Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:33:20 GMT

تامین آب سالم انتظار مردم ثلاث باباجانی

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۶۲۸۴۴

تامین آب سالم انتظار مردم ثلاث باباجانی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: آب ارزنده‌ترین هدیه است که خداوند نثار بشر کرده و از نیازهای اساسی برای حیات تمام موجودات کره زمین است به طور کلی روزانه کودکان زیادی در دنیا به دلیل ابتلاء به اسهال می‌میرند که یکی از دلایل آن آب آشامیدنی آلوده است و همچنین ۸۰ درصد کل بیماری‌ها و بیش از یک سوم مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه مصرف آب آلوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثَلاث باباجانی (در زبان کُردی: سه‌لاسی باوه‌جانی) یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه و یکی از چهار شهرستان منطقه هورامان در استان کرمانشاه با جمعیتی بیش از ۳۶ هزار نفر بوده و از شمال به شهرستان پاوه، از مشرق به شهرستان جوانرود، از جنوب به شهرستان‌های اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب و از مغرب به خاک عراق محدود می‌شود و دارای سه بخش مرکزی، ازگله و زمکان با ۲۰۹ روستا که ۱۶۷ روستای آن دارای سکنه است.

این شهرستان دارای حدود ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی است که حدود ۲۰ هزار هکتار آن آبی است و در حال حاضر از ۱۰۰ هکتار آن به شیوه آبیاری بارانی بهره‌برداری صورت می‌گیرد و همچنین حدود یک هزار هکتار باغ میوه که عمدتاً سیب، گردو و انگور است، در این شهرستان حدوداً ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و ۱۴ هزار رأس دام سنگین وجود دارد و باغات سیب، هلو مزارع، گوجه، خیار و تخمه آفتابگردان ثمره زراعت مردم زحمت کش این منطقه است.

طی چند سال گذشته به دلیل کم آبی‌های شایع در این شهرستان مردم ثلاث باباجانی برای تهیه آب آشامیدنی خود با بحران جدی رو به رو شده‌اند.

عدم کیفیت مناسب آب شرب ثلاث باباجانی / ‏مسئولان‬ به وعده‌های خود عمل نکردند

کیومرث عبداللهی یکی از شهروندان ثلاث باباجانی در خصوص آب شرب این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از روزی که ما به خاطر داریم تاکنون منبع تأمین آب ثلاث باباجانی از چشمه میرو واقع در ۱۵ کیلومتری این شهرستان بوده که از طریق لوله‌کشی به داخل شهر آبرسانی می‌شود.

وی افزود: حدود ۲ سال است که آب لوله‌کشی منازل دچار کدورت و آلودگی شده و حتی گاهی می‌توان شن و ماسه‌های موجود در آب را مشاهده کرد و در اکثر مواقع نیز با قطعی آب در ساعات طولانی از روز مواجه هستیم که به ناچار از همسایه‌هایی که در منزل چاه دارند آب می‌گیریم.

این شهروند ثلاثی در خصوص تبعات و مشکلاتی که به واسطه آب آلوده ایجاد شده است، گفت: طی این ۲ سال که آب شرب منطقه ثلاث باباجانی آلوده شده و به جرأت می‌توان گفت که ۹۰ درصد کودکانی که در این منطقه مریض می‌شوند به دلیل مصرف آب آلوده بوده که با علائم مربوط به آن بروز پیدا می‌کند.‌

وی افزود: مشکل آب ثلاث باباجانی بارها و بارها به مسئولین شهرستان و ادارات مربوطه گوشزد شده و حتی به نماینده مردم در مجلس و وزارت کشور نیز ارجاع داده شده و تنها در حد چند گمانه‌زنی و دلایل مختلف علت آلودگی آب را شکستگی و فرسودگی لوله‌ها عنوان کرده‌اند.

عبدالهی ادامه داد: مسئولین در ابتدا علت آلودگی آب را فرسودگی لوله‌های خط انتقال دانسته که هنگام قطعی آب و پس از وصل شدن مجدد آن گل و ته مانده‌های لوله‌های انتقال آب همراه با جریان آب وارد منابع شهری می‌شود اما مدتی نیز علت آلودگی را انفجارهای مربوط به تونل در حال احداث گردنه ثلاث باباجانی و وجود باتلاقی که در کنار چشمه میر هومر قرار دارد، عنوان کردند.

این شهروند ثلاث باباجانی با بیان اینکه مشکل آلودگی آب مردم شهرستان این شهرستان را به ستوه آورده است، خاطر نشان کرد: در این مدت مردم ساکت نماندند و اعتراضات گسترده‌ای از طریق فضای مجازی، شورای شهر و فعالان مدنی در جلسات پیاپی با فرمانداری و اداره آب مشکل را مطرح کردند و حتی در سفر استاندار سابق به ثلاث باباجانی این موضوع به طور جدی عنوان شد که خواستار رفع این مشکل بودیم.

وی تاکید کرد: در سفر استاندار سابق استان کرمانشاه وعده‌هایی داده شد مبنی بر حل مشکل آلودگی و قطعی بیش از حد آب شهرستان ثلاث باباجانی و چند روز بعد اعلام شد که به منظور رفع آلودگی آب دستگاه تصفیه برای منبع ذخیره آب وصل می‌کنند که آب تصفیه شده در اختیار مردم قرار گیرد اما بعد از چند روز نه تنها آب تصفیه نشد بلکه شاهد آلودگی بیشتر آب بودیم.

مشکل تأمین آب شرب ثلاث باباجانی در تابستان بیشتر می‌شود

عبدالهی با اشاره به قطعی ۶ الی ۱۰ ساعته آب در طول روز، بیان کرد: با قطعی‌های طولانی مدت آب در شهرستان ثلاث در اکثر مواقع از آب‌های ذخیره سده در تانکرهای خانگی و یا چاه‌های آبی که در بعضی خانه وجود دارد، استفاده می‌کنیم اما این امر در فصل تابستان با توجه به نیازمندی بیشتر به آب میزان آب ذخیره شده در تانکرهای خانگی اصلاً پاسخگو نیست.

این شهروند ثلاث باباجانی مطرح کرد: بیشتر از ۲ سال است که شهرستان ثلاث باباجانی با مشکل آلودگی و قطعی آب مواجه است و مسئولین این شهرستان و اداره آب و فاضلاب استان با وجود یافتن علت اصلی آلودگی آب اما هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده‌اند و هرچه مطرح کرده‌اند در حد قول و وعده‌های محقق نشده بوده است حتی در مواقعی که آب شفاف می‌شود بو و طعم نامطلوبی دارد که اصلاً قابل استفاده برای مصرف روزانه نبوده و به عنوان یک شهروند و نماینده مردم این شهرستان از مسئولین تقاضا دارم که به طور جدی نه در حد وعده و برای حل این مشکل اقدامات جدی داشته باشند.

گلایه شهروندان ثلاث باباجانی از آلودگی و کدورت آب شرب ثلاث باباجانی موجب شد تا خبرنگار مهر علت این مسئله را از مسئولین مربوطه پیگیری کند.

مشکل کیفیت آب شرب ثلاث باباجانی بر طرف می‌شود

یدالله شکری فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آب شهرستان ثلاث باباجانی از یک چشمه به نام چشمه میر هومر در پایین دست تونل سیاه طاهر تأمین می‌شود و در زمانی که خط انتقال آب از این چشمه برای شهرستان ثلاث صورت گرفت برای جمعیت بسیار اندک آن زمان بوده است اما امروزه که جمعیت این شهرستان به ۲۰ هزار نفر رسیده است پاسخگویی نیاز این جمعیت نیست.

وی افزود: از مشکلات موجود در شهر ثلاث باباجانی تأمین آب شرب در بلندمدت برای این شهرستان بود که طی ۶ ماهه گذشته مشکل کدورت آب نیز به مشکلات دیگر این شهرستان اضافه شد و در پی فعل و انفعالاتی که انجام شد ۲ راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل ارائه شد.

فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی تصریح کرد: یکی از راهکارها برای رفع کم آبی شهرستان ثلاث باباجانی استفاده از آب سد آزادی تا دشت حر است باید میزان ۸۰ لیتر در ثانیه آب شهر را در بلند مدت تأمین کند که به همین منظور منبع ۲ هزار متر مکعبی آن احداث شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در کار مشاهده می‌شود.

شکری با اشاره به اینکه با همکاری اداره آب منطقه‌ای و استاندارد در پی رفع شکستگی‌های موجود در لوله‌های انتقال آب هستند، بیان کرد: با همکاری مسئولین مربوطه در تلاش هستیم تا علاوه بر تأمین آب بلند مدت مردم ثلاث برای رفع کدورت پیش آمده در آب نیز طی یک یا ۲ ماه گذشته یک دستگاه هوا زن و چند دستگاه تصفیه آب نصب شده که در حال حاضر در حال فعالیت و تصفیه آب هستند.

نیاز آب شرب ثلاث باباجانی به اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اقدامات انجام شده به دلیل وجود منیزیم و منگنز موجود در آب هنگام کلر زنی باعث کدورت شده و در حال حاضر وعده‌های داده شده با صرف ۲۵ میلیارد تومان تا حدی بسیار زیادی عملیاتی شده و مبلغ ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای تأمین آب مردم ثلاث باباجانی در دراز مدت پیش‌بینی شده است.

فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی تاکید کرد: مشکل قطعی آب این شهرستان در یک مقطع زمانی فصل تابستان بیشتر به چشم می‌آمد اما با تعمیر شیر فلکه‌ها و نصب دستگاه‌های هوشمند برای آب‌رسانی بهتر نزدیک به ۲ ماه است که گزارشی مبنی بر قطعی آب در هیچیک از محلات ثلاث باباجانی داده نشده است.

شکری با اشاره به اینکه مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه در جلسات مختلف اعلام کرده که وظیفه دارند آب سالم برای مردم تأمین کنند، ادامه داد: طی چند روز گذشته شرکت آبفا استان کرمانشاه به همراه بهداشت محیط مجدد آب منطقه ثلاث باباجانی را برای آزمایش فرستاده‌اند که تا چند روز دیگر جواب نهایی اعلام خواهد شد هرچند در حال حاضر نیز آب از لحاظ قابل شرب بودن مشکلی ندارد.

پس از گذشت چند روز از موعد مقرر برای اعلام جواب آزمایش آب ثلاث باباجانی خبرنگار مهر برای پیگیری بیشتر از چگونگی آب آزمایش شده از مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه جویای امر شد.

بارندگی و انجام پروژه عمرانی علت کدورت آب شرب ثلاث باباجانی

امیر کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلیل بارندگی‌هایی که در این فصل سال صورت می‌گیرد با جاری شدن آب‌های سطحی در چشمه‌ای که آب منطقه ثلاث باباجانی تأمین می‌کند و همچنین فعالیت‌هایی که در تونل احداث شده نزدیک چشمه انجام گرفته تا حدودی سبب تغییرات رنگ آب ثلاث شده است.

وی با اشاره به یکی دیگر از دلایل کدورت آب شهرستان ثلاث باباجانی، افزود: بر اساس آزمایشاتی که پیش‌تر بر روی آب ثلاث باباجانی انجام شده بود علت اصلی آن وجود املاح زیاد در آب این چشمه موجود است که طبق یافته‌های آزمایشگاهی وجود این میزان املاح طبیعی در آب برای انسان تهدید کننده نیست.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق آخرین آزمایش بر روی آب ثلاث باباجانی میزان کدورت آب بسیار کم شده و مشکلی برای مصرف ندارد و میزان کلر باقی مانده در آب در حد استاندارد است که علت اصلی کدورت آب طی چند روز گذشته و بارندگی و جاری شدن آب‌های سطحی در منبع اصل آب بوده است.

کرمی برای رفع کدورت‌های گاه به گاه آب شرب مردم شهرستان ثلاث باباجانی، تاکید کرد: دغدغه و مطالبه‌ای که ما در زمینه رفع کدورت و آلودگی آبی که پس از هر بارندگی در منبع اصلی تأمین آب مصرفی مردم شهرستان ثلاث باباجانی ایجاد می‌شود به مسئولین مربوطه ابلاغ شده است که باید از طریق امکان سنجی و تعیین منبع جایگزین به جای چشمه میر هومر توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اقدامات لازم انجام شود.

پروژه‌های تأمین آب شرب ثلاث باباجانی نیمه تمام است

پس از پیگیری‌های پیاپی به منظور آگاهی از تصمیمات و اقدامات شرکت آبفا استان کرمانشاه برای رفع مشکل بی آبی و کدورت آب شهرستان ثلاث باباجانی علی رحمانی سرپرست امور آبفای این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تأمین آب شرب شهر تازه آباد به وسیله یک دهنه چشمه با آبدهی حدود ۶۵ لیتر در ثانیه و ۲ حلقه چاه نیمه عمیق با آبدهی ۶ لیتر بر ثانیه صورت می‌گیرد.

