای حل مشکلات در اوکراین وجود نداشت. و این واقعیت که شهروندان ما صادقانه به پناهجویان کمک می‌کنند،  نشان داده که آنها از تصمیم مربوط به آغاز عملیات ویژه حمایت می کنند. 

 افزایش تعداد پناهجویان دونباس که وارد خاک روسیه شده‌اند

الکساندر چوپریان، وزیر حوادث غیرمترقبه روسیه شب گذشته اعلام کرد که تعداد پناهجویان وارد شده از منطقه دونباس به خاک فدراسیون روسیه از 200 هزار نفر فراتر رفته است. به گفته وی، تخلیه ساکنین دونتسک و لوهانسک چند روز قبل از عملیات نظامی آغاز شده و مردم منطقه از طریق 8 ایست بازرسی وارد روسیه شده‌اند. تاکنون در مجموع 213 هزار و 152 نفر از جمله 48 هزار و 788 کودک وارد شدند.

به گفته وی، بیش از 180  هزار نفر از پناهجویان در مراکز اسکان موقت در 30 منطقه فدرال روسیه پذیرفته شده‌اند و کمک‌های پزشکی نیز به 10 هزار پناهجو از دونباس و اوکراین ارائه شده است.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

پوشش زنده تحولات اوکراین| کرملین: آمریکا علیه روسیه جنگ اقتصادی به راه انداخته است/ زلنسکی: سطح تهدیدات به بالاترین حد رسیده استپوشش زنده تحولات اوکراین| بایدن واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد/ آتش‌بس بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از برخی شهرهای اوکراینپوشش زنده تحولات اوکراین| پایان دور سوم مذاکرات روسیه ـ اوکراین/ نشست سه‌جانبه در آنتالیا/ اعلام آتش‌بس روسیه در چند شهر دیگر اوکراینپوشش زنده تحولات اوکراین| پوتین: تحریم‌ها علیه روسیه همانند اعلام جنگ است/نفتالی بنت به مسکو رفت/ مسکو: آمریکا قصد اعزام تروریست‌ها به اوکراین را دارد

انتهای پیام/

 

   

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوکراین اخبار روسیه اوکراین اخبار روسیه رئیس جمهوری روسیه روسیه و اوکراین فدراسیون روسیه اتحادیه اروپا ایالات متحده روز پنجشنبه خارجه روسیه حال حاضر جنگ هسته ای علیه روسیه روز گذشته تحریم ها شب گذشته شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۹۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد