Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@21:53:22 GMT

چند و چون برگزاری اردوهای راهیان‌نور امسال/خیری که یک میلیارد کمک کرد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۰۹۴۷

چند و چون برگزاری اردوهای راهیان‌نور امسال/خیری که یک میلیارد کمک کرد

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس ـگروه حماسه و مقاومت  ـ آزاده لرستانی: زمین‌های جنوب و غرب کشور در هشت سال دفاع مقدس روایتگر رشادت‌هایی از جنس غربت غریبانه، بی‌تابی اروند و موج‌های پریشان، قرارگاه بی‌قرار همراه با مرثیه استواری و پایمردی است. روز ۲۰ اسفند‌ماه در تقویم کشور به نام روز ملی راهیان نور ثبت شد تا سرآغاز حرکتی برای خوشه‌‌چینی از این موزه جنگ زنده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز به میمنت اولین حضور رهبر انقلاب در جمع زائران راهیان نور در یادمان شهدای هویزه در روز ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۷۵ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

به همین مناسبت سردار عباس مطهری؛ دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با حضور در خبرگزاری فارس از آخرین اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در بُعد زیرساختی و توسعه یادمان‌ها سخن به میان آورد. وی همچنین از ایده خاص یک استان برای هرچه بهتر برگزار کردن راهیان نور گفت که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

۸۰۰ گروه جهادی راهیان نور به کمک کادر درمان رفتند/۹۷ هزار نفر خادم‌الشهدا داریم

در این ۲ سالی که در اعزام راهیان نور وقفه ایجاد شد، در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس چه کارهایی انجام شد؟

از اسفندماه سال ۱۳۹۸، راهیان نور جزو مجموعه‌‌هایی بود که برای رعایت سلامتی مردم، این سفر نورانی را تعطیل کرد؛ یعنی به کاروان‌هایی که در منطقه بودند، گفتند برگردند تا مانع شیوع کرونا شود. ما در این ۲ سال چند کار را در یادمان‌های دفاع مقدس پیگیری کردیم:

۱- حفظ و حراست و نگهداری زیر ساخت‌ها (اردوگاه‌ها، یادمان‌ها، زیر ساخت‌ های ترابری و تجهیزات) بوده است.

۲- توسعه زیرساخت‌های انسانی راهیان نور که عمده این زیرساخت‌ها مرتبط با راویان، مبلغان و خادم‌الشهداست. گروه خادم‌الشهدا برای مقابله با کرونا وارد شد، یعنی همراه با دیگر گروه‌های جهادی، نزدیک به ۸۰۰ گروه جهادی خادم الشهدا به کمک جامعه سلامت آمدند. ۹۷ هزار نفر عضو سامانه کوله بار خادم شهدا به کارهای ابتدایی نظیر دوختن ماسک، دوختن گان، ضدعفونی کردن، کمک به بیماران کرونایی و کمک به کادر درمان پرداختند.

منتها در انتهای سال ۱۳۹۹ وقتی زلزله سی‌سخت پیش آمد، کمک‌های گروه خادم‌الشهدا به منطقه گسیل داده شد. برخی دیگر از این خادمان شهدا در شهر و دیار خودشان فعالیت‌های فرهنگی دفاع مقدس‌محور را شروع کردند.

۳- بازطراحی راهیان نور: رهبر انقلاب درباره راهیان نور می‌فرمایند: این حرکت (راهیان نور) باید استمرار داشته باشد و همراه با پیشرفت‌های رو به جلو باشد. با توجه به بیانات معظم‌له، در یک سال گذشته هیأت اندیشه‌ورز تشکیل دادیم. همچنین جلسات متعددی با فعالان و کسانی که در راهیان نور دستی داشتند، تشکیل شد و یک بازطراحی راجع به ایده مرکزی راهیان‌نور و روش‌های برگزاری آن انجام شد. منتها با فروکش کردن پیک ششم کرونا، امیدواریم به فضل الهی راهیان نور با انسجام و تمرکز بیش‌تری برگزار شود.

 

ویژگی‌های خاص این دوره از راهیان نور از زبان سردار مطهری

ارزیابی وضعیت زیرساخت‌ها برای خدمات‌رسانی بیش‌تر به زائران راهیان نور

از پنج ماه گذشته زمزمه برقراری مجدد راهیان نور شنیده شد، تمهیدات شما برای این دوره از راهیان نور چیست؟

تقریباً از آبان‌ماه گذشته بازدید و ارزیابی وضعیت زیرساخت‌ها را شروع کردیم و تیم‌هایی را به استان‌ها برای آماده‌سازی استقبال از زائران و زیارت مردم از یادمان‌های دفاع مقدس فرستادیم. امروز به فضل الهی با همه مشقت‌ها و مشکلات تورمی و اعتباری که داشتیم. کاملاً آماده استقبال از زائران عزیز راهیان نور هستیم.

۴ رکن بازطراحی راهیان نور: دعوت، عزیمت، زیارت با معرفت و مداومت 

از بازطراحی راهیان نور در این ۲ سال گفتید، جزئی‌تر توضیح می‌دهید که قرار است چه اتفاقی در راهیان نور رخ دهد؟

در این ۲ سال، سخنان رهبر انقلاب درباره راهیان نور را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که اصل راهیان‌نور یک حرکت مردمی است و خواهد بود. در یکی از یادمان‌ها حضرت آقا بر زیارت با معرفت تأکید داشتند که هر زائری که به این مناطق می‌آید باید یک معرفتی به او اضافه شود. در مجموع به چهار رکن عملیاتی درباره راهیان‌نور رسیدیم.

رکن اول «دعوت» است. همان گونه که در بحث زیارتی امام حسین (ع) و امام رضا (ع)، مردم خودشان اشتیاق به این سفر روحانی دارند،‌ درباره راهیان نور هم با استفاده از ظرفیت رسانه باید این دعوت اتفاق بیفتد. رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) خطاب به مسؤولان گفتند: شما زمینه‌سازی کنید مردم بروند. رکن دوم «عزیمت» است. مرحله اصلی و نقطه ثقل راهیان نور یا همان رکن سوم «زیارت با معرفت» است و در نهایت رکن چهارم  «مداومت» است.

حالا اگر می‌خواهیم این حرکت پرشور و تأثیرگذاری آن زیاد و ماندگار باشد، باید روی نقطه ثقل که زیارت با معرفت است، تمرکز کنیم. در این مورد، اولین کاری که باید انجام دهیم بحث جذاب‌سازی راهیان نور و مخصوصاً یادمان‌ها در هفت استان؛ آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، بوشهر و هرمزگان میزبان راهیان نور است.

گویاسازی حضور اقشار مختلف در دفاع مقدس پیگیری می‌شود

هدف از جذاب‌سازی این است که هر قشری از زائران متناسب با سن، ‌روحیه و انگیزه، توشه خود را از راهیان نور بچیند. به همین خاطر در موضوع شهدای اقشار در یادمان‌های دفاع مقدس متمرکز شدیم که در هشت سال دفاع مقدس نقش ایفا کردند، مانند شهدای روحانیت، شهدای ورزشکار، زنان و غیره. در اولین گام به بحث شهدای روحانیت ورود پیدا کردیم و از حوزه عملیه خواستیم این حضور را در یادمان‌ها گویاسازی کند.

یکی دیگر از راه‌هایی که برای بحث افزایش جذابیت و اثر بخشی راهیان نور در دست انجام است، این است که دعوت و عزیمت از سوی مردم رقم بخورد. این مهم از طریق گروه خادمان شهدا در حال پیگیری است که در طول سال برنامه‌های حماسه و مقاومت را در شهرهای خود انجام می‌دهند.

شرط سه دوز واکسن مخاطبان برای راهیان نور امسال 

یکی از نکات ویژه راهیان نور، با توجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، حضور افرادی است که حتماً سه دوز واکسن دریافت کرده باشند، این موضوع باعث نمی‌شود که فقط افراد بزرگسال به یادمان‌ها بیایند؟

توجه داشته باشید ملاک انجام راهیان نور مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است. در این زمینه ما سیاست‌گذار نیستیم، بلکه مجری هستیم. بنابراین ملاکی را که ستاد برای سفر در نظر بگیرد، در راهیان نور هم جاری و ساری است.

طرح اسکان خانوادگی در دستور کار است/استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی فضای اسکان

نگرانی‌هایی درباره نوع خدمات رفاهی در محل اسکان زائران وجود دارد، چه تمهیداتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این مکان‌ها در نظر گرفته‌اید؟

قرار است در فضاهای اسکان، ۵۰ درصد ظرفیت استفاده شود، تهویه هوا هم باشد و حتی‌المقدور زائران ماسک استفاده کنند. البته خود مردم هم باید رعایت کنند. البته در تلاش  هستیم که در سال‌های آینده بحث اسکان خانوادگی را داشته باشیم.

راویان راهیان نور در یادمان‌ها، شناسنامه‌دار هستند

در بحث شناسنامه‌دار کردن راویان راهیان نور با همکاری دیگر سازمان‌های مربوطه چه فعالیت‌هایی را انجام دادید تا از تحریف و خطا مصون بماند؟

روایتگری دفاع مقدس در یادمان‌ها، نظام‌مند است. راویان دارای کارت و پرونده هستند،‌ مراحل گزینش را گذرانده‌اند. البته گاهی مشاهده می‌شود که در کاروان‌ها در طول مسیر از روایتگری‌هایی استفاده می‌کنند که بعضی مطالب خلاف واقع مطرح می‌کنند که به نظرم مدیر کاروان‌ها باید در این زمینه احتیاط بیش‌تری داشته باشند.

تلخ و شیرین دفاع مقدس به مردم گفته می‌شود

چه مقدار این روایتگری‌ها، مطابق با واقعیت است؟

بنای ما این بود که آنچه را که در دفاع مقدس دیده‌ایم نقل کنیم، چه تلخ و چه شیرین. آن‌هایی را که می‌شود، به مردم گفت، بگوییم. اصلاً بنا بر این نیست که اشک مردم را درآوریم، بلکه مردم در یادمان‌ها آمده‌اند تا ببینند که در جنگ چه گذشته است. هدف این است که روایتگری مستند باشد. به همین خاطر توسط ستاد مرکزی راهیان نور، نقشه جامع روایتگری دفاع مقدس تدوین شد و به سراسر شبکه ابلاغ شده است.

خیری که یک میلیارد به راهیان نور کمک کرد

با توجه به مشکلات معیشتی و هزینه‌های سفر به راهیان نور، چه تمهیداتی برای ورود خیران به این عرصه اندیشیده‌اید؟

راهیان نور یک حرکت مردمی است، اما حاکمیت هم یک نقش‌هایی دارد. حضرت آقا به مسؤولان راهیان نور می‌فرمایند: شما زمینه‌سازی کنید تا اشخاص از نقاط گوناگون کشور به مناطق جنگی بروند. بنابراین زمینه‌‌سازی با حاکمیت است. اگر راهیان‌نور را به شبکه راه‌آهن تشبیه کنیم، حاکمیت عمدتاً ریل‌‌گذاری را انجام می‌دهد. بعد مردم سوار قطار می‌شوند به مسافرت می‌روند و برمی‌گردند.

لذا،‌ باید این حرکت مردمی باشد. به همین خاطر در راهیان نور امسال، برای مردمی‌کردن بیشتر راهیان نور چند کار انجام دادیم. ابتدا شبکه مردمی راهیان نور را پشتیبانی کردیم. در مرحله بعد با خیران ارتباط گرفتیم که از راهیان نور پشتیبانی کنند. مثلاً در زنجان یک کارخانه هزینه سفر ۲ اتوبوس را به طور کامل تقبل کرد یا در استان مازندران  یک خیر یک میلیارد تومان به راهیان نور کمک کرد.

رشد سه برابری ثبت‌نام برای خادمی شهدا

ویژگی خاص این دوره از راهیان نور را چه می‌بینید؟

پیش‌بینی ما این است که استقبال از راهیان نور امسال زیاد باشد. چون سال‌های قبل تقریباً در سایت خادم‌الشهدا حدود پنج تا ۶ هزار نفر ثبت‌نام می‌کردند، اما امسال در یک بازه زمانی ۱۰ روزه، ۱۹ هزار نفر برای خادمی شهدا ثبت‌نام کردند که سه برابر سال‌های گذشته است.

برنامه‌ها برای ارزان‌سازی سفر راهیان نور

هزینه سفر به راهیان نور با توجه به قیمت‌های متغییر و فاصله‌های مکانی تا یادمان‌ها برای یک خانوار چهار نفره تقریباً ۲ میلیون تومان تمام می‌شود، به عنوان یک مسؤول برای کاهش هزینه سفر به راهیان نور چه تمهیداتی در نظر گرفتید؟

در این زمینه باید این نکته را بگویم که در بحث زیارتی راهیان نور به چهار راهبرد جذابیت‌‌سازی، آسان‌‌سازی، ارزان‌سازی و ایمن‌سازی رسیده‌ایم. برای ارزان‌سازی و آسان‌سازی سراغ دستگاه‌ها و نهادها رفتیم. از آن‌ها خواستیم به گویاسازی نقشی که در دفاع مقدس داشتند، کمک کنند. به مدیران، کارکنان و کارگران خودشان کمک کنند که به راهیان نور بروند. دیگر اینکه در یک برنامه پنج‌ ساله هر دستگاه وظیفه دارد در راهیان نور ایفای نقش کند.

