Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۴+۱ وارد روز‌های پایانی و سرنوشت ساز خود شده است و در حالی که برخی منابع خبری، از شکست قریب الوقوع مذاکرات سخن می‌گویند، برخی دیگر معتقدند تلاش‌ها برای احیای برجام ادامه دارد و شانس توافق بیشتر از عدم توافق است.

روایت خبرنگار پولیتیکو از سنگ اندازی روسیه در مذاکرات وین ۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۴:۴۷

«استفانی لیشتنشتاین» خبرنگار پولتیکو که در وین حضور دارد در یک توییت نوشت: مذاکرات به دلیل درخواست دقیقه نودی روسیه برای تضمین، به بن بست خورده و به احتمال زیاد روز جمعه موقتا مذاکرات متوقف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبرنگار همچنین در توییت دیگری نوشت: اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگوهای برجام، عصر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت: «تمام روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران باید از همه تحریم‌های فعلی و آتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده مستثنی شود». وی گفت: «هنوز متن نهایی وجود ندارد». (یعنی هنوز متن نهایی وجود ندارد که روسیه عامل به تاخیر افتادن آن باشد)

استفانی لیشتنشتاین همچنین در توییتی مدعی شد یک منبع آگاه به او گفته: «پیش‌نویس توافق نهایی شده است. مشکلات عمده حل شده است. در حال حاضر فقط برخی از «تغییرات ویرایشی» در حال انجام است. ممکن است در 48 تا 72 ساعت آینده متن پیش‌نویس مورد تائید غیررسمی طرف‌ها قرار گیرد». این خبرنگار در پایان سوال کرده: آیا روسیه به مخالفت خود ادامه خواهد داد؟ ایران و چین چه خواهند کرد؟

رویترز نیز مدعی شده متن پیش‌نویس نهایی مورد توافق قرار گرفته است که فقط نیاز به تعدیل‌های جزئی دارد، به استثنای سؤال باز درباره تقاضای روسیه برای تضمین.

این خبرگزاری انگلیسی همچنین مدعی شد: دیپلمات ها گفته‌اند که این متن شامل ضمانت مشابه اما بسیار محدودتر برای پوشش همکاری‌های هسته ای بین روسیه و ایران است که در توافق مشخص شده است.

توقف مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی

جوسپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش توییت کرد که به دلیل "عوامل خارجی"، مذاکرات وین به یک وقفه نیاز دارد.

بورل در ادامه این توییت نوشت: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجام تاکید کرد که به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا "بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم."

رایزنی دوجانبه علی باقری و انریکه مورا در وین

در ادامه رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امروز (جمعه) ۲۰ اسفند ماه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در هتل کوبورگ شهر وین در حال مذاکره هستند.

باقری و مورا دیروز پنجشنه نیز در دو نوبت صبح و بعدازظهر دیدار و به گفت‌وگو پرداختند تماس‌ها و رایزنی‌های با سایر هیأت‌ها نیز ادامه داشت.

ندا پرایس: مسائل دشوار کمی در مذاکرات وین باقی مانده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین خواست بر روی حل‌وفصل مشکلات نهایی جهت حصول توافق تمرکز کنند.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرد که واشنگتن قصد ندارد پیشنهاد جدید یا خاصی در مذاکرات به روسیه بر سر مسئله تحریم‌ها جهت حصول توافق ارائه کند.

وی در ادامه تصریح کرد که مشکلات کم اما برجسته‌ای در مذاکرات وین باقی مانده است.

ند پرایس همچنین از تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین از جمله روسیه خواست تا تمرکزشان را بر روی حل‌وفصل مشکلات نهایی جهت احیای برجام قرار دهند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه قانون کار جهاد تبیین مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه قانون کار جهاد تبیین مذاکرات وین مذاکرات وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۲۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است

به گزارش قدس آنلاین، ان بی سی نوشت که کاخ سفید ماه‌هاست که به دنبال توافق آتش‌بس برای آزادی اسیران دربند حماس است، اما دور کنونی مذاکرات در یک برهه حساس جنگی و انتخاباتی انجام می‌شود.

مقام های آمریکایی پیش نویس توافق فعلی را آخرین و بهترین نسخه می ‌دانند، چرا که به عقیده آنها اسرائیلی‌ها در این دور از مذاکرات با شروط کلیدی موافقت کرده‌ و در مورد آنها سازش کرده‌اند.

یکی از مقام های آمریکایی در این خصوص گفت: "رئیس جمهوری بدان روی بسیار نگران میزان حساسیت برهه کنونی است که دیگر برگی برای بازی برایش باقی نمانده است.

به نوشته ان بی سی، در ماه‌های اخیر مذاکرات بر سر توافقی که شامل آتش‌ بس موقت و آزادی برخی از اسیران می‌شود به مرحله حساسی رسیده و سپس فروپاشیده است. اما به گفته مقام ها، اکنون که اسرائیل مصر است به‌رغم مخالفت‌ های آمریکا، حمله نظامی به شهر رفح را انجام دهد، شکست مذاکرات آتش‌ بس فرصتی برای احیای آن‌ باقی نمی گذارد. به گفته این مقام ها، این بار شکست در حصول توافق می تواند به تشدید جنگ و تهدید بیشتر جان اسیران منجر شود.

این بزنگاه تاریخی با اعتراض های فزاینده دانشگاهی و تهدید به تظاهرات در برنامه های انتخاباتی بایدن و سایر مقام های ارشد دولت در تابستان پیش رو همزمان شده است. برخی از مقام های دولتی به طور خصوصی گفته اند که یکی از مزیت های مهم در گشایش دیپلماتیک جنگ غزه می تواند تأثیر آن بر این اعتراضاتی باشد که در برخی از موارد به خشونت کشیده شده است.

برخی از مقام های آمریکایی نسبت به دستیابی به توافق آتش بس ابراز خوش بینی کرده و گفته اند که هدف آمریکا آن است که آتش بس موقت طولانی تر شده و راه را برای پایان جنگ هموار کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خبر فوری: "کِی و چی" سفیر رسمی "کوینکس" شد
  • خبر فوری: “کِی و چی” سفیر رسمی “کوینکس” شد
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • بورل: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در رفح ویرانگر خواهد بود
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • فوری: توافق رانگنیک با بایرن مونیخ
  • جاده دو طرفه ایران و روسیه به روایت رسانه عربی
  • جاده دو طرفه ایران و روسیه به روایت رسانه انگلیسی
  • ارسال سریع تکنولایف در تبریز راه‌اندازی شد