وی افزود: آلودگی آب شهرستان ثلاث باباجانی نه به دلیل عوامل میکروبی بلکه به علت افزایش آهن در آب خام چشمه میر هومر که باعث کدورت در شبکه توزیع می‌شود اما شرکت آبفای استان کرمانشاه به منظور ایجاد لخته و جداسازی تا حدود ۵۰ درصد حذف آهن در آذر ماه نهایی و به مرحله اجرا رسید.

‏آب‬ شرب ثلاث باباجانی استاندارد است / ‏انتقال ‬آب از سد آزادی مشکل را حل می‌کند

سرپرست امور آبفای شهرستان ثلاث باباجانی تصریح کرد: طی اقدامات انجام شده سیستم تصفیه در محل مخزن آب شهر تازه آباد صورت گرفت و با توجه به آزمایشات جدید از آب شرب این شهرستان در حال حاضر میزان آهن آب در حد استاندارد است اما باید گفت که کدورت یا آلودگی آب هیچ‌گونه ارتباطی با بارندگی‌ها ندارد.

رحمانی بیان کرد: بسیاری از پروژه‌ها در خصوص آب شرب شهرستان ثلاث باباجانی نیمه کاره رها شده و برخلاف مطالعات جامع آب‌یابی که در اکثر استان‌ها ۲۰ سال پیش صورت گرفته اما هیچ اقدامی در این راستا در شهرستان ثلاث انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه چشمه میر هومر از آبدهی خوبی برخوردار است، خاطر نشان کرد: چشمه میر هومر در سال ۸۲ به بهره‌برداری رسیده اما خط انتقال آب آن پاسخگو نبود که با تعویض پمپ‌ها حدود ۱۰ الی ۱۲ لیتر ظرفیت آن افزایش یافت و برای قطعی‌ها و کمبودهای آبی که امسال در شهر بود نیز با در نظر گرفتن اعتبارات لازم احداث خط انتقال دوم در جوار خط انتقال آب موجود در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست امور آبفای شهرستان ثلاث باباجانی ادامه داد: شرکت آبفا استان کرمانشاه برای رفع مشکل آب شهرهای تازه آباد و میر آباد حفر ۲ حلقه چاه را در دستور کار قرار داده که مرحله مطالعات ژئوفیزیک حفر چاه انجام شده که با بررسی‌های انجام شده در شهر تازه آباد احداث چاه در تازه آباد با ۴۰ درصد موفقیت و در میرآباد با احتمال ۶۰ درصد موفقیت به دست آمد و در صورتی که چاه میرآباد به نتیجه برسد برای حفر چاه در تازه آباد نیز اقدام خواهد شد.

رحمانی تاکید کرد: روش دیگر برای حل مشکل کم آبی شهرستان ثلاث باباجانی انتقال آب از سد آزادی است که هم از لحاظ مالی کم هزینه‌تر بوده و هم برای تأمین آب در بلند مدت و پایدار این شهرستان جوابگو است.

کد خبر 5443344

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه ثلاث باباجانی آب شرب تامین آب شرب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهداشت محیط آبرسانی استانداری کرمانشاه بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه جهاد تبیین عکس استانها گردشگری درختکاری مشهد خراسان رضوی ایلام سفر استانی شیوع کرونا گفتگو با خبرنگار مهر اظهار آب شهرستان ثلاث باباجانی آب شرب ثلاث باباجانی ثلاث باباجانی آب ثلاث باباجانی استان کرمانشاه تأمین آب شرب حال حاضر خط انتقال انجام شده آلودگی آب تازه آباد مردم ثلاث انتقال آب انجام شد برای رفع کدورت آب چند روز شرکت آب لوله ها قطعی آب آب شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۲۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور

به گزارش قدس خراسان، دو شهر طرقبه و شاندیز که تا پیش از تابستان۱۳۸۷ ازجمله بخش‌های شهرستان مشهد به حساب می‌آمدند، ۱۵ سالی می‌شود به شهرستانی مستقل با عنوان شهرستان بینالود یا طرقبه شاندیز در تقسیمات سیاسی استانداری خراسان رضوی و وزارت کشور تبدیل شدند.

