Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا عباسی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه اگر اکوسیستم به تخریب نهایی برسد شروع به تولید ریزگرد می‌کند، اظهار کرد: در این شرایط باید علت فعال شدن ریزگردها را پیدا کنیم تا بتوانیم تاثیر پیامدهای منفی بر اکوسیستم را کم کنیم.

وی افزود: چنانچه به میزان کمی به اکوسیستم‌ها کمک شود این اکوسیستم‌ها قابلیت آن را دارند که به سرعت بازسازی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق‌آبه تالاب‌ها را به زور بگیریم

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌‌ها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه منشاء گردوغباری که چند روز اخیر در خوزستان فعال شده خارجی است، گفت:کانون‌های داخلی را به دقت رصد کردیم تا ببینیم آیا پس از انجام برخی عملیات‌ها  این کانون‌ها بار دیگر فعال شدند یا خیر؟ که تحقیقات ما نشان می‌دهد فعال شدن کانون‌ها داخلی علیرغم سرعت گردوغبار بسیار ناچیز بوده است.

عباسی با بیان اینکه تداخل دو منشاء عراق و خوزستان سبب غلظت گردوغبار شد، عنوان کرد: منشاء خارجی گردوغبار اخیر از کشورهای عربستان و مناطق خشک شده‌ای در عراق هستند که به دلیل احداث سد بزرگ در ترکیه،  اکثر هورها در حال خشک شدن است  و تولید ریزگرد می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به مصرف آب در بالا دست‌ها باید  در یک برنامه بلندمدت حق‌آبه پایین دست را بدهیم و در یک برنامه کوتاه مدت  باید کشاورزی حفاظتی صورت  بگیرد.

عباسی افزود: و در بخش مراتع باید با اصلاح برنامه مدیریت چرا را انجام بدهیم و برخی مناطق را قرق کنیم تا اکوسیستم به شرایط عادی برگردد.

وی گفت: حق آبه تالاب‌ها را باید به زور از بخش کشاورزی  و صنایع بگیریم و این یعنی نباید در مورد آن کوتاهی کنیم چرا که با این روند کیفیت زندگی در خوزستان و دیگر مناطق کم می‌شود و دیگر اصلاً جای زندگی نیست.

عباسی با اشاره به آمار 98  روزه گردو غبار در خوزستان به طور متوسط در یک دوره 17 ساله، بیان کرد: هم کاهش نزولات جوی و هم طرح‌های انتقال آب در خشکسالی استان در افزایش گردوغبار تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید طرح‌های انتقال آب اجر اشود، افزود: هر گونه ایجاد اشتغال در بالا دست حوضه‌های آبی  منجر به از دست رفتن  دو تا سه شغل در پایین دست شده است.

انواع ریزگردها

عباسی با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد از نظر شکل شناسی به سه دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: نوعی که به کانون‌های نقطه‌ای یا لکه‌ای معروف هستند  بیشتر در تالاب‌های خشک شده بیابانی هستند و به دلیل مدیریت رفتار با آب در بالا دست اتفاق می‌افتند.

وی افزود: این نوع ریزگردها با تامین حق‌آبه مورد نیاز تالاب‌ها و سپس مدیریت آب در تالاب می‌توان مدیریت کرد تا با توزیع آب به قسمت‌های حساس تالاب تا حدودی آن را تسکین کرد.

عباسی کانون‌های خطی را نوع دوم ریزگردها عنوان کرد و گفت: این نوع کانون‌ها بیشتر مربوط به خشک شدن رودخانه‌ها هستند و در خوزستان وجود ندارند.

وی افزود: دست سوم کانون‌ها به نام کانون‌های صفحه‌ای معروف هستند و در خوزستان و در دشت‌های سیلابی به وجود می‌آیند و تحت تاثیر مدیریت سرزمینی بوده است و عملکردها در سرزمین سبب تجدید آن‌ها می‌شو ند هر چند خشکسالی های فصلی هم در تشدید آن‌ها بی‌تاثیر نیست.

عباسی با بیان اینکه 40 درصد شرایط سرزمینی در کشور مربوط به چراهای فرسوده است، عنوان کرد:  بخشی از شرایط سرزمینی مربوط به  اراضی کشاورزی رها شده است که باید اصول کشاورزی حفاظت شده  را در در مورد آن‌ها به کار برد.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های انسانی که سبب ایجاد گردوغبار شده است، بیان کرد: کاربری نامعقول لوله‌های نفت در هور العظیم ساختار هیدرولوژی هور را بهم زده و سبب شده آب به پایین دست تالاب نرسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمیدرضا عباسی گردوغبار حق آبه هور العظیم کانون ها تالاب ها حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۰۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • اعضای شورای اسلامی فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • چه جوری یک هفته‌ای پروانه کسب‌وکار بگیریم؟
  • احتمال خطر؛ سازمان مدیریت بحران در آماده باش/ رگبار و باد شدید، رعد و برق، گردوخاک و تگرگ
  • مکتب «گل آقا» در بخش طنزپردازی امروز پیاده سازی شود
  • پذیرش طلبه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس
  • پیش‌بینی وزش باد و خیرش گردوخاک در قم
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم