Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:07:10 GMT

آغاز مجمع دیپلماسی آنتالیا با حضور وزیر خارجه طالبان

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۲۷۴۴

آغاز مجمع دیپلماسی آنتالیا با حضور وزیر خارجه طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در راس هیاتی در نشست سه روزه مجمع دیپلماسی آنتالیا ترکیه شرکت کرده است و در حاشیه مجمع با شماری از نمایندگان کشورها دیدارهایی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نمایندگان طالبان با شرکت در چنین نشست‌هایی دیپلماسی برای ارتقای وجهه دولت خود استفاده می‌کنند، در حالی که تاکنون هیچ کشوری دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجاهد گفت: "انتظار از این نشست این است که در روابط جهانی با افغانستان پیشرفت‌های زیادی حاصل شود. این نشست برای ارزیابی وضعیت افغانستان و تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک است."

نشست بین‌المللی سه روزه مجمع دیپلماسی آنتالیا قرار است امروز جمعه در شهر آنتالیای ترکیه آغاز شود. در این نشست، شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مهم بین‌المللی و همچنین افغانستان بیان می‌کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان متقی در این مجمع سخنرانی می‌کند و دیدارهای دوجانبه نیز میان هیات طالبان و نمایندگان شماری از کشورها صورت خواهد گرفت.

متقی فردا، شنبه در یکی از پنل‌های این نشست سخنرانی می‌کند.

دومین مجمع دیپلماسی آنتالیا حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزار می‌شود. شرکت کنندگان به طیف وسیعی از موضوعات در روابط بین الملل تحت موضوع کلی "تجدید رمز دیپلماسی" خواهند پرداخت.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز روز گذشته در توییتی نوشت که در نشست آنتالیا "مشتاقانه منتظر گفتگو با شرکای مهم در رابطه با تعامل بین‌المللی با افغانستان هستم."

ایان مک کوری، سرپرست سفارت آمریکا در افغانستان که اکنون از دوحه قطر امور افغانستان را کار می‌کند نیز در توییتی از مجمع دیپلماسی آنتالیا نوشته که "تعهد ما به مردم افغانستان قوی است و در هر فرصت ممکن مربوط به مسایل افغانستان شرکت می‌کنیم."

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و شمار دیگری از مقام‌های کشورها نیز در مجمع دیپلماسی آنتالیا حضور دارند.

این نشست در حالی برگزار شده که حمله روسیه به اوکراین وارد سومین هفته شده است که احتمالا موضوع محوری مورد بحث نشست‌ها خواهد بود و افغانستان نیز یکی از محورهای بحث‌های این مجمع است.

امیرخان متقی به دعوت مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به این مجمع دعوت شده است.

"مجمع دیپلماسی آنتالیا" گردهمایی سطح بالا دیپلماسی رهبران سیاسی، دیپلمات‌ها، صاحب‌نظران حوزه‌های دیپلماسی، سیاست و تجارت برای تبادل نظر در مورد چالش‌های بین‌المللی است.

اولین نشست این مجمع در سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجمع دیپلماسی آنتالیا طالبان مجمع دیپلماسی آنتالیا بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۲۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان

وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد جان بس، معاون این وزارت برای گفت‌وگو با مقام‌های قطری و پاکستانی درباره افغانستان، به دوحه و اسلام‌آباد سفر می‌کند.

این وزارت گفته است جان بس از هفتم تا یازدهم ماه جاری از دوحه و اسلام‌آباد بازدید خواهد کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که جان بس در دوحه با مقام‌های ارشد دولت قطر و سایر هیأت‌های دیپلماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفت‌وگو کند.

در اسلام‌آباد نیز معاون وزارت خارجه امریکا درباره «طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه» به عنوان بخشی از همکاری امریکا و پاکستان،‌ با مقام‌های ارشد دولتی آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این، توماس وست، نماینده‌ ویژه امریکا در امور افغانستان، نیز در یک سفر منطقه‌ای درباره‌ افغانستان با مقام‌های هند و امارات متحده عربی گفت‌وگو کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است