با اینکه گفته می‌شود محدوده شهرستان طرقبه شاندیز از دوراهی طرقبه شاندیز (بعد از پل مهندس پرتویی) که عملاً انتهای بولوار وکیل‌آباد به حساب می‌آید آغاز و از شمال به محور مشهد قوچان محدود می‌شود و از جنوب با شهرستان نیشابور و از غرب نیز به شهرستان گلبهار متصل است و حریم‌هایی برای شهرستان طرقبه‌شاندیز با شهرستان‌های همجوارش در نظر گرفته شده، اما گویا هنوز که هنوز است حریمی برای مرز شهرستان‌های مشهد و طرقبه‌شاندیز به طور مشخص در اداره کل تقسیمات سیاسی وزارت کشور وجود ندارد. در این سال‌ها اما بحث‌های زیادی بر سر این موضوع وجود داشته که همچنان نیز ادامه‌دار است.

همه چیز در انتظار اعلام نهایی وزارت کشور

فرماندار مشهد در واکنش به اینکه سرنوشت تعیین حریم مشهد با شهرستان طرقبه‌شاندیز به کجا ختم شد به قدس می‌گوید: بر پایه آخرین اقداماتی که در این زمینه انجام شده حریم دو شهرستان مشهد و طرقبه‌شاندیز معین شده و در حال بررسی و پس از آن اعلام نهایی از سوی اداره کل تقسیمات کشوری است.

محسن داوری ادامه می‌دهد: چندی پیش مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور به همراه کارشناسان مربوط در مشهد حاضر شدند و از نزدیک در جریان بحث تعیین حریم مشهد و طرقبه‌شاندیز قرار گرفتند و نقشه‌ها نیز رصد شد.

وی اظهار می‌کند: گزارشی از شرایط موجود براساس نقشه‌هایی که تهیه شد تنظیم شده و در نهایت برای تصمیم‌گیری و تعیین‌تکلیف نهایی منتظر اعلام نظر اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور هستیم.

فرماندار مشهد درباره مشخص بودن حریم این دو شهرستان بیان می‌کند: تا حدود زیادی مشخص شده، اما نمی‌توان تا زمان اعلام‌نظر وزارت کشور آن را رسانه‌ای کرد.

بلاتکلیفی حریم و ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه

کارشناس ارشد شهرسازی و معماری درخصوص پیامدهایی که می‌تواند نامشخص بودن حریم شهرستان‌های مشهد و طرقبه‌شاندیز داشته باشد، می‌گوید: ابتدایی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین موضوع در این بحث همانی است که مردم مستقیم با آن دست به گریبان‌اند آن هم در موضوع ساخت‌وسازهایی که دارند.

محمدجواد رضایی ادامه می‌دهد: وقتی حریم مشخص نیست، مشکلات مهمی از جمله ساخت‌وسازهای بی‌رویه و بدون ضابطه شکل می‌گیرد که طی سالیان گذشته همه از آن خبر داشته و به معضلات آن نیز واقفیم. این موضوع البته در محدوده‌ای که اکنون مورد مناقشه مردم و مسئولان طرقبه و شاندیزاست بیشتر نمود دارد.

وی می‌افزاید: مشخص نبودن دقیق کاربری اراضی مورد مناقشه دو شهرستان اعم از گردشگری، کشاورزی، مسکونی یا حتی تجاری بودن آن‌ها خود محل اختلاف است که البته این نیز فرار سرمایه‌گذاران را در پی داشته و دارد، چراکه سرمایه‌گذاری حاضر به هزینه در یک منطقه می‌شود که امنیت سرمایه‌اش تضمین شده باشد. وقتی بلاتکلیفی حریم مشهد با طرقبه‌شاندیز ادامه‌دار باشد دیگر کسی راغب به هزینه در این منطقه نیست.

الگوبرداری از سایر شهرها

رضایی در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکل موجود چه باید کرد، می‌گوید: در کشور مثال‌های مشابهی مثل آنچه در مورد مشهد و طرقبه‌شاندیز وجود دارد، هست. نمونه‌اش شهرستان‌های ری و شمیرانات. می‌توان همان الگو را با تغییراتی در این مورد نیز دنبال کرد. توجه کنید زمانی که از محدوده شهری تهران وارد شهرستان‌های ری یا شمیرانات می‌شوید احساس نمی‌کنید وارد منطقه دیگری شدید در حالی که در واقع در محدوده تقسیمات سیاسی دیگری قرار گرفته‌اید این همان استفاده از الگوی متوازن شهری است که توانسته در این زمینه کارآمد باشد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • امدادرسانی به خودروی گرفتار شده در رودخانه زمکان با ۶ سرنشین (فیلم)
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • تصاویر نجات خودروی گرفتار شده در رودخانه | ۶ سرنشین نجات پیدا کردند | ویدئو
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • آذربایجان شرقی مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی دارد