حس و حال پیاده‌روی اربعین به راهیان نور بیاید

خب! برای ایجاد تعامل میان مردم بومی و راهیان نور اندیشیده‌اید؟

بله، به همین خاطر در حوزه مایحتاج مهندسی، غذایی، تجهیزات و ... همه را به عهده استان میزبان گذاشتیم تا ارتباطی میان راهیان نور و مردم محلی برقرار شود و یک مراوده فرهنگی رقم بخورد. در واقع می‌خواهیم فضای پیاده‌روی اربعین حسینی را به راهیان نور تسری دهیم. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس مطهری راهیان نور درباره راهیان نور راهیان نور امسال زیارت با معرفت رهبر انقلاب راهیان نور راهیان نور راهیان نور راهیان نور راهیان نور همین خاطر یادمان ها راهیان نور خادم الشهدا زیرساخت ها دفاع مقدس هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۰۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت آموزی ۲ هزار و ۱۹۸ نفر در فروردین امسال

مطابق آمارهای سازمان فنی و حرفه ای در فروردین ماه ۱۴۰۳, حدود ۲هزار و۱۹۸ نفر مهارت دیدند و حدود ۱هزار و ۱۹۲نفر واحد پذیرنده در این طرح شرکت کرده اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیاست‌های بازار کار بیانگر خط‌مشی و تصمیم‌گیری‌های دولت در استقرار و استمرار فرآیندهای توسعه بازار کار است. این تصمیم گیری ها از طریق ایجاد زیرساخت­ ها و بهبود عملکرد وظایف حاکمیتی دولت در بازار کار و اقدامات حمایتی برای بهبود فضای کسب ‌و ‌کار و همچنین تقویت و نهادینه‌سازی فـرآیند پایداری و توسعـه اشتغـال انجام می شود.

وزارت کار، برای تحرک بخشی به بازارکار و ایجاد فرصت­ های شغلی به ­ویژه برای جوانان و فارغ ­التحصـیلان دانشگاهی، زنان و خـانواده‌های کم درآمد در طول اجرای برنامه ششم، اقدامات و برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است که ضمن حفظ اشتغال موجود و صیانت از مشاغل آسیب پذیر از طریق توانمند­سازی و ارائه آموزش­ های شغلی و مهارتی، کمک‌های بلاعوض و استفاده از منابع و هزینه­‌های جاری و سرمایه در گردش؛ به توسعه اشتغال جدید و پایدار کمک کرده است. یکی از این طرح‌ها و برنامه‌ها، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی است.

مطابق آمارهای سازمان فنی و حرفه ای  از آمار محیط واقعی کار بیانگر این است که تعداد شاغلین بنگاه های اقتصادی در دولت سیزدهم  در بازه زمانی 30ماهه حدود 340هزار و 199 نفر دوره یا به عبارتی 45میلیون و126هزار و 845 نفر ساعت است که نسبت به دوره قبلی یعنی در دولت دوازدهم حدود 85درصد رشد داشته است. در دولت دوازدهم حدود 183هزار و 547 نفر دوره در بازه زمانی 30ماهه آموزش دیده اند.

در فروردین ماه 1403 در سراسر کشور حدود 2هزار و198 نفر مهارت دیدند و حدود 1هزار و 192نفر واحد پذیرنده در این طرح شرکت کرده اند.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه ویژه هفته کار و کارگر در استان بوشهر
  • صعود سراسری به ارتفاعات «بازی‌دراز» به تعویق افتاد
  • به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز
  • ۴۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف در اردوهای راهیان نور شرکت کرده اند
  • دستگاه های استان تهران در حوزه راهیان نور به تکالیف خود عمل کنند
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • مهارت آموزی ۲ هزار و ۱۹۸ نفر در فروردین امسال
  • اعزام ۳۰۰۰ نفر از استان همدان به مناطق عملیاتی غرب کشور
  • اعزام ۲۵ هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور
  • احداث چهار مدرسه خیری در یزد